۱۵ روش خانگی درمان سرماخوردگی بارداری + بهترین قرص و دمنوش

۱۵ روش خانگی درمان سرماخوردگی بارداری + بهترین قرص و دمنوش


12 آبان 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 روش خانگی درمان سرماخوردگی بارداری + بهترین قرص و دمنوش

بلد بودن روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی در بارداری که سلامت مادر و جنین را به خطر نیندازند بسیار مهم است. سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که ممکن است مادران باردار نیز به آن مبتلا شوند. مهم‌ترین تفاوتی که درمان سرماخوردگی در بارداری با سایر مواقع دارد، این است که یک خانم باردار اجازه ندارد در طول بارداری خود از انواع داروها و دمنوش‌های گیاهی استفاده کند. از همین رو آشنایی با نکات ضروری در خصوص سرماخوردگی در بارداری می‌تواند به شما در درمان بی‌ضرر این بیماری کمک زیادی کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری آشنا شوید.

 

 

درمان سرماخوردگی در بارداری

 

درمان سرماخوردگی در بارداری

 

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که سرماخوردگی در دوران بارداری هیچ آسیب جدی به جنین وارد نمی‌کند، اما به هر حال برای فرد باردار آزاردهنده است و موجب ایجاد نگرانی‌هایی می‌شود. به طور معمول سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری کمی ضعیف می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا فرد باردار بیشتر از سایرین در معرض سرماخوردگی قرار بگیرد.

استفاده از بسیاری از داروهای بدون نسخه در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند و سلامت او را به خطر بیندازد. پس راه‌حل درمان سرماخوردگی در بارداری چیست؟ در ادامه می‌توانید با درمان خانگی بی‌ضرر سرماخوردگی در بارداری آشنا شوید.

 

۱- استراحت کنید

 

برای درمان سرماخوردگی استراحت کنید

 

استراحت کردن بهترین درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود که به سیستم ایمنی شما اجازه می‌دهد تا انرژی کافی برای دفاع از بدن و سرکوب ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا داشته باشد. سعی کنید در طول سرماخوردگی بیشتر از همیشه دراز بکشید و استراحت کنید.

 

۲- مایعات بیشتری بنوشید

 

برای درمان سرماخوردگی در بارداری مایعات بیشتری بنوشید

 

نوشیدن آب و مایعات گرم یکی دیگر از روش‌های درمان سرماخوردگی در بارداری است که می‌تواند به رقیق شدن ترشحات بینی و همچنین کاهش التهاب کمک زیادی کند. از طرف دیگر مصرف مایعات موجب دفع سموم و عوامل بیماری‌زا از بدن می‌شود و روند بهبود را سریع‌تر می‌کند. در طول سرماخوردگی سعی کنید بیشتر از انواع اسموتی و آبمیوه‌های مفید استفاده کنید.

 

۳- کمپرس گرم و بخور را امتحان کنید

 

قرار دادن یک کیسه آب گرم یا حوله داغ روی سر و سینوس‌ها می‌تواند به کاهش درد و رقیق شدن ترشحات و عفونت‌ها و همچنین درمان آبریزش در بارداری کمک کند. از طرف دیگر این کار موجب می‌شود تا گرفتگی بینی و سردرد کاهش پیدا کند و شما احساس بهتری را تجربه کنید.

استفاده از بخور گرم نیز درست مثل کمپرس می‌تواند به باز شدن راه بینی و جاری شدن ترشحات به بیرون از مجرای بینی کمک کند و سردرد و گنگی سر را کاهش دهد.

 

۴- از روغن نارگیل استفاده کنید

 

روغن نارگیل یک روغن ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس است که می‌تواند به از بین بردن پوشش لیپیدی اطراف ویروس و تجزیه آن کمک زیادی کند. می‌توانید از روغن نارگیل هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده کنید. برای تسکین سرماخوردگی بارداری می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را با آب گرم ترکیب کنید و بنوشید.

 

۵- سیر بخورید

 

برای درمان سرماخوردگی در بارداری سیر بخورید

 

از جمله خواص سیر این است که بهترین درمان سرماخوردگی در بارداری است که خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد ویروسی دارد. مصرف سیر به مبارزه بدن با ویروس سرماخوردگی کمک می‌کند و درست مثل آنتی بیوتیک عفونت و بیماری را نابود می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سیر موجب کاهش فشار خون، بهبود گردش خون و کنترل کلسترول می‌شود و برای بارداری بسیار مفید است.

 

۶- از زنجبیل و دمنوش زنجبیل غافل نشوید

 

از جمله خواص زنجبیل هم این است که یکی از بهترین داروها برای درمان سرماخوردگی در بارداری با طب سنتی است. این ادویه شگفت‌انگیز به بهبود گردش خون، مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.

زنجبیل موجب تسکین سوزش سر دل در دوران بارداری می‌شود و برای سلامت مادر در دوران بارداری بسیار مفید است. برای تهیه دمنوش برای سرماخوردگی دوران بارداری می‌توانید یک تکه کوچک زنجبیل تازه را خرد کنید و در آب جوش بریزید و با همراه با مقداری آب لیمو ترش تازه و عسل بنوشید.

 

۷- سرکه سیب بخورید

 

مصرف سرکه سیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری است. سرکه سیب با قلیایی کردن بدن موجب از بین رفتن ویروس‌ها می‌شود. برای درمان خانگی بی‌ضرر سرماخوردگی در بارداری می‌توانید درست با مشاهده علائم سرماخوردگی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد ترکیب کنید و بنوشید.

بهتر است ابتدا این ترکیب را غرغره کنید و بعد قورت دهید تا گلو نیز ضدعفونی شود. برای اثربخشی بیشتر بهتر است روزانه ۲ بار از ترکیب سرکه سیب و آب گرم استفاده کنید.

 

۸- سوپ مرغ بخورید

 

برای درمان سرماخوردگی در بارداری سوپ مرغ بخورید

 

خوردن یک کاسه سوپ مرغ داغ یک روش ساده برای درمان سرماخوردگی در بارداری است. سوپ مرغ سرشار از مواد مغذی برای بدن است و خواص ضد التهابی دارد. اضافه کردن مقداری زنجبیل و سیر به این سوپ خواص آن را چند برابر می‌کند. سوپ مرغ به راحتی سرماخوردگی را درمان می‌کند و احساس بهتری به شما می‌بخشد.

 

۹- از محلول آب نمک استفاده کنید

 

شاید استفاده از آب نمک را چندان جدی نگیرید، اما باید بدانید که آب نمک به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های عامل سرماخوردگی کمک می‌کند و موجب بهبود سرفه و گلودرد می‌شود. برای این کار باید نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و سپس آن را غرغره کنید. می‌توانید چند قطره از این محلول را در بینی خود بریزید تا از شر گرفتگی بینی هم خلاص شوید.

 

۱۰- پیاز بخورید

 

خواص پیاز برای سلامت بدن یکی و دو تا نیست و البته پیاز یکی از مؤثرترین داروهای گیاهی برای درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری است که تسکین علائم بیماری و رفع سرفه کمک می‌کند. پیاز سرشار از ترکیبات «سولفوریک» و «کورسین» است که موجب از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

برای درمان سرماخوردگی بارداری می‌توانید همراه غذا پیاز خام بخورید و چند پیاز برش خورده در جاهای مختلف خانه قرار دهید تا هوا از باکتری و ویروس‌های مضر پاک شود.

 

۱۱- شربت عسل و آبلیمو میل کنید

 

برای درمان سرماخوردگی در بارداری شربت عسل و آبلیمو میل کنید

 

عسل طبیعی و آب لیموترش تازه یک ترکیب فوق‌العاده برای درمان سرماخوردگی در بارداری است. برای درست کردن این معجون شگفت‌انگیز باید یک قاشق چای‌خوری عسل را همراه با یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه در یک لیوان آب گرم بریزید و خوب ترکیب کنید.

این شربت را ۳ تا ۴ بار در روز میل کنید تا علائم سرماخوردگی به طور کامل برطرف شود. ویتامین C موجود در لیمو ترش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و عسل موجب درمان گلودرد می‌شود.

 

۱۲- از غذاهای مفید استفاده کنید

 

غذا منبع انرژی بدن است و زمانی که بدن ما در حال مبارزه با بیماری است، باید انرژی کافی داشته باشد. در طول سرماخوردگی سعی کنید به جای مصرف وعده‌های غذایی بزرگ در یک زمان، چند وعده غذایی کوچک در طول روز مصرف کنید. مصرف میوه‌ها، سبزیجات تازه، آجیل، لبنیات و پروتئین‌های ضروری می‌تواند انرژی لازم برای بدن مقابله با سرماخوردگی را فراهم کند.

 

۱۳- از ماساژ استفاده کنید

 

ماساژ بدن یک روش ساده برای رفع گرفتگی بینی و کاهش درد در سرماخوردگی است. از طرف دیگر ماساژ دادن موجب پاکسازی سینوس‌ها و هدایت ترشحات به خارج از بدن می‌شود. برای درمان سردرد سرماخوردگی می‌توانید از شقیقه‌ها را ماساژ دهید. سپس پشت گوش و گردن را به سمت پایین ماساژ دهید. ماساژ قفسه سینه نیز می‌تواند به رفع سرفه و کاهش درد این ناحیه کمک زیادی کند.

 

۱۴- چند بالش زیر سرتان قرار دهید

 

برای درمان سرماخوردگی بارداری چند بالش زیر سرتان قرار دهید

 

یکی از چالش‌های مهم در زمان سرماخوردگی «خوابیدن» است. برای جلوگیری از مسدود شدن تنفس و گرفتگی بینی می‌توانید ۲ یا ۳ عدد بالش زیر سرتان قرار دهید. با این روش ترشحات بینی به سمت پایین هدایت می‌شوند و می‌توانید به راحتی بخوابید.

 

۱۵- از داروهای مجاز استفاده کنید

 

از داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی در بارداری استفاده کنید

 

مصرف مسکن موجب کاهش درد و علائم در بیماری می‌شود و تب و التهاب را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که «استامینوفن» بی‌خطرترین داروی مسکن برای استفاده در دوران بارداری است که باید در کمترین دوز و برای مدت زمانی کوتاه مصرف شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف استامینوفن زیر نظر پزشک در تمام ۹ ماه بارداری بی‌خطر است؛ ولی استفاده از دیگر داروهای مسکن می‌تواند عوارضی جدی را برای جنین و مادر باردار ایجاد کند. به یاد داشته باشید که قرص سرماخوردگی در بارداری مجاز نیست و به دلیل آنتی‌هیستامین‌هایی که در آن وجود دارد، موجب کاهش هوش جنین می‌شود. استفاده از داروهای مکیدنی مخصوص سرفه و اسپری‌های بینی حاوی استروئید نیز زیر نظر پزشک بلامانع است.

برای تسکین گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی بارداری نیز بهتر است به جای مصرف دارو از گیاهان طبیعی استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید با نسخه پزشک در این دوران از داروهایی نظیر دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، لوراتادین و سیتریزین به مقدار محدود نیز استفاده کنید. پیش از مصرف این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

جلوگیری از سرماخوردگی در بارداری

 

جلوگیری از سرماخوردگی در بارداری

 

هر چند که سرماخوردگی بیماری رایجی است و هر فرد ممکن است در هر شرایطی با آن مواجه شود، اما به هر حال رعایت نکات ضروری و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری کمک زیادی کند. در ادامه می‌توانید با نکات ضروری برای جلوگیری از سرماخوردگی در بارداری آشنا شوید.

 

*لباس گرم بپوشید.

*به طور مرتب دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

*با دست آلوده به صورت و چشم‌ها دست نزنید.

*رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.

*سعی کنید روزانه ورزش‌های سبک مثل شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری انجام دهید.

*از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

 

آیا سرماخوردگی در بارداری خطرناک است؟

 

حقیقت این است که سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در دوران بارداری است که به خودی خود هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. اما زمانی که سرماخوردگی همراه با تب و عفونت باشد و مادر درد زیادی را تجربه کند، لازم است تا از پزشک برای درمان کمک بگیرد. در صورتی که در دوران بارداری به سرماخوردگی مبتلا شدید، بهتر است چند روز با مصرف غذاهای مفید و درمان‌های خانگی خودتان را درمان کنید.

 

درمان سرماخوردگی بارداری در طب سنتی

 

طب سنتی اصول به خصوصی برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری دارد. پزشکان طب سنتی معتقد هستند که خانم‌های باردار می‌توانند با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب علائم بیماری را درمان کنند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین توصیه‌های طب سنتی برای درمان سرماخوردگی بارداری آشنا شوند.

 

  • پرهیز از غذاهای تند و سرخ کردنی
  • اجتناب از غذاهای ترش
  • استفاده از آب ولرم
  • مصرف سوپ جو با سیر و لیموی تازه
  • مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه
  • پرهیز از مصرف شیر و گوشت قرمز در صورت ابتلا به تب
  • مصرف دمنوش عناب
  • خوردن پیاز
  • بخور اکالیپتوس

 

برای درمان سرماخوردگی بارداری چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی برای درمان سرماخوردگی بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

 

سرماخوردگی در دوران بارداری همانند سایر زمان‌ها یک بیماری ساده و بدون نگرانی است که در شرایط عادی هیچ آسیبی به مادر و جنین نمی‌رساند. درواقع خطرات سرماخوردگی در دوران بارداری زمانی متوجه مادر و جنین خواهد شد که سرماخوردگی از حالت طبیعی خارج شود و مادر با علائم شدیدتری روبرو شود.

توجه داشته باشید که اگر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اید و علائمی مثل بدن درد و تب را تجربه می‌کنید و علائم بیماری بیشتر از ۱۰ روز طول کشیده و دچار تنگی نفس شده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر با پزشک متخصص خود تماس بگیرید و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: فرق سرماخوردگی با کرونا و آنفولانزا و سینوزیت چیست؟

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد درمان سرماخوردگی در بارداری

 

آیا مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری مجاز است؟

 

به یاد داشته باشید که قرص سرماخوردگی در بارداری مجاز نیست و به دلیل آنتی‌هیستامین‌هایی که در آن وجود دارد، موجب کاهش هوش جنین می‌شود.

 

بهترین درمان آبریزش بینی در سرماخوردگی بارداری چیست؟

 

برای درمان آبریزش بینی در  بارداری می‌توانید از کمپرس گرم و محلول آب نمک استفاده کنید.

 

منابع: medicalnewstoday، parenting.firstcry

کالابرگ الکترونیک