عرق سوز شدن گردن نوزاد | ۱۵ روش پیشگیری و درمان سریع

عرق سوز شدن گردن نوزاد | ۱۵ روش پیشگیری و درمان سریع


5 تیر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عرق سوز شدن گردن نوزاد | 15 روش پیشگیری و درمان سریع
فهرست محتوا پنهان

آیا دلیل اصلی عرق سوز شدن گردن نوزاد و روش‌های درمان آن را می‌دانید؟ عرق سوز شدن گردن نوزاد یکی از مشکلات پوستی نوزادان است که با شروع فصل گرما به صورت جوش‌های ریز قرمز رنگ روی پوست نوزاد ظاهر می‌شود. به طور معمول نوزادانی که پوست روشن‌تری دارند، بیشتر عرق سوز می‌شوند. این مشکل معمولاً در نواحی مختلف بدن نوزاد مثل گردن، سینه، شکم، لای پا و باسن ایجاد می‌شود و موجب بی‌قرار شدن نوزاد می‌گردد. اما چگونه از عرق سوز شدن گردن نوزاد جلوگیری کنیم؟ بهترین ترفندهای خانگی برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با دلیل عرق سوز شدن گردن نوزاد و همچنین روش‌های درمانی آن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد عرق سوز شدن نوزادان پاسخ خواهیم داد.

 

 

منظور از عرق سوز شدن نوزاد چیست؟

 

درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

عرق سوز شدن بدن بزرگسال و نوزاد به شرایطی گفته می‌شود که عرق زیر لایه‌های زیرین پوست گیر می‌افتد و نمی‌تواند از منافذ پوست خارج شود. این موضوع در اثر گرمای بیش از حد ایجاد می‌شود و سبب بروز جوش‌هایی ریز و قرمزی روی پوست می‌گردد.

عرق سوز شدن یا «میلاریا» هم در نوزادان و هم بزرگسالان ایجاد می‌شود و موجب احساس سوزش و بی‌قراری در فرد می‌گردد. معمولاً نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان عرق سوز می‌شوند و این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که غدد عرق آن‌ها تکامل نیافته است. یکی از رایج‌ترین قسمت‌های بدن نوزاد که در معرض عرق سوز شدن قرار دارد، گردن است.

 

علائم عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

علائم عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

تشخیص علائم عرق سوز شدن در بدن نوزاد بسیار راحت است. برجستگی‌های قرمز روی پوست که در نواحی پشت و جلوی گردن و سایر چین‌خوردگی‌های پوستی بدن و نواحی که لباس به بدن می‌چسبد ایجاد می‌شود. معمولاً گردن، شانه و سینه شایع‌ترین بخش‌هایی هستند که با این مشکل درگیر می‌شوند.

علائم عرق سوز شدن در نواحی تحریک شده پوست گاهی فوراً بروز می‌کند و گاهی چند روز بعد رؤیت می‌شود. گاهی اوقات عرق سوز شدن گردن نوزاد و سایر نقاط بدن به صورت تاول‌های بسیار کوچک است که این موضوع به دلیل جمع شدن عرق بین لایه‌های پوست ایجاد می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است ذرات عرق در زیر پوست به دام بیفتد و به صورت جوش‌های ریز ظاهر شود و سبب بی‌قراری نوزاد شود.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای از بین بردن بوی بد عرق

 

دلیل عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

دلیل عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

از آنجایی که دمای بدن نوزادان معمولاً بالاتر از بزرگسالان است و مجرای عرق آن‌ها هنوز تکامل پیدا نکرده است، در این سن بیشتر در معرض عرق سوز شدن قرار دارند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علت‌های عرق سوز شدن گردن نوزاد آشنا شوید.

 

  • عرق کردن زیاد
  • ساکن بودن در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب
  • تب
  • پوشیدن لباس‌های چسبان و ضخیم
  • تحریک پوست
  • عفونت قارچی
  • آلرژی
  • تحریک شدن پوست با بزاق دهان نوزاد
حتما بخوانید  18 فواید و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

 

درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد

 

به طور معمول عرق سوز شدن نیاز به درمان‌های پزشکی ندارد و به خودی خود بعد از چند روز برطرف می‌شود. اما به حال کمک گرفتن از برخی درمان‌های خانگی موجب می‌شود تا تورم و قرمزی پوست زودتر برطرف شود و نوزاد احساس سوزش و خارش کمتری را تجربه کند. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد آشنا شوید.

 

۱- پوست نوزاد را خنک کنید

 

در اولین قدم برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد باید برای خنک شدن پوست نوزاد لباس‌های او را عوض کنید. سپس یک فن یا تهویه هوا روشن کنید تا پوست نوزاد خنک شود.

 

۲- از یک پارچه خنک یا دوش آب سرد کمک بگیرید

 

از یک پارچه خنک یا دوش آب سرد کمک بگیرید

 

اگر گردن نوزاد تنها کمی قرمز شده و مقدار عرق سوز شدن زیاد نیست، بهتر است به سرعت یک پارچه خنک و مرطوب را روی محل مورد نظر قرار دهید. این کار موجب کاهش حساسیت پوست و پایین آمدن دمای پوست می‌شود. در صورتی که میزان عرق سوز شدن بیشتر است، پیشنهاد می‌شود کودک را برای ۱۰ دقیقه به حمام ببرید و در وان آب خنک بگذارید.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از صابون و شامپو استفاده نکنید و تنها با آب پوست را خنک کنید. سپس اجازه دهید پوست در معرض هوا خشک شود.

 

۳- از کرم برای عرق سوز شدن گردن نوزاد استفاده کنید

 

به طور معمول عرق سوز شدن با خارش و سوزش همراه است و خاراندن محل آسیب دیده می‌تواند موجب باز شدن پوست و عفونت شود. بنابراین برای این که نوزاد سوزش و خارش کمتری را تجربه کند، می‌توانید از مقداری کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد روی ناحیه عرق سوز شده استفاده کنید. این پماد برای عرق سوز شدن گردن بزرگسالان نیز مؤثر است.

از کرم‌های هیدروکورتیزون حاوی نفت و روغن‌های معدنی پرهیز کنید و تنها یک بار از این کرم برای روی پوست استفاده کنید. وازلین برای عرق سوز شدن نوزاد مناسب نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

۴- از پماد کالامین استفاده کنید

 

یکی دیگر از روش‌های درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد استفاده از لوسیون «کالامین» یا «لانولین» است. اگر میزان عرق سوز شدن گردن نوزاد و بثورات پوستی شدید است، می‌توانید کمی لوسیون کالامین روی محل آسیب دیده بزنید تا خارش و سوزش نوزاد قطع شود.

استفاده از لانولین بدون آب نیز برای درمان عرق سوز شدن گردن و بدن نوزاد مفید است. این لوسیون در واقع برای درمان نوک پستان مادران شیرده استفاده می‌شود و به باز نگه داشتن مجاری عرق نیز کمک می‌کند. استفاده از پماد کالاندولا برای عرق سوز شدن گردن نوزاد نیز می‌تواند به کاهش التهاب و رفع علائم کمک زیادی کند.

 

۵- از ماسک جو دوسر استفاده کنید

 

از ماسک جو دوسر استفاده کنید

 

«جو دوسر» یکی از بهترین روش‌ها برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد است که می‌توانید به کاهش التهاب و خارش پوست کمک کند. برای این کار می‌توانید ۱ پیمانه جو دوسر با ۱ پیمانه آب ترکیب کنید و خمیر را روی محل آسیب دیده بگذارید تا خنک شود.

 

۶- ژل آلوئه‌ورا را امتحان کنید

 

آلوئه ورا را امتحان کنید

 

ژل آلوئه‌ورا یک ضد التهاب و ضدعفونی کننده طبیعی پوست است که از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند و موجب خنک شدن پوست می‌شود. برای تسکین تورم، درد و خارش عرق سوز شدن گردن نوزاد می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا روی محل مورد نظر بمالید تا برطرف شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص ژل آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن

 

۷- از نشاسته ذرت کمک بگیرید

 

روش بعدی برای درمان خانگی عرق سوز شدن گردن نوزاد استفاده از «نشاسته ذرت» است. برای استفاده از نشاسته ذرت می‌توانید مقداری از آن را در اطراف گردن نوزاد بپاشید تا تحریکات پوستی برطرف شوند.

 

۸- از روغن نارگیل استفاده کنید

 

از روغن نارگیل استفاده کنید

 

روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است و به نرم شدن پوست کم می‌کند. برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد می‌توانید مقداری روغن نارگیل طبیعی و بدون اسانس را روی محل آسیب دیده بمالید تا برطرف شود. این روغن از بروز عفونت جلوگیری می‌کند و موجب لطافت پوست می‌شود.

حتما بخوانید  ایمن ترین و بهترین اسباب بازی‌ ها برای کودکان ۱ تا ۵ سال

 

۹- از خیار استفاده کنید

 

«خیار» پوست را خنک می‌کند و برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد بسیار مفید است. برای این کار می‌توانید یک خیار را برش دهید و روی محل مورد نظر قرار دهید. اگر میزان عرق سوز شدن زیاد نیست، می‌توانید مقداری آب لیموترش تازه روی خیار بریزید و بعد روی پوست بگذارید تا درمان شود.

 

۱۰- از ماست کمک بگیرید

 

ماست یک خنک کننده طبیعی برای پوست است که می‌تواند همانند پماد سوختگی زیر گردن نوزاد را درمان کند. برای این کار باید ماست سرد را برای ۱۵ دقیقه روی قسمت عرق سوز شده بگذارید و بعد پوست را با آب سرد بشویید.

 

چگونه از عرق سوز شدن گردن نوزاد جلوگیری کنیم؟

 

چگونه از عرق سوز شدن نوزاد جلوگیری کنیم؟

 

به منظور جلوگیری از عرق سوز شدن بدن و گردن نوزاد، روش‌های کاربردی و ساده‌ای وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، نوزاد کمتر دچار این مشکل خواهد شد.

 

در صورت گرم شدن هوا لباس نوزاد را عوض کنید

 

در هر شرایط و هر مکانی که هستید، اگر احساس کردید هوا گرم شده و یا میزان رطوبت هوا زیاد است، بهتر است یک لایه از لباس‌های نوزاد را کم کنید و یا یک لباس مناسب به او بپوشانید.

 

بدن نوزاد را هیدراته نگه دارید

 

در هوای گرم بیشتر حواستان به هیدراته شدن بدن نوزاد باشد. سعی کنید به طور مرتب به او شیر یا آب بدهید تا بدن دچار کم آبی نشود.

 

به جای پوشاندن یک لایه لباس ضخیم چند لایه لباس به نوزاد بپوشانید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای لباس پوشاندن به نوزاد این است که به جای یک لایه لباس ضخیم از چند لایه لباس روی هم استفاده کنید. با این روش می‌توانید هر زمان که حس کردید، هوا گرم شد یک لایه لباس او را کم کنید.

 

از لباس‌هایی با جنس مناسب استفاده کنید

 

برای نوزاد حتماً از لباس‌هایی استفاده کنید که هوا از پارچه آن عبور کنید و رطوبت را به خود جذب کند. این کار از ایجاد حساسیت‌های پوستی و عرق سوز شدن گردن و بدن نوزاد جلوگیری می‌کند. پنبه یکی از بهترین الیاف طبیعی برای پوست نوزاد است که می‌تواند از پوست نوزاد محافظت کند.

 

بعد از شستن لباس کودک با لباسشویی، دوباره آن را آبکشی کنید

 

باقی مانده مواد شوینده روی پارچه لباس می‌تواند پوست حساس کودک را تحریک کند و موجب ایجاد جوش‌های ریز روی پوست شود. بهتر است هر بار بعد از شستن لباس‌ها دوباره آن‌ها را آبکشی کنید تا موجب ایجاد حساسیت نشوند. برای مطالعه روش‌های صحیح شستن لباس‌های نوزاد روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

چه زمانی برای عرق سوز شدن گردن نوزاد از پزشک کمک بگیرید؟

 

بثورات پوستی ناشی از عرق سوز شدن گردن و بدن نوزاد معمولاً در عرض ۱ هفته برطرف می‌شوند. اگر پوست نوزاد بعد از این مدت بهبود پیدا نکرد و یا بثورات بدتر شدند، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص اطفال کمک بگیرید. توجه داشته باشید که اگر عرق سوز شدن بدن نوزاد همراه با تب باشد، باید از پزشک کمک بگیرید و در صورت نیاز از آنتی هیستامین‌ها برای درمان استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا وازلین برای عرق سوز شدن گردن نوزاد مناسب است؟

 

وازلین حاوی نفت و روغن‌های معدنی است و به هیچ عنوان برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد مناسب نیست.

 

بهترین ترفندهای خانگی برای درمان عرق سوز شدن گردن نوزاد چیست؟

 

خنک کردن پوست، استفاده از کرم، لوسیون، خیار، ماست، جو دوسر، روغن نارگیل و نشاسته ذرت بهترین روش‌های درمانی برای عرق سوز شدن گردن نوزاد هستند.

 

مهم‌ترین دلیل عرق سوز شدن گردن نوزاد چیست؟

 

رایج‌ترین علت عرق سوز شدن گردن نوزاد عرق کردن زیاد، زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب، تب، پوشیدن لباس‌های چسبان و ضخیم، تحریک پوست، عفونت قارچی، آلرژی و تحریک شدن پوست با بزاق است.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday، healthline

 

کالابرگ الکترونیک