۲ طرز تهیه نان کرمدار با کرمفیل در فر و تابه به روش قنادی

۲ طرز تهیه نان کرمدار با کرمفیل در فر و تابه به روش قنادی


27 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان کرمدار

نان کرمدار یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین نان‌ها برای افطار ماه رمضان است که هم بافت نرم و هم طعم لذیذی دارد. نام کرمدار به صورت رولی و نان حلزونی کرم دار در اصل نوعی نان شیرمال هستند که داخل آنها با کرم، کرمفیل، کاسترد، پنیر یا مواد دلخواه مثل مربا، مارمالاد و … پر و مغزدار می‌شود. بنابراین مواد میانی این مدل نان شیرمال را به دلخواه می‌توانید تغییر دهید و به عنوان شیرینی ماه رمضان استفاده کنید. همچنین نان کرمدار در فر یا نان کرمدار در تابه را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه نان کرمدار و نکات پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان کرمدار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر (ولرم) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
کره ۵۰ گرم

 

مواد لازم برای کرم داخل نان

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
کره ۲۰ گرم
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان کرمدار: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه نان کرم دار مرحله به مرحله

مراحل طرز تهیه نان کرمدار مرحله به مرحله

طرز تهیه نان شیرمال کرمدار بسیار آسان است و هم در فر و هم بدون فر می‌توانید درست کنید. همچنین می‌توانید به آن فرم گل، حلزونی یا رولی بدهید. در ادامه مراحل طرز تهیه نان کرمدار را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد نان را‌ آماده کنید

در ابتدای کار برای تهیه نان کرمدار برای افطار ماه رمضان، مواد نان کرمدار و مواد کرم آن (کرمفیل) را از ۳۰ دقیقه قبل خارج از یخچال و در دمای محیط قرار دهید. اجازه دهید کره با دمای محیط، نرم شود. آرد را ۲ بار الک کنید و کنار بگذارید. شیر را هم گرم کنید و اجازه دهید ولرم شود.

مرحله دوم: مواد کرمفیل را با هم مخلوط کنید

قبل از درست کردن خمیر نان، کرمفیل یا همان مواد میانی نان کرمدار را آماده کنید. برای این کار، در یک قابلمه با اندازه مناسب مواد کرمفیل شامل شیر، زرده تخم مرغ و شکر را بریزید و با همزن، مواد را بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند. سپس ۲ قاشق آرد را اضافه کرده و دوباره بزنید تا مایه کاملا صاف شود. نشاسته ذرت، کره و وانیل را هم اضافه کنید و دوباره با همزن بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی و رستورانی با گوشت

در صورت تمایل می‌توانید شیر، تخم مرغ، نشاسته، شکر و کره را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: مایه کرمفیل را بپزید

بعد از مخلوط شدن مواد کرمفیل، اگر خیلی سفت بود، کمی دیگر شیر یا آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مایه کرمفیل، غلیظ شود. مدام مواد را هم بزنید تا از ته گرفتن آن جلوگیری شود. وقتی غلظت کرمفیل به کمی بیشتر از غلظت فرنی رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. (مایه کرمفیل را می‌توانید به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.) بعد به سراغ درست کردن خمیر نان بروید.

مرحله چهارم: مواد خمیر نان را آماده کنید

در یک کاسه، آرد الک شده، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. شکر و خمیر مایه را در یک استکان بریزید و کمی آب گرم به آن اضافه کنید. روی شکر و خمیرمایه را بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل کند.

بیکینگ پودر و نمک به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: خمیر نان را درست کنید

بعد از آماده شده خمیر مایه، وسط مخلوط آرد را کمی گود کنید. شیر ولرم و مخلوط خمیر مایه را داخل گودی بریزید و به آرامی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با شیر و خمیرمایه کنید. وقتی که خمیر کمی فرم گرفت، کره‌ای را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است، به خمیر اضافه کنید. دوباره مواد را ورز دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خمیر نان کرمدار را ورز دهید تا کاملا صاف و یکدست شود و چسبناک نباشد.

مرحله ششم: خمیر نان را استراحت دهید

بعد از اینکه کاملا خمیر لطیف شد، داخل یک کاسه را با روغن مایع یا کره، کمی چرب کنید. سپس خمیر را جمع کنید و در کاسه بگذارید. روی کاسه را با سلفون یا یک پارچه نخی تمیز بپوشانید. خمیر را در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت دهید تا خمیرمایه باعث حجیم و لطیف شدن خمیر شود.

مرحله هفتم: خمیر‌ها را چانه کنید

بعد از اینکه خمیر خودش را گرفت، روی ظرف را بردارید و روی یک سطح، کمی آردپاشی کنید. سپس خمیر را روی سطح بگذارید. خمیر را کمی ورز بدهید تا حباب‌های آن خارج شود. سپس با خمیر چانه‌های یک اندازه درست کنید. ۱۰ تا ۱۲ چانه به خمیر به صورت گرد درست کنید.

مرحله هشتم: داخل خمیرها را با کرمفیل پر کنید

داخل خمیرها را با کرمفیل پر کنید

خمیر را به شکل گل درست کنید

مایه کرمفیل را در قیف بریزید و کنار بگذارید. خمیرها را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن به ۳ میلی‌متر برسد. از چهار طرف خمیر تا نزدیک وسط خمیر، با چاقو یا کاتر، برش بزنید ولی قسمت وسط را برای ریختن کرمفیل کنار بگذارید. از مایه کرمفیل، وسط خمیر بریزید و خمیرها را به شکل گل در وسط دایره، جمع کنید. همه خمیرها را به همین شکل و به صورت گل درست کنید (مثل تصویر بالا).

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پاناکوتا خرمالو ساده و دو رنگ برای شب یلدا

مرحله نهم: خمیرها را استراحت دهید

خمیرها را استراحت دهید

چانه‌های خمیر کرمدار شده را در یک سینی فر که چرب کرده یا کف آن را کاغذ روغنی گذاشته‌اید، قرار دهید. روی خمیر‌ها را دوباره پارچه نخی بیندازید و در دمای محیط بگذارید. خمیرها در این فاصله دوباره حجیم می‌شوند. خمیرها را با فاصله از هم بگذارید. در این فاصله که خمیرها استراحت می‌کنند، فر را روشن و روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله دهم: نان کرمدار را در فر بپزید

بعد از استراحت کردن چانه‌ها، به دلخواه می‌توانید روی آنها در صورت تمایل مقداری کنجد یا سیاه دانه بپاشید و یا یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق روغن مایع مخلوط کنید و با برس، روی نان‌ها را رومال کنید. سپس سینی حاوی خمیر‌های نان کرمدار را در فر بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نان‌ها بپزند و روی آنها طلایی شود. سپس نان‌ها را از فر بیرون بیاورید و کمی که از دما افتادند، آنها را سرو کنید.

کنجد را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه نام کرمدار ساده

طرز تهیه نام کرمدار ساده

اگر می‌خواهید نان کرمدارتان ساده باشد و شکل گل نداشته باشد، خمیر‌ها را چانه کنید. کرمفیل را داخل قیف بریزید. ماسوله را از زیر یا روی چانه، به داخل خمیر فرو کنید و قیف را فشار دهید تا کرمفیل داخل خمیر بریزد. بعد چانه را دوباره بین دست‌هایتان بچرخانید تا سوراخ آن بسته شود. همه خمیر‌ها را به همین شکل کرمدار کنید و سپس در فر یا تابه بپزید.

روش تهیه نان کرمدار رولی

طرز تهیه نان کرمدار رولی

در صورتی که نان کرمدار رولی می‌خواهید درست کنید، چانه‌ها را به صورت مستطیلی با وردنه باز کنید. یک سمت چانه‌ها را از مایه کرمفیل بریزید و از همان سمت، شروع به رول کردن خمیر‌ها کنید. در آخر با دست خیس، لایه خمیر را به رول بچسبانید. خمیر‌های نان رولی را به این شکل آماده کرده و بپزید.

طرز تهیه نان کرمدار بدون فر و در تابه

طرز تهیه نان کرمدار بدون فر و در تابه

برای درست کردن نان کرمدار در تابه، ابتدا خمیر‌ها را مانند بالا درست کنید. سپس بین آنها کرم بریزید. یک تابه دو طرفه را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. سپس خمیر‌های نان را داخل تابه بچینید. درب تابه را ببندید. حرارت را روی کمترین حالت تنظیم کنید و زیر تابه، شعله پخش‌کن بگذارید. نان‌ها را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در تابه بگذارید تا بپزند. سپس تابه را باز کنید و آنها را بیرون آورده و سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان کرمدار

چرا نان کرمدار پف نمی‌کند؟

  • خمیر را یک بار قبل از چانه کردن و یک بار بعد از چانه کردن باید استراحت دهید.
  • خمیر باید به خوبی ورز داده شود وگرنه پف نمی‌کند.
  • میزان آرد را نباید بیش از اندازه در نظر بگیرید. اگر خمیر سفت باشد، بعد از پخت، پف‌دار نمی‌شود.

از چه کرمی برای داخل نان کرمدار استفاده کنیم؟

معمولا می‌توانید از کرمفیل یا کاستارد به عنوان کرم نان کرمدار استفاده کنید. می‌توانید خودتان کرم را آماده کنید یا از فروشگاه‌ها یا قنادی‌ها، به صورت آماده تهیه کنید.

کالابرگ الکترونیک