۷ روش سریع باز کردن یخ گوشت + بایدها و نبایدهای یخ زدایی گوشت

۷ روش سریع باز کردن یخ گوشت + بایدها و نبایدهای یخ زدایی گوشت


2 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نحوه باز کردن یخ گوشت با روش‌های بهداشتی و باید و نبایدهای آن

چگونه گوشت منجمد را به روش صحیح و سریع یخ‌زدایی کنیم؟ شاید تصور کنید نحوه باز کردن یخ گوشت اهمیت زیادی ندارد و با هر روشی‌ می‌توان انواع گوشت را یخ‌زدایی کرد. بنابراین، لازم است بدانید برخی از شیوه‌های دیفراست (Defrost) کردن گوشت کاملا غیر بهداشتی هستند و ممکن است احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های گوارشی خطرناک را افزایش دهند. با ما در سرویس سبک زندگی از مجله کوروش همراه باشید تا با مناسب‌ترین روش‌های یخ‌زدایی انواع گوشت آشنا شوید.

نحوه باز کردن یخ گوشت منجمد

نحوه باز کردن یخ گوشت برزیلی

نحوه باز کردن یخ گوشت منجمد برزیلی یا هر گوشت قرمز منجمد دیگری تا اندازه زیادی به حجم آن بستگی دارد و با روش‌های ایمن امکان‌پذیر است.

روش اول: یخ‌زدایی گوشت در یخچال

روش یخ زدایی گوشت در یخچال بسیار ایمن و بهداشتی است. دلیل‌اش هم این است که روند یخ‌زدایی در بازه دمایی ثابتی انجام می‌گیرد که برای رشد باکتری‌ها اصلا مناسب نیست. یعنی، باکتری‌هایی مانند اشرشیا کُلی (E.coli)، سالمونلا (Salmonella) و لیستریا (Listeria) در دمای یخچال نمی‌توانند رشد کنند و تکثیر شوند.

پس برای یخ‌زدایی گوشت با این روش، لازم است بسته گوشت را داخل یک کاسه یا ظرف گود مناسبی قرار دهید تا خونابه ناشی از آب شدن آن بیرون نریزد. سپس، ظرف حاوی گوشت منجمد را در یکی از پایین‌ترین طبقات یخچال بگذارید. توجه داشته باشید، قطعات گوشت بسته به وزن و ابعاد برای باز شدن در یخچال تقریبا به ۱۰ تا ۲۴ ساعت زمان نیاز دارند.

به‌عنوان مثال، برای آب شدن یک بسته ۲ و نیم کیلویی گوشت باید زمانی معادل یک شبانه‌روز یا ۲۴ ساعت را در نظر بگیرید. برای یخ‌زدایی این قبیل قطعات حجیم گوشت حتما باید زمان لازم سپری شود؛ چون برای مثال گوشت منجمد برزیلی معمولا حجیم است و نهایتا، محصول خریداری شده باید قطعه قطعه و مجددا بسته‌بندی شود. بنابراین، عجله نکنید و اجازه دهید روند یخ‌زدایی گوشت کاملا سپری شود.

روش دوم: یخ زدایی گوشت با نمک

استفاده از محلول نمک و آب کاملا خنک هم یکی از سریع‌ترین روش‌های یخ‌زدایی گوشت منجمد است. برای این منظور، کافی است یک کاسه با ابعاد مناسب را انتخاب کنید و یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید.

سپس، بسته گوشت منجمد را درون کاسه قرار دهید و بسته به وزن گوشت بین ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت منتظر بمانید. توجه داشته باشید، گوشت مورد نظرتان باید حتما در یک کیسه وکیوم قرار داشته باشد تا محلول آب و نمک طعم و بافت گوشت را تغییر ندهد.

وکیوم بودن کیسه و وجود نداشتن هوا در آن از این جهت اهمیت دارد که به غوطه‌وری بهتر بسته گوشت در محلول آب و نمک کمک می‌کند. یخ زدایی با نمک و آب از بهترین و سالم‌ترین شیوه‌هایی است که از تغییر رنگ و بافت گوشت جلوگیری می‌کند. پس از باز شدن یخ، می‌توانید گوشت را از کیسه خارج کرده و به روش مرسوم طبخ کنید.

برای خرید کیسه زیپ دار و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش سوم: باز کردن یخ گوشت در آب

وقتی صحبت از نحوه باز کردن یخ گوشت به میان می‌آید، لازم است به استفاده از آب و بدون نمک هم اشاره کنیم. در مقایسه با یخ‌زدایی گوشت در یخچال، این روش هم سرعت بالاتری دارد و بسیار ایمن و سالم است. انجام این کار، بسته به وزن و ابعاد گوشت ممکن است بین یک تا چند ساعت طول بکشد.

به‌عنوان مثال، برای باز شدن یخ یک بسته نیم کیلویی گوشت باید حدود یک ساعت زمان در نظر بگیرید. این در حالی است که یخ‌زدایی یک بسته گوشت ۱ و نیم تا ۲ کیلوگرمی با این روش احتمالا ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

برای باز کردن یخ گوشت در آب، ابتدا آن را در یک کیسه وکیوم یا زیپ کیپ قرار دهید. اگر از کیسه فریزر استفاده می‌کنید، تا جای ممکن مراقب باشید آب داخل‌ کیسه نشود؛ چون قرارگیری گوشت در معرض آب موجب تغییر رنگ و بافت آن می‌شود. سپس، بسته را داخل یک کاسه با ابعاد مناسب بگذارید؛ به‌طوری‌که گوشت بتواند کاملا در آن غوطه‌ور شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش لوبیا چیتی به 2 روش با گوشت و بدون گوشت

ظرف را داخل سینک پاکیزه قرار دهید. شیر آب را روی حالت خنک تنظیم کرده و آن را به‌صورتی باز کنید که جریان آب کاملا کم فشار باشد و پس از جاری شدن بر روی بسته در ظرف جمع شود. برای آن‌که گوشت بسته‌بندی شده در زیر آب باقی بماند و به سمت سطح ظرف حرکت نکند یک بشقاب یا یک جسم نسبتا سنگین دیگر را روی آن بگذارید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

پس از دیفراست شدن گوشت در آب، لازم است آن را هر چه سریع‌تر بپزید. ممکن است بخواهید بخشی از گوشت را طبخ کرده و بخش دیگر را دوباره منجمد کنید. در این صورت، لازم است قسمت دوم را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. سپس، می‌توانید آن را برش بزنید، در کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر بگذارید.

برای خرید کیسه فریزر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش چهارم: باز کردن یخ گوشت در مایکروویو

نحوه باز کردن یخ گوشت در مایکروویو بسیار ساده است. برای این منظور، کافی است بسته حاوی گوشت منجمد را در یک بشقاب گود قرار دهید. به این ترتیب، خونابه ناشی از ذوب شدن گوشت در داخل دستگاه نمی‌ریزد. توجه داشته باشید، ظرفی که انتخاب می‌کنید باید برای قرارگیری در مایکروویو مناسب باشد.

سپس، دستگاه مایکروفر را روی حالت دیفراست (defrost) تنظیم کنید و بسته به وزن و اندازه بسته‌بندی گوشت، زمان لازم را به مایکروویو بدهید. تفاوت تنظیمات دیفراست با حالت عادی مایکروویو این است که قدرت دستگاه را در پایین‌ترین وضعیت ممکن قرار می‌دهد. به این ترتیب، احتمال تخریب بافت گوشت، پخته شدن برخی از بخش‌ها و تغییر رنگ به حداقل می‌رسد.

خوب است بدانید مثلا دیفراست کردن یک قطعه گوشت ۴۰۰ گرمی در مایکروویو تقریبا به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. طبیعتا، به قطعات بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باید فرصت بیش‌تر یا کم‌تری داده شود. برای اطمینان از یخ‌زدایی همه قسمت‌های گوشت، پیشنهاد می‌کنیم در طول این فرآیند چند بار گوشت را پشت و رو کنید. پس از باز شدن یخ گوشت در مایکروویو حتما گوشت را بپزید و بسته گوشت را مجددا منجمد نکنید.

در صورت تمایل برای خرید انواع گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نحوه باز کردن یخ گوشت چرخ کرده

نحوه باز کردن یخ گوشت چرخ کرده

نحوه باز کردن یخ گوشت چرخ کرده به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر از گوشت تکه‌ای است. در مقایسه با گوشت منجمد برزیلی و سایر انواع گوشت منجمد قرمز، باز شدن یخ گوشت چرخ کرده گوشت و مرغ معمولا به زمان کمتری نیاز دارد.

روش‌های یخ‌زدایی گوشت چرخ کرده هم درست مانند موارد بالاست. با این تفاوت که هر یک از شیوه‌ها به‌طور معمول در مدت کوتاه‌تری به نتیجه می‌رسند. برای اطمینان از آسان شدن فرآیند دیفراست گوشت چرخ کرده، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام بسته‌بندی و پیش از منجمد کردن حتما آن را در کیسه فریزر یا زیپ کیپ قرار دهید و با وردنه یا با استفاده از کف دست کاملا سطح گوشت را صاف کنید. به این ترتیب، در مرحله یخ‌زدایی با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید و یخ گوشت مورد نظرتان در کم‌ترین زمان ممکن باز می‌شود.

برای خرید گوشت چرخ کرده و گوشت چرخ کرده مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نحوه باز کردن یخ گوشت مرغ

نحوه باز کردن یخ گوشت مرغ

گوشت مرغ از انسجام کم‌تری برخوردار است و در مدت زمان کوتاه‌تری دیفراست می‌شود. روش باز کردن یخ گوشت مرغ هم عینا مانند موارد بالاست. تنها تفاوت در این است که به دلیل برخورداری از انسجام کم‌تر در مدت زمان کوتاه‌تری دیفراست می‌شود.

توجه داشته باشید، امکان وجود باکتری‌های خطرناک در گوشت مرغ بیش از سایر انواع گوشت قرمز و سفید است. بنابراین، برای جلوگیری از انتشار این باکتری‌ها در فضای آشپزخانه پیشنهاد می‌کنیم در هنگام شست‌وشو، قطعه قطعه کردن، بسته‌بندی یا یخ‌زدایی گوشت مرغ حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پلو سنگ سیر کردی به 2 روش

در ضمن، توصیه می‌کنیم مرغ را پس از دیفراست کردن حتما بپزید. برای مطالعه کامل روش‌های یخ زدایی گوشت مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شما می‌توانید برای خرید گوشت مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نحوه باز کردن یخ گوشت ماهی

نحوه باز کردن یخ گوشت ماهی

نحوه باز کردن یخ گوشت ماهی باید با روش‌هایی انجام شود که بافت لطیف ماهی آسیب نبیند و رنگ و طعم‌اش تغییر نکند. گوشت ماهی بافت بسیار لطیفی دارد و باید با آرامش بیشتری یخ‌زدایی شود. بنابراین، برای دیفراست کردن ماهی توصیه می‌کنیم تنها از روش‌های قرار دادن در یخچال یا یخ‌زدایی با آب استفاده کنید. خبر خوب این است که باز شدن یخ گوشت ماهی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

برای خرید انواع ماهی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بایدهای نحوه باز کردن یخ گوشت منجمد

بایدهای نحوه باز کردن یخ گوشت منجمد

  • پس از یخ‌زدایی گوشت مرغ در آب سرد حتما سینک و ظروف استفاده شده را به‌دقت و با کمک مواد ضدعفونی کننده شست‌وشو دهید. به این ترتیب، احتمال پراکنده شدن باکتری‌های موجود در آن را به حداقل می‌رسانید.
  • برای باز کردن یخ گوشت باید وزن و ابعاد آن را در نظر بگیرید. برای یخ‌زدایی یک بسته گوشت دو و نیم کیلوگرمی در یخچال باید بین ۱۰ تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید. با این فرمول، می‌توانید مدت زمان لازم برای دیفراست شدن قطعات کوچک‌تر را هم پیدا کنید.
  • برای یخ‌زدایی نیم کیلوگرم گوشت در آب سرد و جاری لازم است ۳۰ دقیقه زمان صرف کنید. با افزایش وزن بسته‌بندی، طبیعتا باید مدت بیش‌تری را در نظر بگیرید.
  • در هنگام یخ‌زدایی گوشت در مایکروویو حتما تنظیمات آن را در حالت دیفراست قرار دهید و برحسب وزن بسته و نوع گوشت، زمان مورد نیاز را مشخص کنید. توجه داشته باشید، در طول این فرآیند لازم است چند بار گوشت را پشت و رو کنید.
  • گوشت ماهی را فقط در یخچال یا با استفاده از آب جاری و خنک یخ‌زدایی کنید.

نبایدهای نحوه باز کردن یخ گوشت

نبایدهای نحوه باز کردن یخ گوشت

  • برای باز کردن یخ گوشت هرگز نباید گوشت را برای چند ساعت در دمای اتاق به حال خود رها کنید. درواقع برای یخ‌زدایی هر نوع گوشتی، هرگز نباید آن را به مدت چندین ساعت در دمای اتاق و روی کانتر آشپزخانه قرار دهید. در غیر این صورت، باکتری‌های مختلف و خطرناکی مانند اشرشیا کُلی (E.coli)، سالمونلا (Salmonella) و لیستریا (Listeria) به‌سرعت در آن رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند. این روند، احتمال مسمومیت غذایی و بیماری‌های گوارشی را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • استفاده از آب داغ هم از گزینه‌های نامناسب و غیر بهداشتی برای باز کردن یخ گوشت به حساب می‌آید. با انجام این کار، شما به بالا رفتن دمای گوشت خام و قرارگیری آن در محدوده خطر کمک می‌کنید. خوب است بدانید، بازه دمایی ۵ تا ۵۷.۲ سانتی‌گراد به‌عنوان محدوده خطر برای گوشت خام شناخته می‌شود. این همان دمایی است که همه باکتری‌های خطرناک با سرعت در آن تکثیر می‌شوند.
  • یخ زدایی گوشت در توستر اصلا توصیه نمی‌شود. دلیل‌اش هم این است که این دستگاه دارای تنظیمات دیفراست نیست. بنابراین، انجام این کار موجب تغییر رنگ و بافت گوشت می‌شود و حتی ممکن است قسمت‌هایی از آن را به‌صورت پیش‌بینی نشده و غیر‌اصولی بپزد.
  • برای یخ‌زدایی گوشت ماهی هرگز از مایکروویو استفاده کنید. دلیل‌اش هم این است که گوشت ماهی بافت لطیفی دارد و با قرارگیری در مایکروویو به سرعت تغییر رنگ، بافت و طعم‌  می‌دهد.

سوالات متداول درباره نحوه باز کردن یخ گوشت

فوت و فن‌های نحوه باز کردن یخ گوشت

نحوه استفاده از گوشت یخ‌زده چیست؟

در شرایط خاصی، ممکن است وقت کافی برای دیفراست کردن گوشت منجمد را نداشته باشید. در این صورت می‌توانید آن را بدون یخ‌زدایی طبخ کنید. برای این منظور، نهایتا لازم است از پخته شدن کامل گوشت اطمینان یابید. یادتان باشد، زمان مورد نیاز برای طبخ گوشت منجمد تقریبا ۵۰ درصد بیش‌تر از گوشت دیفراست شده خواهد بود.

چگونه یخ گوشت چرخ کرده را سریع آب کنیم؟

با استفاده از روش یخ زدایی گوشت با نمک و آب و به روشی که در بالا اشاره شد، شما می‌توانید گوشت چرخ کرده را به سریع‌ترین شکل ممکن دیفراست کنید. البته، با کمک مایکروویو هم می‌توانید این کار را انجام دهید. در این صورت، لازم است نکاتی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم را به‌دقت رعایت کنید.

 

کالابرگ الکترونیک