طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی با ترکیب دقیق آن

طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی با ترکیب دقیق آن


15 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ادویه مخصوص قورمه سبزی

ادویه مخصوص و اصلی قورمه سبزی چه ترکیباتی دارد؟ قورمه سبزی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که در شهرهای مختلف به روش‌های تقریبا مشابهی تهیه می‌شود. برای پختن یک قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی با گوشت یا مرغ، علاوه بر این‌ که باید اصول پخت قورمه سبزی جا افتاده را بلد باشید، افزودن برخی چاشنی‌ها و ادویه‌ها می‌تواند به خوش‌طعم‌تر شدن آن بسیار کمک کند. ادویه قورمه سبزی، یک ادویه خاص و ویژه این غذاست که می‌تواند طعم آن را بسیار دلپذیر کند. این ادویه را خودتان هم می‌توانید در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی و نکات مربوط به تهیه و اضافه کردن آن به غذا می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه ۱ قاشق غذاخوری
رازیانه ۱ قاشق غذاخوری
شنبلیله خشک ۲ قاشق غذاخوری
تره خشک ۲ قاشق غذاخوری
جعفری خشک ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز خشک ۲ قاشق غذاخوری
اسفناج خشک ۲ قاشق غذاخوری
پودر گل محمدی ۲ قاشق غذاخوری
پودر غوره ۲ قاشق غذاخوری

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۱ تا ۲ روز (برای خشک شدن سبزی‌ها)

زمان آماده‌سازی ادویه مخصوص قورمه سبزی: ۱۵ دقیقه

مراحل برای تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

مراحل برای تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

ادویه قورمه سبزی در شهرهای مختلف از برخی چاشنی‌ها و سبزی‌های خشک درست شده است و طعم ادویه‌ها و سبزی‌های به کار رفته در آن، با مواد لازم در طرز تهیه قورمه سبزی همخوانی دارد. در ادامه مراحل تهیه ادویه مخصوص قرمه سبزی را دنبال کنید.

مرحله اول: سبزی‌های ادویه را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن این ادویه خوشمزه برای قورمه سبزی نذری یا قورمه سبزی مجلسی، گشنیز، اسفناج، تره، جعفری و شنبلیله را به صورت تازه خریداری کنید و آن‌ها را پاک کنید. برای آماده کردن سبزی‌ها می‌توانید همه سبزی‌ها را به یک نسبت، مثلا از هر سبزی ۳۰۰ گرم خریداری کنید و همه را با آب تمیز و خشک کنید؛ درنهایت باید ۱۰ قاشق سبزی خشک (ترکیب مساوی همه سبزی‌های ادویه) را داشته باشید.

اما روش دقیق‌تر این است که سبزی‌ها را به صورت جداگانه‌، تمیز و خشک کنید و بعد از آسیاب کردن، به اندازه ۲ قاشق از هر کدام از سبزی‌های پودر شده را با هم ترکیب کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

مرحله دوم: سبزی‌ها را بشویید

بعد از پاک کردن سبزی‌ها (گشنیز، اسفناج، تره، جعفری و شنبلیله)، آن‌ها را در یک قابلمه با مقداری آب بخیسانید تا به مدت ۱۵ دقیقه بمانند. سپس سبزی‌ها را از روی آب جمع کنید و در آبکش بریزید. آب و گل ته‌نشین شده را دور بریزید و روی سبزی‌ها آب تمیز بگیرید. دوباره سبزی‌ها را با آب جدید بشویید. حداقل ۳ بار این کار را انجام دهید تا خاک و گل سبزی‌ها کاملا گرفته شود.

مرحله سوم: سبزی‌ها را خرد کنید

بعد از سه بار شستن سبزی‌ها، آنها را در آبکش بریزید تا آب خود را از دست بدهند. سپس با چاقو‌ی تیز، سبزی‌ها را کمی خرد کنید. نیازی به ریز کردن کامل آنها نیست فقط این کار به زودتر خشک شدن سبزی‌ها کمک می‌کنند. سبزی‌های خرد شده را در سینی یا روی پارچه‌های جدا بریزید و با حرارت بخاری، شوفاژ، ایرفرایر یا در هوای آزاد خشک کنید.

مرحله چهارم: سبزی‌ها را آسیاب کنید

بعد از خشک شدن سبزی‌ها، آنها را در هاون بکوبید یا در آسیاب بریزید و کاملا پودر کنید. سبزی‌های پودر شده را با الک ریز، الک کنید تا تکه‌های درشت جدا شوند. سبزی‌های درشت را دوباره آسیاب و الک کنید. از هر سبزی به اندازه ۲ قاشق غذاخوری جدا کنید و در یک کاسه بریزید.

یادتان باشد در صورت تمایل می‌توانید انواع سبزی خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: ادویه‌ها را آسیاب کنید

بعد از الک کردن سبزی‌ها، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر غوره، برگ گل محمدی خشک و رازیانه را در آسیاب‌کن بریزید و آنها را پودر کنید. اگر پودر آماده این چاشنی‌ها را دارید، نیاز به آسیاب کردن دوباره نیست. ادویه‌ها را هم با قسمت ریز الک، الک کنید و به سبزی‌های الک شده اضافه کنید.

انواع ادویه‌های غذا مثل زرnچوبه و فلفل سیاه را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: ادویه قورمه سبزی را جای خشک و خنک نگهداری کنید

همه مواد ادویه را با قاشق هم بزنید تا کاملا با هم یکدست شوند. سپس ادویه قورمه را در ظرف مخصوص (ترجیحا تیره‌) بریزید و درب آن را محکم ببندید. ادویه را داخل کابینت و جایی که نور به آن مستقیما نتابد، قرار دهید.

نکات طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

نکات طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

  • ممکن است ادویه قورمه سبزی، در شهرهای مختلف، بنا به ذائقه افراد، برخی چاشنی‌ها یا ادویه‌های دیگر را هم شامل شود. اما از میان این ادویه‌ها، ادویه قورمه سبزی حرم امام رضا یا ادویه قورمه سبزی مشهدی، مشهورتر است که با دستورالعمل بالا تهیه می‌شود.
  • برای درست کردن ادویه قورمه سبزی، بهتر است خودتان سبزی‌های مورد استفاده در این ادویه را به صورت تازه بخرید، پاک کنید، بشویید و خشک کنید تا از کیفیت و تمیزی سبزی‌ها اطمینان داشته باشید.
  • برای خشک کردن سبزی‌ها، اگر آنها را خرد کنید، به زمان کمتری برای خشک شدن نیاز خواهند داشت.
  • برخی افراد به ادویه قورمه سبزی، مقداری پودر دارچین هم اضافه می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است. میزان پودر دارچین باید به اندازه زردچوبه یا فلفل سیاه باشد. یعنی بنا به نسبت‌های بالا، در حد ۱ قاشق غذاخوری دارچین استفاده شود. برای خرید دارچین یا پودر دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش اینترنتی و حضوری اقدام کنید.
  • جوز هندی هم یکی از ادویه‌های دیگر است که برخی افراد در قورمه سبزی، به عنوان ادویه قورمه استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از جوز، میزان آن را بسیار کم و در حد نوک قاشق چای‌خوری در نظر بگیرید.
  • برای عطر بیشتر ادویه مخصوص قورمه‌ سبزی، بهتر است ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، زردچوبه و رازیانه را خودتان در خانه آسیاب کنید و به صورت آماده آنها را تهیه نکنید تا ادویه‌ای با بالاترین کیفیت داشته باشید.
  • ادویه‌ قورمه را در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید تا رنگ آن تغییر نکند.
  • ادویه‌ قورمه سبزی را به مدت ۲ سال می‌توانید در جای خشک و خنک، نگهداری کرده و استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه ادویه‌ را به صورت تازه‌تر استفاده کنید، طعم و عطر آنها بهتر خواهد بود.
حتما بخوانید  طرز تهیه باباغنوش با بادمجان کبابی مرحله به مرحله

هل در قورمه سبزی استفاده می‌شود؟

هل در قورمه سبزی استفاده می‌شود؟

در اصل «هل» به عنوان ادویه اصلی قورمه سبزی شناخته نمی‌شود ولی برخی افراد به خاطر طبع گرم و عطری که هل دارد، چند عدد هل را در قورمه سبزی می‌اندازند و بعد از طعم گرفتن خورش، دانه‌ها را خارج می‌کنند. برای اینکه دانه‌های هل در غذا گم نشوند، می‌تواند هل‌ها را در یک پارچه توری کوچک بپیچید و بعد از پخت غذا، آنها را بیرون بیاورید.

دان هل سبز را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

بهترین زمان اضافه کردن ادویه قورمه سبزی

مناسبت‌ترین زمان برای اضافه کردن ادویه خورش قورمه سبزی، بعد از تفت دادن گوشت قورمه است. در این صورت، ادویه با گوشت تفت می‌خورد و طعم خامی خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، ادویه بهتر با مواد خورش، ترکیب می‌شود. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید ادویه قورمه سبزی را در پایان پخت خورش اضافه کنید، این کار را می‌توانید در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورشت قورمه سبزی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص آش رشته

سوالات متداول درباره ادویه مخصوص قورمه سبزی

بهترین طعم دهنده قورمه سبزی چیست؟

بهترین طعم دهنده قورمه سبزی چیست؟

ادویه قورمه سبزی، به عنوان یک ادویه یا طعم‌دهنده این خورش شناخته می‌شود که می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کرده یا خودتان به روش بالا، در منزل آن را درست کنید. البته برخی افراد مقداری زیره سبز، جوز هندی، هل و دارچین هم به مواد بالا اضافه می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.

چقدر ادویه به قورمه سبزی بزنیم؟

میزان اضافه کردن ادویه قورمه به غذا، سلیقه‌ای است ولی برای قورمه سبزی به ازای  ۳ تا ۴ نفر، می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری، ادویه به خورش اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک