۹ ترفند آسان برای رفع بوی سوختگی شیر از غذا، خانه و ظروف

۹ ترفند آسان برای رفع بوی سوختگی شیر از غذا، خانه و ظروف


29 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفع بوی سوختگی شیر

چطور بوی سوختگی شیر را بگیریم؟ سوختن شیر در زمان جوشاندن آن، یکی از مشکلات عمده‌ای است که بسیاری افراد با آن مواجه شده یا می‌شوند. اگر حواستان به شیر روی گاز نباشد، شیر بعد از گرم شدن و رسیدن به نقطه جوش، سر می‌رود و اگر سریع شعله گاز را خاموش نکنید، هم شیر می‌سوزد، هم باقی‌مانده شیر روی گاز دچار سوختگی می‌شود و هم بوی سوختگی شیر، فضا را پر می‌کند. اما همه این‌ها راه‌حل‌هایی دارد که می‌توانید برای رفع بوی سوختگی شیر، از آنها کمک بگیرید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش روش های رفع بوی سوختگی شیر از شیر، از ظرف و از فضا را به شما خواهیم گفت.

راه های رفع بوی سوختگی شیر

راه های رفع بوی سوختگی شیر

بوی سوختگی شیر، واقعا ناخوشایند است. حتی اگر بخواهید از شیر برای تهیه نوشیدنی یا درست کردن دیگر لبنیات مثل پنیر و ماست استفاده کنید، این بوی سوختگی، روی مزه غذایی که درست می‌کنید هم تاثیر مستقیمی می‌گذارد. برای از بین بردن بوی سوختگی از شیر از محیط، ترفندهای زیر را به کار ببندید.

۱- برگ بو، هل، میخک

اولین اقدام در زمان سوختن شیر، عوض کردن ظرف آن است. شیر را بلافاصله باید به یک کاسه یا ظرف تمیز دیگر انتقال دهید تا بوی سوختگی تشدید نشود. سپس در یک تابه کوچک به صورت جداگانه، ۱ برگ بو، ۱ دانه هل سبز، ۱ دانه هل سیاه و ۲ عدد میخک بریزید و روی حرارت بگذارید. این مواد را تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. سپس آنها را در شیر بیندازید.

می‌توانید این مواد را در یک توری یا کیسه پارچه‌ای تمیز بگذارید و گره بزنید. سپس در شیر سوخته بیندازید. اجازه دهید به مدت ۴ ساعت این مواد در شیر بمانند و بوی سوختگی شیر را بگیرند. سپس آنها را از شیر بیرون بیاورید. این کار می‌تواند مثل یک معجزه عمل کند و بوی سوختگی شیر را بگیرد.

دانه هل را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۲- چوب دارچین

«دارچین» یکی از خوشبوترین ادویه‌هایی است که برای طعم دادن به انواع غذا به کار می‌رود. اما از آن می‌توانید برای رفع بوی سوختگی شیر هم نهایت بهره را ببرید. از آنجایی که پودر دارچین، در شیر حل می‌شود و رنگ آن را تغییر می‌دهد، توصیه می‌شود حتما از چوب آن برای از بین بردن بوی سوختگی شیر استفاده کنید.

برای این کار، شیر سوخته را به یک ظرف تمیز منتقل کنید. سپس ۲ چوب دارچین به طول ۲/۵ سانتی‌متر یا یک چوب دارچین به طول ۵ سانتی‌متر را در شیر بیندازید. بهتر است ابتدا چوب دارچین را در تابه کمی تفت دهید و بعد به شیر اضافه کنید. برای ۳ تا ۴ ساعت اجازه دهید دارچین در شیر بماند. سپس چوب را خارج کرده و با شیر دسر، غذا یا ماست و پنیری را که می‌خواهید درست کنید.

چوب دارچین و شیر را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۳- برگ فوفل

فوفل یا نخل هندی، یکی از عطردهنده‌های قوی

«فوفل» یا نخل هندی، یکی از عطردهنده‌های قوی به شمار می‌رود. برای رفع بوی سوختگی از شیر، ۱ یا ۲ برگ فوفل را در شیر بیندازید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا بوی سوختگی را بگیرد. اگر بوی سوختگی شدید است، ۴ برگ در شیر بیندازید. سپس برگ را خارج کرده و با خیال راحت از این شیر برای تهیه شیر برنج، انواع فرنی، ماست غلیظ، پنیر خانگی و … استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اشترودل مرغ و قارچ در فر و تابه + آموزش تصویری پیچیدن

۴- نمک

همان طور که گفتیم، اگر شیر سر رفت و سوخت، لازم نیست آن را دور بریزید. شیر سوخته را در یک ظرف تمیز دیگر بریزید و ظرف را در آب سرد قرار دهید. سپس به اندازه ۱/۸ قاشق چای‌خوری نمک به ازای یک لیتر شیر اضافه کنید. نگران نباشید، این میزان نمک باعث شور شدن شیر نمی‌شود، ولی از پسِ گرفتن بوی سوختگی شیر به خوبی برمی‌آید.

برای خرید نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۵- سرکه

برای گرفتن بوی سوختگی از ظرفی که شیر را در آن جوشانده‌اید و ته گرفته است، یک کاغذ را با سرکه مرطوب کنید، طوری که خیس شود. سپس کاغذ آغشته به شیر را کف ظرف شیر که سوختگی، دلمه بسته است، بگذارید تا خیس بخورد و بوی شیر جذب شود. بعد از ۵ دقیقه می‌توانید ظرف شیر را بشویید و سوختگی آن را پاک کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

اگر سوختگی زیاد است، سرکه را کف قابلمه بریزید و روی آن یک دستمال حوله‌ای یا چند برگ دستمال کاغذی بگذارید. اجازه دهید سوختگی وربیاید و یک دستمال تمیز، کف قابلمه بکشید تا سوختگی پاک شده و بوی آن گرفته شود.

انواع سرکه را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای جلوگیری از سر رفتن شیر

راه‌های رفع بوی سوختگی شیر از خانه

راه های رفع بوی سوختگی شیر از خانه

وقتی بوی سوختگی شیر در فضا بپیچد، باید سریعا نسبت به از بین بردن آن، اقدام کنید. بعد از اینکه شعله گاز را خاموش کردید، اولین کار این است که پنجره را باز کنید یا دستگاه تهویه هوا را بزنید. می‌توانید هود را بزنید تا بوی سوختگی را بکشد. اما علاوه بر این اقدامات، استفاده از مواد دیگر می‌تواند سرعت رفع بوی سوختگی شیر از محیط را بالا ببرد.

۱- آب و لیمو

برای از بین بردن بوی سوختگی شیر یا دیگر مواد غذایی یا غذاهایی مثل سوپ، برنج و … مقداری آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. ۱ لیموترش را به ۴ تا ۸ قسمت برش بزنید و در آب بیندازید. سپس آب و برش لیمو را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بجوشانید تا عطر لیمو خارج شود و بوی آن در فضا بپیچد. این رایحه می‌تواند بوی سوختگی شیر را از فضای خانه و آشپزخانه خنثی کند.

۲- آب و پیاز

گرفتن بوی سوختگی شیر با پیاز، نسبت به لیمو، کمی بیشتر زمان می‌برد. اگر بوی سوختگی زیاد است، در چند جای خانه، این کار را انجام دهید. ۱ یا ۲ پیاز را پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. پیازها را در کاسه بریزید و به آنها کمی آب، اضافه کنید. اگر چند کاسه آب پیاز دارید، در چند نقطه از خانه قرار دهید تا بوی تند سوختگی را بگیرد.

۳- میخک

از بین بردن بوی سوختگی شیر با چند میخک

«میخک» عطر فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند فضا را بسیار خوشبو کند. برای از بین بردن بوی سوختگی شیر، چند میخک را در یک تابه بگذارید و به آن ۱ یا ۲ لیوان آب اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد و عطر میخک در فضا پر شود.

۴- نان و سرکه

این روش رفع بوی سوختگی از خانه هم جالب است، چون یکی از خواص سرکه از بین بردن بوهای نامطبوع است. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا بجوشد. سپس چند فنجان سرکه به آن اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه محلول آب و سرکه را بجوشانید.

مقداری خرده نان در این محلول بریزید تا خیس شوند. خرده‌های نان خیس شده را در چند بشقاب بریزید و در چند نقطه از اتاق یا خانه بگذارید. نان آغشته به سرکه، می‌تواند بوی آزاردهنده سوختگی شیر را بگیرد.

۵- جوش شیرین

«جوش شیرین» یکی از مواد قدرتمند برای گرفتن بوی نامطبوع از سطوح و فضا است. از جمله خواص جوش شیرین از بین بردن بوی سوختگی است. در یک قابلمه به اندازه ۱ لیتر آب بریزید و به آن ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید و هم بزنید تا جوش شیرین در آب حل شود. سپس این مخلوط را در چند کاسه یا ظرف بریزید و در قسمت‌های مختلف خانه بگذارید. این محلول می‌تواند بوی سوختگی شیر و سایر مواد غذایی را از فضا جمع کند.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر) درسته و رنده شده با لبو خام و پخته

شما می‌توانید جوش شیرین را به روش‌های حضوری یا اینترنتی، از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۶- شکر و دارچین

چوب دارچین و شکر برای رفع بوی سوختگی

یک ترفند موثر دیگر این است که فر یا آون توستر را روی دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه گرم شود. روی صفحه پخت فر یا یک ظرف که رسانای خوبی برای دما است، مقداری شکر و پودر یا چوب دارچین بریزید. ۱ قاشق کره هم به این مخلوط اضافه کنید. فر را خاموش کنید و درب آن را باز بگذارید. این بو در فضای خانه می‌پیچد و علاوه بر خنثی کردن بوی سوختگی شیر، عطر شگفت‌انگیزی به فضای خانه می‌دهد.

شما می‌توانید شکر و کره را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۷- اسپری آبلیمو

از ترکیب آب و آبلیمو می‌توانید محلولی درست کرده و در فضا اسپری کنید. به یک نسبت آب و آبلیمو را در یک بطری شیشه‌ پاک ‌کن بریزید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس از این محلول در فضا اسپری کنید. به خاطر طبیعی بودن این مواد، استفاده از این محلول برای اسپری کردن کاملا ایمن است و عطر فوق‌العاده‌ای هم به محیط می‌دهد.

آبلیمو را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۸- مایع خوشبو کننده دست ساز

شما می‌توانید خودتان یک محلول خوشبو کننده فضا درست کنید که سلیقه خودتان را هم در آن دخیل کنید. مثلا در یک قابلمه، پوست لیمو، پوست پرتقال، وانیل و سبزی‌های خوشبو مثل اسطوخدوس و …، به همراه وانیل، دارچین و … بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد و عطر این مواد در فضا پخش شود. اگر فصل زمستان است، می‌توانید این مخلوط خوشبو را روی بخاری بگذارید تا برای مدت بیشتری فضا معطر شود.

وانیل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۹- اسپری یا خوشبو کننده فضا

خوشبو کننده فضا برای رفع بوی سوختگی شیر

علاوه بر روش‌های طبیعی بالا می‌توانید برای رفع بوی سوختگی شیر، از اسپری‌های خوشبو کننده محیط استفاده کرده و روی وسایلی مثل مبل و … یا در هوای خانه اسپری کنید. همچنین می‌توانید عود یا اسانس خوشبو کننده روشن کرده و عطر جدیدی را به فضا اضافه کنید.

اسپری خوشبو کننده هوا را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: با شیر ترشیده و خراب چه کنیم؟

سوالات متداول درباره رفع بوی سوختگی شیر

بوی سوختگی شیر را با چی ببریم؟

برای رفع بوی سوختگی شیر از شیر، می‌توانید از چوب دارچین، برگ بو، میخک، نمک، هل، برگ فوفل و … استفاده کنید.

برای رفع بوی سوختگی شیر از فضای خانه چه کار کنیم؟

شما می‌توانید از روش‌های طبیعی مثل آب و پیاز، آب و لیمو، دارچین و شکر، میخک و … یا از اسپری‌های خوشبوکننده طبیعی یا شیمیایی استفاده کنید.

شیر سوخته بوش با چی می‌ره؟

برای از بین بردن بوی شیر سوخته از شیر یا فضای خانه یکی از روش‌های بالا را امتحان کنید.

 

منبع: herzindagi

محصولات مرتبط