رشد یک کسب و کار آنلاین چیزی بیش از داشتن ابزارهای دیجیتال مناسب است

رشد یک کسب و کار آنلاین چیزی بیش از داشتن ابزارهای دیجیتال مناسب است


1 دی 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رشد یک کسب و کار آنلاین چیزی بیش از داشتن ابزارهای دیجیتال مناسب است

مجهز بودن به ابزارهای دیجیتال مهم است، اما رشد یک کسب و کار و تجارت آنلاین چیزی بیش از داشتن ابزارهای دیجیتال است. قطعا پاندمی کرونا تاثیر عمیقی بر مشاغل و کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ داشته است. اما کسب و کارهایی که علیرغم همه گیری جهانی جان سالم به در برده‌اند و حتی پیشرفت کرده‌اند، آن‌هایی هستند که با جابه‌جایی بخشی یا تمام کسب و کار خود به صورت آنلاین چرخشی دیجیتالی ایجاد کردند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

 

 

نیم نگاهی به آمار و ارقام در صنعت خرده فروشی

 

رشد کسب و کار آنلاین

 

چند واقعیت و آمار و ارقام برای بررسی وجود دارد. بر اساس گزارش «ای‌مارکتر» فروش خرده فروشی بر مبنای تجارت الکترونیک در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۳.۶ درصدی به ۷۹۹.۱۸ میلیارد دلار رسید. این میزان در امسال می‌تواند به ۹۰۸.۷۳ میلیارد دلار برسد. به گفته مکنزی، بیماری کرونا مسیر دیجیتالی شدن را بین ۳ تا ۷ سال سرعت بخشید. به طوری که نفوذ تجارت الکترونیک در ایالات متحده شاهد رشد ۱۰ ساله در عرض ۳ ماه بود.

 

طبق گفته مکنزی، تا آن جا که به همه گیری کرونا مربوط می‌شود، کسب و کارها در حال برگشت به وضعیت عادیِ نسبی هستند و تا حدود زیادی بحران پاندمی فروکش کرده است. احتمالا تا سه ماهه آخر امسال (۲۰۲۱) و سه ماهه اول سال آینده شرایط نسبتا به حالت عادی‌تری باز خواهد گشت. اما برای مشاغل این موضوع لزوما به معنای بازگشت به حالت معمول تجارت نیست.

 

شما باید بتوانید به عنوان یک کسب و کار به صورت مستقل عمل کنید. حتی اگر صاحب یک فروشگاه خرده فروشی فیزیکی باشید، حضور آنلاین شما و رشد کسب و کار آنلاین برای پیشرو بودن در بازار و افزایش نرخ تبدیل امری ضروری است.

 

کسب و کار شما آنلاین است؛ حالا چه؟

 

رشد یک کسب و کار آنلاین چیزی بیش از داشتن ابزارهای دیجیتال مناسب است

 

در میان رایج‌ترین سوالاتی که مشتریان می‌پرسند، یک سوال بیش از حد مطرح می‌شود و آن این است که چگونه می‌توانم برند خودم را بسازم؟ چگونه می‌توانم برای رشد کسب و کار آنلاین مشتریان بیشتری جذب کنم؟ ممکن است در حال‌ حاضر پایه اول یک کسب و کار آنلاین را داشته باشید، اما باید بدانید که صرفا حضور در وب کافی نیست. یک وب سایت قطعا شروع خوبی است، اما کافی نیست.

 

حضور آنلاین شما به خودی خود یک ابزار بازاریابی است. هر سازنده وب سایت یا پلتفرم لندینگ پیج، یکسان عمل نمی‌کند. آن چیزی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد ابزارها با استفاده آسان را برای بازاریابی ایمیلی، ردیابی تبدیل، تبلیغات دیجیتال، تجزیه و تحلیل و سایر عملکردهایی که ممکن است برای کسب و کار شما ارزشمند باشد، را ادغام کنید.
چند سوال برای ارزیابی حضور خود در وب:

حتما بخوانید  بهترین غرفه های اکسپو دبی ۲۰۲۰ | 10 غرفه که نباید از دست بدهید

 

  • آیا هر قسمت از محتوا یک مرحله بعدی واضح دارد؟ (برای مثال: یک نقطه تبدیل)
  • آیا نام تجاری من در هر نقطه تماس با مشتری ثابت است؟
  • آیا پیام من واضح است و به راحتی توسط کسی که در وب سایت جست‌وجو می‌کند، قابل درک است؟
  • آیا من محتواهای مختلف را آزمایش کرده ام یا تنها بر روی فرضیات خودم تکیه کرده‌ام؟

 

به خاطر داشته باشید، سازگاری نقش کلیدی را ایفا می‌کند. اگر کسب و کار شما دارای یک موقعیت فیزیکی است، نیازهای مشتریان اومنی چنل را نادیده نگیرید. این‌ها افرادی هستند که هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاه خرید می‌کنند. اگر بخواهیم تعریف کاملی ارائه دهیم، همان افرادی هستند که در هر نقطه تماسی با نام تجاری شما ارتباط برقرار می‌کنند.

