۵۵ خواص و مضرات لیمو ترش + طبع، مصلح و موارد منع مصرف

۵۵ خواص و مضرات لیمو ترش + طبع، مصلح و موارد منع مصرف


5 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
55 خواص و مضرات لیمو ترش + طبع، مصلح و موارد منع مصرف

از خواص لیمو ترش و فواید پوست لیمو ترش برای سلامت بدن چه می‌دانید؟ لیمو ترش یک میوه فوق‌العاده مفید برای حفظ سلامت بدن است که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی دارد. آشنایی با خواص و مضرات لیموترش به شما کمک می‌کند تا با مصرف به اندازه این میوه از بدن خود در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کنید و کمتر با عوارض جانبی آن مواجه شوید. اما مهم‌ترین خواص لیمو ترش برای سلامت چیست؟ آیا چیزی در مورد عوارض مصرف زیاد لیمو ترش می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص و عوارض جانبی مصرف لیموترش آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید و مضرات لیمو ترش پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی لیمو ترش

 

ارزش غذایی لیمو ترش

 

لیمو ترش سرشار از ویتامین C، A و B است و آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر و پتاسیم زیادی دارد. یک عدد لیمو ترش می‌تواند ۸۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند و از همین رو در دسته مفیدترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو ترش می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند و در درمان بیماری‌های مختلف نیز مؤثر باشد. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۱ عدد لیمو ترش آشنا شوید.

 

  • کالری: ۲۰
  • پروتئین: ۰/۴۷ گرم
  • کربوهیدرات: ۷ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین C: 19/5 میلی‌گرم
  • کلسیم: ۲۲ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۶۸ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۲ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱ میلی‌گرم

 

طبع و مصلح لیمو ترش

 

طبع و مصلح لیمو ترش

 

طبع لیمو ترش در طب سنتی سرد و خشک است. بهترین مصلح لیمو ترش عسل گلنگبین یا ترکیب عسل و گلبرگ‌های گل سرخ است. جالب است بدانید که طبع پوست و هسته لیمو ترش گرم و خشک است و از همین رو استفاده از آب لیمو همراه با پوست آن می‌تواند مقدار سردی آن را کمتر کند.

 

خواص لیمو ترش برای سلامت بدن

 

خواص لیمو ترش برای سلامت

 

لیمو ترش یک میوه فوق‌العاده برای بهبود هضم غذا، مراقبت از پوست و مو و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف است. غلظت بالای ویتامین C در این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بدن در برابر بیماری عفونی محافظت نماید.

آنتی‌اکسیدان‌های لیمو ترش با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و در برطرف کردن التهاب و پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر هستند. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص لیمو ترش برای سلامت آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

۱- مراقبت از پوست

 

لیمو ترش و آب لیمو ترش حاوی مواد مغذی و اسیدهای سالمی است که مصرف آن هم به صورت خوراکی و هم موضعی می‌تواند به سلامت پوست ما کمک کند. لیمو ترش پوست را به کلاژن‌سازی تشویق می‌کند و در جوانسازی و بهبود کلی بافت‌های پوستی مؤثر است.

ویتامین C موجود در این میوه جلوی ایجاد جوش و آکنه را می‌گیرد و نقش مؤثری بر برطرف کردن لکه‌های پوستی دارد. مصرف آب لیمو ترش روی پوست می‌تواند پوست را روشن کند و به جوانسازی پوست نیز کمک کند.

 

۲- کمک به هضم غذا

 

لیمو ترش با ترشح براق به تجزیه ماکرومولکول‌های غذا کمک می‌کند و فرآیند هضم غذا را برای معده آسان می‌کند. مصرف لیمو ترش موجب پاکسازی روده‌ها می‌شود و در درمان یبوست مؤثر است. نوشیدن یک لیوان آب به همراه آب لیمو ترش تازه ۳۰ دقیقه قبل از غذا می‌تواند از سوزش سر دل جلوگیری کند و علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

 

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از فواید لیمو ترش

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف لیمو ترش و آب لیمو ترش تازه می‌تواند از بدن در برابر میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف محافظت کند. ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو ترش موجب افزایش مقاومت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌های مختلف می‌شود و در قوی‌تر شدن بدن بسیار مؤثر است.

 

۴- خواص لیمو ترش برای لاغری

 

مطالعات نشان می‌دهد که بوییدن و خوردن لیمو ترش می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن و زیاده‌روی در غذا خوردن کمک کند. اسید سیتریک موجود در لیمو موجب افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود. بهترین روش برای کاهش وزن با لیمو ترش این است که روزی ۲ بار مقداری آب لیمو ترش تازه را در آب گرم بریزید و مصرف کنید.

حتما بخوانید  خواص دارویی و درمانی و عوارض و مضرات سیاه دانه

 

۵- فواید لیمو ترش برای دیابت

 

فواید لیمو ترش برای دیابت

 

لیمو ترش فیبر زیادی دارد که موجب جذب قند در جریان خون می‌شود. مصرف لیمو ترش می‌تواند خطر افزایش قند را در افراد مبتلا به بیماری دیابت کاهش دهد و به تنظیم قند خون در بدن کمک کند.

لیمو ترش یک میوه با شاخص گلیسمی پایین است و از همین رو مصرف آن قند خون را افزایش نمی‌دهد و یک میوه فوق‌العاده مفید برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که افراد دیابتی نباید در مصرف لیمو ترش زیاده‌روی کنند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان دیابت

 

۶- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

 

مطالعات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که غذاهای حاوی ویتامین C مثل لیمو ترش می‌تواند از عروق کرونری قلب محافظت کنند. «فیبر محلول» و «لیمونین» موجود در لیمو ترش موجب کاهش فشار خون می‌شود. این موضوع از بروز التهاب رگ‌های خوبی جلوگیری می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 

از طرف دیگر لیمو ترش حاوی پتاسیم و منیزیم است و به بهبود گردش خون و حفظ سلامت قلب کمک زیادی می‌کند.

 

۷- کاهش التهاب با خوردن لیمو ترش

 

کاهش التهاب از فواید لیمو ترش

 

یکی دیگر از خواص لیمو ترش برای سلامت «کاهش التهاب» است. التهاب عامل اصلی ابتلا به آرتریت و انواع سرطان است که در اثر تجمع بیش از حد اسید اوریک ایجاد می‌شود. اسید سیتریک موجود در لیمو همانند حلالی، اسید اوریک را در خود حل می‌کند. افزایش سطح اسید سیتریک در بدن موجب افزایش دفع اسید اوریک در ادرار می‌شود و نقش مؤثری بر کاهش التهاب دارد.

 

۸- جلوگیری از سنگ کلیه

 

لیمو ترش حاوی «اسید سیتریک» است و مطالعات نشان می‌دهد که اسید سیتریک موجود در آب لیمو ترش تازه می‌تواند مقدار سیترات و همچنین حجم ادرار را افزایش دهد و جلوی ابتلا به سنگ کلیه را بگیرد. درواقع افرادی که برای مدت طولانی از لیمو ترش استفاده می‌کنند، معمولاً نسبت به سایر افراد کمتر با مشکل سنگ کلیه مواجه خواهند شد.

 

۹- لیمو ترش جذب آهن را افزایش می‌دهد

 

ویتامین C موجود در لیمو ترش تازه موجب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. کسانی که با علائم کمبود آهن مواجه هستند، بهتر است در کنار مصرف آهن و غذاهای حاوی آهن حتماً از لیمو ترش استفاده کنند تا جذب آهن در بدن به حداکثر خود برسد و علائم کم خونی سریع‌تر برطرف شود.

 

۱۰- کمک به درمان زخم معده

 

کمک به درمان زخم معده از خواص لیمو ترش

 

ویتامین C و فلاونوئیدهای موجود در لیمو ترش دارای خواص ضد سرطانی هستند و بدن را سم‌زدایی می‌کنند. اسیدهای موجود در لیمو ترش با شیره معده ترکیب می‌شود و موجب قلیایی شدن معده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مرتب لیمو ترش می‌تواند زخم‌های گوارشی را بهبود دهد.

 

۱۱- لیموترش به درمان مشکلات تنفسی کمک می‌کنید

 

لیمو ترش حاوی فلونوئیدهایی است که بوییدن آن می‌تواند گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی را تا حد زیادی درمان کند. اگر مشکل تنفسی دارید و یا در اثر سرماخوردگی بینی‌تان گرفته است، می‌توانید پوست لیمو ترش را کمی خراش دهید و آن را بو کنید تا مشکل برطرف شود.

 

۱۲- کاهش تب از فواید لیمو ترش

 

غلظت بالای ویتامین C در لیمو ترش موجب کاهش دمای بدن می‌شود. در طب سنتی برای کاهش درجه حرارت بدن لیمو ترش را از وسط نصف می‌کردند و به فرق سر یا پیشانی ماساژ می‌دادند تا تب درمان شود. برای کاهش تب می‌توانید مقداری آب لیمو ترش به آب سرد اضافه کنید و سپس یک دستمال را به این آب آغشته کنید و روی سر قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه تب کودکان و بزرگسالان را به درستی اندازه‌گیری کنیم؟

 

۱۳- خواص لیمو ترش برای مردان

 

خواص لیمو ترش برای مردان

 

محتوای بالای پتاسیم در لیمو ترش می‌تواند به ضد عفونی مجاری ادراری به خصوص در مردان کمک زیادی کند. درواقع مصرف لیمو ترش از ایجاد عفونت ادراری و همچنین تجمع کلسیم در مجاری ادراری مردان جلوگیری می‌کند و در دفع مواد سمی بسیار مؤثر است.

مصرف لیمو ترش موجب افزایش و همچنین بهبود کیفیت اسپرم در مردان می‌شود و قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد.

 

۱۴- جلوگیری از سرطان

 

لیمو ترش حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده قوی است که جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن را می‌گیرد و از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. استفاده از لیمو ترش در دفع سموم بدن و همچنین آلودگی‌ها در بدن مؤثر است و از همین رو به حفظ سلامت بدن کمک زیادی می‌کند.

 

۱۵- درمان اسهال با لیموترش

 

از دیگر خواص لیمو ترش برای سلامت می‌توان به درمان اسهال اشاره کرد. لیمو ترش سیستم گوارشی را ضدعفونی می‌کند و جلوی حالت تهوع و اسهال را می‌گیرد. شربت آبلیمو برای درمان اسهال و همچنین تأمین آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن بسیار مفید است. برای تصفیه آب و جلوگیری از مسمومیت و اسهال می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه در آب بریزید و سپس صبح‌ها ناشتا آن را میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به خوشمزه و مجلسی با گوشت

 

۱۶- درمان گلودرد با لیموترش

 

لیمو ترش بهترین داور برای درمان گلودرد است. غرغره کردن و همچنین نوشیدن آب لیموترش می‌تواند ورم گلو و همچنین گلو درد را درمان کند. برای این کار باید یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و آن را غرغره کنید تا علائم گلودرد برطرف شود.

 

۱۷- خواص لیمو ترش برای کبد

 

خواص لیمو ترش برای کبد

 

لیمو ترش دارای خواص سم‌زدایی بدن است و می‌تواند از تجمع سموم در کبد جلوگیری کند. برای سم زدایی و پاکسازی کبد بهتر است از لیمو ترش همراه با گوشت آن استفاده کنید. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و کبد را پاکسازی می‌کند.

 

۱۸- درمان سردرد

 

از دیگر خواص لیمو ترش برای سلامت می‌توان به درمان سردردهای میگرنی و انواع سردرد اشاره کرد. برای درمان سردرد می‌توانید مقداری آب لیمو ترش را با کمی روغن بادام ترکیب کنید و روی سر ماساژ دهید تا سردرد برطرف شود. استفاده از شربت لیمو ترش برای درمان سردردی که در اثر افزایش فشار خون ایجاد شده نیز بسیار مؤثر است.

 

۱۹- فواید لیمو ترش برای چشم

 

فواید لیمو ترش برای چشم

 

یکی دیگر از خواص لیمو ترش برای سلامت حفظ سلامت چشم است. ویتامین C موجود در لیمو ترش از بروز پیرچشمی و بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در لیمو ترش موجب حفظ سلامت چشم‌ها می‌شوند و در پیشگیری از عفونت‌های چشمی مؤثر هستند.

 

۲۰- درمان روماتیسم

 

بیوفلاونوئیدهای موجود در لیمو ترش تازه می‌توانند از آسیب و شکنندگی مویرگ‌ها جلوگیری کنند. استفاده از نصف استکان آب لیمو ترش تازه همراه با آب بعد از حمام گرم می‌تواند به کاهش علائم و دردهای روماتیسمی در افراد بیمار کمک کند. از طرف دیگر التهاب عامل بیماری روماتیسم است و مصرف لیمو ترش در کاهش التهاب در بدن نیز مؤثر است.

 

خواص و مضرات لیموترش در بارداری

 

خواص و مضرات لیموترش در بارداری

 

لیمو ترش یکی از مفیدترین میوه‌ها برای سلامت مادر در دوران بارداری است، اما به هر حال اگر باردار هستید شناخت خواص و مضرات لیمو ترش برای شما بیشتر از سایرین اهمیت دارد. مصرف لیمو ترش و حتی بوییدن آن به کاهش تهوع صبحگاهی در خانم‌های باردار کمک می‌کند.

استفاده از لیمو ترش جذب آهن در بدن مادران را افزایش می‌دهد و در درمان کم خونی نیز مؤثر است. توجه داشته باشید که لیمو ترش نباید بیش از حد در دوران بارداری مصرف شود، زیرا ممکن است سبب تحریک معده شود.

 

مضرات و عوارض مصرف زیاد لیمو ترش

 

مضرات و عوارض مصرف زیاد لیمو ترش

 

آشنایی با خواص و مضرات لیموترش به خصوص برای افرادی که به صورت روزانه‌ از این میوه استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد. لیمو ترش سرشار از خاصیت است و به عنوان معجون سلامتی شناخته می‌شود. اما به هر حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای برخی افراد عوارضی را به همراه داشته باشد.

*ویتامین C زیاد لیمو ترش می‌تواند در برخی افراد سبب بروز ناراحتی‌های روده و اسهال شود.

*برخی افراد بعد از مصرف لیمو ترش دچار علائمی نظیر حالت تهوع، درد شکم، خس خس سینه و استفراغ می‌شوند. برخوردن آب لیمو ترش با پوست در برخی افراد سبب خارش و تورم می‌شود.

*به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد لیمو ترش مینای دندان را ساییده می‌کند و حساسیت دندان را افزایش می‌دهد.

*افرادی که از ناراحتی‌های شدید گوارشی رنج می‌برند و همچنین به بیماری آسم و تشنج مبتلا هستند باید از لیمو ترش با احتیاط استفاده کنند.

 

بهترین زمان مصرف لیمو ترش

 

بهترین زمان مصرف لیمو ترش

 

بهترین زمان مصرف لیمو ترش درست بعد از غذا است. فلاونوئیدهای موجود در لیمو ترش موجب جذب و هضم بهتر غذا می‌شوند و برای سلامت بدن مفید است. مصرف آب لیمو ترش تازه با آب گرم به صورت ناشتا نیز برای سم زدایی و همچنین کاهش وزن بسیار مؤثر است. برای بهره‌مند شدن از معجزه آب گرم و لیمو ترش بهتر است چند دقیقه بعد از نوشیدن آن چیزی نخورید تا خواص لیمو ترش جذب بدن شود.

 

سوالات متداول

 

چه کسانی نباید لیمو ترش بخورند؟

 

افرادی که از ناراحتی‌های شدید گوارشی رنج می‌برند و همچنین به آسم و تشنج مبتلا هستند با احتیاط از لیمو ترش استفاده کنند.

 

خواص لیمو ترش برای کبد چیست؟

 

لیمو ترش دارای خواص سم زدایی بدن است و می‌تواند از تجمع سموم در کبد جلوگیری کند. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و کبد را پاکسازی می‌کند.

 

فواید لیمو ترش بعد از غذا چیست؟

 

مصرف لیمو ترش بعد از غذا موجب جذب و هضم بهتر غذا می‌شوند و برای سلامت سیستم گوارشی مفید است.

 

منابع: gardeningchannel، organicfacts

کالابرگ الکترونیک