قند ماست برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟ | بهترین ماست برای دیابت

قند ماست برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟ | بهترین ماست برای دیابت


25 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
قند ماست برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟ | معرفی بهترین ماست برای دیابت

آیا قند ماست برای دیابت مفید است یا مضر؟ دیابتی‌ها بهتر است چه ماستی را در رژیم غذایی خود جای دهند؟ بهترین نوع ماست برای دیابت نوع ۱ و نوع ۲ چیست؟ حتما می‌دانید که ماست‌های مختلف، محتوای قند، نمک، چربی و … متفاوتی دارند. اما دیابتی‌ها بهتر است کدام نوع ماست را انتخاب کنند که باعث افزایش قند خون آن‌ها نشود و سلامتشان را به خطر نیندازد؟ اگر سوال شما هم این است که آیا قند ماست برای دیابت ضرر دارد یا خیر، این مقاله از سرویس سلامت  را از دست ندهید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

افرودنی‌های ماست؛ فواید و مضرات آن‌ها

 

افرودنی‌های ماست؛ فواید و مضرات آن‌ها

 

ماست یکی از لبنیات مفید برای سلامت عمومی بدن است که البته خوردن آن برای هدف‌های خاص، شرایطی ویژه را می‌طلبد. شما هم حتما در میان ماست‌های موجود در فروشگاه‌ها، انواع مختلفی را مشاهده کرده‌اید. همه این ماست‌‌ها در وهله اول از جوشاندن شیر و افزودن مایه ماست به آن‌ها به دست می‌آیند.

در پروسه تهیه ماست، بعد از جوشیدن شیر، پروتئین کازئین موجود در شیر، تغییر و تخریب خواهد شد. در این میان نوعی از باکتری‌ها با نام «استریپتوکوک» و «بیفیدو باکتریوم» به عنوان باکتری‌های گرمادوست در شیر باعث لخته شدن می‌شوند و با همین فعل و انفعالات، ماست درست می‌شود.

اما هر چقدر هم که به شیر یا ماست به دست آمده، شکر اضافه نکنید، خود ماست علاوه بر کلسیم و پروتئین، حاوی مقداری قند طبیعی است. البته معمولا در نمونه‌‌های کارخانه‌ای، به ماست‌های تهیه شده، مقدار زیادی قند اضافه می‌شود.

لاکتوز موجود در ماست که قند طبیعی شیر است، در تهیه ماست از بین نمی‌رود و تصفیه و فرآوری هم نمی‌شود. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که بدنتان به لاکتوز شیر حساسیت نشان نمی‌دهد، از فواید این قند در ماست هم می‌توانید بهره ببرید.

 

قند ماست برای دیابت

 

همانطور که گفته شد، قند طبیعی ماست و لاکتوز موجود در آن، برای سلامتی مفید است. اما برخی مواقع به ماست‌ها افزودنی‌های قندی اضافه می‌شود یا حتی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در آن‌ها به کار می‌رود.

ماست‌های میوه‌ای که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند، از این دسته ماست‌ها به حساب می‌آیند. این ماست‌ها معمولا محتوای قند بالاتر از میزان استاندارد دارند و به بروز چاقی و دیابت نوع ۱ و ۲ دامن می‌زنند. بنابراین حتما در هنگام خرید ماست به میزان قند موجود در آن دقت کنید.

 

کدام نوع ماست برای دیابت مفید است؟

 

حتما بخوانید  24 خواص چای زنجبیل برای دیابت، سرطان، لاغری و ...

کدام نوع ماست برای دیابت مفید است

 

اگر مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید از مزایای قند ماست برای دیابت بهره ببرید، باید بدانید که کدام نوع ماست برای شما مفید و کدام مضر است. قبل از هر چیز باید بدانید که هر ماستی، هر چقدر هم مفید، نباید با افزودنی‌های شیرین، مثل میوه‌های دارای قند بالا، شکر، عسل، شیره خرما و … ترکیب شوند. در این صورت قند ماست برای دیابت، مضر خواهد بود.

 

ماست طبیعی با شیر حبوانی

 

معمولا ماست‌های بازار از تخمیر شیر گاو یا گوسفند درست می‌شوند. اما از شیر بز، میش و … هم برای تهیه ماست استفاده می‌شود. ماستی که از شیر گوسفند و بز درست می‌شود،‌ لاکتوز یا قند کمتری دارد و اسید‌های چرب کمتری هم در آن‌ها وجود دارد.

به همین خاطر هم زودتر باید آن را مصرف کنید تا فاسد نشود. اگر هم می‌خواهید با یک تیر، دو نشان بزنید، بهتر است بدانید که ماست تهیه شده از شیر بز، کلسیم بیشتری نسبت به ماست گوسفندی یا گاوی دارد.

 

ماست گیاهی

 

ماست‌های گیاهی شیرینی طبیعی شیر گاو یا گوسفند را ندارند، چون از منابع گیاهی برای تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. ماست سویا، ماست نارگیل، ماست بادام یا بادام هندی از ماست‌های گیاهی به حساب می‌آیند که معمولا برای شیرین و مزه‌دار کردن آن‌ها از شکر استفاده می‌شود.

میزان شکر اضافه شده به این انواع ماست، متغیر است و قند ماست برای دیابت در این نوع ماست‌ها، برای بیماران مبتلا به دیابت نباید بیش از ۱۵ گرم باشد. پس به اطلاعات درج شده روی برچسب آن‌ها دقت کنید.

 

ماست ایسلندی

 

به ماست ایسلندی «اسکایر» هم گفته می‌شود. در این نوع ماست،‌ لاکتوز کمتری نسبت به ماست معمولی وجود دارد و غلیظ‌تر هم هست. در طرز تهیه ماست ایسلندی از شیر بریده شده استفاده می‌شود و آب شیر گرفته می‌شود. در نتیجه پروتئین آن هم بیشتر خواهد بود.

میزان کم کربوهیدرات و مقدار زیاد پروتئین در ماست ایسلندی، آن را به یک ماست مفید برای دیابتی‌ها تبدیل می‌کند. البته بد نیست بدانید که کلسیم ماست ایسلندی هم زیاد نیست و اگر این موضوع برایتان در اولویت قرار ندارد، می‌توانید از ماست ایسلندی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

ماست چکیده

 

ماست‌های چکیده هم مثل ماست ایسلندی، غلظت بالایی دارند و پروتئین زیاد در کنار کربوهیدرات کم، از آن‌ها نمونه‌های بسیار مفیدی برای دیابت می‌سازد. مصرف روزانه ماست چکیده تا ۱۴ درصد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد، البته به شرط این‌که در این ماست‌ها از شیرین‌کننده دیگری استفاده نکنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

ماست یونانی

 

ماست یونانی هم همان ماست طبیعی است که آب آن، گرفته و غلیظ‌تر شده است. این ماست دارای پروتئین زیاد (۴ برابر ماست معمولی) و کربوهیدرات کم (۱/۳ ماست معمولی) است. همچنین لاکتوز ماست یونانی کمتر بوده و برای بیماران مبتلا به دیابت که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، مفید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) به 2 روش در 20 دقیقه

قند ماست برای دیابت در مورد نوع یونانی از قندهای مفید برای این بیماران است، در صورتی‌ که از قندها و افزودنی‌های قندی مثل انواع میوه و شیره در آن‌ها استفاده نشود.

 

ماست استرالیایی

 

ماست استرالیایی یکی از انواع ماست است که بافتی رقیق‌تر از ماست ایسلندی و یونانی دارد. قند ماست برای دیابت در این ماست، چندان مناسب نیست. چون این ماست پروتئین زیادی ندارد و کربوهیدرات‌های موجود در آن هم کاهش نیافته است. ماست استرالیایی با عسل شیرین می‌شود و می‌توان با شیرهای مختلف آن را درست کرد.

 

دیابتی‌ها چطور از مزایای ماست برای بیماری خود استفاده کنند؟

 

دیابتی‌ها چطور از مزایای ماست برای بیماری خود استفاده کنند

 

روش‌های مختلفی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از مزایای ماست برای سلامت خود بهره ببرند. برای داشتن یک رژیم ساده با ماست می‌توانید از کاربردهای ماست در آشپزی استفاده کنید. دیابتی‌ها می‌توانند ماست را به روش‌های زیر مصرف کنند.

 

* به جای انواع بستنی می‌توانید از ماست چکیده یخ زده استفاده کنید. ترکیب ماست چکیده با میوه‌هایی که محتوای قند پایینی دارند و طعم بستنی را خوشمزه می‌کنند، بسیار دلچسب خواهد بود.

 

*برای روکش انواع پنکیک می‌توانید از ماست چکیده استفاده کنید. سعی کنید در خود پنکیک هم به جای شکر از عسل استفاده کنید تا برای دیابتی‌ها مناسب باشد.

 

*کیک و کلوچه‌هایتان را با ماست درست کنید.

 

* می‌توانید در طرز تهیه انواع اسموتی، از ماست به جای شیر یا خامه استفاده کنید. با این کار غلظت اسموتی‌تان هم بیشتر خواهد شد.

 

*ماست را با سبزیجات برای درست کردن انواع سالاد به کار ببرید.

 

*ماست و کدو یک ترکیب فوق‌العاده برای دیابتی‌ها است. در نتیجه مصرف کدو، گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند و ماست و کدو می‌تواند به دفع قند خون کمک کند. علاوه بر این‌، ویتامین ث، بتاکارون و فولات موجود در کدو سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به دیابت مفید است. این ترکیب را می‌توانید بعد از صرف وعده اصلی یا به عنوان میان وعده سرو کنید.

 

نکته: مصرف انواع ماست، حتی از نمونه‌هایی که قند مفید برای دیابت دارند، اگر همراه با خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات مثل کیک و کلوچه باشد، می‌تواند قند خون را افزایش دهد.

 

سوالات متداول

 

آیا قند ماست برای دیابت مفید است؟

 

ماست در حالت عادی، دارای قند طبیعی است. اگر به ماستی که می‌خورید قند یا افزودنی‌ شیرین و حاوی قند اضافه نکنید، ماست برای سلامت دیابتی‌ها هم مفید است.

 

کدام ماست برای دیابت خوب است؟

 

ماست‌های معمولی، ماست ایسلندی، ماست یونانی و ماست چکیده برای دیابت خوب هستند. البته نباید به آن‌ها عسل، شیره خرما یا انگور، شکر و میوه‌های شیرین اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک