علت وا رفتن فلافل + ۱۵ روش طلایی برای جلوگیری از وا رفتن آن

علت وا رفتن فلافل + ۱۵ روش طلایی برای جلوگیری از وا رفتن آن


9 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جلوگیری از وا رفتن فلافل
فهرست محتوا پنهان

جلوگیری از وا رفتن فلافل یکی از مهم‌ترین فوت و فن‌هایی است که باید برای تهیه فلافل خوشمزه خانگی به آن توجه کنید. در بسیاری از مواقع در زمان سرخ کردن، فلافل بافت منسجمی پیدا نمی‌کند و متلاشی می‌شود. اما آیا می‌دانید دلیل وا رفتن فلافل خانگی چیست؟ مهم‌ترین فوت و فن فلافل که باید در طرز تهیه این غذا به آن توجه کنید چیست؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل وجود دارد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما می‌گوییم چه مواردی باعث وا رفتن فلافل خانگی می‌شود و چطور می‌توان جلوی وا رفتن فلفل را گرفت. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد راز و رمز فلافل خانگی و طریقه وا نرفتن آن پاسخ خواهیم داد.

 

علت وا رفتن فلافل خانگی چیست؟

علت وا رفتن فلافل خانگی چیست؟

دلایل وا رفتن فلافل خانگی معمولاً مختلف است. گاهی اوقات استفاده نامناسب از مواد اولیه و اشکالاتی در روند تهیه مایه فلافل موجب می‌شود تا فلافل شما بعد از سرخ شدن در روغن وا برود و بافت مناسبی نداشته باشد. اما دلیل وا رفتن فلافل خانگی چیست؟ در ادامه می‌توانید با علت‌های وا رفتن فلافل آشنا شوید.

  • شل بودن مایه فلافل؛
  • استفاده از نخودهای کنسروی و پخته شده به جای نخود خام برای تهیه فلافل؛
  • عدم استفاده از آرد؛
  • استفاده از روغن بسیار زیاد برای سرخ کردن فلافل؛
  • زیاد بودن مقدار پیاز یا آب پیاز در مایه فلافل؛
  • استراحت نکردن مایه فلافل قبل از سرخ کردن؛
  • چرخ نکردن مواد فلافل به اندازه لازم؛
  • ورز ندادن مایه فلافل قبل از پخت.

نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

جلوگیری از وا رفتن فلافل برای افرادی که تجربه و تبحر زیادی در درست کردن این غذا دارند، بسیار ساده است. تنها لازم است با فوت و فن‌های طرز تهیه فلافل آشنا باشید و علت خراب شدن فلافل را شناسایی کنید. در ادامه این مطلب می‌توانید با نکات طلایی برای حل مشکل وا رفتن فلافل آشنا شوید.

در ضمن شما می‌توانید فلافل از برندهای مختلف بازار را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- مواد فلافل را به اندازه چرخ کنید

نکته مهم و کاربردی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل چرخ کردن مواد به اندازه لزوم است. مواد فلافل نباید بیش از حد نرم و له شده یا بیش از اندازه درشت باشند. به خاطر داشته باشید که اندازه نخود در فلافل باید کمی بزرگ‌تر از دانه‌های شکر باشد. در واقع نرم شدن زیاد و درست چرخ نشدن نخودها مهم‌ترین علت وا رفتن فلافل است.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد لوبیا و انار به ۳ روش و با مواد مختلف

استفاده از مخلوط‌کن، مولینکس و سایر دستگاه‌ها برای تهیه مایه فلافل چندان توصیه نمی‌شود. برای این که مایه فلافل کاملاً منسجم و نرم شود، بهتر است از چرخ‌گوشت استفاده کنید.

۲- یک تخم مرغ به مواد فلافل اضافه کنید

یک تخم مرغ به مواد فلافل اضافه کنید

یک ترفند فوق‌العاده کاربردی برای وا نرفتن فلافل این است که یک عدد تخم مرغ به مواد فلافل اضافه کنید و بعد آن را درست کنید. تخم مرغ موجب می‌شود تا بافت مایه فلافل منسجم شود و جلوی وا رفتن آن را می‌گیرد. این موضوع را در نظر داشته باشید که اضافه کردن تخم مرغ به فلافل موجب می‌شود طعم آن کمی تغییر کند.

شما می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- برای تهیه فلافل از آرد استفاده کنید

به منظور حل مشکل وا رفتن فلافل می‌توانید مقداری آرد سوخاری یا آرد لپه به مواد فلافل اضافه کنید. آرد موجب می‌شود تا چسبندگی مواد فلافل افزایش پیدا کند. به یاد داشته باشید که اگر به مواد فلافل آرد می‌زنید، دیگر نیازی به افزودن تخم مرغ نیست.

شما می‌توانید آرد سوخاری را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- از سیب زمینی در مایه فلافل استفاده کنید

از سیب زمینی در مایه فلافل استفاده کنید

برای این که مایه فلافل شما یکدست شود و موقع سرخ شدن وا نرود، می‌توانید یک عدد سیب زمینی آب‌پز شده به همراه مواد فلافل چرخ کنید. در صورت استفاده از سیب زمینی باید آرد و تخم مرغ را از مواد اولیه فلافل حذف کنید.

۵- از جوش شیرین برای تهیه فلافل کمک بگیرید

بیشتر رستوران‌ها برای تهیه فلافل مقداری جوش شیرین به مواد اولیه آن اضافه می‌کنند. از خواص جوش شیرین این است که هم موجب پف کردن فلافل می‌شود و هم بافت آن را منسجم می‌کند. اما به هر حال استفاده از جوش شیرین در غذا برای سلامت مضر است و از همین رو پیشنهاد می‌شود حتی‌الامکان از این روش استفاده نکنید.

می‌توانید جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۶- قبل از پخت فلافل مواد آن را در یخچال بگذارید

یکی از نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل خانگی این است که مواد فلافل را بعد از آماده شدن حداقل برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. این کار موجب منسجم شدن مواد می‌شود و از وا رفتن فلافل در زمان سرخ کردن جلوگیری می‌کند.

۷- از مقدار روغن مناسبی برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید

از مقدار روغن مناسبی برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید

برای سرخ کردن فلافل روغن شما نباید نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد. بهتر است روغن را به اندازه‌ای در ماهیتابه بریزید که تا نیمه سطح فلافل باشد و سطح آن را کامل نپوشاند. در واقع اگر روغن تمام سطح فلافل‌ها را بپوشاند، احتمالاً فلافل شما متلاشی خواهد شد.

می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۸- برای تهیه فلافل از نخود کنسروی استفاده نکنید

نخودهای کنسروی که به صورت پخته شده در بازار به فروش می‌رسند، برای تهیه فلافل خانگی مناسب نیستند. این نخودها حاوی مقدار زیادی آب هستند و از همین رو خمیر فلافل شما بیش از حد نرم و شل می‌شود. در صورت استفاده از این نوع نخود باید از کمی آرد سوخاری یا تخم مرغ در مایه فلافل استفاده کنید.

۹- در صورت نیاز کمی آب به مواد فلافل اضافه کنید

اگر در زمان درست کردن فلافل و فرم دادن مایه آن متوجه شدید که مواد شما خیلی خشک و سفت است، می‌توانید به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه کنید.

۱۰- از این روش برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید

از روش درستی برای سرخ کردن فلافل ها استفاده کنید.

برای حل مشکل وا رفتن فلافل در زمان سرخ کردن، باید ابتدا روغن را داغ کنید. فلافل‌ها را داخل ماهیتابه بریزید. سپس درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید فلافل‌ها برای چند دقیقه با شعله ملایم مغزپخت شوند. حال می‌توانید درب ماهیتابه را بردارید و فلافل را سرخ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان آچما ارده ترکی با بافتی نرم و لذیذ به روش سنتی و اصلی

۱۱- فلافل ها را دائماً در روغن زیر و رو کنید

یکی از ترفندهای کاربردی و مهم برای سرخ کردن فلافل این است که باید آن را به طور مداوم با قاشق برگردانید. درواقع نباید یک سمت فلافل سرخ شود و بعد آن را برگردانید. برای سرخ کردن فلافل باید دائماً آن را در روغن بچرخانید.

