۴ مدل طرز تهیه واویشکا مرغ به روش گیلانی با طعم لذیذ

۴ مدل طرز تهیه واویشکا مرغ به روش گیلانی با طعم لذیذ


29 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه واویشکا مرغ

واویشکا مرغ در اصل یکی از غذاهای اصالتا رشتی و گیلانی است که با نان یا برنج سرو می‌شود. این غذا در کل به عنوان یک غذای ساده شناخته می‌شود و می‌توانید از قارچ، سیب زمینی، سبزیجات مختلف و انواع چاشنی‌ها هم در آن استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۴ مدل طرز تهیه واویشکا مرغ و نکات تهیه و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه واویشکا مرغ ساده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه یا فیله مرغ بدون پوست و استخوان) ۴۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد متوسط
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
سیر (برای سیر داغ) ۲ حبه
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان و برنج برای سرو واویشکا

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت واویشکا مرغ: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه واویشکا مرغ گیلانی بدون سیب زمینی

مراحل طرز تهیه واویشکا مرغ گیلانی بدون سیب زمینی

واویشکا مرغ را می‌توانید به عنوان ناهار یا شام ساده و همچنین برای افطار یا سحری ماه رمضان درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه واویشکا مرغ را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد واویشکا را آماده کنید

در ابتدا، سینه یا فیله‌های مرغ را بشویید و به صورت مکعبی در قطعات ۲ سانتی‌متری یا نواری خرد کنید. اجازه دهید فیله‌ها آب خود را از دست بدهند. فلفل دلمه‌ای را بشویید و از وسط نصف کنید. دانه‌های فلفل را بیرون بیاورید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست آنها را بگیرید و نگینی خرد کنید. می‌توانید گوجه‌ها را رنده هم بکنید.

در صورت تمایل می‌توانید سینه مرغ بدون پوست و استخوان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید

قبل از تفت دادن مرغ، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس سیرها را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید. در یک قابلمه یا تابه گود، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. بعد سیرها را بیفزایید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا از خامی بیفتند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پیاز داغ منجمد و سیر داغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: مرغ‌ها را تفت دهید

در ادامه فلفل دلمه‌ای خرد شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. نیازی به تفت دادن زیاد فلفل‌ها نیست، چون زود تلخ می‌شوند. سپس مرغ‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهند. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درب تابه را روی آن بگذارید و حرارت را کم کنید تا مرغ‌ها، طعم ادویه‌ها را بگیرند.

مرحله چهارم: گوجه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

بعد از اینکه تکه‌های مرغ کمی آب انداختند، آنها را یک طرف تابه جمع کنید و طرف دیگر را رب گوجه فرنگی بریزید. رب گوجه را تفت دهید تا رنگ باز کند و طعم خام آن گرفته شود. سپس رب گوجه را با تکه‌های مرغ ترکیب کنید. بعد گوجه فرنگی خرد شده یا رنده شده را اضافه کنید و هم بزنید. درب تابه را بگذارید تا گوجه فرنگی‌ها هم کمی بپزند و مزه خام ندهند.

برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: واویشکا مرغ را بپزید

بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه درب تابه را بردارید و به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، به تابه آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. درب تابه را بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ‌ها کاملا بپزند و آب داخل تابه کشیده شود. بعد آبلیمو را اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا چاشنی‌ها به خورد مرغ بروند. سپس شعله را خاموش کنید و واویشکا مرغ را در ظرف سرو بریزید و با نان یا برنج میل کنید.

برای خرید آبلیمو، نان و انواع برنج ایرانی و خارجی می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه واویشکا مرغ و سیب زمینی (روش دوم)

طرز تهیه واویشکا مرغ و سیب زمینی

«واویشکا مرغ با سیب زمینی» از متداول‌ترین و سیر کننده‌ترین انواع واویشکا مرغ است. در این روش، ۱ یا ۲ سیب زمینی هم به واویشکا اضافه می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که سیب زمینی‌ها را بعد پوست گرفتن باید به صورت نگینی (اندازه حبه قند) خرد کرده و در یک تابه جدا با روغن سرخ کنید.

البته نیازی به طلایی شدن سیب زمینی‌ها نیست. سرخ کردن یا تفت دادن سیب زمینی‌ها باعث حفظ ظاهر آنها بعد از پخت می‌شود. اگر سیب زمینی‌ها را سرخ نکنید، بعد از پختن، خمیری می‌شوند.

مانند روش بالا واویشکا مرغ را بپزید و در ۱۵ دقیقه پایانی، سیب زمینی‌های تفت داده شده را به ظرف پخت واویشکا مرغ اضافه کنید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها هم کمی بپزند. بقیه مراحل طرز تهیه واویشکا مرغ با سیب زمینی را مانند روش بالا دنبال کنید.

دستور تهیه واویشکا مرغ و رب انار (روش سوم)

طرز تهیه واویشکا مرغ و رب انار

واویشکا مرغ و رب انار، یک روش دیگر پخت واویشکا مرغ گیلانی است که به جای رب گوجه فرنگی یا همراه با رب گوجه فرنگی، از مقداری رب انار رقیق شده هم در مواد واویشکا استفاده می‌شود. در این روش، رب انار (طرز تهیه رب انار) را در ۵ دقیقه پایانی باید به واویشکا اضافه کنید. البته می‌توانید آبلیمو را هم حذف کنید. بقیه مراحل تهیه را مانند روش اول طرز تهیه واویشکا مرغ، دنبال کنید.

حتما بخوانید  ۷ طرز تهیه از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی با گوشت چرخ کرده + فیلم

رب انار را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

دستور تهیه واویشکا مرغ و قارچ (روش چهارم)

طرز تهیه واویشکا مرغ و قارچ

برای درست کردن «واویشکا مرغ با قارچ»، مقداری قارچ (به میزان دلخواه) بشویید و زمانی که آب خود را از دست دادند، به صورت ورقه‌ای خرد کنید. قارچ‌ها را در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ‌ها، ۱ قاشق آبلیموی تازه به قارچ‌های در حال تفت خوردن اضافه کنید. حرارت زیر تابه را هم بالا ببرید تا قارچ‌ها آب نیندازند.

وقتی قارچ‌ها سرخ شدند، شعله را خاموش کنید. مانند روش اول، واویشکا مرغ را درست کنید و قارچ‌ها را به مرغ در حال پخت اضافه کنید. در این روش می‌توانید از رب گوجه یا رب انار هم استفاده کنید.

برای خرید قارچ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه واویشکا مرغ

نکات طرز تهیه واویشکا مرغ

  • اگر فلفل دلمه‌ای در دسترس ندارید، می‌توانید از پودر فلفل پاپریکا استفاده کنید. پودر فلفل پاپریکا را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.
  • در صورت عدم دسترسی به سیر، می‌توانید پودر سیر در غذا بریزید. برای خرید پودر سیر می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در طرز تهیه واویشکا مرغ با سیب زمینی، زمانی سیب زمینی‌ها را اضافه کنید که آب یا عصاره واویشکا، غلیظ شده باشد.
  • واویشکا مرغ را می‌توانید با مرغ چرخ کرده هم درست کنید. این روش پخت، مشابه طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده است. گوشت چرخ کرده مرغ را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • خوراک واویشکا انواع متنوعی مثل واویشکا گوشت چرخ کرده، واویشکا دل و جگر، واویشکا گوشت تکه‌ای، واویشکا بادمجان، واویشکا مرغ و … را شامل می‌شود.

فوت و فن های خوشمزه شدن واویشکا مرغ

برای خوشرنگ شدن واویشکا مرغ چه کنیم؟

۱- برای طعم بهتر و طعم لذیذتر واویشکا مرغ، در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی، آن را حتما با روغن تفت دهید.

۲- در صورت استفاده از گوجه فرنگی تازه، حتما گوجه فرنگی را با مرغ بپزید و بعد در صورت لزوم، آب جوش اضافه کنید.

۳- افزودن کمی زعفران دم کرده به واویشکا مرغ، هم عطر و هم رنگ آن را بهتر و جذاب‌تر می‌کند.

غلظت واویشکا مرغ چقدر باید باشد؟

واویشکا در اصل نوعی خوراک است و نباید مثل خورش، آبکی باشد. بهتر است طوری آن را درست کنید که غلیظ باشد. البته این موضوع تا حدی هم سلیقه‌ای است.

کالابرگ الکترونیک