طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو به روش سرخ کردن، در فر، کبابی و بخارپز

طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو به روش سرخ کردن، در فر، کبابی و بخارپز


29 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو به روش سرخ کردن، در فر، کبابی و بخارپز

درست کردن ماهی خوشمزه بدون بو، مهارتی است که خیلی‌ها ندارند. کم نیستند افرادی که به خاطر بوی زهم ماهی، این غذا را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. ماهی‌ها سرشار از مواد مغذی و امگا ۳ هستند که باید حتما بخشی از سبد غذایی هفتگی را تشکیل دهند، پس بهتر است برای گرفتن بوی زهم ماهی قبل از پخت و درست کردن یک ماهی خوشمزه، فوت و فن‌های آن را بلد باشید و از طعم این غذای مفید و مقوی با ماهی، لذت ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو به چند روش سرخ کردن ماهی بدون بو در تابه، در فر، به صورت کبابی و بخارپز را به شما آموزش خواهیم داد و روش‌های خوش طعم کردن ماهی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه ماهی خوشمزه سرخ شده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماهی قزل آلا ۱ عدد
آرد نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو یا آب نارنج تازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ تا ۳ حبه
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
پودر فلفل پاپریکا و پودر زیره به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای سرخ کردن ماهی بدون بو: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه خوشمزه ترین روش پخت ماهی (سرخ کرده)

مراحل طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو (سرخ کرده)

ماهی سرخ شده، یکی از بهترین روش‌های پخت ماهی خوشمزه برای درست کردن سبزی پلو با ماهی است به شرط این که فوت و فن مزه‌دار کردن ماهی به روش سرآشپزهای حرفه‌ای را بلد باشید. در ادامه مراحل طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو به روش سرخ کردن در تابه را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: ماهی را آماده کنید

ابتدا برای شروع کار، ماهی را کاملا بشویید و با دست روی پوست آن بمالید تا حالت لزجی روی پوست از بین برود. داخل شکم ماهی را هم بشویید. ماهی را در یک ظرف مسطح پهن بگذارید و قسمت روی آن و داخل شکم ماهی را نمک بپاشید. میزان نمک نباید کم باشد. نمک را روی پوست و داخل شکم ماهی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید تا بوی زهم ماهی قبل از پخت گرفته شود. سایر ترفندهای گرفتن بوی زهم ماهی قبل از پخت را بلد هستید؟

مرحله دوم: ماهی را خشک کنید

سپس سطح روی ماهی و داخل شکم ماهی را به خوبی بشویید تا همه نمک‌ها خارج شوند. ماهی را در یک آبکش بگذارید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهد و کاملا خشک شود. برای اطمینان با دستمال حوله‌ای، روی ماهی و سطح داخلی آن را خشک کنید.

حتما بخوانید  با کیک بیات چی درست کنم | ۱۱ طرز تهیه دسر و شیرینی با خرده کیک

مرحله سوم: مواد مرینیت ماهی را آماده کنید

در یک کاسه، آب لیمو یا آب نارنج، نمک، زعفران، فلفل سیاه، فلفل پاپریکا، زردچوبه و فلفل قرمز را بریزید و با هم مخلوط کنید. پیاز و سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. ماهی را در مواد مرینیت بگذارید و شروع به ماساژ دادن ماهی با مواد کنید تا کاملا همه ماهی‌ها را بپوشاند. روی ماهی را با سلفون بپوشانید و آن را در یخچال بگذارید تا به مدت حداقل یک ساعت در مواد مرینیت بمانند. می‌توانید به جای ادویه‌جات گفته شده فقط از ادویه مخصوص ماهی هم استفاده کنید.

انواع ماهی تازه، آبلیمو، آب نارنج، نمک، زعفران، فلفل سیاه، زیره، فلفل پاپریکا، زردچوبه و فلفل قرمز و ادویه ترکیبی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: ماهی‌ را سرخ کنید

بعد از آماده شدن و مزه‌دار شدن ماهی، آن را از مواد مرینیت بیرون بیاورید و پیازها و سیرها را جدا کنید. در یک سینی، آرد یا آرد سوخاری بریزید و ماهی‌ را در آن بغلتانید تا همه سطح آن را بپوشاند. (می‌توانید ماهی را بدون سوخاری کردن، فقط سرخ کنید). در یک تابه، روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. سپس ماهی را در تابه بگذارید. اجازه دهید یک طرف ماهی سرخ شود و سپس آن را به آرامی برگردانید و سمت دیگر ماهی را هم سرخ کنید تا طلایی شود.

روغن سرخ کردنی و آرد سفید یا آرد سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: ماهی را سرو کنید

بعد از سرخ شدن ماهی، در یک بشقاب، یک دستمال حوله‌ای بگذارید و ماهی را روی آن قرار دهید تا روغن اضافی ماهی خارج شود. کنار ماهی چند تکه برش‌های لیموی تازه، سبزیجاتی مثل جعفری و گوجه‌فرنگی قرار دهید و ماهی را با برنج آبکش، برنج کته یا با سبزی پلو سرو کنید.

روش تهیه ماهی خوشمزه بدون بو در فر

طرز تهیه ماهی خوشمزه بدون بو در فر

برای درست کردن انواع ماهی مثل قزل آلا یا ماهی شیر در فر، ماهی را با ادویه‌های مختلف یا ادویه مخصوص ماهی و زعفران و نمک (مانند روش بالا) مزه‌دار کنید و استراحت دهید. سپس با دست، مواد مرینیت را جدا کنید. لازم نیست ادویه‌ها و زعفران را از ماهی پاک کنید.

