۱۵ نکته سرآشپزها برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی سیاه و لعابدار

۱۵ نکته سرآشپزها برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی سیاه و لعابدار


15 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۵ نکته سرآشپزها برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی تیره و لعابدار
فهرست محتوا پنهان

آیا ترفندها و نکات جا افتادن و غلیظ شدن خورش قورمه سبزی را بلد هستید؟ درست کردن خورش قورمه سبزی به روغن افتاده و سیاه کار چندان سختی نیست، اما این غذا زمانی خوشمزه و حرفه‌ای پخت می‌شود که غلیظ و لعاب‌دار باشد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش‌های لعاب انداختن قورمه سبزی و ترفندهای جا افتادن و به روغن افتادن قورمه سبزی آشنا شوید.

نکات ویژه برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی

با نکات ویژه برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی آشنا شوید
چکار کنم قورمه سبزی غلیظ و لعابدار بشه؟ آیا می‌دانید اگر آب قورمه سبزی زیاد شد چه کنیم یا اصلا چرا قورمه سبزی آب میندازه؟ اگر شما هم می‌خواهید بدانید چطور یک قورمه سبزی جا افتاده، لعاب‌دار و سیاه به روش رستورانی و مجلسی درست کنید، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

۱- سبزی قورمه سبزی را ریز ریز خرد کنید

اولین نکته برای لعاب‌دار شدن و غلیظ شدن قورمه سبزی این است که سبزی آن را به صورت ریز خرد کنید. بهتر است بدانید که هر چقدر سبزی قورمه سبزی ریزتر خرد شد، خورش شما لعاب بیشتری می‌اندازد. اگر سبزی را درشت خرد کنید، هر چقدر هم قورمه سبزی شما بجوشد، باز هم به غلظت مناسب نمی‌رسد.

۲- سبزی قورمه سبزی را خوب سرخ کنید

شاید سرخ کردن سبزی برای تهیه قورمه سبزی بخش زیادی از خواص آن را از بین ببرد، اما اگر دوست دارید که قورمه سبزی شما مجلسی و تیره و سیاه شود و خوب جا بیفتد، باید از سبزی کاملا سرخ شده استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل آبکی شدن قورمه سبزی این است که سبزی به خوبی سرخ نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از سرخ کردن سبزی قورمه سبزی دوباره آن را برای چند دقیقه با گوشت نیز تفت دهید.

سبزی منجمد قورمه را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- از اسفناج و تره در سبزی قورمه سبزی استفاده کنید

یکی دیگر از نکات جا افتادن قورمه سبزی این است که در ترکیب سبزی قورمه سبزی از اسفناج و تره استفاده کنید. اضافه کردن مقداری اسفناج و تره به سبزی قورمه سبزی موجب می‌شود تا خورش شما بسیار غلیظ شود. اگر به اسفناج دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری برگ چغندر خرد شده نیز در غذا استفاده کنید. در اضافه کردن اسفناج زیاده‌روی نکنید چون هم طعم خورش اسفناج می‌گیرد و هم خورشت لزج می‌شود.

۴- از گوشت گوسفند برای درست کردن قورمه سبزی استفاده کنید

از گوشت گوسفند برای درست کردن قورمه سبزی استفاده کنید
یک فوت و فن مهم جا افتادن قورمه سبزی این است که برای تهیه آن از گوشت گوسفندی و کمی چرب (گوشت راسته گوسفندی بهتر است) استفاده کنید. استفاده از گوشت بدون چربی یا گوشت گوساله در قورمه سبزی یا قورمه سبزی با مرغ موجب می‌شود تا خورش شما آبکی‌تر شود و غلظت مناسبی پیدا نکند.

حتما بخوانید  خواص زیره و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۵- اجازه دهید خورش با حرارت ملایم بجوشد

برای جا افتادن قورمه سبزی حداقل به ۳ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارید. برای این که خورش شما حسابی لعابدار و غلیظ شود، باید آن را با شعله ملایم روی حرارت قرار دهید تا برای چند دقیقه بجوشد و آماده شود. برای تهیه این خورش به هیچ عنوان شعله گاز را زیاد نکنید و هر زمان که احساس کردید، آب خورش کم است، می‌توانید مقداری آب جوش از کنار قابلمه به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خورش آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

۶- چند تکه یخ به خورش قرمه سبزی اضافه کنید

اگر مقدار آب قورمه سبزی زیاد شده و  روغن روی خورش جمع نشده است، می‌توانید چند تکه یخ به خورش اضافه کنید. این کار به خورش شوک وارد می‌کند و موجب لعاب‌دار شدن قورمه سبزی می‌شود. با این کار روغن در سطح خورش جمع می‌شود و خورش شما غلظت بیشتری پیدا می‌کند و خوشرنگ‌تر می‌شود.

۷- آب خورش سبزی را از ابتدا اندازه‌گیری کنید

برای جا افتادن قورمه سبزی آب خورش را از ابتدا اندازه‌گیری کنید
برای این که خورش قورمه سبزی شما غلیظ شود، بهتر است که از ابتدای پخت به آن آب اضافه نکنید. برای پخت این خورش باید آب خورش را از ابتدا به مقدار مناسب اضافه کنید تا در حین پخت غذا مجبور به اضافه کردن آب نشوید. با این روش خورش شما غلیظ‌تر می‌شود و بهتر جا می‌افتد.

۸- لیمو و نمک را در انتهای پخت به قورمه سبزی اضافه کنید

اضافه کردن زودهنگام لیموعمانی و نمک به قورمه سبزی با گوشت یا قورمه سبزی با مرغ موجب دیرپز شدن لوبیا و گوشت می‌شود و گوشت و لوبیا از سبزی جا می‌افتند و به اصطلاح قورمه سبزی آب یک طرف و دون یک طرف می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید صبر کنید و زمانی که از پخت لوبیا و گوشت مطمئن شدید، نمک و لیمو را اضافه کنید. این کار به لعابدارتر شدن خورش شما کمک زیادی می‌کند.

لیمو عمانی و نمک را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.

۹- شعله گاز را در اواخر پخت زیاد کنید

اگر زمان زیادی از پخت قورمه سبزی می‌گذرد و خورش شما هنوز آبدار است، بهتر است درب قابلمه را بردارید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافه خورش بخار شود. در این روش باید برای چند دقیقه شعله گاز را زیاد کنید و بعد از اینکه خورش به غلظت مناسب رسید، حرارت را کم کنید تا روغن خورش دوباره روی آن جمع شود.

۱۰- سبزی قورمه سبزی را از ابتدای پخت به آن اضافه کنید

یک روش جا افتادن قرمه سبزی این است که سبزی را از همان ابتدای پخت و زمانی که گوشت و لوبیا را می‌پزید، روی حرارت قرار دهید. این کار موجب لعابدار شدن قورمه سبزی می‌شود. برخی افراد سبزی را ۱ تا ۲ ساعت بعد از پخت گوشت و لوبیا به آن اضافه می‌کنند و معتقد هستند که اضافه کردن زودهنگام سبزی موجب از بین رفتن خواص آن می‌شود، اما در این روش خورش شما به خوبی غلیظ نمی‌شود و ممکن است آبکی شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

۱۱- برای سرخ کردن سبزی قورمه سبزی از روغن جامد استفاده کنید

برای سرخ کردن سبزی قورمه سبزی از روغن جامد استفاده کنید
یکی دیگر از بهترین روش‌های لعاب انداختن قورمه سبزی این است که سبزی را با روغن جامد سرخ کنید. بیشتر مادرها و مادربزرگ‌ها برای لعابدار شدن خورش قورمه سبزی از این روش استفاده می‌کنند، اما فراموش نکنید که روغن جامد موجب افزایش چربی بد خون و چاقی می‌شود و از همین رو بهتر است در استفاده از روغن جامد کمی محتاط باشید.

می‌توانید روغن جامد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد میوه گلابی و انگور و بادام زمینی با سس خوشمزه

۱۲- مقداری آرد یا پودر جو پرک در قورمه سبزی بریزید

راهکار بعدی برای جا افتادن قورمه سبزی این است که یک قاشق پودر جو پرک یا آرد گندم به خورش اضافه کنید. برای اینکه آرد، عطر خورش را تغییر ندهید، بهتر است آرد یا جو پرک را برای چند دقیقه در ماهیتابه تفت دهید و زمانی که بوی خامی آن گرفته شد به خورش اضافه کنید. فراموش نکنید که آرد را ابتدا با کمی آب سرد ترکیب کنید و بعد در خورش بریزید تا گلوله‌ای نشود.

