طرز تهیه حلوا نثار ارومیه با استفاده از پیمانه و بدون پیمانه

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه با استفاده از پیمانه و بدون پیمانه


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

حلوا نثار یکی از حلواهای محبوب ارومیه است که در تبریز هم پخته می شود. این حلوا معمولا در مراسم مذهبی و برای نذر، به خصوص در ماه های محرم، صفر و به عنوان شیرینی ماه رمضان تهیه می شود و یکی از غذاهای ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان در سفره اهالی ارومیه است. موادی که در طرز تهیه حلوای نثار ارومیه استفاده می شوند، بسیار و ساده و در دسترس هستند و درست کردن این حلوا هم پیچیدگی خاصی ندارد. در طرز تهیه حلوا نثار ارومیه به مهم ترین چیزی که باید دقت کنید، صرف زمانی است که باید به تفت دادن آرد اختصاص دهید. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش، به طرز تهیه حلوا نثار ارومیه می پردازیم و نکات کلیدی پخت آن را به شما خواهیم گفت.

فوت و فن های طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

 

  • هر چند بهتر است از ترازوی دیجیتال برای اندازه کردن مواد شیرینی، حلوا و کیک استفاده کنید تا کاملا دقیق عمل کنید ولی برای کسانی که به ترازو دسترسی ندارند، طرز تهیه حلوا نثار ارومیه با پیمانه را هم آماده کرده ایم.

 

  • در طرز تهیه حلوا نثار، رنگ آرد در هنگام و بعد از تفت دادن، نباید قهوه ای شود و تغییر رنگ دهد. چون هم رنگ خود حلوا در پایان تغییر می کند و هم از مزه اصلی خود دور می شود.

 

  • اضافه کردن آرد نخودچی به خاطر نرم و پوک شدن بافت حلوا است. اگر آرد نخودچی در دسترس نداشتید، به همان اندازه به میزان آرد نخودچی اضافه کنید.

 

  • برای بافت نرم تر حلوا، می توانید کمی میزان کره را بیشتر کنید. در حد ۱۵ تا ۲۰ گرم اضافه کردن کره، باعث می شود، حلوا نرم تر شود و هنگام قالب زدن هم راحت تر باشید.

 

  • زعفران را باید به همان اندازه ای که در مواد لازم گفته شده است، اضافه کنید و بهتر است به قدر کافی غلیظ باشد که مجبور به اضافه کردن چند باره آن نباشید. چون اگر بیش از اندازه و طی چند مرحله آن را اضافه کنید، حلوا آبکی می شود و ترد بودن خود را از دست می دهد.

 

  • بعد از اضافه کردن پودر قند، سعی کنید زیاد آرد را ورز ندهید تا روغن آن خارج نشود. چون در این صورت حلوا سفت می شود. در حدی که مواد با هم ترکیب شوند، کافی است.

 

  • برای قالب زدن حلوا، بهتر است نه خیلی داغ و نه سرد باشند. باید حلوا هنوز گرمی خود را داشته باشد تا موقع فرم گرفتن از هم نپاشد.
حتما بخوانید  13 خواص روغن هسته انگور و طبع آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

 

  • می توانید حلوا را به صورت گرم سرو کنید یا برای سفت و فرم گرفتن بیشتر، بعد از این که آن ها را از قالب بیرون آوردید، حلوا را در یخچال قرار دهید تا کمی بیشتر خودش را بگیرد.

 

  • مدت زمان نگهداری حلوا نثار ارومیه در یخچال، یک هفته و در فریزر یک ماه است. فراموش نکنید که حلوا ها را در ظرف دربسته یا پاکت زیپ کیپ نگه دارید.

 

 

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه بدون پیمانه

 

حلوا نثار ارومیه بدون پیمانه

 

مدت زمان آماده سازی و پخت مواد: ۱ ساعت

 

مواد لازم

 

آرد سفید قنادی: ۲۰۰ گرم

آرد نخودچی: ۵۰ گرم

پودر قند: ۱۲۵ گرم

کره: ۶۵ گرم

روغن مایع: ۵۰ گرم

پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: آرد را دو بار الک کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا نثار ارومیه، آرد سفید را دو یا سه بار الک کنید تا هم ناخالصی های آن گرفته شود و هم موقع پخت، بافت حلوا نرم تر باشد. زعفران را به تنهایی بسایید و در یک لیوان بریزید. روی زعفران را یک قالب کوچک یخ بیندازید و اجازه دهید یخ ذوب شود. در این صورت یخ رنگ بیشتری باز می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه حلوا کفگیری تبریز «

 

 

مرحله دوم: آرد را روی حرارت ملایم تفت دهید

 

یک تابه را روی حرارت قرار دهید و آرد را در آن بریزید. بلافاصله حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید یا روی شعله را شعله پخش کن بگذارید. شروع به تفت دادن آرد کنید. این کار را به صورت مداوم انجام دهید. نباید آرد تیره شود و تغییر رنگ بدهد، فقط باید طعم خام خود را از دست بدهد. حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه آرد را تفت دهید تا کاملا آماده شود.

 

 

مرحله سوم: آرد نخودچی را اضافه کنید

 

بعد از تفت دادن آرد سفید، آرد نخودچی را هم الک و به آرد داخل تابه اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر آرد ها را تفت دهید. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید آرد، کمی از دما بیفتد. سپس دوباره آرد را الک کنید. مجددا تابه را روی حرارت قرار دهید و آرد را به تابه برگردانید.

 

 

مرحله چهارم: کره و روغن را اضافه کنید

 

وقتی آرد داغ شد، کره را به آن اضافه کنید. صبر کنید که کره کاملا ذوب شود. سپس روغن را هم به آن اضافه کنید. با پشت قاشق، شروع به هم زدن مواد کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. احتمالا کمی آرد به شکل گلوله گلوله در می آید. حرارت را قطع کنید و اجازه دهید کمی دمای آرد پایین بیاید.

 

 

مرحله پنجم: پودر قند، هل و گلاب را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوا نثار ارومیه پودر قند الک شده را اضافه کنید. یک دستکش یک بار مصرف آشپزی بپوشید و شروع به ورز دادن مواد داخل تابه کنید تا کاملا همه مواد به خورد هم بروند و ترکیب شوند. پودر هل را الک و به مخلوط اضافه کنید. گلاب و زعفرانی را که از قبل آماده کرده بودید، به مواد اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب سبز با چاشنی سبزیجات به روش رستورانی

 

 

مرحله ششم: حلوا را فرم دهید و آن را تزیین و سرو کنید

 

یک قالب دلخواه را انتخاب و داخل آن را با کمی روغن چرب کنید. تا وقتی که حلوا هنوز گرم است، آن را در قالب دلخواه بریزید و با دست فشار دهید. سپس قالب را در ظرف مناسب برگردانید. روی حلوا را با پودر پسته یا پودر نارگیل تزیین کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه حلوای هویج «

 

 

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه با پیمانه

 

حلوا نثار ارومیه با پیمانه

 

مواد لازم

 

آرد سفید قنادی: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر قند: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

کره ذوب شده (یا روغن جامد): ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: آرد را الک کنید و تفت دهید

 

مانند روش قبل آرد را ۲ بار الک کنید و زعفران ساییده را با یک قالب یخ در لیوان بریزید و اجازه دهید رنگ باز کند. پودر قند را در ظرف جداگانه الک کنید. سپس در یک تابه آرد الک شده را روی حرارت ملایم تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود.

 

 

مرحله دوم: روغن، کره، پودر قند، گلاب و زعفران را اضافه کنید

 

قبل از این که آرد قهوه ای شود و تغییر رنگ بدهد، کره یا روغن جامد و روغن مایع را به آن اضافه کنید. وقتی کره ذوب شد، آرد و روغن را با قاشق هم بزنید. مواد باید تا جای ممکن به خورد هم بروند. حرارت را قطع کنید. وقتی مواد کمی از دما افتادند، پودر قند الک شده را به همراه گلاب و زعفران به تابه اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و طرز تهیه انواع غذاهای نذری محرم «

 

 

مرحله سوم: حلوا نثار را تزیین و سرو کنید

 

همه مواد را با هم ورز بدهید تا یکدست و منسجم شوند. قبل از این که حلوا کاملا سرد شود، آن را در قالب بریزید و فرم دهید. می توانید به جای قالب زدن، حلوا را در یک بشقاب بریزید و روی آن را با پودر نارگیل و پسته تزیین و سرو کنید.

 

 

سخن پایانی

 

در طرز تهیه حلوای نثار ارومیه باید همه مراحل را به ترتیب رعایت کنید و فوت و فن های پخت آن را به خوبی انجام دهید تا در نهایت حلوای شما ظاهر و طعم اصلی خود را حفظ کند. در این حلوا می توانید از قالب های مختلف برای شکل دادن به حلوا استفاده کنید. حتی می توانید آن را کف ظرف بریزید و با پشت قاشق فرم دهید. همه این کارها بستگی به سلیقه شما دارد. این حلوا را می توانید به عنوان یک دسر از لیست دسر ایرانی برای عصرانه هم تهیه و با چای میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه حلوا مجلسی مرحله به مرحله و رازهای خوشمزه شدن آن»

 

 

کالابرگ الکترونیک