در سینی یا ظرف مخصوص فر، فویل یا کاغذ آلومینیومی بیندازید و ماهی را روی آن قرار دهید. روی ماهی مقداری کره آب شده یا روغن زیتون بمالید. فویل را می‌توانید دور ماهی بپیچید یا باز بگذارید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ماهی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (گاهی ۳۰ دقیقه زمان لازم است، بسته به نوع گوشت و ضخامت ماهی) در فر بگذارید تا مغزپخت شود. سپس ماهی را بیرون بیاورید و با برنج یا نان سرو کنید.

شما می‌توانید کره و روغن زیتون را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن های سرخ کردن ماهی به روش رستورانی

دستور تهیه ماهی بدون بو کبابی

طرز تهیه ماهی بدون بو به روش کبابی

در این روش، ماهی را با نمک، آبلیمو و ادویه‌های دلخواه مزه‌دار کنید و به مدت ۱ تا ۳ ساعت استراحت دهید تا طعم بگیرد. سپس زغال کبابی را آماده کنید. ماهی را از مواد مرینیت بیرون بیاورید و روی توری بگذارید و روی زغال منقل قرار دهید. یک طرف ماهی که کباب شد، طرف دیگر آن را کبابی کنید. روی ماهی را در هنگام کبابی شدن، کمی کره بمالید یا زعفران دم کرده اسپری کنید. وقتی ماهی کبابی و آماده شد، آن را سرو کنید. پیشنهاد می‌کنیم روش تهیه ماهی کبابی با حشو به روش جنوبی را هم مطالعه کنید.

حتما بخوانید  روش های تشخیص میگو سالم و تازه

روش تهیه ماهی خوشمزه به روش بخارپز یا در ایرفرایر

طرز تهیه ماهی خوشمزه به روش بخارپز

اگر می‌خواهید ماهی خوشمزه و بدون بو را به صورت بخارپز و بدون روغن درست کنید، روش اول استفاده از دستگاه ایرفرایر یا دستگاه بخارپز است. در این روش، کافی است ماهی را که از قبل مزه‌دار کرده و استراحت داده‌اید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دستگاه ایرفرایر یا دستگاه بخارپز قرار دهید تا آماده شود.

اما در صورتی که به دستگاه هواپز (ایرفرایر) دسترسی ندارید یا بخارپز ندارید، می‌توانید در یک قابلمه یا تابه بزرگ، تا نیمه آب بریزید و یک سبد فلزی یا ظرف مخصوص بخارپز را روی آن قرار دهید. توجه کنید که سطح آب باید پایین‌تر از سبد باشد. اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. سپس فیله ماهی مزه‌دار شده را در یک بشقاب قرار دهید و بشقاب را روی سبد بگذارید. درب قابلمه را ببندید و بعد از ۲۰ دقیقه به سراغ آن بروید. به کمک یک چنگال، میزان پختگی ماهی را تست کنید و بعد از پخت کامل ماهی، آن را سرو کنید.

نکات تهیه ماهی خوشمزه بدون بو

نکات تهیه ماهی خوشمزه بدون بو

  • حتما از بهترین ماهی‌های شمال یا جنوب که تازه باشند استفاده کنید. اگر ماهی مانده باشد، هم طعم و هم بوی بسیار زننده‌ای دارد که حتی در صورت استفاده از ادویه و مرینیت ماهی، ممکن است قابل خوردن نباشد.
  • مهم‌ترین اصل در طرز تهیه یک ماهی خوشمزه و بدون بو، گرفتن بوی زهم ماهی است که با مرینیت کردن اصولی آن، باید انجام دهید.
  • برای گرفتن پوست ماهی، می‌توانید با چاقوی تیز، پوست آن را جدا کنید یا ماهی را چند ثانیه در ظرف آب جوش بزنید و بیرون بیاورید تا پوست آن جدا شود.
  • چطوری ماهی سرخ کنم خوشمزه بشه؟ اگر بعد از سرخ شدن یا کبابی شدن ماهی یک سس با کره آب شده و زعفران دم کرده درست کنید و روی آن بمالید، یک ماهی زعفرانی بدون بو دارید که عطر و طعم بسیار خوب و بافت بسیار لطیفی پیدا دارد.
  • انواع ماهی برای مزه‌دار شدن بین ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت باید در مواد مرینیت بمانند. کمتر و بیشتر از این زمان، باعث پایین آمدن کیفیت طعم و بافت ماهی می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ماهی خوشمزه بدون بو

چرا ماهی سرخ شده یا در فر و آبپز تلخ می‌شود؟

تلخ شدن ماهی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر ماهی تازه نباشد و مانده باشد، طعم آن به تلخی می‌زند، همچنین این ماهی بوی زننده‌ای خواهد داشت. یک دلیل دیگر هم این است که احتمالا ماهی برای مدت طولانی در مواد مرینیت و آبلیمو خوابانده شده است.

چرا ماهی در هنگام سرخ شدن، از هم می‌پاشد؟

دلیل خرد شدن و پاشیدن ماهی در تابه، هنگام سرخ کردن و برگرداندن آن، بیش از حد نرم شدن آن است. ماهی نباید بیش از ۳ ساعت در مواد مرینیت استراحت کند چون بافت گوشت، از هم وا می‌رود.

طرز تهیه ماهی قزل آلا بدون بو چگونه است؟

برای مزه دار کردن ماهی قزل آلا و گرفتن بوی زهم آن می‌توانید از ترکیب نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا با کمی سرکه سفید استفاده کنید و این سس را در زمان پخت یا سرخ کردن ماهی روی آن بریزید.

 

کالابرگ الکترونیک