می‌توانید آرد گندم و جو پرک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱۳- از آب قلم در قورمه سبزی استفاده کنید

اضافه کردن مقداری آب قلم گوسفند یا گاو به قورمه سبزی موجب می‌شود تا خورشت شما لعاب‌دار و خوشمزه شود و بهتر جا بیفتد. این راهکار از آبکی شدن خورش جلوگیری می‌کند و طعم بهتری به غذا می‌بخشد.

۱۴- از عصاره گوشت استفاده کنید

برای لعابدار شدن قورمه سبزی از عصاره گوشت استفاده کنید
یک راز جا افتادن قورمه سبزی در اکثر رستوران‌ها اضافه کردن مقداری عصاره گوشت به غذا است. عصاره گوشت هم طعم بهتری به غذای شما می‌بخشد و هم موجب غلیظ شدن خورش می‌شود. به خاطر داشته باشید که عصاره گوشت حاوی نمک است و از همین رو باید بعد از اضافه کردن عصاره گوشت طعم خورش را بچشید و در صورت نیاز از مقدار کمی نمک استفاده کنید.

انواع عصاره را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱۵- مقداری لوبیای عروس به خورش اضافه کنید

اضافه کردن مقداری لوبیای عروس موجب لعابدار شدن و افزایش غلظت قورمه سبزی می‌شود. این لوبیا اندازه درشت‌تری نسبت به لوبیا قرمز دارد و موجب می‌شود تا خورش شما غلیظ شود و جاافتاده به نظر برسد.

انواع حبوبات و لوبیا را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سوالات متداول درباره جا افتادن و به روغن افتادن قورمه سبزی

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی چیه؟

اگر نکاتی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم رعایت کنید قورمه سبزی شما چه با گوشت باشد و چه قورمه سبزی وگان حسابی خوشمزه، لعابدار و سیاه می‌شود و مثل قورمه سبزی نذری به روغن می‌افتد.

چکار کنم قورمه سبزی غلیظ و لعابدار بشه؟

برای غلیظ شدن قورمه سبزی می‌توانید از مقداری اسفناج و تره در سبزی قورمه سبزی استفاده کنید و سبزی قورمه سبزی را ریز خرد کنید و خوب در روغن جامد سرخ کنید و صبر کنید آب آن کاملا بخار شود.

چرا قورمه سبزی آب میندازه؟

اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شود و خوب سرخ نشود، ممکن است خورش آب بیندازد و لعابدار نشود.

اگر آب قورمه سبزی زیاد شد چه کنیم؟

اگر آب قورمه سبزی زیاد شد باید شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافه آن بخار شود. سپس می‌توانید برای افزایش غلظت خورش از مقداری آرد یا جو پرک پودر شده استفاده کنید.

مدت زمان جا افتادن قورمه سبزی چند ساعت است؟

پخت قورمه سبزی معمولا ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد و باید با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد.

چرا قورمه سبزی سیاه نمیشه؟

اضافه کردن نمک خورشت در دقایق پایانی پخت به سیاه شدن آن کمک می‌کند. یک ترفند دیگر برای سیاه شدن قورمه سبزی سرخ کردن مقداری شنبلیله خشک در روغن و اضافه کردن آن به قورمه سبزی است. انداختن یک یا دو تکه یخ به قورمه سبزی در حال پخت به آن شوک وارد کرده و خورش را سیاه می‌کند.

چرا قورمه سبزی شیرین می‌شود؟

نسبت‌ها را ترکیب سبزی قورمه به دقت رعایت کنید. سبزی گشنیز معمولا طعم شیرینی به قورمه سبزی می‌دهد به همین دلیل توصیه می‌شود از گشنیزی در ترکیب سبزی قورمه استفاده نکنید.

چرا قورمه سبزی بوی حنا میده؟

اگر نسبت‌های صحیح را در ترکیب سبزی قورمه سبزی رعایت نکنید ممکن است قورمه سبزی مثلا بوی حنا یا بوهای دیگر به خودش بگیرد.

 

کالابرگ الکترونیک