تفاوت چغاله بادام و زردآلو و روش تشخیص آن ها + طبع و مصلح

تفاوت چغاله بادام و زردآلو و روش تشخیص آن ها + طبع و مصلح


15 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت چغاله بادام و زردآلو و روش تشخیص آن ها + طبع و مصلح

تفاوت چغاله بادام و زردآلو چیست؟ آیا در نگاه اول می‌توانید چغاله بادام و زردآلو را تشخیص بدهید؟ بسیاری افراد در هنگام خرید این دو چغاله، به تفاوت آنها پی نمی‌برند و برخی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش تفاوت چغاله بادام و زردآلو، شباهت‌ها و کاربردهای چاقاله بادام و زردآلو را بررسی خواهیم کرد.

 

 

تفاوت چغاله بادام و زردآلو

 

آیا در هنگام خرید، به این موضوع دقت می‌کنید که چغاله‌ای که خریداری می‌کنید متعلق به بادام است یا زردآلو؟ برای خیلی‌ها فقط مزه ترش چغاله ملاک است ولی اگر بخواهید دقیق‌تر شوید، بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد که شاید تا حالا به آن دقت نکرده‌اید.

حتی ممکن است چغاله بادام و زردآلو را به جای هم خورده باشید. اما تفاوت چغاله بادام و زردآلو چیست؟ برای بررسی این موضوع، ابتدا باید با ویژگی‌ هر یک از این چغاله‌ها آشنا شوید.

 

چغاله بادام چیست؟

 

چغاله بادام چیست؟

 

چغاله بادام، چاقاله یا چقاله با نام علمی (green almond) شناخته می‌شود. در حالت عادی هم وقتی اسم چغاله به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، چغاله بادام است. در حالی که چغاله انواع مختلفی دارد.

چغاله بادام در اصل میوه کال و سبز بادام است که به صورت نوبرانه در ابتدای فصل بهار، به بازار راه پیدا می‌کند. این چغاله‌ها، رنگ سبز و طعم ترشی دارند و هرچه جوان‌تر و ریزتر باشند، بافت نرم‌تری دارند. در بسیاری از آنها، مغز بادام در یک کیسه نازک، به حالت شفاف و ژله‌ای است و هرچه چغاله درشت‌تر باشد، مغز آن بزرگ‌تر است.

 

چغاله زردآلو چیست؟

 

چغاله زردآلو چیست؟

 

چغاله زردآلو یا زردآلو سبز (Green apricot) میوه نارس میوه نارس Prunus armeniaca است که قبل از تغییر رنگ به زرد یا نارنجی، برداشت می‌شود. اندازه قطر این میوه‌ها یا چغاله زردآلو بین ۳ تا ۵ سانتی‌ متر است و شکل بیضی کشیده دارند. از خط وسط آنها نیز، یک تورفتگی واضح و مشخص به چشم می‌خورد.

پوست چغاله زردآلو در حالت کال و نرسیده، جنس مخملی دارد و گاهی اوقات رنگ و رگه‌های قرمز هم روی آن دیده می‌شود. چغاله زردآلو نیز مثل چغاله بادام طعم گس و اسیدی دارد.

 

فصل چغاله بادام و زردآلو

 

همزمان با ورود چغاله بادام، چغاله زردآلو یا زردآلو سبز در اوایل بهار و حتی برخی مواقع تا ابتدای ماه‌های تابستان (بسته به محل برداشت چغاله زردآلو) در دسترس است. این میوه‌ها در مراحل اولیه میوه‌دهی درخت، وقتی هنوز کوچک و ترد هستند، چیده می‌شوند و چیدن آنها هم با دست انجام می‌شود.

 

روش تشخیص چغاله زردآلو و بادام

 

روش تشخیص چغاله زردآلو و بادام

 

یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص چغاله بادام و زردآلو از روی شکل ظاهری آن‌ها است. چغاله بادام، دقیقا به شکل یک بادام کوچک و سبز است، در حالی که چغاله زردآلو، بیضی‌شکل است و حتی گاهی مواقع به شکل گرد هم وجود دارد.

علاوه بر ظاهر متفاوت این دو چغاله، در حالت عادی، اگر چغاله بادام نارس‌تر باشد، نسبت به چغاله زردآلوی نارس، تردتر است و اندازه آن هم کوچک‌تر است.

 

شباهت‌ها و تفاوت‌های چغاله بادام و زردآلو در فواید و مضرات آنها

 

بد نیست بدانید که در حالت عادی، چغاله‌ها به خاطر نارس بودن میوه، از میوه رسیده آنها یعنی زردآلو و بادام، مواد مغذی کمتری دارند اما این به معنی مفید نبودن آنها نیست. هم چغاله بادام و هم چغاله زردآلو، مقادیر زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان دارند که موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

علاوه بر این، به خاطر طعم ترشی که دارند، موجب چربی سوزی و در نتیجه لاغری خواهند شد. البته توصیه کارشناسان تغذیه این است که از چغاله بادام و زردآلو به عنوان یک میوه کاهنده وزن استفاده نکنند چون باید در مقدار زیاد مصرف شود ولی مصرف بالای این چغاله‌ها باعث مشکلات گوارشی متعدد و مسمومیت خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره فواید چغاله، می‌توانید مقاله خواص و فواید چغاله بادام را بخوانید. همچنین اگر در دوران بارداری به سر می‌برید، خواندن مقاله فواید و عوارض مصرف چغاله بادام در دوران بارداری، برایتان سودمند خواهد بود.

 

طبع چغاله بادام و زردآلو چیست؟

 

طبع چغاله بادام و زردآلو چیست؟

 

در طب سنتی، طبع زردآلو سرد و خشک و طبع بادام، گرم و خشک است اما در مورد چغاله بادام و زردآلو، هر دو طبع سرد دارند و برای کسانی که طبع گرم دارند، باعث پایین آمدن حرارت و گرمی بدن افراد گرم‌ مزاج می‌شوند.

در کسانی که طبع سرد دارند، خوردن چغاله‌های بادام و زردآلو با گرمی‌‌جات توصیه می‌شود. مصلح این چغاله‌ها در طب سنتی مصطکی، عسل و رب‌هایی با مزه ترش هستند. افراد سرد مزاج بهتر است برای تعادل طبع، آنها را به همراه مصلح مصرف کنند.

 

آیا هسته چغاله بادام و زردآلو را می‌توان خورد؟

 

آیا هسته چغاله بادام و زردآلو را می‌توان خورد؟

 

در مورد خوردن هسته چغاله زردآلو و بادام، اما و اگرهایی مطرح است. هر چند خوردن هسته بادام بعد از رسیدن نه تنها ضرر ندارد، بلکه سرشار از فواید است اما خوردن هسته چغاله بادام و زردآلو به خاطر وجود ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) توصیه نمی‌شود.

البته در حالت عادی میزان این سم بسیار کم و در حد ضعیف است ولی اگر بدن حساسی دارید یا بیش از میزان متعادل چغاله بادام و زردآلو بخورید، ممکن است دچار مسمومیت شوید. در برخی افراد، ترکیبات سیانیدریکی، عوارض منفی بر گلبول‌های قرمز خون می‌گذارد و مصرف آن می‌تواند به افراد صدمه وارد کند.

در ضمن، در مورد کسانی که با میوه‌های نوبرانه، دچار دل درد می‌شوند، احتمال مسمومیت و دل درد گرفتن یا مشکلات گوارشی، به خاطر مصرف چغاله بادام و زردآلو محتمل‌تر و بالا‌تر است. علاوه بر این مغز بادام نارس طبیعتی سرد دارد و باعث سردرد، دل درد، حالت تهوع و اسهال مخصوصا در افراد با مزاج سرد می‌شود.

در مورد خوردن چغاله بادام و زیاده‌روی در مصرف آن، حتما احتیاط کنید. برای آگاهی از عوارض خوردن بی رویه چغاله بادام و سیانور در چغاله روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

با چغاله زردآلو چی میشه درست کرد؟

 

با چغاله زردآلو چی میشه درست کرد؟

 

چغاله زردآلو و چغاله بادام، کاربردهای مشابهی دارند. استفاده از چغاله زردآلو به طور خاص در غذاهای ایرانی، آسیایی و خاورمیانه‌ای رایج است. با چغاله زردآلو می‌توان خورش چغاله زردآلو پخت مثل خورش چغاله بادام یا آن را به صورت خام و همراه با نمک سرو کرد. از چغاله زردآلو در طرز تهیه ترشی چغاله هم می‌توان استفاده کرد که طرز تهیه آن، مشابه طرز تهیه ترشی چغاله بادام است.

ترشی چغاله زردآلو را در ترکیه نیز می‌توانید به وفور پیدا کنید. همچنین از چغاله زردآلو در گوشت بره یا مرغ مراکشی استفاده می‌شود. می‌توانید چغاله زردآلو را چه به صورت تازه و چه به صورت ترشی شده، در انواع سالاد یا برای تهیه مرغ شکم پر هم به کار ببرید.

 

زمان ماندگاری چغاله چقدر است؟

 

فرقی نمی‌کند چغاله زردآلو دارید یا چغاله بادام. اگر بخواهید این میوه‌ها را به صورت تازه مصرف کنید باید در عرض یک هفته، آن هم در یخچال نگهداری و مصرف کنید. البته در صورت قرار دادن در یخچال، زمان ماندگاری بیشتر خواهد شد. اما در صورتی که با چغاله‌ها ترشی درست می‌کنید، به مدت یک سال هم قابلیت نگهداری دارند.

 

سوالات متداول

 

فصل چغاله بادام کی هست؟

 

چغاله بادام در ابتدای فصل بهار به بازار راه پیدا می‌کند و در مدت زمان کوتاهی پروسه رشد و سفت شدن آن فرا می‌رسد. بنابراین در طی مدت کوتاهی باید آن را مصرف کرد.

 

چغاله بادام در کدام شهر است؟

 

در حالت کلی درختان بادام بومی آب و هوای گرم و خشک خاورمیانه و جنوب آسیا هستند. این درخت‌ها بهترین عملکرد را در تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارند و با شرایط دیگر سازگاری ندارند.

بادام در استان‌هایی مانند فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، استان کرمان، همدان، استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه می‌روید. در این مناطق چغاله بادام هم در فصل چغاله، به وفور یافت می‌شود.

 

منبع: specialtyproduce / naturesproduce

کالابرگ الکترونیک