تمام عوارض خوردن بی‌ رویه چغاله بادام | سیانور در چغاله

تمام عوارض خوردن بی‌ رویه چغاله بادام | سیانور در چغاله


12 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض خوردن چغاله بادام

عوارض و مضرات خوردن چغاله بادام چیست؟ چاغاله بادام یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های هوس برانگیز بهار است که فکر کردن به آن هم می‌تواند دهان‌تان را آب بیندازد. اما علاوه بر خواص چغاله بادام این روزها چیزهای زیادی در مورد عوارض خوردن چغاله بادام به گوش می‌رسد. آیا چیزی در مورد مضرات زیاده‌روی در مصرف چغاله بادام می‌دانید؟ چرا متخصصان تأکید می‌کنند که زیاد چاقاله بادام نخورید؟ چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با عوارض چغاله بادام آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مضرات مصرف چغاله بادام پاسخ خواهیم داد.

 

 

چغاله بادام چیست؟

 

چغاله بادام چیست؟

 

چغاله بادام یا چاغاله بادام یکی از میوه‌های نوبرانه بهار است که طعم ترش و بافت تردی دارد. این میوه در واقع به میوه کال و نرسیده درخت بادام گفته می‌شود. چغاله بادام سبز رنگ است و یک مغزی سفید و شیرین دارد. این میوه در اوایل بهار برای مدت کوتاهی به فروش می‌رسد. بعد از آن پوشش سبز رنگ چغاله شروع به سخت شدن می‌کند و دیگر تا رسیدن بادام قابل استفاده نیست.

 

طبع چغاله بادام چیست؟

 

طبع چغاله بادام سرد است و از همین رو مصرف زیاد این میوه موجب سردی می‌شود. بهترین مصلح چغاله بادام انواع خرما است. اگر سرد مزاج هستید، بهتر است از چاقاله بادام به مقدار محدود استفاده کنید و بعد از آن حتماً از مواد غذایی با طبع گرم مصرف نمایید.

 

ارزش غذایی و فواید چغاله بادام

 

ارزش غذایی و فواید چغاله بادام

 

  • هر عدد چغاله بادام ۵ کالری دارد. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ال کارنتین، پروتئین و فیبر است. چغاله بادام دارای خواص ضد باکتریایی است که به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و در درمان مشکلات پوستی و ریزش مو نیز تا حدی مؤثر است.

 

  • میزان کلسیم بالای موجود در چغاله بادام به بهبود رشد عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند و در رشد مغز جنین در دوران بارداری نیز مؤثر است. چغاله بادام سرشار از فیبر است و از همین رو از برای درمان و پیشگیری از عارضه یبوست فواید زیادی دارد. چربی‌های سالم و مواد معدنی مفید موجود در این میوه موجب افزایش چربی سوزی و کاهش وزن در افراد چاق نیز می‌شود.

 

  • ویتامین E مهمترین عامل آنتی اکسیدانی موجود در چغاله بادام است. ویتامین E می‌تواند با از بین بردن تمام رادیکال‌های آزاد و همچنین سایر مواد سمی جمع شده در اثر آلودگی، بدن ما را به طور کامل پاک کند. نتیجه آن نیز پوستی صاف و شفاف با درخشش طبیعی خواهد بود.

 

  • وقتی نوبت به حفظ تعادل pH بدن می‌رسد، بادام سبز به عنوان یک درمان طبیعی عالی عمل می‌کند. گاهی اوقات، کل سیستم بدن ما به دلیل ترشح اسید معده و روده، اسیدی می‌شود. بادام سبز یک پروتئین قلیایی است. به همین دلیل می‌تواند به ما در قلیایی شدن بدن و پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالاتی مانند پوکی استخوان، از دست دادن انرژی، ایمنی ضعیف، افزایش وزن و غیره کمک کند. دلیلش هم این است که بدن ما همیشه تمایل به قلیایی ماندن دارد.
حتما بخوانید  50 خواص روغن پرتقال و عوارض آن + طرز تهیه و روش های مصرف

 

  • بادام سبز پر از مواد مغذی ضروری است که سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

 

عوارض خوردن چغاله بادام

 

عوارض خوردن چغاله بادام

 

چغاله بادام یک میوه پرطرفدار و خوشمزه بهاری است که باید به اندازه و مقدار اصولی مصرف شود. مصرف بیش از حد چغاله بادام می‌تواند سبب بروز علائم و عوارضی در فرد شود. در ادامه می‌توانید با عوارض خوردن چغاله بادام آشنا شوید.

 

سردی شدید از عوارض چغاله بادام

 

از اولین و مهم‌ترین عوارض خوردن چغاله بادام به مقدار زیاد می‌توان به سردی شدید و دل‌پیچه اشاره کرد. از آنجایی که چغاله بادام طبع سردی دارد و یک میوه نارس است، خوردن بیش از حد آن موجب دل درد، سردرد و بی‌حالی به خصوص در افراد سرد مزاج می‌شوند. در صورت مصرف چغاله حتماً از یک خوراکی گرم مثل خرما، زنجبیل، نبات، عسل و پودر زیره استفاده کنید.

 

تشدید مشکلات گوارشی در افراد مستعد

 

اگر معده ضعیفی دارید و با مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل یا اسیدی شدن معده دست و پنجره نرم می‌کنید، مصرف چغاله بادام می‌تواند علائم و مشکلات گوارشی شما را دو چندان کند. افرادی که به زخم معده مبتلا هستند و یا افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی تا حد امکان نباید از چغاله بادام و میوه‌های ترش مزه و کال استفاده کنند.

 

ایجاد عفونت‌های باکتریایی

 

ایجاد عفونت‌های باکتریایی

 

بسیاری از دستفروشان در فصل چغاله، این میوه را به روش‌های غیراصولی و با آب جوی یا چاه شستشو می‌دهند و سپس برای هوس برانگیز شدن آن مقداری نمک روی میوه می‌پاشند و به فروش می‌رسانند.

مصرف این چغاله، بدون ضدعفونی می‌تواند موجب بروز عفونت‌های باکتریایی و همچنین ایجاد مشکلات شدید گوارشی مثل بیماری «حصبه» شود. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید چغاله بادام را بدون شستشو در خانه و ضدعفونی صحیح مصرف کنید.

 

اسهال و سنگین شدن معده

 

چغاله بادام سرشار از فیبر است و بدن ما قادر به هضم این فیبرها نیست. از همین رو مصرف زیاد چغاله بادام می‌تواند موجب بیماری اسهال و سنگین شدن معده شود.

 

مسمومیت از عوارض خوردن چغاله بادام تلخ

 

چغاله بادام تلخ حاوی مقداری «اسید سیانیدریک» و ترکیبی از سم خطرناک «سیانور» است. مصرف زیاد چغاله یا خوردن چغاله تلخ می‌تواند موجب بروز مسمومیت در فرد شود و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

 

عوارض مصرف چغاله در بارداری و شیردهی

 

عوارض مصرف چغاله در بارداری و شیردهی

 

احتیاط در مصرف خوراکی‌ها در دوران بارداری و شیردهی بیشتر از هر زمان دیگری ضروری و واجب است. زیاده‌روی در مصرف چغاله بادام در دوران بارداری و شیردهی موجب بروز مشکلات گوارشی، اسهال و نفخ می‌شود. از طرف دیگر این موضوع می‌توانید برای نوزاد نیز مضر باشد. بنابراین مادران باردار باید از مصرف زیاد این میوه نارس اجتناب کنند.

 

چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند؟

 

چغاله بادام برای افراد سرد مزاج و افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار و شیرده باید از میزان بسیار محدود و کم از این میوه نارس استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

حتما بخوانید  ۱۹ خوراکی و میوه مفید برای رفع کم آبی بدن در تابستان

 

نکاتی که باید در مورد خرید چغاله بادام بدانید

 

نکاتی که باید در مورد خرید چغاله بادام بدانید

 

*برای خرید چغاله بادام و کاهش عوارض خوردن چغاله بادام سعی کنید از چغاله‌های ریزتر استفاده کنید. هر چقدر چغاله‌ها درشت‌تر باشند، سفت‌تر می‌شوند و بافت چوبی پیدا می‌کنند و مواد مغذی آن‌ها نیز کمتر می شود.

