۲۰ خواص گریپ فروت در بارداری و عوارض آن + مقدار مجاز مصرف

۲۰ خواص گریپ فروت در بارداری و عوارض آن + مقدار مجاز مصرف


22 آبان 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 خواص گریپ فروت در بارداری و عوارض آن + مقدار مجاز مصرف
فهرست محتوا پنهان

خوردن گریپ فروت در بارداری مفید است یا مضر؟ بسیاری از زنان در دوران بارداری، برای تامین مواد مغذی بدن خود، تمایل دارند میوه و سبزیجات بیشتری بخورند. گریپ فروت یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن در دوران بارداری با اما و اگر‌هایی همراه است. هر چند مصرف گریپ فروت در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است، با این حال، خانم‌های باردار باید مثل همیشه احتیاط‌هایی را رعایت کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص گریپ فروت در بارداری و عوارض احتمالی مصرف گریپ فروت در بارداری خواهیم پرداخت.

 

 

آیا می‌توان در دوران بارداری گریپ فروت خورد؟

 

آیا می‌توان در دوران بارداری گریپ فروت خورد؟

 

مصرف گریپ فروت به خودی خود در دوران بارداری بی‌خطر است، اما همچنان باید نسبت به مصرف آن محتاط باشید. انواع رایج گریپ فروت عبارتند از:

 

• گریپ فروت قرمز
• گریپ فروت صورتی
• گریپ فروت سفید
• پوملو
• گریپ فروت یاقوت ستاره‌ای
• گریپ فروت شعله‌ای
• گریپ فروت نگینی اسطوخودوس
• گریپ فروت دانکن
• گریپ فروت بدون دانه مارش
• گریپ فروت Oro Blanco
• گریپ فروت Melogold
• گریپ فروت تامپسون
• گریپ فروت شیرین

 

دغدغه اصلی برای مصرف هر نوع از این گریپ فروت‌ها در دوران حاملگی، رعایت بهداشت است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، میوه‌ها و سبزیجات خام محتمل‌ترین علت برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی هستند.

گریپ فروت و آب گریپ فروت، حاوی ترکیبات ضد میکروبی هستند و با سطح pH تقریبی ۳، جزو میوه‌های نسبتا اسیدی محسوب می‌شوند. این یعنی در حالی که خود میوه و آب آن، شرایط را برای زنده ماندن میکروب‌ها دشوار می‌کنند، ولی این به این معنی نیست که گریپ فروت نمی‌تواند باعث ایجاد آلودگی شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات نارنگی و طبع و مصلح آن

 

خواص گریپ فروت در بارداری

 

خواص گریپ فروت در بارداری

 

مصرف گریپ فروت در بارداری فواید زیادی، هم برای مادر و هم برای جنین دارد. بعضی از فواید خوردن گریپ فروت در بارداری عبارتند از:

 

۱- خواص گریپ فروت در بارداری برای رهایی از بی خوابی

 

بی خوابی با بارداری ارتباط نزدیکی دارد. به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، داشتن یک خواب راحت بسیار دشوار می‌شود. گریپ فروت در مبارزه با اختلال خواب نتایج مثبتی را از خود نشان داده است. اما قبل از خواب گریپ فروت نخورید چون ویتامین C موجود در آن می‌تواند باعث اسیدی شدن معده و به هم ریختن خواب شما شود.

 

۲- گریپ فروت در دوران بارداری به درمان سوء‌هاضمه کمک می‌کند

 

تغییرات سریع هورمونی منجر به سوء‌هاضمه و مشکلات اسیدی در زنان باردار می‌شود. D-limonene موجود در گریپ فروت می‌تواند مشکلات اسیدی را خنثی کند. اما برای به دست آوردن این مزیت، باید آنها را بعد از صبحانه یا ناهار مصرف کنید. خوردن آنها در شب قبل از خواب اثرات آن را معکوس می‌کند.

حتما بخوانید  لیست 70 مدل غذاهای تابستانی برای کودکان + فیلم آموزش

 

۳- خواص گریپ فروت در بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس

 

خواص گریپ فروت در بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس

 

در «پره اکلامپسی» خطر جدا شدن زودرس جفت از رحم زیاد شده و باعث زایمان زودرس، پارگی کبد، خونریزی شدید و حتی مرگ جنین می‌شود. اگرچه مطالعات کافی در این زمینه وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که وجود پتاسیم، لیکوپن و فلاونوئیدها در گریپ فروت، پره اکلامپسی را کنترل می‌کند.

 

۴- خواص گریپ فروت در بارداری برای تعادل وزن بدن

 

همه به شما توصیه می‌کنند که برای افزایش وزن در دوران بارداری، قیسی یا برگه زردآلو بخورید. چون افزایش وزن بیش از حد باعث ایجاد مانع در روند زایمان آسان می‌شود. نوزاد باید وزن مناسبی در هنگام تولد داشته باشد، اما در عین حال، شما هم باید شرایط بدنی و وزنی مناسبی برای زایمان داشته باشید. گریپ فروت‌ به عنوان یک میوه کم کالری و غنی از مواد مغذی، میوه‌ای ایده‌آل برای زنان باردار است.

 

بیشتر بخوانید: خواص برگه زردآلو در بارداری

 

۵- خواص گریپ فروت برای دیابت بارداری

 

خواص گریپ فروت برای دیابت بارداری

 

به دلیل تغییرات هورمونی، زنان اغلب در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند. دیابت بارداری می‌تواند وزن نوزاد را در هنگام تولد به طور غیر‌طبیعی افزایش دهد و باعث ایجاد عوارض در هنگام زایمان شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در گریپ فروت سطح گلوکز بدن را کنترل می‌کند. علاوه بر این، آب گریپ فروت تازه می‌تواند سطح انسولین را افزایش داده و چاقی و اضافه وزن را در زنان باردار کاهش دهد.

 

۶- کاهش تورم و احتباس آب با گریپ فروت

 

در طول سه ماهه سوم بارداری، تورم در پاها به دلیل احتباس آب در بدن رایج می‌شود. ویتامین C و بیوفلاونوئیدهای گریپ فروت به کاهش احتباس آب در زن باردار کمک می‌کند.

 

۷- گریپ فروت و درمان کم خونی بارداری

 

عارضه کم خونی یکی از بزرگ‌ترین ترس‌ها در دوران بارداری است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین B می‌تواند شانس کم خونی را کاهش دهد. ویتامین C نیز به جذب آهن کمک می‌کند. گریپ فروت هر دو این ویتامین‌ها را دارد و می‌توانید از این خواص مصرف گریپ فروت در بارداری بهره ببرید.

 

۸- خواص گریپ فروت برای درمان یبوست بارداری

 

خواص گریپ فروت برای درمان یبوست بارداری

 

عارضه یبوست یکی دیگر از مشکلات رایج در دوران بارداری، مخصوصا در ماه‌های پایانی است. گریپ فروت سرشار از فیبر است و می‌تواند یبوست را در زنان باردار کاهش دهد. همچنین طبق مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی میشیگان، گریپ فروت ۹۱ درصد آب دارد (بیش از هر میوه دیگری)، که بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و بدن را برای خروج مدفوع آماده می‌کند.

 

۹- خواص گریپ فروت برای رشد جنین

 

گریپ فروت کالری، چربی و قند کمی دارد اما سرشار از فواید تغذیه‌ای است. ۱۰۰ گرم گریپ فروت قرمز یا صورتی حاوی ۲۳ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین A است. ویتامین A در دوران بارداری برای کمک به رشد جنین در رحم مهم است. این ویتامین با رشد سلول‌های پوست، چشم‌ها و آلوئول‌ها در ریه‌ها مرتبط است. ویتامین C موجود در گریپ فروت نیز به رشد و تکامل جنین در رحم کمک می‌کند.

 

۱۰- تقویت سیستم ایمنی بدن زن حامله با گریپ فروت

 

ویتامین C موجود در گریپ فروت علاوه بر این که می‌تواند به جذب آهن کمک کند، موجب تقویت سیستم ایمنی و تولید کلاژن می‌شود. با مصرف مقادیر کافی ویتامین C (و روی) با بالا بردن قوای بدنی، طول دوره سرماخوردگی مادران باردار کاهش یافته و می‌تواند باعث کاهش بروز و بهبود نتایج بیماری‌هایی مانند عفونت‌های اسهالی و ذات‌الریه شود.

 

مقدار توصیه شده مصرف گریپ فروت برای زنان باردار

 

حتما بخوانید  طبع روغن زیتون سرد است یا گرم و انواع مصلح آن چیست؟

مقدار توصیه شده مصرف گریپ فروت برای زنان باردار

 

یک گریپ فروت با اندازه متوسط برای یک روز کافی است. در دوران بارداری روزانه به ۸۵ میلی گرم ویتامین C نیاز دارید و تنها ۱۰۰ گرم گریپ فروت حاوی ۳۳.۳ میلی گرم ویتامین C است. بنابراین یک گریپ فروت متوسط با وزن ۲۰۰ یا ۲۵۰ گرم می‌تواند به تنهایی نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند. مهم نیست که چقدر گریپ فروت دوست دارید یا چقدر مغذی هستند، نباید بیشتر از این مصرف کنید.

 

خطرات مصرف بیش از حد گریپ فروت در دوران بارداری

 

خطرات مصرف بیش از حد گریپ فروت در دوران بارداری

 

همان‌طور که گفتیم در صورت زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی، باید منتظر عوارض آن نیز باشید. برخی از عوامل خطر در مصرف بیش از حد گریپ فروت در بارداری شامل موارد زیر است:

 

* گریپ فروت سطح فروکتوز را افزایش می‌دهد. سطوح بالای فروکتوز در دوران بارداری می‌تواند به جفت آسیب برساند و رشد جنین را محدود کند. بنابراین باید مصرف آن را محدود کنید.

*مادرانی که مشکلاتی مانند زخم معده، هپاتیت یا سایر مشکلات کلیوی، سیستیت یا هر گونه حساسیت به مرکبات دارند باید از مصرف گریپ فروت اجتناب کنند.
*خوردن گریپ فروت با معده خالی باعث اسیدیته و سوزش سر دل می‌شود.

* برخی از داروها مانند Zocor، Procardia و BuSpar با گریپ فروت تداخل دارویی ایجاد می‌کنند. بنابراین قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید.

 

چه زمانی خوردن گریپ فروت در بارداری خطرناک است؟

 

مشکل اصلی در مورد خوردن گریپ فروت در بارداری زمانی است که پوست آن به درستی شسته نمی‌شود. وقتی گریپ فروت نشسته قاچ می‌شود، باکتری از پوست به خود میوه منتقل می‌شود. فرقی نمی‌کند که گریپ فروت را از شاخه درخت بچینید یا آن را از روی زمین بردارید، در هر حال ممکن است با این میوه با خاکی که باکتری‌هایی مانند «E. Coli» و «توکسوپلاسما گوندی» در آن وجود دارند، تماس داشته باشد.

همچنین برای اینکه از بهداشت گریپ فروت مطمئن باشید، آن را تا حد امکان تازه بخرید و قسمت‌های خراشیده یا زخم شده را جدا کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توانم در دوران بارداری آب گریپ فروت بنوشم؟

 

آیا می‌توانم در دوران بارداری آب گریپ فروت بنوشم؟

 

آب گریپ فروت اگر به روش پاستوریزه و بهداشتی تهیه شده باشد، مصرف آب گریپ فروت در دوران بارداری بی خطر است. اگر خودتان در خانه، آب گریپ فروت را به روش بهداشتی بگیرید و سریعا مصرف کنید، بهتر است، چون علاوه بر بهداشتی بودن، دارای قند طبیعی است. اگر آب گریپ فروت از پیش آماده شده می‌خرید، مطمئن شوید که پاستوریزه شده است.

 

چرا ممکن است در دوران بارداری هوس گریپ فروت کنید؟

 

هوس کردن گریپ فروت، یک ولع بسیار رایج در بارداری است. در حالی که برخی از مردم بر این باورند که میل به گریپ فروت یا مرکبات ممکن است نشانه کمبود ویتامین C یا سرماخوردگی باشد، این موضوع با هیچ مدرک علمی تایید نشده است. اگر هوس گریپ فروت دارید، نشانه بیماری یا سوء تغذیه نیست. هوس تنها بخشی از بارداری است و تغییر هورمون‌ها بر آن تاثیر می‌گذارد.

همچنین تئوری‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد هوس‌ها ممکن است تحت تأثیر فرهنگ، تغییر هورمون‌ها یا مواد فعال موجود در غذاهایی باشد که آنها را هوس می‌کنید. با این حال، هیچ پاسخ قطعی برای این که چرا ممکن است هوس گریپ فروت یا هر چیز دیگری را داشته باشید وجود ندارد.

 

آیا گریپ فروت و پسرزایی زن باردار ارتباطی با هم دارند؟

 

در مورد خوردن گریپ فروت و تولد فرزند پسر و همچنین تاثیر گریپ فروت در زیبایی جنین، هیچ مدرک علمی و ثابت شده‌ای وجود ندارد. تنها بر اساس باورهای سنتی، برخی افراد خوردن گریپ فروت در بارداری و تاثیر آن بر جنیست جنین و زیبایی را مرتبط می‌دانند.

 

منابع: pregnancyfoodchecker / beingtheparent

کالابرگ الکترونیک