طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی به ۲ روش با گوشت و مرغ

طرز تهیه خورش چغاله بادام مجلسی به ۲ روش با گوشت و مرغ


21 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش چغاله بادام
فهرست محتوا پنهان

خورش چغاله بادام هم به صورت خورشت با گوشت و خورش با مرغ تهیه می‌شود. این خورش خوشمزه برای منوی ناهار و لیست شام است. با فرا رسیدن فصل بهار، پای چاغاله بادام یا چغاله بادام هم به بازار باز می‌شود. هر چند با این میوه خوشمزه می‌توانید ترشی چغاله بادام درست کنید یا آن را به صورت آماده با نمک سرو کنید، ولی خورش چغاله بادام هم یکی از غذاهای خوشمزه با چغاله بادام است که می‌توانید با بادام کال یا نارس درست کنید و از طعم و فواید چغاله بادام بهره ببرید. در سرویس آشپزی، طرز تهیه خورش چغاله بادام را به ۲ روش مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. همچنین می‌توانید نکات و فوت و فن‌های پخت خورش چاقاله بادام را هم در همین مقاله بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه خورش چغاله بادام با گوشت قرمز

 

خورش چغاله بادام با سبزی

  • زمان آماده سازی مواد: ۲ ساعت

  • زمان لازم برای پخت: ۹۰ دقیقه

  • میزان کالری خورشت چغاله بادام در ۴ قاشق غذاخوری: ۴۵ کالری

 

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام با گوشت گوسفندی

 

• گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
• چغاله بادام: ۳۰۰ گرم
• نعنا: ۵۰ گرم (خرد و ساطوری شده)
• جعفری: ۲۰۰ گرم (خرد و ساطوری شده)
• پیاز: ۱ عدد متوسط
• آبغوره: ۲ قاشق غذاخوری
• روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
• نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه خورش چغاله بادام

 

خورش چغاله بادام را با رب گوجه فرنگی و همچنین بدون سبزی هم درست می‌کنند. در این طرز تهیه ما از سبزی نعنا در خورش چاقاله بادام استفاده می‌کنیم. برای درست کردن خورش چاقاله بادام باید ابتدا چغاله‌ها را بخیسانید. گوشت را بپزید. سپس چغاله‌ها را آبکش کرده و اضافه کنید. سبزی‌ها را هم ساطوری خرد و به مواد اضافه کنید. می‌توانید از چاشنی‌های دلخواه مثل رب گوجه برای خوش‌طعم و خوش‌رنگ‌تر شدن خورش استفاده کنید.

 

مرحله اول: چغاله‌‌های بادام را در آب خیس کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام، چغاله‌ها را بشویید و چوب بالای آن‌ها را جدا کنید. حدود ۲ ساعت زمان به خیساندن چغاله‌‌ها اختصاص دهید تا چغاله‌‌ها کمی نرم شوند. سپس پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید.

حتما بخوانید  11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

 

مرحله دوم: پیاز را سرخ کنید

 

یک قابلمه مناسب روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن مایع در آن بریزید. پس از داغ شدن روغن، پیاز‌های خرد شده را اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که پیازها شفاف و شیشه‌ای شود. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود و پیازها خوشرنگ شوند.

 

مرحله سوم: گوشت را تفت دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام، گوشت خورشتی را بشویید و به اندازه قورمه‌ای خرد کنید. گوشت را به قابلمه اضافه کرده و با پیاز تفت دهید تا وقتی که رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. در تمام این مدت شعله گاز را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

 

مرحله چهارم: چغاله بادام‌ها را اضافه کنید

 

بعد از اینکه گوشت سرخ شد، چغاله‌های بادام را آبکشی و به قابلمه اضافه کنید. می‌توانید چغاله‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید یا آن‌ها را به صورت درسته و سالم در خورش به کار ببرید. چغاله‌ بادام‌ها را با گوشت، پیاز و ادویه‌ها، تفت دهید.

 

مرحله پنجم: چغاله و گوشت را بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش چاقاله بادام، نعناع و جعفری را شسته و آبکشی شده را به صورت ساطوری ریز (به اندازه سبزی قورمه سبزی) خرد کنید. سبزی‌ها را با کمی روغن در یک تابه جدا کمی تفت دهید تا طعم خامی آنها گرفته و رنگ آنها کمی تیره‌تر شود. بعد از اینکه گوشت و چغاله سرخ و کمی نرم شدند، مخلوط نعنا و جعفری خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.

 

مرحله ششم: سبزی‌ها را اضافه کنید

 

بعد از اینکه چغاله بادام‌ها را با پیاز، سبزی و گوشت تفت دادید، به اندازه ۲ تا ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و بعد از قل خوردن آب، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید گوشت، سبزی‌ و چغاله بادام‌‌ها به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم به آرامی بپزند و نرم شوند.

 

مرحله هفتم: چاشنی‌ها را اضافه و خورش را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام، وقتی خورش با حرارت ملایم جا افتاد و روغن انداخت، چاشنی آبغوره را به مواد اضافه کنید. معمولا زمان اضافه کردن آبغوره همان ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش است. در همین مرحله، نمک را هم به میزان دلخواه و بنا ذائقه خود اضافه کنید.

وقتی خورش طعم چاشنی‌ها را به خود گرفت، شعله گاز را خاموش کرده و خورش را در ظرف مناسب همراه برنج سرو کنید.

 

طرز تهیه خورش چغاله بادام با لپه و بدون سبزی

 

خورش چغاله بادام با لپه و بدون سبزی

  • زمان آماده سازی مواد: ۲ ساعت

  • زمان مورد نیاز برای پخت خورش چغاله با مرغ: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام با مرغ

 

• سینه مرغ: ۱ عدد
• پیاز: ۱ عدد متوسط
• لپه: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• چغاله بادام: ۳۰۰ گرم
• آبلیمو یا آبغوره: ۲ قاشق غذاخوری
• رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
• زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم
• روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه خورش چغاله بادام با رب گوجه فرنگی

 

حتما بخوانید  25 کاربرد عجیب سرکه سیب و سرکه سفید در خانه داری

برای طرز تهیه خورش چاغاله بادام، لپه را از ۸ ساعت قبل و چغاله بادام را ۲ ساعت پیش از شروع به آشپزی خیس و بعد آبکش کنید. چون گوشت مرغ به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد، مدت زمان پخت خورش چغاله بادام در این روش کمتر است ولی حتما تا زمان پختن لپه‌ها صبر کنید و اجازه دهید همه مواد کاملا بپزند.

 

مرحله اول: مرغ را بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام پیاز را به صورت نگینی خرد و در یک قابلمه کمی سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. سپس تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ مرغ تغییر کند سپس رب گوجه فرنگی، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله دوم: لپه و چغاله را اضافه کنید

 

لپه و چغاله بادام را آبکش و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید. به اندازه ۲ لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و وقتی شروع به قل زدن کرد، شعله گاز را کم کنید و درب ظرف را ببندید.

 

مرحله سوم: چاشنی را اضافه و خورش را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام، بعد از ۴۰ دقیقه آبلیمو یا آبغوره را به همراه نمک به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد کاملا بپزند و آب خورش کم و غلیظ شود. سپس خورش چغاله و لپه را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

فوت وفن‌های طرز تهیه خورش چغاله بادام

 

فوت وفن‌های طرز تهیه خورش چغاله بادام

 

*معمولا در خورش چغاله بادام از جعفری و نعنا ساطوری شده استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید از کرفس یا سبزی‌‌های دلخواه دیگر در طرز تهیه خورش چغاله بادام استفاده کنید.

 

*لازم نیست سبزی‌ها را خیلی سرخ کنید، همین که طعم خامی آن‌ها گرفته شود کافی است. ولی حتما سبزی‌ها را قبل از استفاده در خورش در روغن تفت دهید.

 

*برای گوشت مورد استفاده در دستور پخت خورش چغاله بادام می‌توانید از انواع گوشت‌ها مثل گوشت گوسفندی، مرغ، اردک، گوشت چرخ‌کرده و کوفته قلقلی استفاده کنید.

 

*در طرز تهیه خورش چغاله بادام با کوفته قلقلی حتما کوفته‌ها را قبل از اضافه کردن به خورش در کمی روغن تفت دهید و سرخ کنید. سپس آن‌ها را به خورش اضافه کنید.

 

*اگر در طرز تهیه خورشت چغاله بادام از لپه استفاده می‌کنید بهتر است سبزی‌ را حذف کنید. در این صورت خورش چغاله بادام بدون سبزی و با لپه خواهید داشت.

 

*به جای آبغوره می‌توانید از آب نارنج یا آبلیمو هم به عنوان چاشنی خورش استفاده کنید.

 

*به جای رب گوجه فرنگی می‌توانید از رب آلوچه یا رب انار در طرز تهیه خورش چغاله بادام استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

مواد اصلی خورش چغاله بادام چیست؟

 

خورش چغاله بادام با گوشت (انواع آن)، چغاله بادام، پیاز و جعفری یا لپه درست می‌شود. در کنار این مواد از ادویه‌ها و چاشنی‌های دلخواه هم می‌توان استفاده کرد.

 

چغاله بادام در خورش را باید سالم و درسته به کار برد یا به صورت خرد شده؟

 

اگر چغاله‌ بادام‌ها درشت هستند بهتر است آن‌ها را خرد کنید تا زودتر بپزند ولی اگر کوچک و نرم هستند، می‌توانید به صورت سالم به کار ببرید. فقط حتما چوب بالای چاغاله‌ها را قبل از استفاده در خورش جدا کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک