۳ روش‌ خشک کردن گوجه سبز در آفتاب، فر، توستر و سولاردم

۳ روش‌ خشک کردن گوجه سبز در آفتاب، فر، توستر و سولاردم


21 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ روش‌ خشک کردن گوجه سبز در آفتاب، فر، توستر و سولاردم

چطور گوجه سبز را خشک کنیم؟ گوجه سبز از آن دسته میوه‌های نوبرانه و پرطرفدار بهاری است. طعم ترش و لذت بخش گوجه سبز باعث شده تا بسیاری از افراد تمایل داشته باشند روش خشک کردن گوجه سبز را یاد بگیرند تا در هر فصلی که دلشان می‌خواهد این میوه خوشمزه را در دسترس داشته باشند. اگر سوال شما هم این است که با گوجه سبز چی میشه درست کرد شما می‌توانید آلوچه خشک یا همان گوجه سبز خشک درست کنید و آن را در کنار سایر تنقلات یا به عنوان چاشنی غذا مصرف کنید. روش خشک کردن آلوچه بسیار آسان است. شما می‌توانید گوجه سبز یا آلوچه را در آفتاب یا با استفاده از فر، دستگاه میوه خشک‌کن خانگی، سولاردم و توستر خشک کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما انواع روش‌های خشک کردن گوجه سبز را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای خشک کردن گوجه سبز در آفتاب

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه سبز سفت و تازه ۱ کیلوگرم
نمک ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان خشک شدن گوجه سبز در آفتاب: ۴ الی ۵ روز

طرز خشک کردن آلوچه در آفتاب

طرز خشک کردن آلوچه در آفتاب

خشک کردن گوجه سبز در آفتاب به روش طبیعی نیاز به دانستن یکسری جزییات و ترفندها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مرحله اول: گوجه سبزهای تازه و سفت تهیه کنید

در ابتدا باید گوجه سبزهای سالم آبدار و سفت را انتخاب کنید. انتخاب گوجه سبز سالم و سفت باعث می‌شود تا آلوچه خشک شما ماندگاری بیشتری داشته باشد. گوجه سبزهای سالم هنگام خشک شدن شکل و ظاهر بهتری خواهند داشت.

مرحله دوم: گوجه سبزها را بشویید

برای شستن گوجه سبزها آنها را در یک لگن آب سرد ریخته و پس از گذشت ۳۰ دقیقه آنها را به دقت بشویید. هنگام شستن گوجه سبزها دم و شاخ و برگ آن‌ها را بگیرید. شما می‌توانید از مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات برای شستن مطمئن گوجه سبزها استفاده کنید.

در صورت تمایل مایع ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: گوجه سبزها را درون قابلمه آب جوش قرار دهید

در روش خشک کردن گوجه سبز به شکل طبیعی باید یک قابلمه را پر از آب کرده و بگذارید به جوش بیاید. پس از آنکه آب به نقطه جوش رسید، نمک و روغن مایع را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت گوجه سبزها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشند. دقت داشته باشید که گوجه سبزها خیلی نرم و له نشوند. اگر گوجه سبزهای شما نرم است و خیلی سفت نیست، یک دقیقه زمان برای جوشیدن گوجه سبزها کافی است.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه آش اسفناج مجلسی مرحله به مرحله برای سرماخوردگی

شما می‌توانید در صورت تمایل برای خرید نمک و روغن مایع از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام نمایید.

مرحله چهارم: گوجه سبزها را در یک آبکش بریزید

در این مرحله گوجه سبزها را داخل یک آبکش استیل یا رویی بزرگ بریزید. اجازه دهید تا آب آن کاملاً خارج شود. شما همچنین می‌توانید از یک پارچه نخی برای خشک کردن گوجه سبزها استفاده کنید.

مرحله آخر: گوجه سبزهای آبکش شده را در آفتاب خشک کنید

کف سینی یا ظرفی که قرار است گوجه سبزها را در آن خشک کنید یک کاغذ روغنی قرار دهید و گوجه سبزها را روی آن بچینید. سینی را در فضای باز در مقابل نور آفتاب قرار دهید. برای اینکه گوجه سبزهای شما سریع خشک شوند، می‌توانید از آبکش‌ یا سبدهای چوبی استفاده کرده و آنها را در بلندی قرار دهید، طوری که همه قسمت‌های گوجه سبز در معرض هوا قرار بگیرند.

اگر گوجه سبزها را در سینی قرار می‌دهید، روزانه سه بار گوجه‌ها را زیر و رو کنید تا همه بخش‌های گوجه سبز در معرض نور خورشید قرار گرفته و سریع‌تر خشک شوند. اگر از روش خشک کردن آلوچه به شکل طبیعی استفاده می‌کنید باید بدانید که حدود ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد تا گوجه سبزهای شما کاملاً خشک شوند.

بیشتر بخوانید: فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟

روش خشک کردن آلوچه با فر یا توستر

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان خشک شدن گوجه سبز در فر یا توستر: ۱ ساعت

روش خشک کردن آلوچه با فر یا توستر

روش خشک کردن گوجه سبز با فر و توستر شبیه هم است. مراحل خشک کردن گوجه سبز با فر و توستر به شرح زیر است:

مرحله اول: گوجه سبزها را کاملاً بشویید

مانند روش قبل باید گوجه سبزها را کاملاً شسته و دم و برگ آنها را جدا نمایید.

