ووپی پای شکلاتی | میان وعده مدرسه ۱۵ دقیقه ای به سبک آمریکایی ها

ووپی پای شکلاتی | میان وعده مدرسه ۱۵ دقیقه ای به سبک آمریکایی ها


26 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ووپی پای شکلاتی | میان وعده مدرسه 15 دقیقه ای به سبک آمریکایی ها

ووپی پای (Whoopie Pie) که برخی آن را به اسم «اوریوی چاق گنده» (Big Fat Oreo) می‌شناسند یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ساندویچی آمریکایی است که از ۲ عدد کیک نرم و لطیف با لایه‌ای از خامه سفید یا شکلاتی تشکیل می‌شود. این شیرینی ساندویچی به ویژه در بین بچه‌ها طرفداران بسیار زیادی دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای میان وعده مدرسه و زنگ تفریح کودکان باشد. همچنین، این دسر فوری و متفاوت را می‌توانید در کمتر از یک ساعت آماده کرده و در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها نیز سرو کنید. اگر شما هم به درست کردن دسرها و خوراکی‌های متنوع علاقه دارید، در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش با ما همراه باشید تا طرز تهیه ووپی پای شکلاتی و فوت و فن‌های آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ووپی پای شکلاتی (برای ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره یا روغن مایع ۱۱۵ گرم
 تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست پرچرب یا باترمیلک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کاکائو ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد قنادی تقریبا ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
خامه (زده شده و فرم گرفته) به مقدار لازم

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت ووپی پای: حدود ۱۵ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم ووپی پای شکلاتی: حدود ۳۲۰ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه ووپی پای شکلاتی

مراحل طرز تهیه ووپی پای شکلاتی

اگر طرز تهیه ووپی پای شکلاتی را بلد باشید می‌توانید این شیرینی ساندویچی را برای میان وعده مدرسه بچه‌‌ها در مدرسه یا در خانه و برای دسر مهمانی‌ و دورهمی‌ درست کنید.

مرحله اول: مقدمات کار را فراهم کنید

قبل از شروع مراحل طرز تهیه ووپی پای شکلاتی، کره، تخم مرغ و ماست را از یخچال بیرون بیاورید تا برای نیم ساعت در اتاق باقی بمانند و به دمای محیط برسند.

فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. آرد را هم ۳ مرتبه الک کنید و کنار بگذارید. وانیل، بیکینگ پودر و پودر کاکائو را با هم ترکیب کرده و ۲ مرتبه الک کنید. این ترکیب را نیز کنار بگذارید تا در زمان مناسب به مایه شیرینی شکلاتی خوشمزه خود اضافه کنید.

برای خرید کره، ماست، تخم مرغ، پودر کاکائو، بیکینگ پودر، وانیل و آرد می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله دوم: مایه اولیه ووپی پای را درست کنید

پس از گذشت نیم ساعت، کره کاملا نرم شده و همه مواد به دمای محیط رسیده‌اند. حالا وقت آن است که کره، شکر و تخم مرغ را در ظرف مناسبی بریزید و با همزن برقی به خوبی هم بزنید. برای تهیه ووپی پای شکلاتی، شما به جای کره می‌توانید از روغن مایع هم استفاده کنید. این مواد را به اندازه‌ای هم بزنید تا به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند و بافت یکدست و کشداری پیدا کنند.

حتما بخوانید  27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک + روش های پیشگیری

برای خرید روغن مایع می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله سوم: ماست پر چرب یا باترمیلک را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ووپی پای شکلاتی، باید ماست یا باترمیلک را به تدریج به مایه اولیه شیرینی اضافه کنید و این ترکیب را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. در صورت تمایل، می‌توانید برای تهیه این کیک پای شکلاتی به جای ماست یا باترمیلک از شیر یا آب ولرم هم استفاده کنید.

برای خرید شیر می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله چهارم: مواد خشک را به ترتیب اضافه کنید

حالا، وانیل، پودر کاکائو و بیکینگ پودر که قبلا ترکیب و الک کرده بودید را به مایه ووپی پای اضافه کنید. دوباره همه مواد را با همزن به خوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

سپس، آرد را به صورت کنترل شده و در ۳ مرحله به این مواد اضافه کنید و با کمک لیسک مایه را فولد کنید (در فولدینگ باید با لیسک را به حالت دورانی در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید؛ تنها مواد را از ته ظرف به روی ظرف بیاورید و آن قدر این کار را انجام دهید تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند).

ممکن است نیازی به افزودن همه آرد نداشته باشید. شاید هم ناچار باشید آرد بیشتری بریزید. بنابراین، در هنگام اضافه کردن آرد دقت کنید تا خمیر ووپی پای شما بیش از اندازه سفت یا خیلی شل و وارفته نباشد. وقتی غلظت و قوام خمیر به اندازه مناسب رسید، دست از اضافه کردن آرد بردارید.

