تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی + ۲۵ روش درمان و تسکین درد

تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی + ۲۵ روش درمان و تسکین درد


16 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی + 25 روش درمان و تسکین درد

تاثیر گرما بر سردردهای میگرنی چیست؟ سردرد میگرنی نوعی سردرد رایج با دردهای مبهم و کوبنده است که معمولاً در شقیقه‌ها و پشت سر ایجاد می‌شود. محققان هنوز به طور قطع نمی‌دانند چه عاملی موجب ایجاد حملات میگرنی می‌شود، اما به هر حال، عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این دردها بسیار مؤثر هستند. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن با قرار گرفتن در هوای گرم و زیر نور آفتاب دچار حملات شدید می‌شوند. اما آیا واقعاً گرمای تابستان سردرد میگرنی را تشدید می‌کند؟ برای پیشگیری و تسکین سردردهای ناشی از گرما چه روش‌های وجود دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد گرما و میگرن بدانید، آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد سردردهای گرمایی پاسخ خواهیم داد.

 

 

تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی

 

تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی

 

بسیاری از افراد با گرم شدن هوا و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به سردردهای شدید و میگرنی مبتلا می‌شوند. اما تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی چگونه است؟ آمارها نشان می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۸ درصد زنان و ۶ درصد مردان در ماه‌های گرم سال دچار حملات میگرنی می‌شوند.

قبل از هر چیزی باید بدانید که سردردهای میگرنی با سردردهای ناشی از گرما که معمولاً در اثر گرمازدگی ایجاد می‌شود، متفاوت است. اما افزایش دمای هوا و قرار گرفتن زیر نور خورشید می‌تواند هر دوی این سردردها را بیشتر کند.

در یک مطالعه که روی بیشتر از ۷۰۰۰ شرکت کننده در بخش اورژانس بیمارستان بوستون انجام شد، مشخص شد که افزایش دما موجب افزایش سردرد در شرکت کنندگان می‌شود. به ازای هر ۵ درجه افزایش دما، خطر سردرد تا حدود ۷/۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در مطالعه دیگر که در نیویورک انجام شد، نشان داد که گرما یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به سردردهای میگرنی است. در این مطالعه بیشتر از ۲۵ درصد افراد با افزایش دما به سردرد مبتلا شدند؛ اما به هر حال در کنار آن عوامل دیگر نیز بر بروز این حملات مؤثر هستند.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ در تایوان نیز نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد مبتلا به میگرن با تغییرات آب و هوایی به حملات میگرنی مبتلا می‌شود، افزایش ناگهانی دمای هوا، تغییر در فشار هوا و گرما و سرمای شدید همه می‌توانند روی سطح سروتونین و سایر مواد شیمیایی مغز تأثیر بگذارند و سبب سردرد شوند.

تحقیقات انجام شده بر روی تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی نشان می‌دهد که گرما در برخی افراد موجب بروز حملات میگرنی می‌شود و برخی دیگر ممکن است نسبت به کاهش دمای هوا حساس باشند. در واقع میگرن بیماری است که می‌تواند در هر فردی با محرک‌های مخصوصی بروز کند و در بسیاری از مواقع زمانی که با عوامل دیگر همراه شود، سبب سردرد می‌گردد. مثلاً اگر فرد در معرض آفتاب قرار بگیرد و استرس داشته باشد و یا گرسنه شود، دچار سردرد می‌شود. سردرد یکی از علائم گرمازدگی و همچنین جزو علائم کم آبی بدن هم هست.

 

علت سردردهای میگرنی ناشی از گرما

 

علت سردردهای میگرنی ناشی از گرما

 

بروز حملات میگرنی با گرم شدن دمای هوا در بسیاری از مواقع به دلیل واکنش‌های بدن ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که گرمای هوا موجب می‌شود تا بدن ما با کم آبی مواجه شود و این موضوع موجب انقباض رگ‌های خونی و سردرد می‌شود. از طرف دیگر گرمازدگی نیز یکی از رایج‌ترین دلایل سردردهای میگرنی در فصول گرم سال است. در ادامه می‌توانید با علت سردردهای میگرنی در گرما آشنا شوید.

 

  • آفتاب یا نور شدید
  • کمبود آب بدن
  • رطوبت زیاد
  • کاهش اثربخشی برخی داروها در هوای گرم
  • تعریق زیاد در اثر فعالیت بدنی شدید
  • افت فشار جوی
  • نوسانات هورمونی ناشی از گرمای هوا
  • گرمازدگی

 

علائم سردردهای میگرنی ناشی از گرما

 

علائم سردردهای میگرنی ناشی از گرما

 

سردردهای میگرنی با گرم شدن هوا تشدید می‌شوند. این حملات معمولاً با علائم خاصی همراه هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

 

  • سردردهای شدید و ضربان دار یک طرفه یا دو طرف در سر
  • حساسیت به نور
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلات
  • غش کردن
  • احساس تشنگی شدید

 

روش‌های پیشگیری از سردردهای میگرنی در گرما

 

روش‌های پیشگیری از سردردهای میگرنی در گرما

 

امروزه تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی تا حد زیادی به اثبات رسیده و افراد مبتلا به میگرن می‌دانند که قرار گرفتن در برخی شرایط می‌تواند خطر بروز حملات میگرنی را افزایش دهد. اما چطور می‌توان از انواع سردرد از جمله سردرد ناشی از گرما و میگرن جلوگیری کرد. در ادامه می‌توانید با روش‌های پیشگیری از سردردهای میگرنی در گرما آشنا شوید.

 

*در طول روز آب فراوان بنوشید.

*از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی پرهیز کنید.

*در روزهای گرم سال به دنبال سایه و فضاهای خنک باشید.

*در روزهای آفتابی حتماً از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید.

*از کرم‌ ضد آفتاب بدون بو استفاده کنید.

*در هوای گرم ورزش نکنید.

*در هوای گرم به موقع و به اندازه غذا بخورید.

*از کیسه یخ برای کاهش دمای بدن استفاده کنید.

*در هوای گرم از لباس‌های خنک و گشاد استفاده کنید.

*از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید.

*تأثیر برخی داروها در هوای گرم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین داروهایتان را طبق نسخه پزشک مصرف کنید.

*به رنگ ادرارتان در روزهای گرم توجه کنید. هر چقدر رنگ ادرار تیره‌تر باشد، بدن شما با کم آبی شدیدتری مواجه است.

*در طول روز حتماً از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت و علائم سکته گرمایی و روش‌های درمان آن

 

درمان و تسکین سردردهای گرمایی

 

درمان و تسکین سردردهای ناشی از گرما

 

آیا می‌دانید در بسیاری از مواقع علت داغ شدن پیشانی و سردرد در روزهای گرم سال، کم شدن آب بدن و گرمازدگی است. گرمای هوا می‌تواند هم در افراد مبتلا به میگرن و هم سایر افراد سردردهای شدید و آزار دهنده ایجاد کند. هر چند که این دو نوع سردرد با هم متفاوت هستند، اما معمولاً به دلایل یکسانی ایجاد می‌شود.

برای کاهش تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی و درمان آن می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. اگر شما هم در هوای گرم دچار سردرد گرمایی و سردردهای میگرنی می‌شوید، بهتر است از همین امروز با رعایت نکاتی ساده در خانه خودتان را درمان کنید.

 

*آب سرد بنوشید.

*بلافاصله خودتان را به مکانی خنک برسانید.

*با آب خنک دوش بگیرید.

*لباس‌هایتان را کمی خیس کنید.

*برای رفع سردرد از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

*مقداری روغن اسطوخودوس و نعناع روی سر ماساژ دهید.

*انواع چای‌ گیاهی سرد را امتحان کنید.

*یک بسته ژل منجمد یا دستمال خیس روی سرتان بگذارید.

*در یک اتاق خنک و تاریک استراحت کنید.

*دمنوش زنجبیل و انواع دمنوش درمان میگرن در طب سنتی برای شما مفید هستند.

 

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

 

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

 

اگر مدام به سردرد مبتلا می‌شوید، ممکن است این موضوع نشانه یک بیماری زمینه‌ای در شما باشد. از طرف دیگر افرادی که یک باره و برای اولین بار سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند و یا متوجه تغییراتی جدید در سردردهای خود می‌شوند نیز باید به پزشک مراجعه کنند.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد مسکن‌ها خود می‌تواند سبب بروز سردردهای میگرنی شود. متخصصی تأکید می‌کنند که به هیچ عنوان از مسکن‌ها بیشتر از ۱۵ روز در ماه استفاده نکنید. در صورت مشاهده علائم زیر بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص درخواست کمک کنید.

 

  • احساس گیجی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تب بالا
  • افزایش ناگهانی درد
  • اختلال در گفتار
  • رنگ پریده شدن پوست صورت
  • احساس تشنگی شدید و کم اشتهایی

 

سوالات متداول

 

آیا گرمای تابستان سردرد میگرنی را تشدید می‌کند؟

 

بروز حملات میگرنی با گرم شدن دمای هوا در بسیاری از مواقع به دلیل واکنش‌های بدن ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که گرمای هوا موجب کم آبی، گرمازدگی، انقباض رگ‌های خونی و سردرد می‌شود.

 

چرا در گرما سردرد می‌شویم؟

 

تأثیر گرما بر سردردهای میگرنی معمولاً به دلیل آفتاب یا نور شدید، کمبود آب بدن، رطوبت زیاد، کاهش اثربخشی برخی داروها در هوای گرم، تعریق زیاد در اثر فعالیت بدنی شدید، افت فشار جوی، نوسانات هورمونی ناشی از گرمای هوا و گرمازدگی اتفاق می‌افتد.

 

منابع: excedrin، medicalnewstoday، bcm، healthline

کالابرگ الکترونیک