 

این نقاط می‌توانند فروشگاه، وب سایت شما، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن تلفن همراه یا خبرنامه ایمیلی باشند. از نظر مصرف‌کننده بازاریابی اومنی چنل، باید بتوان در تمام نقاط تماس با او بدون محدودیت ارتباط برقرار کرد. به عنوان مثال پلتفرم تجارت الکترونیک شما مانند بخشی از فروشگاه شما به نظر می‌رسد. بخشی که در وب قرار دارد و نه در خیابان و به صورت فیزیکی. نام تجاری و پیام شما باید یکسان باشد.

 

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید گروه‌های خاصی از مشتریان بالقوه را با تبلیغاتی که به صفحات لندینگ پیج مختلف پیوند دارند، هدف قرار دهید. فقط در ارائه پیشنهادهایی که نمی‌توانید به مشتری تحویل دهید، اشتباه نکنید. از دیدگاه مشتری، هیچ چیز ناامید‌کننده تر از دیدن یک نرخ آنلاین و پس از آن مشاهده همان جنس با نرخ دیگر در فروشگاه فیزیکی نیست.

 

در عین حال برای جست‌وجوی محصولی که در وب تبلیغ می‌کنید، حتما از موجودی فروشگاه اطمینان داشته باشید. نباید این اتفاق بیافتد که به مشتری پس از درخواست و سفارش بگویید متوجه شده‌اید که کالا در انبار وجود ندارد.

 

مشتریان به ۲ دوست خواهند گفت

 

رشد کسب و کار آنلاین

 

وقتی نوبت به رشد پایگاه مشتری شما می‌رسد، موفقیت به خودی خود شکل می‌گیرد و تبلیغات شفاهی خوب همچنان بهترین شکل تبلیغات است. در عصر دیجیتال کنونی، تبلیغات شفاهی و دهان به دهان بسیار تاثیرگذارتر از گذشته است. چرا که از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، یک بررسی آنلاین یا حتی پست وبلاگ گسترش پیدا می‌کند.

حتما بخوانید  5 ترند اصلی در مورد مصرف کننده در کسب و کار سال 2022

 

بنابراین ارائه خدمات مناسب باعث رشد کسب و کار آنلاین شما و تبلیغات شفاهی تاثیرگذار خواهد شد. راه‌های مختلفی برای تشویق به ارجاع مشتریان جدید وجود دارد. یکی از متداول‌ترین آن ها، ارائه یک تخفیف یا پاداش به مشتریان برای معرفی یک دوست و آشنا کردن آن با کسب و کار شما است.

 

اما باید گفت که بهترین روش برای اطمینان از این که مشتریان درباره کسب و کار شما اطلاع رسانی می‌کنند، همان روش قدیمی است: در کاری که انجام می‌دهید خوب باشید. نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید و خدمات برجسته ارائه دهید. اگر مشتری شکایتی داشته باشد یا با مشکلی مواجه شود، به سرعت پاسخ دهید و مشکل را به روشی رضایت بخش حل کنید.

 

برای مثال، این مشکلات می‌توانند ناشی از فرآیند پرداخت آنلاین باشند. سعی کنید صادق و قابل اعتماد باشید. به همان مقدار که توصیه‌ها و تبلیغات به صورت آفلاین تاثیرگذار است، در حوزه آنلاین نیز بسیار مهم است. یک استراتژی بازاریابی مستحکم و یک لندینگ پیج بهینه‌سازی شده برای افزایش تبدیل در مسیر طولانی رشد کسب و کار آنلاین شما تاثیرگذار است. اما به خاطر داشته باشید که مشتریان راضی، همیشه بهترین سفیران برای برند شما خواهند بود.

 

 

آنلاین شدن راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

 

رشد کسب و کار آنلاین

 

فعالیت در دنیای دیجیتال و فیزیکی ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسد اما باید گفت بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید، شبیه به هم هستند. هنگامی که ابزارهای مناسب برای آنلاین شدن را پیدا کردید، راه‌اندازی یک تجارت و کسب و کار آنلاین، تقریبا مانند راه‌اندازی یک کسب و کار حضوری است. ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری، توسعه مداوم برندینگ و ارائه محصولاتی که مردم به دیگران نیز توصیه می‌کنند همچنان بهترین راه برای رشد کسب و کار آنلاین شما هستند.

 

سخن پایانی

 

برای رشد کسب و کار آنلاین خود باید تقریبا کارهای مشابهی که در کسب و کارهای فیزیکی انجام می‌دهید را با کمی تغییرات پیش ببرید. به جز تجهیز آنلاین، رفتارهای مشابهی میان مصرف‌کنندگان برای ارائه خدمات در هر نوع کسب و کار، چه فیزیکی و آنلاین وجود دارد.

 

در این مسیر مانند کسب و کار فیزیکی، رضایت مشتری و ترغیب او برای توصیه و پیشنهاد کالا و خدمات به دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید بتوانید مشتری خود را راضی نگه داشته و او را در مسیر مشتریان وفادار به برند تجاری خود قرار دهید. مشتریان وفادار از قدرت ریادی برای تبلیغات بدون هزینه برای کسب و کارشما برخورداند.

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک