۲ طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا و قارچ با طعم عالی و مجلسی

۲ طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا و قارچ با طعم عالی و مجلسی


22 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی
فهرست محتوا پنهان

آیا تا حالا خورش فسنجان گیاهی و بدون گوشت خورده‌اید؟ اگر گیاهخوار هستید یا به دنبال گزینه‌های اقتصادی‌تر به جای استفاده از گوشت یا مرغ در خورشت فسنجون مجلسی می‌گردید، می‌توانید فسنجون گیاهی را تست کنید. طعم این خورشت فسنجان بدون گوشت هم بسیار لذیذ است. معمولا فسنجان وگان، با قارچ یا با سویا درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی به ۲ روش با قارچ و با سویا و نکات پخت و خوشمزه شدن این غذای اصیل ایرانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سویا خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردو خرد شده ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
نشاسته گندم ۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن یا کره به مقدار لازم
آب یخ ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه انار به مقدار دلخواه برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فسنجان گیاهی با سویا: ۲ الی ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان وگان سویا

مراحل طرز تهیه فسنجان سویا

برای درست کردن فسنجان به روش اقتصادی و در عین حال خوشمزه، می‌توانید این خورشت خوشمزه را با سویا تهیه کنید. برای طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی و با سویا، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فسنجان را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا، سویاها را در یک کاسه بریزید و روی آنها را با آب بپوشانید. به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا سویاها کاملا خیس بخورند و نرم شوند. در این فاصله گردوها را هم بشکنید و مغز آنها را آسیاب یا چرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سویا و مغز گردو را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: سویا را آماده کنید

بعد از این‌که سویاها کاملا خیس خوردند، آن‌ها را در آبکش بریزید. بعد با دست، سویاها را فشار دهید تا آبشان به طور کامل کشیده شود. سپس سویاها را در چرخ‌گوشت بریزید و آنها را کاملا چرخ کنید. هم‌زمان یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. اگر پیاز را در چرخ‌گوشت می‌ریزید، حتما جدا از سویا بریزید، چون باید آب پیاز را حتما بگیرید. در غیر این صورت از پودر پیاز هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله سوم: مایه کوفته قلقلی با سویا را آماده کنید

به اندازه ۱ قاشق از گردوی چرخ‌شده را به مخلوط سویا چرخ‌شده اضافه کنید. برای اطمینان می‌توانید دوباره پیاز رنده و آبگیری شده، سویا چرخ شده و گردو را در چرخ‌گوشت بریزید و یک بار دیگر چرخ کنید. سپس پودر فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم و ۱ قاشق غذاخوری نشاسته گندم را اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید و با دست ورز دهید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا ۳۰ دقیقه استراحت کند و منسجم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوفله ماکارونی به ۳ روش مرحله به مرحله

می‌توانید انواع ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، آرد گندم و نشاسته گندم را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌های سویا را آماده کنید

مایه قلقلی را بعد از استراحت کردن از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید. سپس به صورت کوفته قلقلی در بیاورید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه کافی روغن در آن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، کوفته‌های قلقلی سویا را در تابه بریزید و سرخ کنید تا همه جای کوفته‌های گیاهی طلایی شود. کوفته‌های آماده شده را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل روغن سرخ کردنی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: مایه خورشت فسنجان گیاهی را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه فسنجان گیاهی با سویا، یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه با اندازه مناسب، مقداری روغن یا کره بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا کاملا سبک و طلایی شود. کمی زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه اضافه کنید. گردو‌های چرخ‌کرده را هم اضافه کنید و روی شعله ملایم  گاز به مدت ۵ الی ۶ دقیقه تفت دهید، در حدی که از خامی بیفتند و روغن پس بدهند.

در صورت تمایل کره را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: کوفته قلقلی و رب انار را به فسنجون اضافه کنید

در این مرحله، کوفته‌های قلقلی با سویا را هم در قابلمه بریزید. به قابلمه، به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب خیلی سرد اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و کوفته‌های قلقلی بپزند. حرارت را کم کنید تا گردوها در این مدت کاملا روغن بیندازند. حدود ۳۰ دقیقه بعد، رب انار را اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید.

برای خرید رب انار می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: خورش فسنجان گیاهی را تزیین و سرو کنید

وقتی آب خورش کم شد، طعم خورش را بچشید و نمک و چاشنی آن را اندازه کنید. می‌توانید مقداری شکر اضافه کنید تا خورش طعم ملس بگیرد. در آخر حرارت را قطع کنید و خورش را در ظرف سرو بریزید. روی خورش فسنجان گیاهی را با دانه‌های انار، تزیین و در کنار برنج سفید چلو یا برنج زعفرانی سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شکر را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان بدون گوشت با قارچ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
قارچ ۱۰ عدد متوسط
مغز گردو ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۶ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
شکر یا شیره انگور به مقدار دلخواه (اختیاری)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن یا کره به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فسنجان گیاهی با قارچ: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ

مراحل طرز تهیه فسنجان قارچ

اگر می‌خواهید فسنجان گیاهی درست کنید که در زمان کمی آماده شود، می‌توانید فسنجون قارچ تهیه کنید. این فسنجان هم بسیار لذیذ بوده و برای گیاهخواران گزینه مناسبی است. در ادامه مراحل طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ را بخوانید.

حتما بخوانید  6 نمونه از بهترین نوشیدنی‌های طب سنتی برای تقویت بدن در روزهای آلودگی هوا

مرحله اول: مواد فسنجان را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ، پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. قارچ‌ها را بشویید و بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، آنها را ورقه‌ای نازک خرد کنید. مغز گردوها را هم چرخ یا آسیاب کنید.

مرحله دوم: قارچ‌ها را تفت دهید

در یک تابه، مقداری روغن یا کره بریزید و بعد از داغ شدن، قارچ‌ها را در آن سرخ کنید. حرارت را بالا ببرید تا آب قارچ، کشیده شده و قارچ‌ها سیاه نشوند.

مغز گردو، قارچ، کره و روغن سرخ کردنی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: مایه خورش فسنجان را آماده کنید

در این مرحله، در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را در آن سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. مراقب باشید گردوها نسوزند چون خورشتان تلخ می‌شود. بعد نوبت به اضافه کردن آب است. به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب خیلی سرد اضافه کنید و بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید.

پیاز داغ منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: خورشت فسنجان گیاهی را بپزید

بعد از اینکه آب جوش آمد، قارچ‌ها را هم اضافه کنید. اجازه دهید خورش بپزد و آب آن کم شود.

مرحله پنجم: چاشنی‌های فسنجان را اضافه کنید

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت، چاشنی‌های خورش فسنجان شامل رب انار و در صورت دلخواه شیره انگور یا شکر را اضافه کنید. طعم خورش را بچشید و ادویه‌ها و مزه آن را اندازه کنید.

مرحله آخر: خورش فسنجون گیاهی را سرو کنید

وقتی غلظت خورش کم شد و حسابی به روغن افتاد شعله گاز را خاموش کنید. حدود ۳۰ دقیقه خورشت را در همان حالت به حال خود بگذارید و آن را هم نزنید. سپس فسنجون را همراه با برنج سفید یا زعفرانی سرو کنید.

شیره انگور را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت چرخ کرده

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان گیاهی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان گیاهی

چه کار کنیم که خورش فسنجان وگان آبکی نشود؟

برای آبکی نشدن خورش فسنجون گیاهی، مقدار آب خورش را کمتر در نظر بگیرید. همچنین آب سرد یا یخ را در فواصل زمانی و پس از کم شدن آب خورش اضافه کنید. در ضمن حرارت را کم کنید تا خورش به خوبی جا بیفتد و غلیظ شود و روغن بیندازد. یک ترفند هم این است که در اواسط پخت فسنجون یک قاشق غذاخوری آرد برنج به فسنجان اضافه کنید تا حسابی لعابدار شود.

چه کار کنیم که خورش فسنجان تیره شود؟

برای تیره شدن خورش فسنجان، گردو را بیشتر تفت دهید ولی مراقب باشید گردوها نسوزند. اگر گردوها را زیاد تفت ندهید، رنگ خورش فسنجان روشن‌تر می‌شود. یک روش دیگر برای تیره شدن خورشت فسنجان به روش شمالی‌ها این است که یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ می‌گذاریم و سریع درب قابلمه را کیپ می‌کنیم. چون کفگیر داغ است و اگر درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود.

 

کالابرگ الکترونیک