طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی به روغن افتاده و مجلسی

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی به روغن افتاده و مجلسی


20 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی را بلد هستید؟ یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن خورشت فسنجان مجلسی، استفاده از گوشت قلقلی به جای تکه‌های مرغ یا اردک در این خورش ایرانی است. یک خورشت با گوشت چرخ کرده مجلسی که طعم لذیذی دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی مجلسی و خوشمزه به عنوان یک غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده مرحله به مرحله آشنا شوید.

 

طرز تهیه خورشت فسنجون با گوشت قلقلی

خورش فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت خورش فسنجان با گوشت قلقلی: ۴ ساعت

کالری هر قاشق فسنجون با گوشت قلقلی: حدود ۵۵ کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه فسنجون با گوشت قلقلی (برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ‌ کرده مخلوط: ۳۰۰ گرم
  • گردوی چرخ‌ کرده: ۳۰۰ گرم
  • رب انار: ۱ فنجان
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • شکر (اختیاری): به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه و روغن مایع: به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

 

مراحل طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

 

خورشت فسنجان با گوشت قلقلی طعم بسیار لذیذی دارد و طریقه درست کردن آن بسیار شبیه به فسنجان با مرغ است. در ادامه می‌توانید طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی مرحله به مرحله آشنا شوید.

مرحله اول؛ مایه گوشت قلقلی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ‌ کرده را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه‌دار کنید. یک پیاز را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب اضافی پیاز را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با گوشت ترکیب کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید صیفی و سبزی تازه مثل پیاز،  گوشت چرخ‌ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ مایه گوشت قلقلی را خوب ورز دهید

بعد از این که همه مواد گوشت قلقلی را با هم ترکیب کردید، باید یک دستکش پلاستیکی بپوشید و مایه گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. این کار از وا رفتن گوشت در خورشت جلوگیری می‌کند. گوشت را برای ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید و به سراغ درست کردن فسنجان بروید.

مرحله سوم؛ گردو و آب را ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. صبر کنید روغن گرم شود، سپس گردو را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا رنگ آن تیره شود. بعد از تیره شدن رنگ گردو ۲ لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گردو روغن بیندازد. در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو و روغن مایع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه لواشک آلبالو مثل بازاری در فر و بدون فر

مرحله چهارم؛ رب گوجه و رب انار را اضافه کنید

 

رب گوجه و رب انار را برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید رب گوجه‌ فرنگی را در مقداری روغن سرخ کنید. سپس رب گوجه را همراه با رب انار ملس به قابلمه فسنجان اضافه کنید. طرز تهیه رب گوجه فرنگی و طرز تهیه رب انار را بلد هستید؟

در صورت تمایل برای تهیه رب گوجه‌ و رب انار به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم؛ قلقلی‌ها را آماده کنید

در این فاصله تا آماده شدن خورشت، باید مواد گوشت قلقلی را از یخچال بیرون بیاورید. سپس گوشت‌ها را به صوت قلقلی‌های کوچک آماده کنید و در روغن سرخ کنید.

مرحله ششم؛ قلقلی‌ها را به خورشت فسنجان اضافه کنید

بعد از این که همه قلقلی‌ها را در روغن سرخ کردید، باید آن‌ها را به آرامی به قابلمه خورش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله شعله گاز نباید بیش از حد زیاد باشد، زیرا این موضوع موجب وا رفتن گوشت‌ها در خورشت می‌شود.

مرحله هفتم؛ ادویه‌های خورش فسنجان را اندازه کنید

در این مرحله باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خورشت شما جا بیفتد. ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن گوشت‌ قلقلی، کمی از خورشت فسنجان بچشید. در صورت نیاز نمک و فلفل سیاه خورشت را اندازه کنید. اگر دوست دارید طعم خورش فسنجان شما کمی شیرین رو به ملس باشد، می‌توانید مقدار کمی شکر به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب خورش کم شود و حسابی جا بیفتد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و این فسنجان خوشمزه را همراه با برنج زعفرانی یا برنج چلو آبکش سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شکر و برنج از جمله برنج ایرانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای روغن انداختن خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟

 

برای روغن انداختن خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟

 

  • یکی از رازهای خوشمزه شدن خورشت فسنجان این است: برای این که خورشت فسنجان شما روغن بیندازد، می‌توانید چند تکه یخ به فسنجان در حال پخت اضافه کنید
  • برای درست کردن فسنجون با گوشت قلقلی بهتر است از گردوی پرچرب و ایرانی برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که بعد از پخت خورشت فسنجون با گوشت قلقلی ۱۵ دقیقه درب قابلمه را برندارید تا روغن خورش به طور کامل روی آن جمع شود.
  • معمولا جوشاندن خورشت فسنجان با شعله زیاد یا آماده کردن این غذا در مدت زمان کوتاه نیز موجب می‌شود تا روغن کمتری روی خورش ایجاد شود. بهتر است خورشت فسنجان را با شعله ملایم و برای چندین ساعت روی گاز قرار دهید تا روغن گردو به آرامی از آن خارج شود و خورش شما ظاهر و مزه بهتری پیدا کند.
  • برای تهیه این غذا حتما گردو را کاملا له و خرد کنید تا روغن گردو راحت‌تر از آن خارج شود.
  • قبل از ترکیب کردن گردو با آب، حتما گردو را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. این کار موجب می‌شود تا روغن گردو راحت‌تر از آن خارج شود و خورشت شما ظاهر بهتری پیدا کند.
  • طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روش رشتی هم مرسوم است.
حتما بخوانید  بهترین برنج خارجی کدام است | مشخصات 6 برنج خارجی پرفروش در ایران

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با مرغ یا اردک

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

 

  • برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از رب انار ترش یا ملس اضافه کنید.
  • اگر طعم رب اناری که برای درست کردن فسنجون استفاده می‌کنید، ترش است می‌توانید از مقدار کمتری رب انار از مقدار گفته شده در مواد لازم استفاده کنید.
  • برخی افراد فسنجان با گوشت قلقلی را بدون رب گوجه‌ فرنگی درست می‌کنند، اما رب گوجه‌ فرنگی طعم و رنگ بهتری به خورشت شما می‌بخشد.
  • برای درست کردن فسنجان با گوشت قلقلی حتما از گردوی پرچرب استفاده کنید، تا خورشت شما حسابی روغن بیندازد و خوشمزه شود.
  • خورشت فسنجان به خاطر وجود گردو طبع گرمی دارد و از همین رو بهتر است آن را کنار ماست یا سالاد میل کنید. انواع ماست را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • اضافه کردن شکر به خورشت فسنجان در کنار طعم ملسی که به آن می‌دهد، موجب براق شدن و خوشرنگ شدن خورش می‌شود.
  • می‌توانید به جای زردچوبه در طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی از کمی زعفران استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر به رب انار دسترسی ندارید، می‌توانید از رب آلو یا رب شاه توت و میوه‌های ملس نیز برای تهیه فسنجان خانگی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه گوشت قلقلی فسنجان به جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون یا ترکیب گوشت قرمز چرخ شده و گوشت بوقلمون یا مرغ چرخ شده نیز استفاده کنید. گوشت چرخ کرده مرغ و گوشت بوقلمون را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • برخی افراد دوست دارند رنگ فسنجان تیره باشد. برای تیره شدن رنگ فسنجان باید از رب انار ملس و تیره استفاده کنید و مقدار رب انار تیره بیشتری در غذا بریزید.
  • اگر در زمان پخت فسنجان احساس کردید که آب غذا کم است، می‌توانید چند بار به آن مقداری آب یخ اضافه کنید. این کار هم موجب رقیق‌تر شدن خورش می‌شود و هم به روغن انداختن غذا کمک می‌کند.
  • در طرز تهیه فسنجان برای ۱۲ نفر با گوشت قلقلی باید مواد لازم برای تهیه این غذا را ۳ برابر کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای تزیین خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چیست؟

برای تزیین فسنجون با گوشت قلقلی می‌توانید از دانه‌های انار، گردو و یا کمی پیاز داغ سرخ شده مجلسی استفاده کنید.

بهترین گوشت برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی چیست؟

به منظور تهیه گوشت قلقلی در فسنجان بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی با مقداری چربی استفاده کنید.

برای بهتر شدن رنگ فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟

برای این که فسنجان شما خوش‌رنگ‌تر شود، می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی و زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی بدون رب انار چگونه است؟

برای درست کردن فسنجون با گوشت قلقلی بدون رب انار می‌توانید از انواع رب‌های دیگر مثل رب شاه توت، رب آلو و رب آلوچه استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک