۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه

۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه


8 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه

خورشت فسنجان با رب ازگیل یک روش رایج برای تهیه خورش فسنجون مجلسی است که معمولا در شمال کشور که ازگیل به میزان بیشتری وجود دارد، طبخ می‌شود. رب ازگیل طعم ترشی و شیرینی دارد و برای همین برای تهیه این خورشت ایرانی به عنوان یک خورشت با مرغ بسیار مناسب است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل و بوقلمون (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
رب ازگیل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردوی چرخ شده ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش به مقدار لازم
گوشت بوقلمون چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
پیاز رنده شده ۲ عدد درشت
زعفران به مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت خورشت فسنجان با بوقلمون و رب ازگیل: ۳ تا ۴ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم خورشت فسنجان با رب ازگیل و بوقلمون: ۲۶۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

علاوه بر خورشت فسنجان با مرغ و فسنجون رشتی در برخی شهرهای شمال کشور معمولا برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به طور معمول از گوشت بوقلمون چرخ شده استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز و گردو را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد یا رنده کنید. پیاز را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. سپس مغز گردوی چرخ‌کرده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا گردو به روغن بیفتد.

در صورت تمایل برای تهیه پیاز داغ منجمد و مغز گردو به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم؛ رب ازگیل و آب را اضافه کنید

بعد از این که گردو و پیاز را تفت دادید، باید رب ازگیل را اضافه کنید. رب ازگیل را برای چند دقیقه تفت دهید و سپس مقداری آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به قل قل کردن بیفتند. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز مواد جا بیفتند.

مرحله سوم؛ گوشت بوقلمون را به صورت قلقلی آماده کنید

در این مرحله از آموزش خورشت فسنجون با رب ازگیل در فاصله جا افتادن رب و گردو، باید گوشت بوقلمون چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و برای چند دقیقه ورز دهید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید. مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید. بعد از این که توپک‌های گوشت را سرخ کردید، آن‌ها را به فسنجان در حال پخت اضافه کنید.

حتما بخوانید  لیست ۱۷ غذا و خوراکی‌ ضد سرماخوردگی برای درمان فوری آن

می‌توانید نمک، فلفل سیاه، روغن سرخ کردنی و گوشت بوقلمون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ جا افتادن خورشت فسنجان با رب ازگیل

خورشت فسنجان باید به مدت طولانی روی گاز جا بیفتد تا گردوی خورشت روغن بیندازید. بنابراین اجازه دهید خورشت شما برای چند ساعت با شعله ملایم بپزد تا آماده شود. در نیم ساعت انتهای پخت خورش، مقداری زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و از طعم این خورشت در کنار برنج کته شمالی لذت ببرید.

برای تهیه زعفران و انواع برنج ایرانی و برنج خارجی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای

طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای

روش تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای درست مثل فسنجان‌های معمولی خودمان است، تنها باید به جای رب انار در این خورش از رب ازگیل استفاده کنید. برای درست کردن این فسنجان ابتدا باید پیاز را رنده کنید. بعد تکه‌های مرغ را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. بعد از این که مرغ طلایی‌رنگ شد، گردو را اضافه کنید. گردو را برای چند دقیقه تفت دهید تا به روغن بیفتد. سپس مقداری رب ازگیل به مواد اضافه کنید و کمی آب در قابلمه بریزید.

اجازه دهید خورش فسنجان برای چند ساعت جا بیفتد و مرغ کاملا بپزد. کمی نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و میزان ترشی و شیرینی آن را بچشید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ترش و ملس در خانه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

  • برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده بوقلمون از مرغ یا تکه‌های بوقلمون استفاده کنید.
  • خورشت فسنجان باید به مدت طولانی بپزد تا روغن بیندازد. برای به روغن انداختن خورش می‌توانید هر از چند گاهی چند تکه یخ به خورش اضافه کنید.
  • رب ازگیل طعم ترش و شیرینی به خورش فسنجان می‌بخشد. اگر دوست دارید طعم خورش فسنجان شما ترش‌تر باشد می‌توانید مقداری رب انار یا آبلیمو به خورش اضافه کنید. در صورتی که دوست دارید طعم خورش شیرین شود، می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید رب انار، آبلیمو و شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.
  • در طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید از رب ازگیل به مقدار بیشتر یا کمتری استفاده کنید.
  • اضافه کردن زعفران به خورش فسنجان، اختیاری است. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را حذف کنید و این خورشت را بدون آن تهیه کنید.
  • برخی افراد برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل از مقداری آلو خورشتی هم استفاده می‌کنند. در صورتی که از آلو استفاده می‌کنید، باید آلوها را بشویید و در نیم ساعت انتهای پخت همراه با زعفران به خورشت اضافه کنید. می‌توانید انواع آلو خورشتی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای به روغن افتادن خورش فسنجان با رب ازگیل بهتر است چند بار به خورش شوک وارد کنید و مقداری آب سرد یا یخ به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه خورشت فسنجان جا افتاده با رب ازگیل می‌توانید به جای گوشت بوقلمون از گوشت قرمز چرخ شده نیز استفاده کنید. قبل از اضافه کردن قلقلی‌ها به خورش حتما آن‌ها را در روغن تفت دهید.
  • جالب است بدانید که بسیاری از افراد برای تیره‌تر شدن خورشت فسنجون با رب ازگیل از یک تکه شکلات تخته‌ای استفاده می‌کنند.
    به خاطر داشته باشید که برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل حتما از گردوی چرب و باکیفیت استفاده کنید تا خورشت شما لذیذتر شود و بیشتر روغن بیندازد.
  • از آن جایی که رب ازگیل طعم نسبتا شیرینی دارد، می‌توانید برای تهیه خورش از مقدار رب بیشتری اضافه کنید.
  • برای خوش‌رنگ شدن خورش فسنجون با رب ازگیل می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی تفت داده شده هم به آن اضافه کنید. می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای خوش طعم و خوش عطر شدن فسنجان بهتر است بعد از اضافه کردن آب به خورش، کف روی خورش را بردارید.
  • در طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل باید گردوها را چند بار چرخ کنید. این کار موجب می‌شود تا خورشت بیشتر روغن بیندازد و این یکی از رازهای خوشمزه شدن خورش فسنجان است.
  • معمولا برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. اما در صورت تمایل می‌توانید مقداری دارچین، گلپر یا برگ بو به این خورش اضافه کنید. می‌توانید گلپر و دارچین را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • بهتر است به جای پیاز خرد شده از پیاز رنده شده برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن سیب زمینی با سس بشامل به 2 روش

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل

برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل از چه گوشتی استفاده کنیم؟

برای پخت خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید از گوشت بوقلمون چرخ‌کرده، گوشت مرغ تکه‌ای یا گوشت قرمز چرخ‌کرده استفاده کنید.

اگر در طرز تهیه فسنجان با رب ازگیل مزه خورش شیرین شد، چه کار کنیم؟

رب ازگیل طعم نسبتا شیرینی دارد. اگر طعم خورش فسنجان شما شیرین شد، می‌توانید مقداری رب انار ترش یا آبلیمو به خورش اضافه کنید تا مزه خورش متعادل‌تر شود.

چه کار کنیم رنگ فسنجان با رب ازگیل تیره شود؟

برای تیره شدن رنگ فسنجان با رب ازگیل می‌توانید یک تکه شکلات به خورش اضافه کنید یا یک کفگیر آهنی در خورش قرار دهید. در صورتی که رب شما تیره باشد و از مقدار بیشتری رب در خورش اضافه کنید نیز رنگ خورش تیره خواهد شد.

علت آبکی شدن خورش فسنجان با رب ازگیل چیست؟

کم بودن مقدار گردو و کامل نشدن مراحل پخت خورش فسنجان و جا نیفتادن خورشت موجب رقیق و آبکی شدن آن می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک