نذری چی بدم | ۵۱ غذای نذری محرم، ماه رمضان و فاطمیه + فیلم

نذری چی بدم | ۵۱ غذای نذری محرم، ماه رمضان و فاطمیه + فیلم


2 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 43 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۵۱ غذای نذری محرم و صفر شهرهای مختلف + فیلم
فهرست محتوا پنهان

نذری چی بدم؟ می‌دانید غذاهای نذری شهرهای مختلف ایران کدامند؟ انواع نذری فرهنگی و نذر غذا با مناسبت‌های مذهبی به خصوص با آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران، ماه رمضان و فاطمیه گره خورده است و به اشکال مختلف انجام می‌شود. بعضی افراد نذری خشک می‌دهند اما اغلب غذای نذری را ترجیح می‌دهند. از میان انواع نذر، غذای نذری محرم و صفر، نذورات ایام فاطمیه و شب‌های احیا ماه رمضان در میان شیعیان شناخته شده‌تر است. با این حساب غذای نذری عاشورا چی بپزم؟ غذای نذری ساده و کم هزینه چی درست کنم؟ انواع صبحانه نذری محرم کدامند؟ آیا می‌دانید برای نذری ماه رمضان چه گزینه‌هایی مناسب‎‌تر است؟ در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی و طرز تهیه انواع غذاهای نذری محرم و صفر، ماه رمضان و فاطمیه می‌پردازیم. همچنین فیلم آموزش طرز تهیه غذاهای نذری که در این ایام در شهرهای مختلف تهیه می‌شوند را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

انواع غذاهای نذری محرم و صفر، فاطمیه و ماه رمضان

۱- شله زرد

 

طرز تهیه شله زرد

 

«شله زرد» از مشهورترین و محبوب‌ترین انواع غذای نذری محرم و صفر است که برای مناسبت‌های مذهبی دیگر هم پخته می‌شود. مواد اصلی شله زرد شامل برنج نیم دانه (ترجیحا ایرانی)، شکر، زعفران و گلاب است که با پودر هل و خلال بادام پخته و تزیین می‌شود.

مهم‌ترین نکته در پخت شله زرد، این است که شله زرد نباید آب بیندازد و بافت منسجمی داشته باشد. برای خواندن طریقه درست کردن شله زرد نذری زعفرانی و مجلسی با نکات مهم مقدار مواد و آب ننداختن شله زرد می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شله زرد کلیک کنید.

 

۲- لوبیا پلو

 

طرز تهیه لوبیا پلو از غذاهای نذری محرم و ماه رمضان

 

نذری چی بدم؟ اگر در فکر این هستید که نذری چه غذایی درست کنید که هم خوشمزه و هم ساده باشد، پیشنهاد ما «لوبیا پلو» است. لوبیا پلو یکی از اصیل‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که به عنوان نذری ماه رمضان و نذری ماه محرم در شهرهای مختلف و به روش‌های متفاوت پخته می‌شود.

شاید لوبیا پلو به اندازه خورش قیمه و خورش سبزی به عنوان غذای نذری کمتر جا افتاده باشد اما در شهرهایی مثل تهران برای غذای نذری محرم بسیار محبوب است. برای درست کردن لوبیا پلو از گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای گوسفندی استفاده می‌کنند.

به هر حال این غذای نذری، طعم بسیار لذیذی دارد و تهیه آن برای نذری کار راحتی است. تنها با رعایت کردن بعضی نکات می‌توانید یک لوبیای پلوی مجلسی و خوشمزه تهیه کنید.

برای خواندن طریقه درست کردن لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای  و لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده روی لینک این مطالب کلیک کنید.

۳- قیمه نجفی

 

طرز تهیه قیمه نجفی

 

اصالت غذای نذری «قیمه نجفی» به کشور عراق برمی‌گردد. این قیمه، بیشتر از آن که شبیه خورش قیمه ایرانی‌ها باشد، شبیه گوشت کوبیده آبگوشت ایرانی است. این غذای خوشمزه و مقوی معمولا به عنوان غذای نذری در ماه‌های محرم و صفر به خصوص در روز عاشورا، در شهرهای نجف، کربلا و … پخته و بین مردم تقسیم می‌شود.

در ایران هم معمولا در شهر ری (دولت آباد) و در حسینیه کربلایی‌ها در بازار تهران برای غذای ظهر عاشورا قیمه نجفی طبخ می‌شود. در شهرستان‌های جنوبی مثل بوشهر و جهرم (استان فارس) هم پخت این غذای نذری متداول است. برای مطالعه طریقه درست کردن قیمه نجفی مرحله به مرحله با جزئیات کامل می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه نجفی کلیک کنید.

۴- فرنی

 

فرنی از انواع غذای نذری محرم و صفر

 

شاید «فرنی» در نگاه اول شما را به یاد افطار یا سحری ماه رمضان بیندازد. ولی این دسر ساده و در عین حال خوشمزه به عنوان یک غذای نذری کم هزینه برای محرم و صفر هم بسیار پرطرفدار و به خصوص برای صبحانه نذری محرم متداول است. مواد اصلی فرنی هم بسیار ساده و در دسترس است.

شیر ترجیحا پرچرب، شکر، نشاسته یا آرد گندم، گلاب و هل مواد اصلی فرنی را تشکیل می‌دهند. برای تهیه فرنی با نشاسته و آرد گندم به ۲ روش می‌توانید به مقاله طرز تهیه فرنی مراجعه کنید.

۵- حلوا

 

طرز تهیه حلوا نذری

 

نذری ساده چی درست کنم؟ حلوا با آرد برنج، آرد گندم یا آرد سفید از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم این دسر به عنوان پای ثابت مجالس ختم و دسر نذری عزاداری‌های ماه محرم و صفر، ماه رمضان و فاطمیه شناخته شده است.

مواد اصلی حلوا هم شامل آرد، روغن، هل و گلاب هستند که با به کار بستن فوت و فن‌های حلوای مجلسی، می‌توانید یک نذری فوق‌العاده خوشمزه و در عین حال راحت درست کنید. برای خواندن طریقه درست کردن حلوا مجلسی مرحله به مرحله و همچنین آشنایی با رازهای خوشمزه شدن آن به همراه تماشای فیلم آموزش تهیه حلوا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا کلیک کنید.

۶- حلیم گندم با گوشت، مرغ یا بوقلمون

 

طرز تهیه حلیم گندم با گوشت، مرغ یا بوقلمون

 

نذری چی بدم خوب باشه؟ «حلیم» هم از انواع غذاهای نذری محرم و صفر و نذری ماه رمضان است که طرفداران زیادی دارد. حلیم شوشتری، حلیم تهرانی، حلیم مشهدی، حلیم زنجانی و حلیم نیشابوری از معروف‌ترین حلیم‌های ایرانی هستند که طرز تهیه مشابهی دارند و پای ثابت غذاهای نذری محرم و صفر هستند.

