۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان

۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان


6 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان

ترشی زالزالک یکی از متفاوت‌ترین انواع ترشی میوه خانگی است که به خاطر مزه ترش و شیرینی که دارد بسیار محبوب است. این ترشی پاییزی فواید زیادی برای سلامت دارد و درست کردن آن بسیار سریع و راحت است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی به چند روش مختلف آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ترشی زالزالک ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک ۱ کیلوگرم
سرکه ۲ لیتر
نمک به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی ترسی زالزالک ساده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی

در طرز تهیه ترشی زالزالک ساده معمولا از هیچ طعم‌دهنده و ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. معمولا از این ترشی برای دورچین غذاها و تزیین انواع خوراک استفاده می‌شود. اما چگونه ترشی زالزالک خوشمزه درست کنیم؟ در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک ساده خانگی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ زالزالک‌ها را بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زالزالک باید زالزالک‌ها به خوبی بشویید. برای این کار باید آن‌ها را در ظرف آب سرد بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد زالزالک‌ها را چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.

مرحله دوم؛ زالزالک‌ها را خشک کنید

بعد از این که زالزالک‌ها را شستید، یک پارچه پهن کنید و آن‌ها را روی پارچه بریزید تا آب اضافه آن‌ها گرفته شود. در این مرحله زالزالک‌ها باید کاملا خشک شوند. خیس بودن زالزالک ممکن است موجب کاهش ماندگاری و کپک زدن زودهنگام ترشی شود.

مرحله سوم؛ ترشی زالزالک را در شیشه بریزید تا برسد

در یک شیشه مناسب مقداری زالزالک بریزید. کمی نمک و مقداری سرکه به آن اضافه کنید. مقدار سرکه باید طوری باشد که کاملا روی زالزالک‌ها را بپوشاند و ظرف را پر کند. حالا درب شیشه را محکم کنید و آن را در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا ترشی شما آماده شود. معمولا رسیدن ترشی زالزالک حدود ۲ ماه طول می‌کشد. بعد از اینکه ترشی درست شد، آن را در یخچال قرار دهید و از آن در کنار غذاها و برای دورچین غذاها استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک و انواع سرکه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  12 روش آسان و سریع پاک کردن لکه انار از لباس، فرش، مبل، دیوار و ...

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته زالزالک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک ۵۰۰ گرم
سرکه سیب ۳۰۰ میلی‌لیتر
آب ۳۰۰ میلی‌لیتر
شکر ۱۷۰ گرم
نمک ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
سیر ۲ تا ۳ حبه

 

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی به صورت لیته

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی به صورت لیته

در یکی دیگر از روش‌های درست کردن ترشی زالزالک لیته، باید زالزالک‌ها را له کنید و ترشی را به صورت لیته آماده کنید. در ادامه آن بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی لیته زالزالک آشنا شوید.

مرحله اول؛ زالزالک‌ها را بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته زالزالک باید زالزالک‌ها را با آب سرد بجوشید و سپس روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

مرحله دوم؛ زالزالک‌ها را بجوشانید

بعد از این که زالزالک‌ها خشک شدند، باید آن‌ها را با کمک چاقو نصف کنید و هسته زالزالک‌ها را جدا کنید. سپس گوشت زالزالک را همراه با آب و سرکه در یک قابلمه بریزید و بجوشانید. اجازه دهید زالزالک‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشند و نرم شوند.

مرحله سوم؛ پوره زالزالک‌ها را با شکر بجوشانید

برای تهیه ترشی زالزالک پوره زالزالک‌ها را با شکر بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زالزالک باید شکر را به زالزالک‌ها اضافه کنید و مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله می‌توانید سیر خرد شده یا رنده شده را به ترشی اضافه کنید.

می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ ترشی لیته زالزالک را در شیشه بریزید

بعد از اینکه شعله گاز را خاموش کردید، مقداری نمک و فلفل سیاه به ترشی اضافه کنید و سپس صبر کنید تا ترشی شما خنک شود. حالا می‌توانید ترشی زالزالک را در شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

می‌توانید فلفل سیاه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیار شور

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک ۵۰۰ گرم
خیار قلمی کوچک ۲ کیلوگرم
آب جوشیده سرد ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک به مقدار لازم

 

طرز تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیارشور

طرز تهیه ترشی زالزالک با خیارشور

برای تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیارشور ابتدا باید زالزالک‌ها و خیارها را بشویید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند. حالا خیارها را خرد کنید و همراه با زالزالک در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید. در هر شیشه به مقدار مساوی از آب و سرکه استفاده کنید و مقداری نمک به ترشی اضافه کنید.

می‌توانید طعم ترشی را بچشید و نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که ترشی مزه خوبی پیدا کند. در نهایت درب شیشه را محکم ببندید و آن را برای چند روز در بیرون از یخچال بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید. معمولا بعد از چند هفته ترشی شما آماده می‌شود و می‌توانید آن را در کنار انواع غذاها میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زالزالک

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زالزالک

  • برخی افراد برای خوشمزه‌تر شدن ترشی زالزالک مقداری شکر به آن اضافه می‌کنند. 
  • برای تهیه ترشی زالزالک می‌توانید از زالزالک زرد یا قرمز استفاده کنید.
  • اگر اندازه زالزالک‌ها درشت باشد، معمولا رسیدن ترشی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.
  • برای این که طعم ترشی شما متعادل‌تر شود و سرکه آن کمتر شود، می‌توانید از مقداری آب جوشیده نیز استفاده کنید. برای این کار باید از مقدار برابر آب جوشیده و سرکه همراه با کمی نمک استفاده کنید.
  • ترشی زالزالک خواص زیادی دارد. مهم‌ترین خواص زالزالک و ترشی آن می‌توان به درمان اسهال خونی، تقویت قلب و معده، درمان کم خونی و سل، کمک به بهبود روماتیسم، افزایش اشتها و همچنین درمان آریتمی قلب اشاره کرد.
  • برای افزایش ماندگاری ترشی زالزالک بهتر است از سرکه خالص استفاده کنید و سرکه را برای چند دقیقه بجوشانید و سپس با زالزالک‌ها ترکیب کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از فلفل سبز یا فلفل قرمز خرد شده برای طعم دادن به ترشی زالزالک استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌شود در طرز تهیه ترشی زالزالک از سرکه سیب یا سرکه خانگی استفاده کنید.
  • برای طعم دار کردن ترشی زالزالک می‌توانید از هر نوع ادویه‌ای که دوست دارید استفاده کنید.
  • می‌توانید برای تهیه ترشی زالزالک آن را با دیگر سبزیجات ترکیب کنید و به صورت ترشی مخلوط یا ترشی میوه آماده کنید. برای تهیه ترشی میوه باید هسته زالزالک را جدا کنید. سپس میوه‌های مختلف را خرد کنید. حالا می‌توانید میوه‌ای مختلف را در شیشه بریزید و مقداری سرکه، نمک و ادویه به آن اضافه کنید. ترشی را برای چند روز در بیرون از یخچال قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید.
  • برای تهیه ترشی زالزالک حتما از شیشه خشک و تمیز استفاده کنید. در صورتی که شیشه شما خیس یا آلوده باشد، احتمال کپک زدن ترشی وجود دارد.
  • در طرز تهیه ترشی زالزالک باید از زالزالک‌های رسیده، سالم و بدون زدگی استفاده کنید. می‌توانید زالزالک‌های رسیده‌تر و له‌تر را برای تهیه لیته به کار ببرید.
  • از آن جایی که برخی از زالزالک‌ها کرمو هستند، بهتر است قبل از تهیه ترشی ابتدا زالزالک‌های مشکوک به کرمو بودن را جدا کنید و بعد ترشی را آماده کنید.
  • اضافه کردن مقداری فلفل سیاه یا فلفل قرمز پودر شده طعم بهتری به ترشی زالزالک شما می‌دهد. می‌توانید فلفل قرمز را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • روش‌های کاشت زالزالک را بلد هستید؟
حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت به 3 روش مرحله به مرحله

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زالزالک به چند روش

سوالات متداول

آماده شدن ترشی زالزالک چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول آماده شدن ترشی زالزالک به اندازه و سایز زالزالک‌ها بستگی دارد. هر چقدر زالزالک‌هایی که برای تهیه ترشی استفاده می‌کنید، درشت‌تر باشند، زمان بیشتری برای آماده شدن آن‌ها نیاز است.

برای تهیه ترشی زالزالک از چه نوع زالزالکی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه ترشی زالزالک می‌توانید هم از زالزالک زرد و هم قرمز استفاده کنید. مهم‌ترین نکته برای تهیه این ترشی این است که زالزالک‌ها سالم، رسیده و بدون زردگی باشند تا ترشی شما لذیذتر شود.

 

کالابرگ الکترونیک