طرز تهیه واویشکا دل و جگر گیلانی خوشمزه و لذیذ با تمام نکات

طرز تهیه واویشکا دل و جگر گیلانی خوشمزه و لذیذ با تمام نکات


20 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه واویشکا دل و جگر گیلانی

واویشکا دل و جگر گیلانی یکی از روش‌های پخت غذای گیلانی خوشمزه‌ای به نام «واویشکا» است که در شهرهای مختلف با دل و جگر گوسفند، مرغ یا بوقلمون درست می‌شود. البته واویشکا با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و همچنین با سینه مرغ هم متداول است. واویشکا دل و جگر یک غذای نونی خوشمزه برای ناهار و شام و سحری ماه رمضان است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه واویشکا دل و جگر رشتی و نکات و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه واویشکا گیلانی (۲ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
جگر گوسفند نصف یک جگر
جگر سفید گوسفند نصف یک جگر
دل گوسفند نصف یک دل
پیاز (برای پیاز داغ) ۳ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۲ حبه
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی یا کره به مقدار کافی
نان برای سرو واویشکا

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دل و جگر واویشکا گیلانی: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه واویشکای دل و جگر رشتی

مراحل طرز تهیه واویشکا دل و جگر گیلانی

در ادامه مراحل طرز تهیه واویشکا دل و جگر شمالی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد واویشکا را آماده کنید

ابتدا دل، جگر سفید و جگر سیاه گوسفندی را بشویید تا کاملا تمیز شوند. معمولا در جگر و دل، لخته‌های خون وجود دارند، این لخته‌ها را به خوبی جدا کرده و بشویید. سپس آنها را در یک آبکش بگذارید و اجازه دهید آب اضافی آنها خارج شود.

برای خرید دل و جگر گوسفندی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: دل و جگر را خرد کنید

بعد از اینکه دل و جگرها آب خود را از دست دادند، روی یک تخته آشپزخانه، جگر سیاه را به اندازه دلخواه برش بزنید. شمالی‌ها قطعات دل و جگر را درشت در نظر می‌گیرند چون بعداز پخت، آب می‌شوند. ولی شما می‌توانید آنها را متوسط یا ریز هم خرد کنید. جگر سفید، جگر سیاه و دل گوسفند را به صورت نگینی درشت یا متوسط خرد کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه آش اسفناج مجلسی مرحله به مرحله برای سرماخوردگی

مرحله سوم: بقیه مواد واویشکا را آماده کنید

در این مرحله، پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی زیر یا خلالی باریک خرد کنید. هر چه پیازها بیشتر باشند، واویشکای شما خوشمزه‌تر می‌شود. سیرها را هم پوست بگیرید و خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست آنها را بگیرید و نگینی خرد کنید. می‌توانید گوجه‌ها را رنده هم بکنید.

مرحله چهارم: همه مواد را سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. وقتی پیاز سرخ شد، سیرها را اضافه کنید و تفت دهید، در حدی که عطر آنها خارج شود. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع کره حیوانی یا گیاهی، روغن سرخ کردنی و انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پیاز داغ منجمد و سیر داغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: دل و جگر را تفت دهید

جگر سفید و سیاه و دل خرد شده را در تابه بریزید و با سیر و پیاز داغ تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. زیاد جگر و دل را با قاشق هم نزنید تا له نشود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رب گوجه رنگ باز کند. بعد گوجه فرنگی‌های خرد شده یا پوره شده را اضافه کنید و اجازه دهید گوجه‌ها نرم شوند. در این فاصله درب تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید.

رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله ششم: واویشکا دل و جگر گیلانی را بپزید

بعد از نرم شدن گوجه فرنگی‌ها، به اندازه ۱ تا ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب ولرم یا جوش به تابه اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند، بعد حرارت را کم کنید تا دل و جگر بپزد و نرم شود و آب آن کم شود. وقتی که جگر و دل پخت، نمک و چاشنی‌های دلخواهتان را اضافه کنید. در آخر زعفران دم کرده را هم اضافه کنید تا طعم و عطر زعفران به خورد غذا برود. وقتی آب واویشکا کشیده شد و طعم‌ها به خورد هم رفتند، می‌توانید آن را با نان سرو کنید.

نکته: به عنوان تزیین می‌توانید روی واویشکا، یک یا دو تخم مرغ بشکنید و اجازه بدهید، کمی ببندد و نیمرو شود. سپس واویشکا را سرو کنید.

شما می‌توانید تخم مرغ، زعفران و نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه واویشکا دل و جگر مرغ با سیب زمینی

طرز تهیه واویشکا دل و جگر مرغ با سیب زمینی

در این روش، به جای استفاده از دل و جگر گوسفندی،‌ از دل و جگر مرغ (به مقدار دلخواه) استفاده می‌شود. در این روش هم باید دل و جگر را بشویید و خرد کنید. سپس پیاز را با سیر و ادویه‌ها تفت داده و دل و جگر را اضافه کنید. رب گوجه و گوجه فرنگی خرد شده را هم بیفزایید. وقتی دل و جگر تفت خوردند، کمی آب به آنها اضافه کنید تا بپزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکی کریسمس (بیسکویت زنجبیلی) با طرح و تزیینات مختلف

سیب زمینی را هم (۱ یا ۲ عدد) پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. سیب زمینی‌ها را جداگانه سرخ کرده و در حین پخت دل و جگر، به تابه اضافه کنید. اجازه دهید دل و جگر با سیب زمینی‌ها بپزند و طعم‌ها به خورد هم بروند. در آخر چاشنی‌های دلخواه و نمک را اضافه کنید. وقتی آب واویشکا کم و غلیظ شد، آن را سرو کنید.

دل و جگر مرغ را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه واویشکا دل و جگر گیلانی

نکات طرز تهیه واویشکا گیلانی

  • حتما از یک چاقوی تیز برای خرد کردن دل و مخصوصا جگر استفاده کنید. چون بافت جگر لطیف است و اگر چاقوی‌تان کمی کند باشد، گوشت له می‌شود.
  • اگر جگر سفید را جداگانه بپزید و بعد به مواد واویشکا اضافه کنید، مدت زمان پخت این غذا، کمتر خواهد شد.
  • اگر چاشنی‌هایی مثل آبلیمو، آب نارنج و … به واویشکا می‌خواهید اضافه کنید، زمان افزودن را به آخرین مرحله پخت غذا موکول کنید. چون باعث دیرتر پختن مواد می‌شود.
  • طرز تهیه واویشکا با روده هم مرسوم است. در این روش هم به جای دل و جگر، از روده شسته و خرد شده گوسفندی استفاده می‌شود و مراحل پخت را مانند روش اول می‌توانید دنبال کنید.
  • اگر می‌خواهید واویشکا دل و جگر جغور بغور درست کنید، می‌توانید دل و جگر را بعد از شستن، ابتدا آبپز کرده و بعد در چرخ گوشت، چرخ کنید. سپس با پیاز سرخ شده و ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی (یا گوجه فرنگی) همه مواد را بپزید. این روش پخت واویشکا جغور بغور، زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.
  • به مواد واویشکا می‌توانید قارچ هم اضافه کنید. در این صورت، قارچ‌ها را شسته و اسلایسی خرد کنید. آنها را قبل از افزودن آب به قابلمه با تابه واویشکا، با دل و جگر تفت دهید تا نرم شود. بعد کمی آب ولرم یا جوش اضافه کنید.
  • روش تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده هم بسیار محبوب است. فیلم طرز تهیه آن را در ادامه مشاهده کنید.

 

فوت و فن های خوشمزه شدن واویشکا دل و جگر گیلانی

فوت و فن های خوشمزه شدن واویشکا دل و جگر گیلانی

چاشنی واویشکا دل و جگر رشتی چیست؟

شمالی‌ها در اواخر پخت گاهی اوقات به واویشکا دل و جگر، گلپر و دانه‌های انار هم اضافه می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از رب انار برای طعم دادن و ملس شدن این غذا استفاده کنید.

آیا در تهیه واویشکا دل و جگر، جگر سفید باید جدا پخته شود؟

در برخی شهرها، جگر سفید را قبل از خرد کردن، شسته و با مقداری آب، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبپز می‌کنند. سپس آنها را خرد کرده و همراه با دیگر مواد واویشکا دل و جگر می‌پزند. چون جگر سفید کمی سفت‌تر است و دیرتر می‌پزد.

 

کالابرگ الکترونیک