حلیم از ترکیب گندم و انواع گوشت به همراه پیاز و ادویه‌های مختلف درست می‌شود. حلیم جزو ثابت غذاهای نذری محرم و صفر در استان‌های تهران، کرمانشاه زنجان و خوزستان است. اما مثلا برخلاف حلیم تهرانی و خوزستانی، زنجانی‌ها حلیم نذری محرم و صفر را نمی‌کوبند و با روغن حیوانی فراوان آن را مزه‌دار می‌کنند.

 برای خواندن طرز تهیه حلیم گندم کشدار نذری با گوشت گوسفندی، مرغ یا بوقلمون می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلیم گندم مراجعه کنید.

۷- آش رشته

 

طرز تهیه آش رشته

 

«آش رشته» هم از غذاهای محبوب و مشهور نذری محرم و صفر و نذری ماه رمضان و ایام فاطمیه است. طرز تهیه این آش رشته خوشمزه و دلچسب در شهرهای مختلف تا حدی متفاوت است ولی همه آن‌ها شباهت‌های بسیار زیادی در طعم و مزه به هم دارند.

اگر چه پخت آش رشته نذری بسیار متداول است ولی باید قواعد و نکات اصلی آن را به کار بست تا در نهایت یک غذای نذری فوق‌العاده داشته باشید. برای خواندن طریقه درست کردن آش رشته با طعم نذری و همه فوت و فن‌های طرز تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

۸- آش شله قلمکار تهرانی

 

طرز تهیه آش شله قلمکار تهرانی

 

در زمان ناصرالدین شاه، برای درست کردن «آش شله قلمکار» هر چه که به دستشان می‌رسیده، در آش می‌ریختند؛ از گوشت گوسفند و انواع حبوبات گرفته تا چند مدل سبزی و ادویه‌جات معطر. به همین دلیل اهالی آشپزخانه دربار اسم این آش را «شله قلمکار» گذاشته بودند. این آش به خاطر محبوبیتش، جای خود را بین انواع غذای نذری محرم و صفر هم باز کرده است.

اگر چه آش شله قلمکار در اغلب شهرهای ایران مثل اصفهان و تبریز هم پخته می‌‌شود اما هنوز هم آش شله قلمکار تهرانی‌های قدیمی زبانزد خاص و عام است و به عنوان غذای نذری ماه رمضان هم بسیار محبوب است.

برای مطالعه طرز تهیه آش شله قلمکار اصل تهرانی با طعم نذری و همچنین ترکیب دقیق سبزی آش شله قلمکار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار کلیک کنید و فیلم طرز تهیه آش شله قلمکار را هم تماشا کنید.

۹- شله مشهدی

 

طرز تهیه شله مشهدی

 

همان طور که در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران آش شله قلمکار محبوب‌ترین آش برای نذری و مهمانی است، مشهدی‌ها هم یک آش محبوب به نام «شله مشهدی» دارند. این غذا معمولا به جز ایام محرم و صفر و ماه رمضان در بقیه ایام سال هم پخته می‌شود. نکته جالب آن هم، ریختن مقداری خورش قیمه روی آش است.

در واقع شله مشهدی برای مشهدی‌ها در مقام غذای نذری محرم و صفر حکم خورش قیمه و خورش قورمه سبزی را از نظر محبوبیت و فراوانی نذر دارد. گوشت راسته گوسفندی، حبوبات فراوان و دنبه از مشخصات این غذای نذری محبوب و خوشمزه و کشدار ماه محرم و صفر و غذای نذری ماه رمضان مشهدی‌هاست.

 برای مطالعه طریقه درست کردن شله مشهدی به عنوان مشهورترین غذای نذری مشهدی‌ها و همچنین فوت و فن‌های طرز تهیه این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه شله مشهدی مراجعه کنید.

۱۰- شیر برنج

 

طرز تهیه شیر برنج

 

«شیر برنج» بیشتر جزو انواع صبحانه نذری محرم و غذای نذری کم هزینه است که در ماه محرم و صفر و برای نذری ماه رمضان پخته می‌شود. همان‌طور هم که از اسم «شیر برنج» پیداست با شیر و برنج درست می‌شود. بهتر است در طرز تهیه آن هم از برنج ایرانی استفاده کنید تا هم عطر برنج بماند و هم خوب لعاب بیندازد و انسجام و چسبندگی داشته باشد.

گلاب، هل و دارچین هم به عنوان طعم و عطر‌دهنده به این غذا، به کار می‌روند. برای مطالعه طریقه درست کردن شیر برنج مرحله به مرحله و آشنایی با فوت و فن‌های آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید.

۱۱- خورش قیمه

 

طرز تهیه خورش قیمه

 

نذری چی بدم؟ در تمام شهرهای ایران، «خورش قیمه» طرفداران زیادی به عنوان غذای نذری محرم و صفر و نذری ماه رمضان دارد. معمولا خورش قیمه با سیب زمینی خلالی یا بادمجان سرخ شده سرو و تزیین می‌شود که روش اول در نذری‌ها متداو‌ل‌تر است.

برای مطالعه طریقه درست کردن قیمه نذری روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه نذری کلیک کنید و فیلم آموزش طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

بیشتر بخوانید: ۳۳ راز خوشمزه شدن قیمه جا افتاده نذری و مجلسی

۱۲- قورمه سبزی

 

طرز تهیه قورمه سبزی

 

«قورمه سبزی» هم از جمله غذاهای نذری محرم و صفر  است و به عنوان غذای نذری ماه رمضان و فاطمیه مشهور و متداول است. قورمه سبزی در شهرهای مختلف ایران به شیوه‌های متفاوتی پخته می‌شود. از شمال تا جنوب کشور، این غذا را با سبزی‌های متنوع و مواد مختلفی درست می‌کنند که البته پایه و اساس تمام آن‌ها هم یکی است.

اما مهم‌ترین اصل در پخت قورمه سبزی، جا افتادن آن است و موادی که در آن به کار می‌برید باید از نظر مقدار و نسبت طبق اصول پخت قورمه سبزی مجلسی و رستورانی باشند. برای مطالعه طریقه درست کردن خورش قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و خوشرنگ به همراه فیلم آموزش تهیه قورمه سبزی می‌توانید به مقاله طرز تهیه قورمه سبزی نذری مراجعه کنید.

این مطلب را هم بخوانید:

ترکیب و اندازه دقیق سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف

۱۳- خورشت سبزی اهوازی

 

طرز تهیه خورش سبزی اهوازی

 

نذری چی بدم؟ «خورشت سبزی» اهوازی‌ها همان قورمه سبزی یا خورش قورمه سبزی است که البته تفاوت‌هایی در پخت و ترکیب سبزی آن با قورمه سبزی سایر شهرها وجود دارد. در واقع سبزی که در این خورش به کار می‌رود کمی با سبزی قورمه بقیه شهرها فرق می‌کند.

اهوازی‌ها، خورشت سبزی را به عنوان یک غذای نذری متداول در ماه‌های محرم و صفر و یک غذای نذری ماه رمضانی در لیست غذاهای نذری ماه محرم و رمضان جا داده‌اند و برای برآورده شدن حاجات خود، همراه با برنج، تهیه و بین نیازمندان یا عزاداران امام حسین (ع) تقسیم می‌کنند.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورشت سبزی اهوازی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش سبزی اهوازی کلیک کنید.

۱۴- خورشت فسنجان

 

طرز تهیه خورشت فسنجان

 

«خورش فسنجان» هم از غذاهای محبوب اصالتا شمالی است که در شهرهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌شود. علاوه بر این خورش فسنجان در شهرهایی مثل تهران و رشت به عنوان غذای نذری محرم و صفر و غذای نذری ماه رمضان تهیه می‌شود. مواد اصلی آن هم گردوی خرد شده، مرغ، گوشت تکه‌ای یا گوشت قلقلی هستند که با رب انار و ادویه‌های دیگر ترکیب و پخته می‌شوند. خورش فسنجان حسابی باید به روغن بیفتد و البته باید این ترفند را بلد باشید.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورشت فسنجان مجلسی و آشنایی با ترفندهای به روغن افتادن این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورشت فسنجان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ راز خوشمزه شدن خورشت فسنجان جا افتاده

۱۵- آبگوشت متنجنه یا مطنجنه کرمانی

 

طرز تهیه آبگوشت متنجنه یا مطنجنه کرمانی

 

غذای نذری چی بپزم؟ بد نیست بدانید که مشهورترین نذری کرمانی‌ها «آبگوشت متنجنه» است. کرمانی‌ها از قدیم «آبگوشت متنجنه» را به عنوان غذای نذری ماه محرم و صفر طبخ می‌کرده‌اند، شاید به همین دلیل به آبگوشت متنجنه «آبگوشت امام حسینی» هم می‌گویند. این آبگوشت، شباهت زیادی به آبگوشت یخنی دارد.

در طرز تهیه آبگوشت امام حسینی هم از گوشت، لوبیا چیتی و نخود به همره سبزی‌های معطر مثل ترخون، شنبلیله و جعفری و ادویه‌ها و طعم دهنده‌های دیگر استفاده می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن آبگوشت متنجنه یا مطنجنه خوشمزه و مجلسی کرمانی و آشنایی با ترفندهای تهیه این غذای نذری می‌توانید به مقاله طرز تهیه آبگوشت متنجنه مراجعه کنید.

۱۶- کباب کوبیده

 

طرز تهیه خورش خلال

 

از آن جایی که «کباب کوبیده» جزو غذاهای بسیار محبوب ایرانی است، این غذا جای خود را در لیست انواع غذای نذری محرم و صفر و غذای نذری ماه رمضان هم باز کرده است. هر چند اغلب افراد اگر قرار باشد در اندازه زیاد این غذا را به عنوان نذری تقسیم کنند، ترجیح می‌دهند از رستوران‌ها کمک بگیرند ولی اگر خودتان کباب کوبیده را بپزید، هم به صرفه‌تر است و هم از سلامت آن مطمئن خواهید بود.

کباب کوبیده نذری، معمولا با برنج سفید و زعفرانی سرو می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن کباب کوبیده مجلسی رستورانی بدون ریختن از سیخ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای درست کردن کباب کوبیده مجلسی و حرفه ای

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا + فیلم آموزش

۱۷- جوجه کباب

 

طرز تهیه جوجه کباب

 

«جوجه کباب» هم مثل کباب کوبیده از انواع غذای نذری محرم و صفر و غذای نذری ماه رمضان و فاطمیه است که در مراسم مختلف دیگر هم حضور پررنگی دارد. هر چند طرز تهیه جوجه کباب راحت به نظر می‌رسد اما گرفتن بوی زهم آن با موادی که جوجه‌ها را در آن می‌خوابانید و کباب کردن آن در حدی که نسوزد ولی مغز آن کاملا بپزد، از آن کارهایی است که حرفه‌ای‌ها از پس آن برمی‌آیند.

البته شما هم اگر تازه‌کار باشید و نکات کلیدی را به کار ببندید، به راحتی می‌توانید از پس پخت جوجه کباب به عنوان غذای نذری برآیید. برای خواندن طریقه درست کردن جوجه کباب و همچنین آشنایی با نکات طلایی طرز تهیه آن و ترکیب موادی که جوجه کباب را در آن می‌خوابانند می‌توانید به مقاله طرز تهیه جوجه کباب مراجعه کنید.

۱۸- خورش فسنجان رشتی

 

خورش فسنجان رشتی از غذاهای نذری محرم در گیلان

 

«خورش فسنجان رشتی» یکی از پرطرفدارترین رسپی‌های تهیه خورش فسنجان است که برخلاف فسنجان دیگر شهرها طعم ترش و مزه متفاوت و فوق‌العاده لذیذی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل و رازهای خوشمزه شدن خورش فسنجان گیلانی استفاده از رب انار مخصوص گیلانی و استفاده از گوشت‌های متنوع در این خورش مجلسی است که جزو اصلی‌ترین غذاهای نذری محرم، غذای افطار ماه رمضان و نذری ماه رمضان و ایام فاطمیه در گیلان هم محسوب می‌شود.

برای مطالعه طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی و فوت و فن‌های درست کردن این خورش خوشمزه به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۹- زرشک پلو با مرغ

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

 

«زرشک پلو با مرغ» جزو غذاهای نذری ماه رمضان و نذری ماه محرم و ایام فاطمیه بسیار پرطرفدار در شهرهای مختلف ایران است. البته طرز تهیه زرشک پلو با مرغ اصلا سخت نیست و کافی است از نکات اصلی پخت آن، پیروی کنید تا یک زرشک پلو با طعم نذری و رستورانی داشته باشید.

گرفتن بوی زهم مرغ و مزه‌دار کردن آن، از کارهایی است که در دستور تهیه زرشک پلو نباید از آن غافل شوید تا بتوانید در نهایت یک زرشک پلو با مرغ رستورانی و نذری داشته باشید. برای مطالعه طریقه درست کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی و نذری و یاد گرفتن رازهای خوشمزه شدن زرشک پلو می‌توانید به مقاله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مراجعه کنید.

۲۰- چلو گوشت هویج تبریزی

 

طرز تهیه چلو گوشت هویج تبریز از غذاهای نذری محرم

 

نذری چی بدم؟ «چلو گوشت هویج»، یکی از غذاهای محلی تبریز است که در ایام عزاداری مخصوصا عاشورا و تاسوعا و ماه رمضان، به عنوان غذای نذری پخته می‌شود. مواد اصلی این غذای نذری گوشت گوساله یا گوسفند، برنج، پیاز، هویج، سیر و ادویه‌های دلخواه هستند.

برای خواندن طریقه درست کردن چلو گوشت هویج تبریز خوشمزه و مجلسی به عنوان یک غذای نذری سنتی می‌توانید به مقاله طرز تهیه چلو گوشت هویج تبریز مراجعه کنید.

۲۱- قیمه نثار قزوین

 

طرز تهیه قیمه نثار

 

اگر به این فکر می‌کنید که نذری چی بدم که هم خوشمزه باشد و هم لوکس و مجلل، پیشنهاد ما «قیمه نثار» است. این غذای قزوینی یک گزینه بی‌نظیر برای نذری ماه رمضان و نذری محرم است که بدون شک همه افراد از خوردن آن لذت می‌برند.

در فهرست انواع غذای نذری قزوینی‌ها، «قیمه نثار» بیش از دیگر غذاها به چشم می‌خورد، البته رسم است که این غذای مجلسی قزوینی عموما در مجالس شادی، عزا و شب تحویل سال طبخ می‌شود.

برای پخت قیمه نثار هم گوشت گوسفندی، خلال بادام و پسته، گلاب، ادویه مخصوص قیمه نثار و کره به همراه دیگر ادویه‌ها لازم است. برای مطالعه طریقه درست کردن خورش قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی‌های قدیمی و آموزش ترکیب ادویه قیمه نثار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه نثار کلیک کنید.

۲۲- خورش خلال کرمانشاهی

 

طرز تهیه خورش خلال

 

«خورش خلال» از غذاهای بسیار محبوب و محلی کرمانشاهی‌هاست که به عنوان غذای نذری محرم و صفر و نذری ماه رمضان هم تهیه می‌شود. گوشت گوسفندی، روغن حیوانی و خلال بادام، مواد اصلی این خورش محلی را تشکیل می‌دهند. کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود پس باید فوت و فن تیره نشدن خورش خلال را هم بلد باشید.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش خلال کرمانشاهی مجلسی به عنوان غذا نذری محرم و همچنین آشنایی با نکات طلایی تیره نشدن خورش می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مراجعه کنید.

۲۳- خورش آلو ترش سمنانی

 

طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی

 

غذای نذری چی بدم؟ «خورش آلو سمنانی» یکی از انواع غذاهای نذری در ماه‌های محرم و صفر به خصوص برای نذری روز عاشورا و تاسوعا در شهر سمنان است. معمولا این خورش در مراسم عزاداری با برنج سرو می‌شود. البته خورش آلو ترش مختص مراسم مذهبی و ماه‌های عزاداری نیست و در مهمانی‌ها و دور همی‌ها هم طبخ می‌شود.

برای درست کردن خورش آلو ترش سمنانی به عنوان غذای نذری محرم سمنانی‌ها می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی کلیک کنید.

۲۴- عدس پلو

 

طرز تهیه عدس پلو

 

نذری چی بدم که در هر شهر و هر منطقه‌ای پرطرفدار و خوشمزه باشد؟ قطعا پاسخ ما به این سوال «عدس پلو» است. «عدس پلو» از آن غذاهایی است که در ماه محرم و صفر و ماه رمضان و ایام فاطمیه به عنوان غذای نذری طبخ می‌شود.

در لیست غذاهای نذری عدس پلو یکی از ساده‌ترین غذاهای نذری محرم و نذری ایام فاطمیه است. این غذا معمولا یا کشمش و گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی طبخ می‌شود. برای خوش عطر کردن عدس پلو نذری هم برخی از پودر زیره یا دارچین استفاده می‌کنند.

برای مطالعه طریقه درست کردن عدس پلو با گوشت قلقلی یا سویا به روش و طعم نذری به همراه تماشای فیلم آموزش تهیه عدس پلو می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدس پلو مراجعه کنید.

۲۵- پیچاق قیمه اردبیلی

 

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیلی

 

«پیچاق قیمه» یکی از مشهورترین غذاهای اردبیلی است که به عنوان غذای نذری در ایام محرم و صفر و ماه رمضان طبخ می‌شود. به این غذا «خورش بادام» هم گفته می‌شود. البته پیچاق قیمه در ایام دیگر سال هم به عنوان یک غذای محلی لذیذ طبخ و سرو می‌شود.

گوشت گوسفندی، خلال بادام، تخم مرغ و ادویه مخصوص پیچاق قورمه، مواد اصلی این غذا نذری محرم را تشکیل می‌دهند. برای مطالعه طریقه درست کردن پیچاق قیمه مجلسی اردبیلی و تماشای فیلم طرز تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه پیچاق قیمه کلیک کنید.

۲۶- ته چین گوشت گرمساری

 

ته چین گوشت گرمساری از انواع غذای نذری محرم و صفر

 

«ته ‌چین گرمساری» از مشهورترین غذاهای استان سمنان و به ویژه در لیست غذاهای نذری‌های ماه محرم و صفر و پرطرفدارترین غذای نذری ماه رمضان در شهر گرمسار است. البته در ایام دیگر سال هم این غذا به عنوان غذای اصلی و پیشنهاد سرآشپز در منوی بهترین رستوران‌های سمنان و گرمسار سرو می‌شود.

در این غذای نذری از ادویه‌های مخصوص با نسبت معین استفاده می‌شود و گوشت گوسفندی و برنج از مواد اصلی آن به حساب می‌آیند. برای مطالعه طرز تهیه ته چین گرمساری با گوشت و ادویه مخصوص روی لینک مقاله طرز تهیه ته چین گرمساری کلیک کنید.

۲۷- شکر پلو شیرازی

 

طرز تهیه شکر پلو شیرازی مشهورترین نذری محرم در شیراز

 

مشهورترین غذای شیرازی‌ها برای غذای نذری محرم و صفر «شکر پلو» است. البته این غذا در مهمانی‌های مجلسی و منوی رستوران‌های شیراز هم جای خود را باز کرده است. در این غذا به جای نمک از شربت شکر استفاده می‌شود و در اصل برنج طعم شیرین دارد.

شکر پلو با قیمه سرو می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن شکر پلو شیرازی مخصوص نذری و مهمانی به همراه فیلم آموزش تهیه آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه شکر پلو شیرازی مراجعه کنید.

۲۸- گوشت و لوبیا

 

طرز تهیه گوشت و لوبیا

 

«گوشت و لوبیا» یا «گوشت لوبیا» از غذاهای محبوب شهر اصفهان است که کاشانی‌ها هم آن را به عنوان غذای نذری ماه محرم و صفر و نذری ماه رمضان می‌پزند. مواد اصلی این غذای لذیذ و مقوی هم بسیار ساده و در دسترس است. با لوبیا سفید، گوشت گوسفندی و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین، می‌توانید به راحتی گوشت و لوبیا را تهیه کنید.

کاشانی‌ها معمولا گوشت و لوبیای نذری محرم و صفر را با پلو سرو می‌کنند. بد نیست بدانید در کاشان روزهای محرم و صفر نانوایی‌ها نان نذری هم به مردم می‌دهند. برای مطالعه طریقه درست کردن خوراک گوشت و لوبیا مرحله به مرحله و مشاهده فیلم طرز تهیه گوشت و لوبیا روی لینک مقاله طرز تهیه گوشت و لوبیا کلیک کنید.

۲۹- بریون

 

طرز تهیه بریون؛ از انواع غذای نذری محرم و صفر

 

غذای نذری چی درست کنم؟ در کنار گوشت و لوبیا، یکی از انواع غذای نذری محرم و صفر و نذری ماه رمضان در شهر اصفهان «بریون» است که در لیست غذاهای نذری اصفهان یک غذای نذری بسیار محبوب محسوب می‌شود. این غذای لذیذ با گوشت گوسفندی، دنبه، زعفران و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

بریون معمولا به صورت نونی سرو می‌شود. طرز تهیه بریون هم چندان سخت نیست و به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. برای مطالعه طرز تهیه بریون اصفهان با گوشت یا جگر سفید می‌توانید به مقاله طرز تهیه بریون اصفهان مراجعه کنید.

۳۰- چکدرمه ترکمنی

 

طرز تهیه چکدرمه ترکمنی

 

ترکمن ها برای غذای نذری ماه محرم و صفر و نذری ماه رمضان غذای محبوب و سنتی این دیار به نام «چکدرمه» می‌پزند. به گفته ترکمن‌ها، این غذا قدمت بسیار طولانی دارد و در مجالس و مراسم رسمی طبخ می‌شود. برنج و گوشت اجزای اصلی چکدرمه را تشکیل می‌دهند.

این غذا با ادویه پلویی و نمک و فلفل بسیار خوش طعم‌تر می‌شود. روغن حیوانی هم برای روی برنج به کار می‌رود. برای مطالعه طریقه درست کردن پلو ترکمنی چکدرمه مرحله به مرحله می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه پلو چکدرمه ترکمنی کلیک کنید.

۳۱- چلو گوشت

 

طرز تهیه چلو گوشت

 

«چلو گوشت» یک غذای مجلسی و بسیار لذیذ برای مهمانی‌ها و مراسم مختلف به خصوص غذای نذری محرم و نذری ماه رمضان است. این غذای خوشمزه با گوشت گوساله مغز ران یا سردست درست می‌شود و با ادویه‌ها، پیاز، تره فرنگی، برگ کرفس به همراه ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه این غذا گرفتن بوی زهم گوشت است. همچنین باید به خوبی آن را بپزید تا نرم شود. برای مطالعه طرز تهیه چلو گوشت مجلسی رستورانی به چند روش مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه چلو گوشت مراجعه کنید.

۳۲- مانی پلو

 

طرز تهیه مانی پلو

 

«مانی پلو» هم از غذاهای نذری محرم و غذای نذری ماه رمضان متعلق به شهر دامغان و استان سمنان است. این غذا هم مثل ته چین گوشت گرمساری، در ایام محرم و صفر طبخ می‌شود و بسیار محبوب است.

این غذا جزو پلوهای مخلوط با گوشت است. گوشت، رشته پلویی، لپه، تخم مرغ و انواع خلال پسته و بادام مواد اصلی مانی پلو را تشکیل می‌دهند. برای مطالعه طریقه درست کردن مانی پلو مجلسی دامغانی به ۳ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه مانی پلو مجلسی کلیک کنید.

۳۳- دیگچه مشهدی

 

طرز تهیه دیگچه مشهدی از غذاهای نذری محرم

 

غذای نذری چی بدم؟ «دیگچه مشهدی» از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دسرهای ایرانی با ریشه مشهدی است. این دسر خوشمزه که معمولا مثل شله مشهدی در ماه‌های رمضان و محرم و صفر پای ثابت نذری‌ها است. در سایر ایام سال هم برای مناسبت‌های مختلف و نیز دسر مهمانی طرفداران خودش را دارد.

دیگچه مشهدی یک دسر مقوی با پایه برنج است که هم با زعفران به صورت تک رنگ تهیه می‌شود و هم به صورت دو رنگ و سه رنگ. برای خواندن طرز تهیه دیگچه مشهدی و نکات مهم طرز پخت دیگچه مشهدی ساده و دو رنگ خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دیگچه مشهدی کلیک کنید.

۳۴- آش عباسعلی کرمانشاهی

 

آش عباسعلی کرمانشاهی از غذاهای نذری محرم

 

تاریخ دویست ساله «آش عباسعلی کرمانشاهی» برمی‌گردد به ماجرای آشپز کردی به نام «عباسعلی» که در حدود دو قرن پیش نذر می‌کند که آشی درست کرده و در زمان افطار ماه رمضان آش نذری را سر سفره روزه‌داران قرار دهد.

امروزه آش عباسعلی یکی از نذری‌های محرم محبوب مردم کرمانشاه محسوب می‌شود و به جز ماه رمضان در ماه محرم و صفر نیز پخته می‌شود. آش عباسعلی در رستوران‌های معروف شهر نیز سرو می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن آش عباسعلی مخصوص کرمانشاه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش عباسعلی مراجعه کنید.

۳۵- خورش آلو مسما گیلانی

 

خورش آلو مسما گیلانی از غذاهای نذری محرم

 

«خورش آلو مسما» یکی از انواع خورش‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در لیست خورش‌های مجلسی قرار دارد. مردم گیلان معمولاً در محرم و صفر این خورش خوشمزه را به عنوان غذای نذری آماده می‌کنند. خورشت آلو مسما به صورت متداول با گوشت مرغ طبخ می‌شود، ولی می‌توان آن را با گوشت خورشتی مانند گوشت گوسفندی و گوساله هم تهیه کرد.

در روش پخت این غذا با مرغ ابتدا در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش آلو مسما گیلانی را درست کنید مقداری روغن بریزید (اگر دوست دارید کمی کره هم به آن اضافه کنید). وقتی که روغن خوب داغ شد تکه‌های مرغ را در آن بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی شوند و مقداری نرم شوند.

بعد از سرخ شدن مرغ آن را از روغن خارج کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش آلو مسما می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش آلو مسما کلیک کنید.

۳۶- آش بی بی سه شنبه اراک

 

آش بی بی سه شنبه اراک

 

«آش بی بی سه شنبه» تنها یک آش معمولی نیست. یک آش نذری و سنتی در استان مرکزی و شهر اراک که علاوه بر مزه لذیذ و خوشمزه‌ای که دارد، بسیاری از افراد برای گرفتن حاجت و به عنوان نذری محرم این آش را درست می‌کنند.

درست کردن این آش قوانین مخصوصی را دارد و باید سر سفره فردی که نذر کرده است، گذاشته شود. جالب است بدانید که سفره بی بی سه شنبه در شهرهای زیادی بر پا می‌شود و برخی افراد در محرم و صفر نیز این آش را درست می‌کنند.

برای خواندن طریقه درست کردن آش بی بی سه شنبه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش بی بی سه شنبه کلیک کنید.

۳۷- عدس پلو خرم آباد

 

عدس پلو خرم آباد از غذاهای نذری در محرم

 

خرم آبادی‌ها هم مثل دیگر شهرهای کشور، در ماه محرم و صفر و ایام عزاداری امام حسین، نذری‌های خاص خودشان را دارند. یکی از غذاهای محبوب لیست غذاهای نذری محرم در خرم آباد، عدس پلو است که با تغییراتی اندک در دیگر شهرها هم درست می‌شود.

مواد اصلی این غذا همان برنج، گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی و کشمش هستند. در کنار این‌ها، بعد از پخت و سرو، خرما هم روی عدس پلو خرم آبادی قرار داده می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن عدس پلو یا همان کشمش پلو خرم آبادی و آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدس پلو خرم آباد مراجعه کنید.

۳۸- قیمه نخودی

 

قیمه نخود از غذاهای نذری محرم

 

معمولاً در اکثر شهرهای ایران برای طرز تهیه خورش قیمه از لپه استفاده می‌شود. اما مردم شهر دزفول در خوزستان و همچنین یزدی‌ها یک نوع قیمه مخصوص برای روزهای محرم و غذای نذری ماه رمضان درست می‌کنند که با نخود درست می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه نخود دزفول باید نخودها را خیس کنید. برای این کار باید نخود را ابتدا با آب فراوان بشویید. سپس آن‌ها را در ظرف مناسبی بریزید. مقداری آب به نخودها اضافه کنید. اجازه دهید نخود برای ۶ تا ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد. در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن به طور کامل از بین برود و پوست نخود جدا شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی با نشاسته ساده و چند رنگ به ۵ روش مختلف

برای مطالعه ادامه طرز تهیه قیمه نخود غذای نذری محرم دزفول و یزد می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه نخود کلیک کنید و فیلم آموزش تهیه آن را هم تماشا کنید.

۳۹- باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت

 

باقالی پلو از غذاهای نذری در محرم

 

«باقالی پلو با ماهیچه» یکی دیگر از انواع غذای نذری در محرم و صفر و نذری شب‌های احیا ماه رمضان است. طرز پخت باقالی پلو با ماهیچه مجلسی یا گوشت تکه‌ای بسیار ساده و راحت است. برای پختن ماهیچه مجلسی ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و با مقداری روغن تفت دهید.

وقتی پیازها سبک شدند ماهیچه‌ها یا تکه‌های گوشت را روی پیاز بچینید، حبه‌های سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ماهیچه‌ها بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت به عنوان یک غذای نذری مجلسی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه باقالی پلو کلیک کنید.

۴۰- آش ماش

 

آش ماش از غذاهای نذری محرم

 

«آش ماش» یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال مقوی‌ترین آش‌های ایرانی است. این آش با مواد مختلفی درست می‌شود و در شهرهای مختلف، دستور پخت متفاوتی دارد. در بسیاری از شهرها در ماه‌های محرم و صفر و ماه رمضان به عنوان غذای نذری «آش ماش» درست می‌کنند.

برای درست کردن آش ماش، ماش را بعد از پاک کردن بشویید و به مدت ۶ تا ۸ ساعت در مقداری آب خیس کنید. در این مدت چند بار، آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. ۳ عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه به میزان کافی روغن بریزید و بعد از داغ شدن، پیازها را سرخ کنید تا کاملاً طلایی و سبک شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه آش ماش نذری می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش ماش مراجعه کنید.

۴۱- قیمه چرخ کرده لاهیجان

 

قیمه چرخ کرده لاهیجان از غذاهای نذری محرم

 

«قیمه با گوشت چرخ کرده» یکی از محبوب‌ترین غذاهای نذری محرم و غذای نذری ماه رمضان در شهر لاهیجان و برخی شهرهای استان گیلان است. برای درست کردن این خورش قیمه به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده باید پیازها را بشویید. سپس پوست پیاز را بگیرید و آن را به کمک تخته آشپزخانه و یک چاقو تیز به صورت نگینی و ریز خرد کنید. در همین مرحله لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و داخل آب بیندازید. این کار از تلخ شدن لیموها جلوگیری می‌کند.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش قیمه چرخ کرده لاهیجان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قیمه چرخ کرده کلیک کنید.

۴۲- آش سبزی

 

آش سبزی شیرازی از نذری های محرم

 

غذای نذری عاشورا چیست؟ به عنوان یک غذای نذری ساده و کم هزینه «آش سبزی شیرازی» با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود و اگر گذرتان به شیراز افتاده باشد در مغازه‌های فروش آش و حلیم حتماً چشم‌تان به دیگ آش سبزی هم خورده است.

این آش در ماه محرم و صفر نیز به عنوان غذای نذری طبخ می‌شود و از محبوب‌ترین انواع آش در شهرهای شیراز و آبادان است. برای درست کردن آش سبزی باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. قبل از هر چیز حبوبات را بپزید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را بپزید چون از عدس دیرتر می‌پزند.

سپس در یک ساعت پایانی پخت آش، عدس را هم اضافه کنید. سبزی‌ آش که همان تره است را هم پاک کنید و بشویید و وقتی خشک شد ریز خرد کنید. در این فاصله گوشت را در یک قابلمه جداگانه با یک عدد پیاز درشت و نمک، فلفل و زردچوبه بپزید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش سبزی، روی لینک مقاله طرز تهیه آش سبزی کلیک کنید.

۴۳- آش هدیح خوی

 

طرز تهیه آش هدیح خوی از غذاهای نذری محرم و صفر

 

نذری چی بدم؟ «آش هدیح» یا «آش هدیک» یک آش لذیذ، ساده و خوشمزه محلی است که برای تهیه آن از گندم پخته استفاده می‌شود. آش هدیح متعلق به شهر خوی در آذربایجان غربی است که طرز پخت و طعم آن شباهت زیادی به آش دندونی دارد و ارومیه‌ای‌ها به آن «دندونی دیشلیق» می‌گویند.

هر چند آش هدیح کمی سفت‌تر و لایه‌ای‌تر از آش دندونی است و مردم خوی این آش را به عنوان نذری ماه محرم و صفر و برای شام شب‌های سرد زمستانی تهیه می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه آش هدیح خوی روی لینک مطلب کلیک کنید

۴۴- آش گندم یزد (آش امام حسین)

 

طرز تهیه آش گندم یزد (آش امام حسین)

 

«آش گندم» غذای نذری محرم و صفر و ماه رمضان در شهر یزد است. این نذری خوشمزه و البته مقوی در شهرهای مختلف پخته می‌شود ولی در طرز تهیه آش گندم یزدی‌ها، از گوشت استفاده نمی‌شود و مواد اصلی آن شامل سبزی آش و حبوبات است. هر چند طرز تهیه این آش با آش رشته به هم تا حدی شبیه است ولی تفاوت‌هایی هم دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

در طرز تهیه آش گندم یزد به صورت اصلی و سنتی، از گوشت استفاده نمی‌شود. ولی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان، تکه‌های گوشت قرمز یا کوفته قلقلی در آن به کار ببرید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه آش گندم یزد روی لینک مطلب کلیک کنید.

۴۵- آبگوشت

 

طرز تهیه انواع آبگوشت برای نذری روز عاشورا

 

آبگوشت به عنوان یک غذای سنتی و اصیل، با طعم فوق‌العاده خوشمزه‌اش، از جمله غذاهای نذری محرم و روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران است. ولی این آبگوشتی که همه ما آن را با اسم «دیزی» می‌شناسیم، در شهرهای مختلف به شیوه متفاوت و با مواد، سبزیجات و ادویه‌های گوناگونی تهیه می‌شود.

یعنی مردم بنا به سلیقه و فرهنگ هر شهر، دستور پخت این غذای اصیل را با ذائقه خود هماهنگ کرده‌اند. در هر صورت آبگوشت یکی از غذاهای قدیمی برای نذری ماه محرم و رمضان است که قدمتی دیرینه به عنوان غذای نذری دارد. برای مطالعه طرز تهیه آبگوشت و مشاهده فیلم تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید. اگر هم می‌خواهید آبگوشت را به شیوه شهرهای مختلف برای نذری محرم و ماه رمضان درست کنید روی لینک مطلب طرز تهیه انواع آبگوشت کلیک کنید.

۴۶- غلور زابلی یا حلیم زاهدانی

 

طرز تهیه غلور زابلی

 

«غلور» از غذاهای نذری محرم استان خراسان جنوبی، بیرجند و زابل است که در مناسبت‌های عزا و مراسم مذهبی مثل عاشورا، تاسوعا، روز اربعین و ۲۸ صفر تهیه و بین مردم توزیع می‌شود. برای درست کردن این غذای نذری نیز، مراسمی برگزار شده و مردم گرد هم می‌آیند.

معمولا پخت غلور از شب شروع می‌شود و تا صبح روز بعد ادامه دارد. «غلور» نام خود را از «بلغور» گرفته و همان‌طور که از اسمش پیدا است، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این آش، بلغور گندم است.

برای تهیه غلور بیرجندی یا زابلی، ابتدا باید بلغور و حبوبات را خیس کنید و سپس هر کدام را جداگانه بپزید. بعد مثل تهیه حلیم، گوشت را بپزید و ریش ریش یا له کنید. در آخر همه مواد را با هم بپزید و زعفران را به آن بیفزایید. وقتی حلیم پخت، آن را سرو کنید.

درست کردن غلور به عنوان نذری، معمولا زمان زیادی می‌گیرد و مدام باید مواد را به هم بزنید تا یکدست شوند و ته نگیرد. برای مشاهده ترتیب دقیق مراحل تهیه و فوت و فن‌های پخت، روی لینک مقاله طرز تهیه غلور زابلی یا حلیم زاهدانی کلیک کنید.

۴۷- قیمه بوشهری

 

مراحل طرز تهیه قیمه بوشهری از غذاهای نذری ماه محرم

 

«قیمه بوشهری» از جمله خوشمزه‌ترین انواع قیمه است که بیشتر در شهرهای جنوبی و کشورهای عربی طبخ می‌شود و هیچ شباهتی با دیگر قیمه‌ها ندارد. قیمه بوشهری مجلسی معمولاً در کنار شکر پلو سرو می‌شود و طعم فوق‌العاده لذیذی دارد.

در طرز تهیه خورش قیمه بوشهری به روش سنتی از گوشت تکه‌ای استفاده می‌شود و سپس گوشت ریش ریش می‌شود و بافتی کشدار به خورش می‌دهد. اهالی استان‌های جنوبی کشور قیمه بوشهری را به عنوان غذای نذری محرم و مراسم مذهبی نیز تهیه می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه قیمه بوشهری روی لینک مطلب کلیک کنید.

۴۸- شامی گیلانی

 

شامی گیلانی برای نذری

 

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که اهالی گیلان از این غذا به عنوان نذری در ماه محرم و رمضان نیز استفاده می‌کنند. برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید.

بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته شوند. بعد از پخت لپه‌ها را آبکش کنید. گوشت را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید. گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. میزان آب باید به قدری باشد که در پایان پخت گوشت چیزی از آن باقی نمانده باشد.

گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید. وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید کمی سرد شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شامی گیلانی و مشاهده فیلم آموزش تهیه این غذا می‌‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شامی گیلانی کلیک کنید.

۴۹- کباب بختیاری

 

کباب بختیاری از غذاهای نذری

 

«کباب بختیاری» که در واقع ترکیبی از کباب گوشت و مرغ در کنار هم است، یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین انواع کباب ایرانی که به عنوان نذری ماه محرم نیز بسیار پرطرفدار است. درواقع اگر دوست دارید امسال یک نذری لوکس و خوشمزه داشته باشید، می‌توانید کباب بختیاری را انتخاب کنید. طرز تهیه کباب بختیاری به این صورت است که ابتدا فیله گوشت و مرغ را می‌شویید و بعد از خشک کردن روی تخته گوشت قرار می‌دهید. باید فیله‌های گوشت و مرغ را به اندازه مناسب برای کباب برش دهید.

سپس با استفاده از بیفتک یا گوشت‌کوب به آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. سپس گوشت و مرغ را در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. پیاز را با استفاده از رنده ریز رنده کنید و آن را روی یک آبکش یا فیلتر مناسب قرار دهید تا آب پیاز جدا شود. می‌توانید یک دستکش به دست کنید و پیازها را فشار دهید تا آب پیاز جدا شود. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب بختیاری به روش زغالی و تابه‌ای می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کباب بختیاری کلیک کنید.

۵۰- انواع شربت نذری محرم و ماه رمضان

 

انواع شربت نذری محرم و ماه رمضان

 

«شربت» یکی از رایج‌ترین انواع نذری ایرانیان است که به خصوص در ماه محرم و ماه رمضان بسیار پرطرفدار است. شربت‌هایی با طعم‌ها و مزه‌های مختلف که برای پذیرایی در ماه محرم و رمضان آماده می‌شوند و برای رهایی از گرمازدگی و رفع تشنگی ایده مناسبی برای نذری هستند.

اما بهترین انواع شربت نذری محرم و شربت نذری ماه رمضان چه شربت‌هایی هستند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه انواع شربت نذری می‌دانید؟ طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری خوشمزه چگونه است و در طرز تهیه شربت زعفرانی نذری از چه طعم‌دهنده‌های دیگری استفاده می‌شود؟

برای مطالعه طرز تهیه شربت‌های نذری برای روز تاسوعا و عاشورای امام حسین و ایام ماه رمضان روی لینک مطلب کلیک کنید.

۵۱- کشمش پلو مازندرانی

 

مراحل طرز تهیه طعام پلا (طعام پلو) مازندرانی برای نذری محرم

 

«کشمش پلو»، «ممیج پلا» یا «طام‌پلا (طعام‌پلا)» غذای مخصوص نذری ایام محرم در شمال کشور، به ویژه مازندران و شهر بابل است. این غذا در مناطق مختلف، نام‌ها و دستورهای پخت مختلف دارد ولی در همه آنها از مواد اولیه مشترکی مثل برنج، گوشت (گوسفندی، اردک یا مرغ)، کشمش، کره محلی و گاهی زیره به عنوان ادویه استفاده می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، کشمش پلو مازندرانی را می‌توان با انواع گوشت‌های مختلف تهیه کرد، البته با گوشت گوسفند، به خاطر چرب‌تر بودن گوشت، خوشمزه‌تر خواهد شد ولی برای نذری محرم کشمش پلو مازندرانی را بیشتر با مرغ سرو می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی با مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

تاریخچه غذای نذری

 

تاریخچه نذری

 

حالا که با مشهورترین انواع غذای نذری شهرهای مختلف ایران آشنا شدید بد نیست کمی هم درباره تاریخچه نذری دادن بدانید. تا قبل از دوران صفویه اطلاعات چندانی در مورد نذری در ماه محرم و سایر ایام سال در دست نیست اما گفته می‌شود نخستین غذای رایج در این ایام، «پلو ساده و گوشت» به همراه ادویه بوده است.

این نذر به خاطر کمبود برنج در آن زمان، به گروه خاصی از مردم و به اصطلاح اعیان‌ اختصاص داشت که توانایی خرید این محصولات را داشتند. برای ادای نذر هم صبح زود برنج و گوشت را با ادویه‌های معطر می‌پختند و بین مردم تقسیم می‌کردند.

تقسیم غذای نذری به این شکل بود که گروهی، ظرف‌هایشان را از قبل برای نذری‌دهنده می‌فرستادند. بعد از آماده شدن غذا، صاحب نذر ظرف‌‌ها را پر می‌کرد و برای صاحبانش می‌فرستاد. بخش زیادی از غذا در میان فقرا و نیازمندان توزیع می‌شد که معمولا در مقابل درب منزل صاحب نذر جمع می‌شدند.

نذری دادن در دوره قاجار

در دوره قاجار نذری دادن دیگر متعلق به طبقه خاصی از جامعه نبود و هر کس با توجه به شرایط مالی‌اش در ایام عزاداری امام حسین (ع) یا ماه رمضان برای شب‌های احیا غذای نذری می‌پخت. یکی از نذرهای معروف آن زمان «‌آش نذری ناصرالدین شاه» بوده که در دربار و با نظارت شخص شاه پخته می‌شد.

در این دوره، زنان علاوه بر این که در پخت غذای نذری در تکایا شرکت می‌کردند، مراسم مستقل خودشان را داشتند. زنان قاجاری معمولا مراسم کوچکی را در این ایام در خانه‌های خود برگزار می‌کردند و برای برآورده شدن حاجتشان نذری می‌دادند.

هر خانه‌ هر اندازه که امکاناتش اجازه می‌داد، غذای نذری برای عزاداران امام حسین (ع) می‌پخت. انتخاب نوع غذا هم به عهده صاحب نذر بود. در این مراسم که خانم‌ها مدیریت را کاملا بر عهده داشتند، از گوشت ذخیره ‌شده‌‌ای که به آن «قورمه» می‌گفتند، استفاده می‌کردند که این گوشت بیشتر مناسب قیمه بود. یکی از دلایلی که امروزه غذای نذری غالب این ایام خورش قیمه است، به این دوران برمی‌گردد.

سوالات متداول

بهترین گزینه برای نذری ماه رمضان چیست؟

برای نذری ماه رمضان می‌توانید از خورش قیمه، عدس پلو، جوجه کباب، آش رشته و آبگوشت استفاده کنید.

نذری چی بدم؟

برای نذری می‌توانید از غذاهایی مثل شله زرد، کباب کوبیده، قیمه، حلیم گندم، آش شله قلمکار، قورمه سبزی، فسنجان و دیزی استفاده کنید.

نذری خشک چی بدم؟

نذری خشک به این معناست که شما اقلام مورد نیاز برای تهیه غذای نذری مثل گوشت، برنج، روغن و … را به مساجد و تکایایی که برای عزاداران حسینی غذای نذری تهیه می‌کنند اهدا کنید و در ثواب نذری دادن به این شکل شریک شوید.

ساندویچ نذری چی بدم؟

برای ساندویچ نذری گزینه‌هایی مثل ساندویچ سالاد الویه، ساندویچ فلافل، سمبوسه سیب زمینی و ساندویچ سوسیس بندری جزو پرطرفدارترین انواع ساندویچ هستند.

 

کالابرگ الکترونیک