۳ روش کاشت هسته زالزالک در گلدان، کمپوست و قلمه زدن درخت آن

۳ روش کاشت هسته زالزالک در گلدان، کمپوست و قلمه زدن درخت آن


4 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ روش کاشت هسته زالزالک در گلدان، کمپوست و قلمه زدن + شرایط رشد آن

تکثیر زالزالک از طریق کاشت بذر انجام می‌شود. شما طریقه کاشت هسته زالزالک را بلد هستید؟ اگر اهل کاشت گل و گیاه و کارهای کشاورزی باشید، حتما می‌دانید که روش کاشت انواع بذر با هم متفاوت است و هر بذری برای رشد کردن به شرایط خاصی نیاز دارد. از طرفی روش قلمه زدن درخت زالزالک نیز باید به روشی خاص انجام شود. اما نحوه کاشت بذر زالزالک و مراقبت از درخت زالزالک چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نحوه کاشت و مراقبت از درخت زالزالک به چند روش مختلف آشنا شوید.

با ویژگی‌های گیاه زالزالک آشنا شوید

با ویژگی‌های گیاه زالزالک آشنا شوید

زالزالک یک نوع میوه زرد یا قرمز رنگ با اندازه کوچک است که معمولا به صورت درختچه و درخت رشد می‌کند. زالزالک قرمز بومی استان چهار محال و بختیاری است و یک گیاه فوق‌العاده مقاوم است. نوع زرد این میوه نیز بیشتر در ایران، سوریه، لبنان و عراق یافت می‌شود و میوه آن معمولا زرد یا نارنجی رنگ است.

ارتفاع درختچه‌های زالزالک معمولا در حدود ۵ تا ۱۲ متر است. فصل گل‌دهی درخت زالزالک، بهار است و گل‌های آن عطر فوق‌العاده‌ای دارند. میوه زالزالک و چای و دمنوش زالزالک فواید زیادی برای سلامت دارد. از جمله خواص زالزالک اینکه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است. مصرف زالزالک به تنظیم فشار خون، تقویت قلب، درمان استرس و بی‌خوابی کمک می‌کند و نقش موثری بر درمان سرطان و چاقی دارد.

طریقه کاشت هسته زالزالک در گلدان

طریقه کاشت هسته زالزالک در گلدان

برای تکثیر زالزالک معمولا از بذر آن استفاده می‌شود. در روش کاشت هسته زالزالک در گلدان باید بذر را آماده کنید و سپس در شرایط خاص و مناسب در گلدان بکارید. در ادامه می‌توانید با طریقه کاشت هسته زالزالک در گلدان آشنا شوید.

مرحله اول؛ بذر سالم زالزالک را تهیه کنید

در اولین مرحله از طریقه کاشت هسته زالزالک باید بذر سالم را از میوه جدا کنید یا از طریق مراکز فروش گل و گیاه مقداری بذر زالزالک تهیه کنید.

مرحله دوم؛ بذرها را در ماسه مرطوب قرار دهید

بعد از تهیه بذر باید بذرهای زالزالک را در یک گلدان، لای ماسه مرطوب قرار دهید. سپس یک پلاستیک را روی بذرها بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. برای مرطوب کردن ماسه باید ماسه‌ها را به اندازه‌ای خیس کنید که کاملا خیس نشوند و آب از آن‌ها چکه نکند.

مرحله سوم؛ گلدان را در مکان گرم قرار دهید

در این مرحله از کاشت زالزالک از دانه باید گلدان زالزالک را برای ۸ هفته در مکانی گرم با دمایی در حدود ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در این مرحله ماسه‌ها باید همیشه مرطوب باشند، از همین رو باید هر چند روز یک بار رطوبت آن‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز با اسپری، ماسه‌ها را خیس کنید.

مرحله چهارم؛ گلدان را در مکان سرد قرار دهید

بعد از قرار دادن بذر زالزالک در مکان گرم، باید آن را برای یک دوره در مکان سرد قرار دهید. گلدان را برای چند ماه در مکانی با دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. دوره سرمادهی موجب می‌شود تا بذر به اصطلاح بشکند و برای رویش آماده شود. برای این کار می‌توانید بذرها را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و برای ۲ تا ۳ ماه در یخچال بگذارید.

مرحله پنجم؛ بذر را در گلدان مناسب بکارید

به طور معمول در دوره سرمادهی بذر شروع به جوانه زدن می‌کند. بعد از این که دوره سرمادهی تمام شد، بذرها را از گلدان اولیه خارج کنید و در گلدان مناسب بکارید. سپس آن را در فضای بیرون با دما و نور مناسب قرار دهید تا بذرها رشد کنند.

کاشت هسته زالزالک در کمپوست

یکی دیگر از روش‌های کاشت هسته زالزالک این است که آن را به صورت مستقیم در خاک کمپوست بکارید. برای شروع باید دانه زالزالک را برای ۵ تا ۶ ساعت در آب قرار دهید. سپس مقداری کمپوست در گلدان بریزید و بذر را در آن بکارید. در این مرحله بذر را با آب فراوان آبیاری کنید. گلدان را در فضای بیرون از منزل بگذارید. در این روش جوانه زنی زالزالک کمی بیشتر طول می‌کشد، اما روشی راحت‌تر برای کاشت زالزالک است و نیاز به مراقبت کمتری دارد.

روش قلمه زدن درخت زالزالک

روش قلمه زدن درخت زالزالک

برای قلمه زدن درخت زالزالک باید قلمه گیاه را در خاک برگ یا کمپوست قرار دهید و بستر گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید. قلمه را به صورت اریب در خاک قرار دهید. حدود یک سوم قلمه را در خاک فرو کنید و حواستان باشد تا ریشه‌دار شدن قلمه، خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد. برای رشد بهتر گیاه و افزایش سرعت ریشه زدن باید یک پلاستیک را روی گیاه قرار دهید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا هوا تبادل داشته باشد. برای ریشه‌زایی به گیاه فرصت دهید و زمانی که ریشه زالزالک حداقل ۴ تا ۵ سانتی‌متر شد، آن را با دقت جدا کنید و یک گلدان کوچک و در خاک مناسب بکارید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

بعد از این که گیاه ریشه‌دار شد، دفعات آبیاری را کم کنید و زمانی که قلمه بزرگ‌تر شد، آن را در گلدان بزرگ‌تر بکارید. به خاطر داشته باشید که قلمه زالزالک نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

بذر زالزالک برای رشد به چه شرایطی نیاز دارد؟

بذر زالزالک برای رشد به چه شرایطی نیاز دارد؟

  • به طور کلی طریقه کاشت هسته زالزالک کمی با دیگر بذرها متفاوت است. این بذر باید برای رشد ابتدا در محیط گرم و بعد در محیط سرد قرار بگیرد. اما در این میان نوع خاک، نحوه آبیاری و نور مناسب برای رشد بذر زالزالک نیز اهمیت زیادی در زمان کاشت گیاه دارد. در ادامه به مهم‌ترین شرایط محیطی مورد نیاز درخت زالزالک اشاره شده است.
  • برای کاشت زالزالک مهم نیست از چه خاکی استفاده می‌کنید، زیرا این گیاه در هر خاکی رشد می‌کند. اما بهترین نوع خاک برای کاشت زالزالک، خاک سبک یا زهکشی مناسب است.
  • زالزالک برای رشد به آبیاری متوسطی نیاز دارد. در مرحله گلدهی و زمانی که میوه‌ها شروع به رشد کنند، باید گیاه را به صورت منظم آبیاری کنید.
  • گیاه زالزالک برای این که به خوبی رشد کند، به نوز کافی و زیادی نیاز دارد.
  • اگر از خاک مناسبی برای کاشت زالزالک استفاده کنید، معمولا نیاز به کوددهی ندارد. در صورتی که گیاه را در باغچه می‌کارید، می‌توانید در اواخر زمستان یا اوایل بهار از مقداری کود برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید.
  • گیاه زالزالک معمولا در معرض آفات و بیماری قرار نمی‌گیرد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.
  • درخت زالزالک نیاز به هرس ندارد، اما در فصل بهار می‌توانید شاخه‌های اضافه و خشک شده گیاه را هرس کنید.
  • در روش کاشت هسته زالزالک در گلدان باید بذر را ابتدا در محیط گرم و سپس در محیط سرد قرار دهید و بعد در گلدان مناسب بکارید و در فضای بیرون از یخچال بگذارید.
  • برای رشد نهال زالزالک می‌توانید آن را در تمام مناطق ایران از شمال تا جنوب بکارید. این گیاه با هر نوع آب و هوایی سازگار است.
  • میوه زالزالک معمولا از اواسط مهر تا اوایل آبان برداشت می‌شود.
  • بهترین فصل برای کاشت نهال زالزالک بهار است.
  • برای کاشت نهال زالزالک بهتر است آن را در مکان‌های نیمه سایه بکارید.
  • برای کاشت نهال زالزالک بهتر است فاصله گیاهان با هم حدود ۵ تا ۶ متر باشد تا گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد.

سوالات متداول

مدت زمان جوانه زنی گیاه زالزالک چقدر است؟

گیاه زالزالک معمولا پس از دوره سرمادهی و بعد از ۱۵ تا ۲۵ روز جوانه می‌زند.

بهترین دما برای جوانه زنی بذر زالزالک چه زمانی است؟

معمولا بذر زالزالک در دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند.

روش پیوند زدن درخت زالزالک چگونه است؟

برای پیوند زدن درخت زالزالک می‌توانید از پایه گلابی و سیب استفاده کنید.

درخت زالزالک بعد از چند سال میوه می‌دهد؟

بذر زالزالک معمولا بعد از ۸ سال میوه می‌دهد. البته در برخی شرایط گیاه زودتر بارور می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک