طرز تهیه قیمه بوشهری مجلسی و نذری مرحله به مرحله

طرز تهیه قیمه بوشهری مجلسی و نذری مرحله به مرحله


12 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قیمه بوشهری

قیمه بوشهری از جمله خوشمزه‌ترین انواع قیمه است که بیشتر در شهرهای جنوبی و کشورهای عربی طبخ می‌شود و هیچ شباهتی با دیگر قیمه‌ها ندارد. قیمه بوشهری مجلسی معمولاً در کنار شکر پلو سرو می‌شود و طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. در طرز تهیه خورش قیمه بوشهری به روش سنتی از گوشت تکه‌ای استفاده می‌شود و سپس گوشت ریش ریش می‌شود و بافتی کشدار به خورش می‌بخشد. مردم جنوب کشور قیمه بوشهری را به عنوان غذای نذری محرم و مراسم مذهبی نیز تهیه می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورش قیمه بوشهری به روش سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه قیمه بوشهری نذری پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل با گوشت

 

طرز تهیه قیمه بوشهری اصیل با گوشت

 

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه قیمه بوشهری نذری عاشورا

 

  • نخود: ۲۰۰ گرم
  • گوشت تکه‌ای: ۴۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی: ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
  • دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
  • گلاب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • پودر لیموعمانی: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه قیمه بوشهری رستوران

 

مراحل طرز تهیه قیمه بوشهری

 

قیمه بوشهری اصیل و سنتی یکی از محبوب‌ترین غذاهای جنوبی است که برای تهیه آن از گوشت ریش شده در خورش استفاده می‌شود. این غذا طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. قیمه بوشهری بافتی شبیه به حلیم گندم دارد و طعم آن با تمام قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن قیمه بوشهری رستورانی و فوت و فن‌های تهیه این غذای جنوبی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خیساندن نخود

 

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه بوشهری با گوشت تکه‌ای باید نخودها را بشویید و در یک ظرف آب بریزید. اجازه دهید نخودها برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس بخورند. در این مدت زمان چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ نخود گرفته شود.

 

مرحله دوم؛ آب پز کردن سیب زمینی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه رب نارنج + چطور تلخی رب نارنج را بگیریم

آب پز کردن سیب زمینی برای تهیه قیمه بوشهری

 

در این مرحله از تهیه قیمه بوشهری و شکر پلو به سراغ آبپز کردن سیب زمینی‌ها بروید. برای این کار ابتدا پوست سیب زمینی را با آب فراوان بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را در قابلمه بیندازید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا آبپز شوند. بعد از آب‌پز شدن سیب زمینی‌ها باید پوست آن‌ها را جدا و سیب زمینی‌ها را رنده کنید و یا با گوشت‌کوب له کنید.

 

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت

 

در مرحله سوم از طرز تهیه قیمه بوشهری پیازها را نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سپس پیازها را همراه با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک شوند. بعد از این که پیازها کمی سرخ شدند، گوشت تکه‌ای را به پیاز اضافه کنید و همه قسمت‌های گوشت را خوب با پیاز سرخ کنید.

 

مرحله چهارم، پختن و ریش کردن گوشت

 

پختن و ریش کردن گوشت برای قیمه بوشهری

 

حالا ترکیب پیاز و گوشت را در قابلمه بریزید و به اندازه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید گوشت کاملاً پخته و نرم شود. برای پخت گوشت می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید. بعد از این که گوشت کاملاً پخت، باید استخوان‌ها را جدا کنید و آن را ریش ریش کنید.

 

مرحله پنجم؛ پختن نخود قیمه بوشهری

 

بعد از آماده شدن گوشت در این مرحله از درست کردن قیمه بوشهری باید به سراغ پخت نخود بروید. نخودها را به همراه مقداری آب در قابلمه بریزید. یک عدد پیاز رنده شده و مقداری زردچوبه آن اضافه کنید و روی شعله گاز بگذارید تا نخودها کاملاً بپزند. بعد از این که نخود کاملاً نرم شد، می‌توانید آن را با استفاده از گوشتکوب دستی یا برقی کاملاً له کنید.

 

مرحله ششم؛ ترکیب کردن مواد قیمه بوشهری

 

در این مرحله از طرز تهیه قیمه بوشهری باید نخود له شده را همراه با گوشت ریش ریش شده و همه ادویه‌ها، گلاب، زعفران و سیب زمینی پخته و رنده شده ترکیب کنید. سپس پیاز داغ را هم به سایر مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و با گوشتکوب دستی مواد را با هم ترکیب کنید.

 

مرحله هفتم؛ سرخ کردن رب

 

در این مرحله باید در یک ماهیتابه کوچک کمی روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید تا خوش رنگ شود. سپس رب گوجه را به سایر مواد قیمه بوشهری اضافه کنید.

 

مرحله هشتم؛ آماده کردن قیمه بوشهری

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه قیمه بوشهری باید در صورت نیاز کمی آب یا آب گوشت به خورش اضافه کنید. سپس خورش را هم بزنید و اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشد تا کاملاً کشدار و غلیظ شود و آب اضافه آن بخار شود. در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نهایی پخت قیمه بوشهری می‌توانید گلاب را اضافه کنید و خورش را هم بزنید تا غذای شما تلخ نشود و عطر گلاب در قیمه بپیچد. در نهایت می‌توانید این خورش خوشمزه بوشهری را همراه با شکر پلو میل کنید. شکر پلو غذای نذری مرسوم در استان‌های جنوبی کشور از جمله فارس و بوشهر است.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه کوکو تره تبریزی در تابه و فر + فیلم آموزش تهیه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه بوشهری

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه بوشهری

 

*در طرز تهیه قیمه بوشهری باید همه نخودها را کاملاً له کنید، به طوری حتی یک نخود سالم و درسته در خورش باقی نماند.

*برای تهیه قیمه بوشهری می‌توانید به جای پودر لیمو عمانی از مقداری آب لیمو ترش تازه نیز استفاده کنید.

*اگر بافت خورش قیمه بوشهری کمی غلیظ شد، می‌توانید مقداری آب گوشت صاف شده به آن اضافه کنید.

*معمولاً کشدار شدن و آماده شدن قیمه بوشهری بعد از ترکیب همه مواد حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

*در طرز تهیه خورش قیمه بوشهری به روش سنتی معمولاً از گوشت تکه‌ای گوسفندی استفاده می‌شود.

*در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی پخته شده را از قیمه بوشهری حذف کنید.

*برخی افراد به جای نخود برای تهیه قیمه بوشهری از لپه استفاده می‌کنند.

*در طرز تهیه قیمه بوشهری با مرغ می‌توانید به جای گوشت از تکه‌های مرغ استفاده کنید.

*به طور معمول قیمه بوشهری با گوشت تکه‌ای و ریش ریشه شده آماده می‌شود، اما در طرز تهیه قیمه بوشهری با گوشت چرخ کرده می‌توانید به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

*قیمه بوشهری بافتی شبیه به حلیم دارد و باید کشدار باشد، بنابراین بهتر است برای تهیه آن از گوشت تکه‌ای همراه با قلم گوسفند یا گوساله استفاده شود و مواد غذا را خوب بکوبید تا یکدست شوند.

*مردم بوشهر برای تهیه قیمه بوشهری از نخود لپه محلی استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید این غذا را با نخود معمولی یا لپه نیز آماده کنید.

*در صورتی که برای تهیه قیمه بوشهری از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، حتماً آن‌ها را برای حداقل یک ساعت در آب قرار دهید تا تلخی لیمو خارج شود و بعد آن را به غذا اضافه کنید.

*هر چند که به روش سنتی قیمه بوشهری را همراه با سیب زمینی سرخ شده سرو نمی‌کنند، اما شما می‌توانید برای تزیین قیمه بوشهری مقداری سیب زمینی سرخ شده استفاده کنید.

*قبل از اضافه کردن زیره به خورش قیمه بوشهری بهتر است آن را کاملاً پودر کنید و سپس به غذا اضافه کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه قیمه بوشهری به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید و قبل از کوبیدن مواد قیمه آن را از غذا خارج کنید.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه خورش قیمه بوشهری به روش سنتی از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟

 

برای طرز تهیه قیمه بوشهری و شکر پلو به روش سنتی معمولاً از گوشت تکه‌ای گوسفندی استفاده می‌شود.

 

در طرز تهیه قیمه بوشهری خوشمزه و مجلسی از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟

 

برای طرز تهیه قیمه جنوبی از ترکیب هل، زیره، دارچین، گلاب، زعفران، پودر لیموعمانی و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک