خواص درمانی برگ زیتون و مضرات احتمالی و طبع آن

خواص درمانی برگ زیتون و مضرات احتمالی و طبع آن


10 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید برگ زیتون

برگ زیتون (Olea europaea) جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که دانشمندان به دلیل پتانسیل بالای آن در پیشگیری از بیماری های مزمن، آن را مورد بررسی قرار داده اند. تحقیقات نشان می دهند که میزان کمتر بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از سرطان در میان افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند، کاملا مشهود است. دلیل آن هم اثر مثبت خواص و فواید برگ زیتون برای سلامت بدن و خاصیت تقویت کنندگی آن است. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به مزایای سلامتی برگ زیتون و خطرات احتمالی مصرف آن می پردازیم.

 

طبع برگ زیتون

 

در طب سنتی، طبع زیتون گرم و خشک عنوان شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات زیتون و طبع و مصلح آن

 

 

خواص و فواید برگ زیتون برای سلامتی

 

خواص و فواید برگ زیتون برای سلامتی 

 

عصاره برگ زیتون از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. تحقیقات نشان می دهند که فعالیت آنتی اکسیدانی و عناصر موجود در عصاره برگ زیتون ممکن است به طیف وسیعی از مزایای سلامتی کمک کند. ترکیب اصلی عصاره برگ زیتون «اولئوروپئین» است. همچنین از نظر پزشکی، به عنوان یک مکمل، برگ های زیتون خواص زیر را دارند:

 

 

آنتی اکسیدان

آنتی باکتریال

ضد میکروبی

ضد التهاب

محرک سیستم ایمنی

 

 

بیشتر بخوانید: میزان کالری زیتون در ۱۰۰ گرم چقدر است؟

 

 

خاصیت آنتی اکسیدانی برگ زیتون

 

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره برگ زیتون عمدتا پلی فنول ها هستند. دانشمندان معتقد هستند که این مواد مغذی گیاهی در پیشگیری از بیماری هایی مانند زوال شناختی، سرطان و پوکی استخوان نقش دارند.

 

برگ زیتون همچنین حاوی یک پلی فنول منحصر به فرد و قدرتمند به نام «اولئوروپئین» است. مطالعات نشان می دهد که اولئوروپئین علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی، اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی نیز دارد.

 

 

خواص و فواید برگ زیتون در سم زدایی بدن

 

پلی فنول های آنتی اکسیدانی در برگ زیتون ۴۰ برابر بیشتر از روغن زیتون فرابکر هستند. این عناصر به خوبی می توانند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنند. رادیکال های آزاد، اتم های ناپایداری هستند که باعث ایجاد بیماری و پیری می شوند. پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان های بسیار قوی، بدن را در مقابل آثار تخریبی آنتی اکسیدان ها محافظت می کنند.

 

 

خواص و فواید برگ زیتون برای سرماخوردگی

 

خواص و فواید برگ زیتون برای سرماخوردگی

 

عصاره برگ زیتون دوز غلیظی از مواد مغذی موجود در برگ درخت زیتون را در خود جای داده است. عصاره یا دمنوش برگ زیتون یک منبع قوی از آنتی اکسیدان ها است که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. همچنین آنتی اکسیدان ها با مبارزه با آسیب سلولی که باعث بروز بیماری می شوند، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند.

 

از طرفی میزان این آنتی اکسیدان دو برابر عصاره چای و ۴ برابر ویتامین ث موجود در آن است. بنابراین به عنوان یک داروی مفید برای سرماخوردگی به کار می رود.

 

 

بهبود سلامت قلب و عروق با برگ زیتون

 

تحقیقات نشان می دهد که عصاره برگ زیتون به جلوگیری از تجمع کلسترول بد (LDL) در شریان ها کمک می کند. این اثر به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

 

مطالعه‌ ای که روی موش‌ ها انجام شد همچنین به اثربخشی عصاره برگ زیتون در کمک به بازگرداندن ضربان قلب طبیعی در افراد مبتلا به آریتمی اشاره کرد. البته این تحقیقات باید روی نمونه های انسانی نیز انجام و سپس به صورت قطعی در مورد آن بحث شود.

حتما بخوانید  ۸ ویتامین برای کنترل استرس و اضطراب

 

 

خواص و فواید برگ زیتون برای دیابت

 

خواص و فواید برگ زیتون برای دیابت

 

آنتی اکسیدان های موجود در برگ زیتون می توانند قند خون شما را کاهش دهند و به تثبیت آن برای حفظ سطح سالم کمک کنند. محققان دریافتند که این اثر به درمان افراد مبتلا به دیابت کمک می کند و ممکن است از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

 

مطالعات همچنین نشان می دهد که عصاره برگ زیتون می تواند مقاومت بدن به انسولین را کاهش دهد، که یکی از بزرگ ترین عوامل خطر برای دیابت است. به بیان دیگر برگ زیتون به حمایت از سطح قند خون در محدوده طبیعی کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی موثر است؟

 

 

خواص و فواید برگ زیتون برای سرطان

 

رژیم غذایی مدیترانه ای با میزان کمتری از بیماری های مزمن، از جمله سرطان، بیماری قلبی، پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. عصاره برگ زیتون به لطف توانایی اولئوروپئین در حمله و خنثی کردن ویروس ها و باکتری ها از این روند پشتیبانی می کند.

 

برخی از مطالعات نشان می دهد که اولئوروپئین رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند. عصاره برگ زیتون همچنین شدت و طول مدت عفونت های تنفسی فوقانی را کاهش می دهد.

 

 

خواص برگ زیتون برای پیشگیری از آلزایمر

 

خواص برگ زیتون برای پیشگیری از آلزایمر

 

عصاره برگ زیتون اثرات مثبتی بر عملکرد مغز و حفظ سطح انرژی طبیعی دارد. ترکیب اصلی برگ زیتون، اولئوروپئین، نیز در رابطه با آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج خوبی را نشان داده است.

 

 

خواص و فواید برگ زیتون برای لاغری

 

مطالعات اولیه در پژوهش های آزمایشگاهی نشان می دهد که اولئوروپئین موجود در عصاره برگ زیتون از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری می کند و خطر چاقی را کاهش می دهد. در این آزمایش ها، اولئوروپئین باعث کاهش چربی بدن و افزایش وزن در حیواناتی شد که از رژیم‌ های غذایی پر کلسترول و چربی تغذیه می ‌شدند.

 

همچنین در طول آزمایش ها، این ماده، مصرف غذا را کاهش داد که نشان می دهد عصاره برگ زیتون نیز می تواند به مدیریت اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است؟

 

 

برگ زیتون و درمان دیگر بیماری ها

 

برگ زیتون و درمان دیگر بیماری ها

 

تحقیقات پزشکی روی عصاره برگ زیتون در مراحل اولیه است. برخی از مطالعات اولیه نشان می دهند که برگ زیتون ممکن است به درمان برخی بیماری ها کمک کند. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

 

آلرژی

بیماری آلزایمر

کاندیدیازیس (عفونت مخمری)

سندرم خستگی مزمن

سرماخوردگی

اسهال

آنفولانزا

آرتروز

پوکی استخوان

زونا

عفونت های دستگاه ادراری

 

 

تاکنون، تحقیقات برای استفاده از برگ زیتون در درمان بیماری های زیر بیشتر بوده است:

 

دیابت نوع ۲

فشار خون بالا

بیماری های ویروسی 

 

 

مضرات احتمالی برگ زیتون

 

مضرات احتمالی برگ زیتون

 

آژانس هایی مانند سازمان غذا و دارو، مکمل های غذایی مانند عصاره برگ زیتون را برای مصرف، خطرناک توصیف نمی کنند. اما از آن جایی که برگ های زیتون در طول قرن ها بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه ای بوده اند، عصاره آن برای اکثر مردم بی خطر است.

 

اگر وضعیت سلامتی خود را مدیریت یا از دارو های تجویزی استفاده می کنید، قبل از مصرف عصاره برگ زیتون حتما با پزشک خود مشورت کنید. مشکلاتی که عصاره برگ زیتون ممکن است ایجاد کند، عبارتند از:

 

 

عوارض جانبی خفیف

 

برخی مطالعات عوارض جانبی از جمله سرفه، سرگیجه، درد معده و سردرد را گزارش می‌کنند.

 

 

واکنش آلرژیک

 

برخی افراد به گرده تولید شده توسط درختان زیتون حساسیت دارند و ممکن است هنگام مصرف عصاره برگ زیتون واکنش آلرژیک نشان دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم و دلایل حساسیت به زیتون و روغن زیتون

 

 

تداخلات دارویی

 

عصاره برگ زیتون ممکن است فشار خون و سطح قند خون شما را کاهش دهد. اگر دیابت دارید یا از داروهایی برای کنترل قند خون یا فشار خون خود استفاده می کنید، قبل از مصرف عصاره برگ زیتون با پزشک خود صحبت کنید. افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

تداخلات احتمالی با بارداری

 

اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد عصاره برگ زیتون برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. اما مادران باردار در این دوران، باید در مصرف‌ آن احتیاط بیشتری انجام دهند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت ماهی به ۳ روش آسان و متفاوت با طعم لذیذ

 

 

انتخاب صحیح برگ زیتون

 

انتخاب صحیح برگ زیتون

 

در اولین قدم باید به کیفیت برگ زیتون توجه کنید. برگ هایی که قرار است از آن ها برای تهیه دمنوش استفاده کنید، باید عاری از آفت کش و سموم شیمیایی باشند. اگر به باغ های زیتون بومی و مطمئن دسترسی دارید، می توانید برگ زیتون را از آن جا تهیه کنید.

 

برای چیدن برگ های زیتون هم بهتر است هنگام صبح و بعد از خشک شدن شبنم روی برگ ها آن ها را بچینید. ولی در صورتی که به برگ تازه زیتون دسترسی ندارید، خرید از سوپرمارکت ها یا عطاری ها، گزینه های بعدی هستند.

 

 

آماده کردن برگ زیتون برای دمنوش

 

برگ های تازه زیتون را بعد از شستن و تمیز کردن، روی یک دستمال قرار دهید تا آب اضافی خود را کاملا از دست بدهند. سپس آن ها را در سینی فر بریزید و در فر با دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. می توانید برگ ها را در سینی های روحی بگذارید و روی بخاری یا در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.

 

بعد از این که برگ ها کاملا خشک و شکننده شدند، آن ها را با دست خرد کنید و چوب و ساقه را جدا کنید. برگ های زیتون را در بطری های ترجیحا با رنگ تیره بریزید و در مکانی خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید.

 

 

طرز تهیه دمنوش برگ زیتون

 

برای درست کردن عصاره برگ زیتون، یک قاشق چای خوری از برگ خشک را در یک قوری بریزید. به اندازه ۲ لیوان آب جوش‌ را به آن اضافه کنید. قوری را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. چون طعم عصاره برگ زیتون تلخ است، می توانید از نبات یا عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

 

مقدار مجاز مصرف می توانید عصاره برگ زیتون را به عنوان مکمل، تنتور یا چای بخرید. هیچ توصیه رسمی برای دوز بی ضرر و در عین حال موثر وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که اثرات تقویت‌ کننده سلامتی آن با مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز رخ می‌دهد. (یعنی نیم تا یک لیتر).

 

از آن جایی که فرمول ها و محصولات می توانند متفاوت باشند، توصیه های پزشک و دستورالعمل های روی بسته های محصولات و فرآورده ‌‌های برگ زیتون را دنبال کنید تا مطمئن شوید که مقدار ایمن اما موثر را مصرف می کنید.

 

 

سوالات متداول در مورد خواص برگ زیتون

 

 

طریقه مصرف برگ زیتون برای لاغری چگونه است؟

 

به منظور بهره مند شدن از خواص برگ زیتون برای لاغری می توانید از دم کرده برگ زیتون استفاده کنید. برای این دمنوش می توانید از برگ های خشک و تازه زیتون استفاده کنید.

 

 

آیا دود برگ زیتون عوارض دارد؟

 

خواص برگ زیتون برای بدن در بسیاری از مطالعات تایید شده است. اما بسیاری افراد معتقد هستند که دود برگ زیتون نیز فواید زیادی برای سلامت دارد. باید بدانید که در مورد عوارض دود برگ زیتون باید بدانید که هنوز تحقیقات مطالعات دقیقی انجام نشده است.

 

از همین رو توصیه می شود که بدون اطلاعات کامل و مشورت با پزشک طب سنتی از این روش استفاده نکنید. بیشتر افراد برای ترک سیگار و همچنین درمان علائم سرماخوردگی از دود سیگار استفاده می کنند.

 

 

خواص برگ زیتون برای ریه چیست؟

 

مصرف دمنوش برگ زیتون برای درمان عفونت های ریه و بیماری های ریوی بسیار موثر است.

 

 

خواص برگ زیتون برای فشار خون چیست؟

 

مطالعات انجام شده روی برگ زیتون نشان می دهد که مصرف دمنوش یا عصاره برگ زیتون می تواند به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به پر فشاری کمک کند و از پیشرفت عوارض بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

 

 

آیا برگ زیتون برای ترک سیگار مفید است؟

 

در مورد خواص برگ زیتون برای ترک سیگار باید بدانید که بسیاری از افراد برای ترک سیگار از برگ زیتون استفاده می کنند. این افراد معتقد هستند که کشیدن برگ زیتون به جای سیگار نه تنها به ترک کردن سیگار کمک می کند، بلکه فواید زیادی نیز برای بدن دارد.

 

 

منابع: comvita / webmd

 

کالابرگ الکترونیک