*هیچ‌گاه چغاله را بدون شستن و ضدعفونی کردن در منزل مصرف نکنید.

*اگر فشار خون بالایی دارید، از اضافه کردن نمک به چغاله بادام پرهیز کنید.

*برای خرید چغاله بادام سعی کنید از چغاله‌های سالم و یک دست انتخاب کنید. چغاله بادام‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند و به زردی می‌زنند معمولاً کهنه‌تر هستند.

*مصرف چغاله‌های شکسته و آسیب دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زمانی که میوه باز شود، رشد باکتری‌های مضر در آن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب بروز بیماری و مشکلات گوارشی شود.

*از خرید چغاله‌هایی که در آب نمک مانده‌اند اجتناب کنید. سعی کنید از چغاله تازه استفاده کنید و خودتان به مقدار لازم به آن نمک بزنید.

 

میزان مصرف مجاز چغاله بادام

 

مقدار مصرف مجاز چغاله بادام در افراد مختلف، با هم متفاوت است. اما به طور کلی اگر فرد مشکل گوارشی نداشته باشد و این میوه را با مصلحات آن مصرف کنید می‌تواند تا یک پیاله کوچک از آن را در هفته بخورد. خوردن بیش از این میزان در هفته می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

 

روش شستن چغاله بادام

 

روش شستن چغاله بادام

 

چغاله یک میوه پر از پرزهای ریز روی سطح آن است که می‌تواند آلودگی‌ها را به خود جذب کند. از همین رو هیچ‌گاه نباید به روش شستشوی دستفروشان اعتماد کنید. اکثر دستفروشان چغاله بادام را به روشی غیراصولی و با آب جوی یا چاه شستشوی می‌دهند، از همین رو مصرف آن می‌تواند به شدت برای سلامت مضر باشد.

برای شستن چغاله بادام باید ابتدا آن‌ها را داخل یک ظرف آب بریزید و خوب با دست یا یک برس کوچک روی چغاله‌ها را تمیز کنید تا پرز آن‌ها جدا شود. سپس چغاله‌ها را برای چند دقیقه داخل آب نمک بریزید تا آلودگی‌ها برطرف شوند. در نهایت میوه را دوباره آب‌کشی نموده و مصرف کنید.

 

طریقه مصرف چغاله بادام

 

طریقه مصرف چغاله بادام

 

برای خوردن و بهره‌مند شدن از خواص چغاله بادام باید آن را به خوبی بشویید. سپس می‌توانید این میوه جذاب را همراه را مقدار کمی نمک میل کنید. مصرف ترشی چغاله بادام، خورش چغاله بادام و درست کردن بستنی با چغاله بادام هم مرسوم است.

 

سوالات متداول

 

عوارض خوردن چغاله بادام چیست؟

 

بیشتر متخصصین تأکید می‌کنند که در خوردن چغاله بادام زیاده‌روی نکنید و این موضوع به دلیل طبع سرد و دیر هضم بودن این میوه است. سعی کنید از چغاله بادام به مقدار محدود استفاده کنید.

 

مهم‌ترین مضرات چغاله بادام در بارداری چیست؟

 

به طور کلی چغاله بادام برای زن باردار موجب بروز مشکلات گوارشی، اسهال و نفخ می‌شود. از طرف دیگر مصرف زیاد چغاله بادام در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و نوزاد مضر باشد، از همین رو خانم‌های باردار باید به مقدار بسیار کم از این میوه استفاده کنند.

 

چغاله بادام چاق کننده است؟

 

هر عدد چغاله بادام ۵ کالری دارد. چغاله بادام سرشار از اسیدهای چرب مفید و مواد معدنی مختلف است و از همین رو در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک