۳ طرز تهیه مربای زالزالک خوشرنگ و خوشمزه با هسته و بدون هسته

۳ طرز تهیه مربای زالزالک خوشرنگ و خوشمزه با هسته و بدون هسته


4 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا پنهان

مربای زالزالک یکی از انواع مربای خانگی خوشمزه است که در فصل پاییز با آمدن میوه زالزالک به بازار تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه مربای زالزالک به ۳ روش با هسته و بدون هسته و بدون شکرک و کپک با رنگ شفاف را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای زالزالک قرمز با هسته (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک قرمز یا وحشی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ و نیم گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زالزالک قرمز با هسته: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک وحشی با هسته

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک وحشی با هسته

زالزالک یا ولیک یکی از میوه‌های پاییزی وحشی است که بیشتر به خاطر خواص دارویی و طعم لذیذی که دارد، شناخته شده است. کاشت زالزالک هم در خانه از قدیم مرسوم بوده است. دمنوش زالزالک، ترشی زالزالک، مربای زالزالک و حتی خوردن زالزالک تازه کمک می‌کند تا بتوانید از خواص و فواید زالزالک بهره‌مند شوید. در ادامه مراحل تهیه مربای زالزالک قرمز با هسته را دنبال کنید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای زالزالک، شاخه‌ها و میوه‌های کرم‌زده و خراب را جدا کنید. زالزاک‌های سالم و رسیده را در یک ظرف بریزید و در حدی که روی زالزالک‌ها را بپوشاند، آب سرد اضافه کنید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا گرد و خاک و آلودگی‌ها از میوه‌ها پاک شوند. سپس آنها را آبکش کنید و با دست بشویید. اجازه دهید آب اضافی آنها گرفته شود.

مرحله دوم: زالزالک‌ها را بجوشانید

در یک قابلمه زالزالک‌ها را بریزید و به آنها ۲ لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب، شروع به جوشیدن کند. شکر را اضافه کنید. در حین جوشیدن آب، کف‌های روی سطح را بگیرید. این کار به شفاف شدن رنگ مربا کمک می‌کند. حرارت را کم کنید تا آب داخل مربا، غلیظ شود.

در صورت تمایل شکر را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زلگه زردی (مکش پلو) | غذای خوشمزه ایلامی و کردی

مرحله سوم: بقیه مواد مربا زالزالک را اضافه کنید

وقتی آب داخل قابلمه غلیظ شد، گلاب، آبلیمو و وانیل را اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر، مواد بجوشند ولی زیادی سفت نشوند. چون مربا بعد از سرد شدن، باز هم سفت می‌شود. بعد از اینکه کاملا زالزالک‌ها نرم شدند، شعله را خاموش کنید.

مرحله آخر: مربای زالزالک را در شیشه بریزید

اجازه دهید مربای زالزالک از دما بیفتد و سرد شود. سپس مربا را در بطری‌های استریل و خشک، بریزید و درب آن را محکم ببندید. بعد از ۳ تا ۴ ساعت، مرباها را به یخچال منتقل کنید.

برای خرید گلاب، وانیل و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای زالزالک زرد با هسته (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک زرد یا قرمز ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
پودر یا عصاره هل نوک قاشق چای‌خوری
گلاب ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۸ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زالزالک زرد: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک کوهی

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک کوهی

در این روش، زالزالک‌ها ابتدا با شکر مخلوط و استراحت داده می‌شوند و شیرینی به خورد میوه‌ها می‌رود. برای تهیه مربا زالزالک به این روش، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربا زالزالک، میوه‌های زرد یا قرمز زالزالک را که سالم و رسیده هستند، انتخاب کنید. سپس آنها را در آب بخیسانید و بعد آنها را آبکش کنید. زالزالک‌ها را زیر آب بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: زالزالک را با شکر مخلوط کنید

سپس یک لایه از زالزالک‌های شسته شده را در قابلمه بریزید و یک لایه شکر روی آن بپاشید. دوباره یک لایه زالزالک و یک لایه دیگر شکر بریزید. لایه‌ها را به همین صورت تکرار کنید تا موادتان تمام شود. قابلمه را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا میوه‌های آب بیندازند و شکر به خورد زالزالک‌ها برود.

مرحله سوم: مواد مربا را بجوشانید

قابلمه را بعد از استراحت کردن زالزالک‌ها، روی حرارت بگذارید. حرارت را روی حالت متوسط، تنظیم کرده و صبر کنید مایه داخل قابلمه شروع به جوشیدن کند. کف‌های روی سطح زالزالک‌ها را با قاشق بگیرید و دور بریزید. سپس حرارت را کم کنید. نیازی به اضافه کردن آب نیست.

مرحله سوم: بقیه مواد مربای زالزالک را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای ولیک یا کیالک، بعد از اینکه زالزالک‌ها، کاملا پخته و نرم شدند، پودر یا عصاره هل، گلاب، زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو را به مواد مربا اضافه کنید. به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بعد، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مربا از دما بیفتد و سرد شود. سپس مرباها را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز با درب سالم بریزید و در یخچال بگذارید تا ماندگاری آنها بالا برود.

در صورت تمایل هل و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های متنوع خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد هندوانه مدیترانه‌ای به ۲ روش با پنیر و بدون پنیر

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن زالزالک در خانه

مواد لازم برای تهیه مربای زالزالک بدون هسته (روش سوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زالزالک ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
هل ۳ عدد
آبلیمو یا سرکه سفید ۳ قاشق غذاخوری

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زالزالک بدون هسته: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک بدون هسته و پوست

مراحل طرز تهیه مربای زالزالک بدون هسته و پوست
در این روش از تهیه مربای زالزالک، هسته زالزالک‌ها گرفته می‌شود و مربا بافت نرمی خواهد داشت. حتی می‌توانید پوست این میوه را هم جدا کنید تا کاملا یکدست شود. برای تهیه مربا به این روش، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: زالزالک‌ها را بجوشانید

در ابتدا برای تهیه مربای زالزالک زرد یا قرمز، شاخه‌های زالزالک‌ها را جدا کرده و آنها را به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شوند و غبار و آلودگی نداشته باشند. زالزالک‌ها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی زالزالک‌ها را به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید.

مرحله دوم: زالزالک‌ها را آبکش کنید

در این مرحله، باید اجازه دهید آب داخل قابلمه بجوشد و زالزالک‌ها کاملا نرم شوند. صبر کنید تا زالزالک‌های پخته، کمی از دما بیفتند. سپس یک آبکش را روی قابلمه قرار دهید و زالزالک‌ها را در آبکش یا صافی بریزید. با دست، زالزالک‌ها را به صافی فشار دهید تا هسته‌ها جدا شوند و عصاره و گوشت زالزالک داخل قابلمه زیر آبکش بریزد.

مرحله سوم: مواد مربا را بجوشانید

عصاره زالزالک را روی حرارت بگذارید و کمی حرارت را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن و حباب زدن کند. حرارت را کم کنید. شکر و دانه‌های هل را اضافه کنید و اجازه دهید مواد غلیظ شوند و به اندازه سس یا رب انار برسند. در این مدت، مواد را هم بزنید تا ته نگیرند. گلاب و آبلیمو یا سرکه سفید را هم اضافه کنید.

برای خرید سرکه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های فروش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مربای زالزالک را در شیشه بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای زالزالک، وقتی مواد داخل قابلمه به غلظت کافی رسیدند، حرارت را قطع کنید. صبر کنید تا مربا سرد شود. سپس مربا را در بطری‌های تمیز، خشک و استریل بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال بگذارید.

بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از شکرک و کپک نزدن انواع مربا

سوالات متداول

با زالزالک چی درست کنم؟

از میوه زالزالک می‌توانید برای تهیه مربا، ترشی، دمنوش و … استفاده کنید یا به صورت خشک در چای، به عنوان دمنوش یا به صورت پودری به عنوان چاشنی استفاده کنید.

مربا زالزالک زرد چطور درست می‌شود؟

روش تهیه مربای زالزالک زرد و مربای زالزالک قرمز مشابه است و می‌توانید با روش‌های بالا، مربای زالزالک زرد هم درست کنید.

مربای زالزالک چه مزه‌ای می‌دهد؟

مربای زالزالک طعمی شبیه به مربای به دارد و البته افزودن چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها بر مزه مربا تاثیر دارد.

 

کالابرگ الکترونیک