مرحله پنجم: ووپی پای شکلاتی را بپزید

کف سینی فر را با روغن مایع یا کره کاملا چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس، مایه ووپی پای را در کیسه قیف بریزید یا با کمک اسکوپ، به صورت دایره‌های فاصله‌دار روی سینی فر منتقل کنید. لازم نیست نگران منظم بودن شکل و ابعاد شیرینی‌ها باشید؛ چون در حین پخت کاملا پف می‌کنند و در نهایت، به صورت دلخواه درمی‌آیند.

در این مدت، فر هم مطمئنا گرم شده است. حالا، سینی را در طبقه میانی فر قرار دهید و بسته به قدرت فر، بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه منتظر بمانید تا شیرینی شما آماده شود.

مرحله ششم: خامه را اضافه کنید

پس از آماده شدن کوکی‌های شکلاتی، سینی را از فر بیرون بیاورید و مدتی صبر کنید تا خنک شوند. حالا، مقداری خامه فرم گرفته قنادی را روی یکی از کیک‌ها بریزید و روی آن را با یک کیک دیگر بپوشانید تا ساندویچی شود.

برای خرید خامه می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله آخر: ووپی پای شکلاتی را سرو کنید

حالا شما می‌توانید روی ووپی پای ساندویچی را با پودر قند، سس شکلات یا شکلات تخته‌ای ذوب شده به روش بن ماری، تزیین کرده و آن‌ را سرو کنید. در ضمن، برای تزیین ووپی پای شکلاتی می‌توانید از شکلات رنده شده، انواع دراژه، انواع میوه مثل تمشک یا توت فرنگی، پودر پسته و مغز گردوی خرد شده هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ووپی پای ردولوت قلبی برای ولنتاین

ارزش غذایی ووپی پای شکلاتی به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح

ووپی پای شکلاتی با استفاده از مواد مغذی و مفیدی مانند ماست و تخم مرغ تهیه می‌شود. در ضمن، این دسر ساندویچی حاوی مقداری کره، آرد و شکر است. بنابراین، در مجموع می‌تواند یک میان وعده خوشمزه، مقوی و سیر کننده برای مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین قارچ و پنیر به ۲ روش ساده و با سیب زمینی

برای مثال، تخم مرغ منبع سرشار پروتئین، ویتامین‌های B12، D و E و همچنین، مواد معدنی متنوعی مانند مس، روی، سلنیوم، کلسیم و آهن است. از سوی دیگر، تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب ضروری غیر اشباع مثل اسید چرب امگا ۳ و اسید فولیک است. همه این مواد برای رشد جسمی و ذهنی بچه‌ها مفید هستند.

از سوی دیگر، ماست نیز حاوی کلسیم، پروتئین، ریبوفلاوین، فسفر، قند طبیعی لاکتوز و مجموعه‌ای از انواع مواد مغذی دیگر است که همگی نقش موثری در بهبود سلامت و استحکام استخوان‌های کودکان دارند.

جالب است بدانید، کره هم با برخورداری از ویتامین‌های A، D، E و K2 می‌تواند برای رشد و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، افزایش اشتها و تقویت بینایی کودکان مفید باشد.

البته، با توجه به میزان شکر، خامه و کره به کار رفته در این دسر خوشمزه ساندویچی و برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی بچه‌ها، بهتر است مراقب باشید کودکان در خوردن ووپی پای شکلاتی زیاده‌روی نکنند. بهتر است بچه‌ها ووپی پای را با تکه‌های میوه مثل سیب یا توت‌ها و … میل کنند.

نکات مهم در طرز تهیه ووپی پای شکلاتی

  • برای تهیه ووپی پای به جای ماست پر چرب یا باترمیلک می‌توانید از شیر پرچرب یا آب ولرم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ووپی پای شکلاتی اصلا نیازی نیست همه آرد را اضافه کنید. در واقع، باید به اندازه‌ای آرد بریزید که غلظت مایه کیک مناسب باشد و سفت یا رقیق نشود.
  • در برخی از دستورهای پخت، نوک قاشق چای‌خوری نمک نیز به مایه ووپی کیک شکلاتی اضافه می‌شود.
  • در صورت تمایل، به جای خامه فرم گرفته می‌توانید ووپی پای را با کرم پنیری (طرز تهیه کرم پنیری)، شکلات صبحانه (طرز تهیه شکلات نوتلا)، گاناش شکلاتی یا کرم کاستارد پر کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ووپی پای شکلاتی

فوت و فن‌های طرز تهیه ووپی پای شکلاتی

باترمیلک را چطور درست کنیم؟

برای تهیه باترمیلک کافی است یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه یا سرکه را به یک لیوان شیر اضافه کنید تا شیر بریده شود.

از کجا بفهمیم کوکی‌های ووپی پای پخته و آماده شده‌اند؟

پس از گذشت ۱۰ دقیقه، حتما درب فر را باز کرده و روند پخت کوکی‌ها را بررسی کنید. اگر شیرینی‌ها به اندازه کافی پف کرده و چسبندگی خود را از دست داده باشند معلوم می‌شود پخته‌اند. توجه داشته باشید، سطح زیرین کیک‌های ووپی پای باید کاملا طلایی شده باشند.

 

محصولات مرتبط