۱۲- برای درست کردن فلافل از قالب استفاده کنید

برای درست کردن فلافل از قالب استفاده کنید

یکی از نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل استفاده از قالب فلافل است. برای این کار باید مقداری مایه فلافل داخل قالب بریزید. سپس با پشت قاشق مواد را کاملاً فشار دهید و بعد داخل ماهیتابه ریخته و سرخ کنید. فشار دادن مایه فلافل در قالب موجب می‌شود تا فلافل بافت منسجم‌تری پیدا کند.

۱۳- در طرز تهیه فلافل باید آب پیاز را جدا کنید

در طرز تهیه فلافل باید آب پیاز را جدا کنید

از مهم‌ترین راز و رمز فلافل پزی این است که مایه فلافل را شل درست نکنید. بافت فلافل باید کمی خشک باشد. اگر برای تهیه مایه فلافل مقدار آب پیاز زیاد باشد، مواد فلافل شما شل می‌شود و در نتیجه در زمان سرخ کردن متلاشی خواهد شد. بهتر است همیشه پیاز را در ظرفی جداگانه رنده کنید و بخشی از آب اضافی آن را خارج نمایید و بعد به مایه فلافل اضافه کنید.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات استفاده بیش از حد از پیاز نیز موجب شل شدن و وا رفتن فلافل می‌شود.

۱۴- برای درست کردن فلافل از نخود خام استفاده کنید

برای درست کردن فلافل از نخود خام استفاده کنید

درست کردن فلافل با نخود پخته موجب می‌شود تا در زمان سرخ شدن متلاشی شود و بافت منسجمی نداشته باشد. برای تهیه فلافل بهتر است از نخود خام استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از نخود پخته موجب خمیری شدن بافت فلافل می‌شود.

شما می‌توانید نخود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۱۵- خمیر فلافل را کمی ورز دهید

گاهی اوقات دلیل وا رفتن فلافل خانگی مربوط به ورز ندادن مایه فلافل است. برای جلوگیری از این امر باید مایه فلافل را برای چند دقیقه ورز دهید و سپس در یخچال بگذارید تا موقع سرخ کردن وا نرود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص فلافل

سوالات متداول درباره علت وا رفتن فلافل

برای نرم شدن فلافل چه کنیم؟

برای نرم شدن و انسجام بیشتر مایه فلافل باید مواد را با چرخ گوشت چرخ کنید.

علت خشک شدن فلافل چیست؟

علت خشک شدن فلافل معمولاً متناسب نبودن مقدار مواد فلافل است. گاهی اوقات استفاده بیش از حد از آرد سوخاری نیز موجب خشک شدن مایه فلافل می‌شود.

دلیل وا رفتن فلافل خانگی چیست؟

شل بودن مایه فلافل، استفاده از نخودهای کنسروی و پخته شده برای تهیه فلافل، عدم استفاده از آرد، استفاده از روغن بسیار زیاد برای سرخ کردن فلافل، زیاد بودن مقدار آب پیاز در مایه فلافل، استراحت نکردن مایه فلافل قبل از سرخ کردن و چرخ نکردن مواد فلافل به اندازه لازم از مهم‌ترین دلایل وا رفتن فلافل خانگی محسوب می‌شوند.

چرا فلافل ترک میخوره؟

چه فلافل را با نخود درست کنید و چه فلافل با لپه تهیه کنید مهم‌ترین دلیل ترک خوردن فلافل در زمان سرخ کردن استفاده بیش از حد از پیاز، ورز ندادن مایه فلافل و استراحت ندادن به مواد قبل از پخت است.

چرا فلافل به ماهیتابه میچسبه؟

مهم‌ترین علت چسبیدن فلافل به ماهیتابه خوب چرخ نکردن مواد است. به علاوه اگر قبل از پخت مایه فلافل را ورز ندهید، ممکن است در زمان سرخ کردن به ماهیتابه بچسبد.

 

کالابرگ الکترونیک