۸ ترفند تمیز کردن انواع مبل + ۱۳ نکته مهم که باید بدانید

۸ ترفند تمیز کردن انواع مبل + ۱۳ نکته مهم که باید بدانید


23 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن انواع مبل

برای تمیز کردن انواع مبل در خانه باید از تمیز کننده‌های متفاوتی استفاده کنید. به طور کلی تمیز کردن مبلمان رنگ روشن معمولا کمی سخت‌تر از شستن مبل رنگ تیره است. اما اگر با جزییات آموزش شستشوی انواع مبل در خانه آشنا باشید، می‌توانید به راحتی از شر لکه‌های تیره و زننده روی پارچه‌های مختلف مبل راحت شوید و ظاهری نو به آن‌ها ببخشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش تمیز کردن مبل با چند ترفند ساده آشنا شوید.

آموزش شستشوی انواع مبل در خانه

آموزش شستشوی انواع مبل در خانه

برای تمیز کردن انواع مبل روش‌های متعددی وجود دارد. اگر قصد دارید خودتان در خانه مبلمان را تمیز کنید، در ادامه می‌توانید با آموزش شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه به طور کامل آشنا شوید.

۱- استفاده از سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای رنگ روشن

استفاده از سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای رنگ روشن

«سرکه» بهترین محلول خانگی تمیز کننده مبل رنگ روشن است. برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای می‌توانید در یک ظرف مقداری سرکه را با آب ترکیب کنید. سپس آن را در یک شیشه اسپری‌دار بریزید. حالا این محلول را روی مبل پارچه‌ای اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید. در ادامه بدون اینکه محل مورد نظر را مالش دهید، آن را خشک کنید تا مبل شما تمیز شود.

شما می‌توانید سرکه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- تمیز کردن انواع مبل با جارو برقی

برای از بین بردن خاک و تمیز کردن خرده‌ها و ذرات اضافی لابه‌لای مبل می‌توانید از جارو برقی کمک بگیرید. برای این کار باید قبل از هر اقدامی سطح روی مبل و درز و کناره‌های آن را با جارو برقی تمیز کنید.

۳- استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای

اگر جنس مبل شما پارچه‌ای است، می‌توانید مقداری جوش شیرین روی مبل بپاشید. حدود ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید و بعد سطح مبل را با جارو تمیز کنید. جوش شیرین لکه‌های روی مبل را از بین می‌برد و ظاهری تمیز به مبل شما می‌بخشد. برای تمیز کردن مبل رنگ روشن می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و از این خمیر روی لکه‌های مبل یا تمام سطوح آن استفاده کنید. در این روش باید ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از این که جوش شیرین به طور کامل جذب شد، مبل را با جارو برقی تمیز کنید.

می‌توانید جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- تمیز کردن انواع مبل پارچه‌ای با بخارشوی

برای تمیز کردن مبل رنگ کرم یا تیره با روکش پارچه‌ای می‌توانید از «بخارشوی» استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید سطح مبل را با جارو برقی تمیز کنید. سپس با بخارشوی لکه‌های روی مبل را تمیز کنید. در ادامه درب و پنجره‌ها را باز کنید یا کولر را روشن کنید تا مبل‌ها به خوبی خشک شوند. در این روش حتما ابتدا بخشی از پشت مبل را با بخارشوی تمیز کنید و اگر مشکلی برای پارچه مبلی ایجاد نشد، از آن برای تمیز کردن سایر بخش‌ها استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

برای مطالعه روش‌های تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای با مواد مختلف روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۵- تمیز کردن کاناپه پلی استر با آب یا مایع ظرفشویی

اگر جنس پارچه مبلمان شما «پلی استر» یا سایر پارچه‌های مصنوعی است، بهتر است آن را تنها با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. این پارچه‌ها نباید با آب زیاد و شوینده‌های قوی شسته شوند. برای تمیز کردن مبل پلی استر باید یک اسفنج را مرطوب کنید و آن را روی مبل بکشید تا تمیز شود. در صورتی که لکه تیره یا زننده روی مبل ایجاد شده است، می‌توانید از مقداری کمی مایع ظرفشویی برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

می‌توانید مایع ظرفشویی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: کاربردهای مایع ظرفشویی در خانه داری

تخفیف شوینده های افق کوروش

۶- تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌ای با شامپو فرش

تمیز کردن مبل مخمل و پارچه‌ای با شامپو فرش

یک راهکار دیگر برای تمیز کردن انواع مبل مخمل و پارچه‌ای استفاده از «فرش شوی» یا «شامپو فرش» است. در این روش باید مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید و آن را خوب هم بزنید. سپس با کم یک اسفنج نرم مقداری از کف روی شامپو فرش را بردارید و مبل را تمیز کنید. برای اینکه تکنیک‌های صحیح استفاده از شامپو فرش را یاد بگیرید روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

برای تهیه شامپو فرش به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۷- تمیز کردن مبل چرمی رنگ روشن با سرکه سفید

برای تمیز کردن مبل چرمی رنگ روشن می‌توانید مقدار مساوی آب و سرکه سفید را مخلوط کنید. سپس یک دستمال میکروفایبر را به این ترکیب آغشته کنید و سطح مبل چرمی را با آن تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان نباید برای مبلمان چرمی که رنگ تیره‌ای دارند استفاده شود.

در صورت تمایل دستمال میکروفایبر را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش تهیه کنید.

۸- نحوه تمیز کردن لکه‌های مبل مخمل با آبلیمو

برای از بین بردن لکه‌های روی مبل مخمل می‌توانید مقداری آبلیمو، آب و جوش شیرین را ترکیب کنید. سپس یک پارچه تمیز را به این ترکیب آغشته کنید و آن را روی محل لکه قرار دهید. در این روش به هیچ عنوان نباید پارچه را روی لکه بکشید. چند دقیقه صبر کنید و بعد رطوبت مبل را با یک پارچه، خشک کنید.

برای تهیه آبلیمو به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن انواع مبل بدانید

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن انواع مبل بدانید

  • قبل از تمیز کردن انواع مبل ابتدا برچسب روی مبل را مطالعه کنید. در صورتی که روی برچسب علامت W وجود دارد یعنی باید مبل را تنها با آب تمیز کنید. S به این معنا است که می‌توانید برای تمیز کردن مبل از یک پاک‌کننده مخصوص بدون آب استفاده کنید.  WS یعنی می‌توانید برای تمیز کردن مبل از آب یا حلال دیگر استفاده کنید و X یعنی مبلمان را تنها با جاروبرقی تمیز کنید.
  • قبل از تمیز کردن مبل به هر روشی، ابتدا تمیزکننده مورد نظرتان را روی بخش کوچکی از پشت مبل تست کنید و اگر مشکلی ایجاد نشد، از آن برای سایر بخش‌ها استفاده کنید.
  • جوش شیرین نه تنها به از بین بردن لکه‌های مبل کمک می‌کند، بلکه موجب از بین رفتن بوی بد مبل پارچه‌ای نیز می‌شود. مثل کاربردهای جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد فرش.
  • قبل از تمیز کردن مبل به هر روشی، ابتدا سطح مبل و درزهای آن را با جارو برقی تمیز کنید.
  • بهترین مایع برای شستن مبل چرمی، مقداری آب است. برای تمیز کردن مبل چرمی می‌توانید یک پارچه میکروفیبر را به کمی آب آغشته کنید و سطح مبل را با آن تمیز کنید. در ادامه می‌توانید از کمی مواد براق کننده یا محلول‌های مخصوص تمیز کردن مبل چرمی استفاده کنید.
  • برای درخشش قسمت‌های چوبی مبل می‌توانید از مقداری روغن بچه استفاده کنید. یک پارچه میکروفیبر را به مقداری روغن بچه آغشته کنید و روی قسمت‌های چوبی بمالید.
  • اگر حیوان خانگی دارید، می‌توانید برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای و جمع کردن موهای حیوان از پرزگیر استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن مبل حتما از دستمال تمیز و سفید رنگ استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن مبل میکروفایبر که ترکیبی از «پلی استر» و «پلی آمید» است، می‌توانید از مقداری الکل سفید استفاده کنید. در این روش ابتدا باید مقداری الکل را با اسپری روی مبل بپاشید و بعد با یک پارچه میکروفیبر تمیز مبل را پاک کنید.
  • به منظور تمیز کردن لکه آب از روی مبل می‌توانید از محلول الکل سفید و نمک استفاده کنید. در این روش باید مقداری از این محلول را روی مبل بپاشید و بعد آن را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید.
  • برای تمیز کردن لکه خون از مبل می‌توانید از مقداری نشاسته ذرت و آب استفاده کنید. برای این کار مقداری نشاسته را در آب سرد حل کنید تا یک مایه غلیظ درست شود. این مایه را روی لکه خون بمالید به نحوی که کاملا روی لکه را بپوشاند. بعد از خشک شدن این ترکیب را از روی مبل بردارید.
  • در صورتی که مبل پارچه‌ای شما با خودکار کثیف شده، می‌توانید محل لکه را خیس کنید و بعد روی آن کمی نمک بریزید و در نهایت لکه را با پنبه تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه میوه از مبل سفید می‌توانید از مقداری آب و صابون استفاده کنید. همچنین اگر پارچه مبل پشمی است، می‌توانید از مخلوط ۲۰ درصد پراکسید هیدروژن ۳ درصد و چند قطره آمونیاک استفاده کنید. اگر مبل شما ابریشمی است، از مخلوط آب و ۹۰ درصد الکل سفید برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی مبل استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه نخود | غذای نذری محرم یزد و دزفول + فیلم

سوالات متداول درباره تمیز کردن انواع مبل

سوالات متداول در مورد تمیز کردن انواع مبل

چگونه لکه‌های روغن را از مبل پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه روغن از مبل پارچه‌ای می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. در این روش باید جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید و خمیری که تهیه کردید را روی لکه قرار دهید. بعد از خشک شدن جوش شیرین می‌توانید آن را با جارو برقی تمیز کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن کوسن‌های کاناپه چیست؟

برای تمیز کردن کوسن‌ها می‌توانید روکش آن‌ها را جدا کنید و در ماشین لباسشویی بشویید و یا لکه روی کوسن‌ها را با مقداری آب و سرکه سفید تمیز کنید و بعد آن‌ها را در هوا آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

برای تمیز کردن مبل از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

به منظور تمیز کردن و شستن انواع مبلمان در خانه می‌توانید از بخارشوی، شامپو فرش، سرکه، جوش شیرین و بخار شوی استفاده کنید.

شستشوی مبل مخمل در خانه چگونه است؟

برای تمیز کردن مبل مخمل در خانه می‌توانید از شامپو فرش استفاده کنید.

مبل چرک مرده با چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن مبل چرک مرده می‌توانید از جوش شیرین، سرکه یا شامپو فرش استفاده کنید. یک روش تمیز کردن مبل چرک مرده این است که یک‌چهارم فنجان سرکه را با سه‌چهارم فنجان آب ترکیب کنید، مقداری از آن را روی یک پارچه تمیز نخی بریزید و لکه‌های مبل را با ضربه‌های آرام پاک کنید.

 

کالابرگ الکترونیک