۱۰ تا از عجیب ترین خواص روغن آووکادو + روش استفاده موضعی و خوراکی

۱۰ تا از عجیب ترین خواص روغن آووکادو + روش استفاده موضعی و خوراکی


14 آذر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید روغن آووکادو

خواص و فواید روغن آووکادو برای سلامتی بدن از کاهش فشار خون و کاهش کلسترول خون و پیشگیری از سرطان گرفته تا زیبایی پوست و مو به تایید پزشکان رسیده است. اما چرا باید از روغن آووکادو استفاده کنیم و نحوه استفاده از روغن آووکادو برای پوست و مو و آشپزی چگونه است. نقطه دود روغن آووکادو بالا است یا پایین؟ مضرات روغن آووکادو چیست و نحوه تشخیص روغن آووکادو اصل از تقلبی به چه روشی ممکن است؟ در سرویس سلامت از مجله کوروش هر آنچه که باید در مورد روغن آووکادو بدانید را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

 

چرا باید از روغن آووکادو استفاده کنید؟

 

چرا باید از روغن آووکادو استفاده کنید؟

 

آووکادو یکی از بهترین میوه‌‌ها از نظر سلامت و مواد مغذی است که برای یک سبک زندگی سالم، بهتر است آن را در رژیم غذایی خود استفاده کرده و از خواص و فواید آووکادو برای سلامتی بهره ببرید. اما روغن آن هم از پرخاصیت‌‌ترین روغن‌های موجود در بازار به شمار می‌رود و بسیاری افراد تنها با خواص آن برای زیبایی پوست و مو آشنایی دارند. اما این روغن، فواید دیگری هم دارد.

 

 

مواد استفاده و کاربرد روغن آووکادو

 

روغن آووکادو نه تنها سالم است، بلکه یک افزودنی عالی برای خوش‌طعم کردن انواع غذا یا سالادها هم محسوب می‌شود. می‌توان از این روغن به جای سایر روغن‌های پخت و پز، کره و مارگارین استفاده کرد. بد نیست بدانید که اسید اولئیک موجود در روغن آووکادو، آن را در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم می کند، بنابراین روند فساد آن تا حد زیادی به تاخیر می‌افتد.

 

روغن آووکادو همچنین نقطه دود بالایی دارد (دمایی که در آن روغن در اثر حرارت شروع به تجزیه می‌کند)، که آن را به گزینه‌ای بهینه برای پخت و پز با حرارت بالا، مانند سرخ کردن و تفت دادن تبدیل می‌کند. این روغن می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا، بدون شکستگی و از دست دادن مزایای سلامتی خود مقاومت کند.

 

در حالی که روغن آووکادو برای پخت و پز با حرارت بالا انتخاب خوبی است، برای تهیه سس سالاد و استفاده در انواع سالاد نیز انتخاب فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. با این حال، مزایای آن به استفاده در آشپزی و آشپزخانه محدود نمی‌شود. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید چرا باید روغن آووکادو را به لیست مواد غذایی خود اضافه کنید.

 

 

خواص و فواید آووکادو برای سلامت بدن

 

خواص و فواید آووکادو برای سلامت بدن

 

۱- خواص و فواید روغن آووکادو برای کاهش کلسترول خون

 

روغن آووکادو سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و میزان کمی از چربی‌های اشباع است. همچنین این روغن فاقد کلسترول بوده و افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح لیپید با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد کمک کند. این روغن برای استفاده در رژیم غذایی افراد دیابتی به خاطر همین ویژگی، بسیار مناسب است.

حتما بخوانید  11 عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا | این افراد نخورند

 

 

۲- خواص و فواید روغن آووکادو برای کاهش فشار خون

 

روغن آووکادو سرشار از ویتامین E است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، رگ‌های خونی را سالم نگه می‌دارد. رژیم‌های غذایی حاوی روغن آووکادو سطح روغن‌های چرب ضروری در کلیه‌ها را تغییر می‌دهد. این عامل، بر نحوه واکنش آنها به هورمون‌هایی که فشار خون را تنظیم می‌کنند، تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

علاوه بر این، روغن آووکادو یک ضدالتهاب است که برای جلوگیری از آسیب به دیواره‌های شریانی قلب مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از تجمع پلاک را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بدن انسان، ویتامین E را بسیار موثرتر از منابع غذایی طبیعی نسبت به مکمل‌ها جذب می‌کند، افزودن روغن آووکادو به رژیم غذایی انتخاب خوبی است.

 

 

۳- خواص و فواید روغن آووکادو برای سم زدایی بدن

 

خواص و فواید روغن آووکادو برای سم زدایی بدن 

 

روغن آووکادو حاوی کلروفیل به عنوان منبع طبیعی منیزیم است و به طور طبیعی فلزات سنگین مانند جیوه و سرب را از کبد، کلیه‌ها، مغز و سایر اندام‌ها حذف می‌کند.

 

 

 ۴- خواص روغن آووکادو برای سرطان

 

روغن آووکادو حاوی مقادیر زیادی از اسید اولئیک تک غیر اشباع است، همان امگا ۹ EFA که در روغن زیتون یافت می‌شود. یکی از فواید فراوان اسید اولئیک کاهش خطر ابتلا به سرطان است. اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن آووکادو نیز یافت می‌شوند، ضد سرطان‌های شناخته‌شده‌ای هستند که به کند کردن رشد سلول‌های سرطانی، به‌ویژه آنهایی که باعث سرطان سینه و سرطان روده می‌شوند، کمک می‌کنند. آووکادو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ضد سرطان گلوتاتیون است.

 

 

۵- خواص و فواید روغن آووکادو برای التهاب

 

روغن آووکادو به درمان بیماری پریودنتال کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که روغن آووکادو عنصری به نام «مولکول سیتوکین پیش التهابی- pro-inflammatory cytokine molecule» را مهار می‌کند و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد. می‌توانید این روغن را با روغن سویا ترکیب و آن را امتحان کنید و اثر آن را در کنترل التهاب مشاهده کنید.

 

 

۶- خواص و فواید روغن آووکادو برای پوست

 

خواص و فواید روغن آووکادو برای پوست

 

روغن آووکادو به‌ عنوان یک درمان گیاهی برای درمان آسیب و تحریکات پوستی به کار می‌رود. این روغن بسیار نافذ است و از طریق اپیدرم، به لایه پوست جذب می‌شود، که اکثر کرم‌‌های مرطوب‌کننده‌ پوست و روغن‌ها قادر به انجام آن نیستند. روغن آووکادو را یکی از داروهای طبیعی برای درمان پوست خشک و پوسته پوسته و آفتاب سوخته نیز می‌شناسند.

 

علاوه بر اینها با استفاده از روغن آووکادو به مرور زمان می‌توان آسیب‌های جزئی نور خورشید، لکه‌های ناشی از افزایش سن و جای زخم را کاهش داد. امگا ۳ و ویتامین E موجود در روغن آووکادو نیز آن را برای درمان تحریکات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، ترک‌خوردگی پاشنه‌ پا، شوره سر و نیش حشرات تبدیل می‌کنند. لایه نازکی از روغن آووکادو روی پوست شما تاثیر زیادی بر سلامت آن دارد.

 

 

۷- خواص جوانسازی و ضدپیری روغن آووکادو

 

سطوح بالای پروتئین موجود در روغن آووکادو به همراه محتوای اسیدهای آمینه مختلف، این روغن را برای بازسازی بافت و نوسازی سلولی تبدیل به یک انتخاب عالی می‌کند. روغن آووکادو سرعت تولید کلاژن در بدن و پوست را افزایش می‌دهد. ویتامین‌های A و D موجود در روغن آووکادو می‌توانند تولید کلاژن را تقویت کنند. به‌ طور خلاصه مصرف یا استفاده موضعی از روغن آووکادو می‌تواند سرعت روند پیری پوست را کاهش دهد.

 

 

۸- خواص و فواید روغن آووکادو برای مو

 

خواص و فواید روغن آووکادو برای مو 

 

فراموش نکنید مواد مغذی که پوست شما را تغذیه می‌کنند، می‌توانند باعث تقویت موها هم بشوند. روغن آووکادو منبع عالی از لسیتین است که یک ماده چرب است و به عنوان روان‌کننده و امولسیفایر عمل می‌کند. هنگامی که لسیتین به صورت موضعی استفاده می‌شود، پوشش محافظی برای فولیکول‌های مو و پوست ایجاد می‌کند که در مقابل از دست دادن رطوبت به دلیل باد و آب و هوای خشک مقاومت می‌کند.

حتما بخوانید  18 خواص شاه بلوط و عوارض آن + 2 روش مصرف شاه بلوط

 

 

۹- خواص و فواید روغن آووکادو برای لاغری و کاهش وزن

 

روغن آووکادو سرشار از اسید اولئیک (یک اسید چرب امگا ۹) است که به طور طبیعی در روغن‌های حیوانی و گیاهی یافت می‌شود. دانشمندان معتقدند همان‌طور که جریان خون در ماهیچه‌ها در طول ورزش بهبود می‌یابد، این ترکیب به تحریک آنزیم‌های چربی کمک می‌کند.

 

علاوه بر این، روغن آووکادو غلیظ و مملو از مواد مغذی است که باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. در کنار این‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن آووکادو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند و غذا به طور مؤثرتری هضم می‌شوند.

 

 

۱۰- افزایش جذب مواد مغذی

 

سطوح بالای چربی‌های تک غیراشباع موجود در روغن آووکادو به بدن شما کمک می‌کند تا بدن‌تان این توانایی را پیدا کند که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی کلیدی محلول در چربی را جذب کند.

 

 

نحوه استفاده از روغن آووکادو برای پوست

 

نحوه استفاده از روغن آووکادو برای پوست 

 

روغن آووکادو را به طور مستقیم روی پوست خود ماساژ دهید یا چند قطره به تنهایی یا با روغن‌های دیگر به وان پر از آب در حمام اضافه کنید. این درمان را به خصوص در طول زمستان، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. روش دیگر این است که برای جلوگیری از خشکی پوست، سعی کنید روغن آووکادو و روغن زیتون را مخلوط کرده و بعد از حمام روی پوست خود ماساژ دهید.

 

 

نحوه استفاده از روغن آووکادو برای مو

 

روش اول:

 

برای بهره‌ بدن از فواید روغن آووکادو برای مو، پس از استحمام و شستن موهای خود، روغن آووکادو را به تنهایی یا مخلوط با روغن‌های ضروری به مو و پوست سر خود بمالید. این کار ساختار موهای موجود شما را بهبود می‌بخشد و در عین حال باعث رشد موهای جدید می‌شود.

 

 

روش دوم:

 

در این روش، ۲ قاشق غذاخوری روغن آووکادو و ۲ قاشق روغن کرچک را در یک کاسه بریزید و کمی حرارت دهید. وقتی که روغن ترکیبی شما گرم شد، قبل از جوش آمدن، روغن گرم را روی موهای مرطوب ماساژ دهید. روی موهایتان را بپوشانید و بگذارید شب بماند و صبح موهایتان را بشویید.

 

 

مضرات روغن آووکادو

 

مضرات روغن آووکادو

 

روغن آووکادو مانند خود میوه آن، سرشار از پتاسیم است و برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین مصرف می‌کنند، ضرر دارد. در این صورت روغن آووکادو را با دستور پژشک و در صورت تایید و صلاحدید ایشان مصرف کنید.

 

 

نحوه تشخیص روغن آووکادو اصل از تقلبی

 

نحوه تشخیص روغن آووکادو اصل از تقلبی

 

تشخیص روغن آووکادو اصل نیاز به آزمایش و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته دارد و بهتر است، این روغن را از برندهای اصیل انتخاب و خریداری کنید. ولی در نگاه کلی رنگ روغن آووکاو باید روشن و شفاف باشد. این روغن باید کمی غلیظ بوده و خاصیت کشسانی داشته باشد. همچنین طعم روغن آووکادو اصل کمی ترش و بوی آن هم معطر و شبیه میوه درخت کاج است.

 

 

سخن پایانی

 

روغن آووکادو را می‌توانید به اشکال مختلف استفاده کنید. اضافه کردن آن به انواع سالادها، غذاها، برای سرخ کردن و تفت دادن مواد غذایی و همچنین ماساژ آن روی پوست و مو، راه‌های بهره بردن از خواص و فواید روغن آووکادو است. این روغن برای جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول، بهیود گوارش و … مفید است.

 

 

منبع: farmersalmanac

 

کالابرگ الکترونیک