مرحله دوم: مقدار آب درون قابلمه بریزید و آن را بجوشانید

قابلمه آب را روی حرارت گذاشته و بگذارید تا آب به جوش آید سپس مقداری نمک و روغن مایع به آن اضافه کنید اجازه دهید تا نمک و روغن به مدت یک دقیقه با آب بجوشند. اگر نگران مصرف روغن هستید، می‌توانید روغن را حذف کنید. استفاده از روغن برای خشک کردن آلوچه کمک می‌کند تا ظاهر گوجه سبزها براق‌تر شود.

مرحله سوم: گوجه سبزها را به آب جوش اضافه کنید

گوجه سبزها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید مانند روش قبل گوجه سبزها حداکثر به مدت ۵ دقیقه جوش بخورند.

مرحله چهارم: گوجه سبزها را آبکش کنید

گوجه سبزها داخل آبکش ریخته و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود. خارج شدن آب باعث می‌شود تا هنگام خشک شدن آلوچه به سینی فر نچسبد.

مرحله پنجم: گوجه سبزهای آبکش شده را داخل فر قرار دهید

گوجه سبزها را داخل سینی فر یا توستر بگذارید. شما همچنین می‌توانید یک کاغذ روغن را کف سینی فر یا توستر گذاشته و سپس گوجه سبزها را روی آن قرار دهید. در اکثر فرهای جدید، منوی خشک کردن میوه طراحی شده است. حرارت را درجه فر یا توستر را روی حالت میوه خشک‌کن تنظیم کنید. روش خشک کردن آلوچه با فر سریع است.

حتما بخوانید  ۱۴ طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مجلسی شب یلدا

گوجه سبزها را به مدت یک ساعت داخل فر قرار دهید. در این فاصله گوجه سبزها را مرتب زیر و رو کنید تا به صورت یکنواخت خشک شوند. در ظرف مورد نظر گوجه سبزهای خشک شده را بریزید و اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

طرز خشک کردن گوجه سبز با سولاردم

تمام مراحل خشک کردن آلوچه با سولاردم مانند دو روش قبلی است. شما مانند قبل باید گوجه سبزها را شسته داخل آب جوش ریخته و سپس آبکشی نمایید. حالا گوجه سبزهای آبکش شده را داخل سولاردم قرار دهید. تنظیمات دستگاه سولاردوم را روی حالت کانوکشن بگذارید. دمای دستگاه را روی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و زمان ۴۰ دقیقه تنظیم نمایید.

در آخر گوجه سبزهای خشک شده را در ظرف مورد نظر ریخته و اجازه دهید کاملاً خنک شود. می‌توانید گوجه سبز را در ظرف‌های درب‌دار بریزید تا در تمام طول سال گوجه سبز خشک داشته باشید.

فوت و فن‌های خشک کردن گوجه سبز

در زیر به نکات مهم و اصلی برای خشک کردن گوجه سبز اشاره شده است:

  • اگر طعم شور و نمکی آلوچه خشک را دوست دارید می‌توانید مقدار بیشتری نمک را به قابلمه آب جوش اضافه کنید.
  • شما می‌توانید هسته گوجه سبز را جدا کرده تا سرو آن راحت‌تر باشد. برای منظور یک برش افقی روی گوجه سبزها ایجاد کنید و پس از آن با یک چرخش کوچک گوجه سبزها را به دو قسمت تقسیم کنید و سپس برش‌های بعدی را ایجاد نمایید.
  • گوجه سبزهای خشک شده را بعد از خشک شدن در ظروف درب‌دار داخل یخچال یا فریزر یا جای خشک و خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید.
  • اگر گوجه سبزها به طور طبیعی خشک شده‌ باشند، احتمال نشستن گرد و غبار روی آلوچه خشک‌ها وجود دارد. بنابراین قبل از مصرف گوجه سبزهای خشک شده را بشویید.
  • شما می‌توانید از آلوچه خشک شده در تهیه انواع خورش و انواع خوراک مرغ و گوشت استفاده کنید.

خواص گوجه سبز خشک شده

خشک کردن گوجه سبز برای استفاده از خواص گوجه سبز برای سلامت بدن در تمام طول سال یک ایده عالی است. از مهمترین مزایای گوجه سبز تازه و آلوچه خشک می‌توان به بهبود دستگاه گوارش، سلامت دهان و دندان، بهبود حرکت روده‌ها، بهبود جذب آهن، بهبود وضعیت کبد، کاهش استرس و اضطراب، درمان یبوست، تقویت عضلات بدن، کمک به دفع موثر سنگ مثانه و بهبود سلامت پوست اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد نحوه خشک کردن گوجه سبز برای نگهداری طولانی مدت

آیا می‌توان بدون جوشاندن گوجه سبزها را خشک کرد؟

جوشاندن گوجه سبزها باعث می‌شود تا علاوه بر سریع خشک شدن آلوچه‌ها بافت آنها خشک و سفت نشود. بنابراین بهتر است آنها را قبل از خشک کردن به مدت ۵ دقیقه در آب بجوشانید.

چرا گوجه سبزها بعد از خشک کردن خیلی سفت شده‌اند؟

قرار دادن زیاد گوجه سبزها در معرض نور خورشید یا بالا بردن حرارت فر یا سولاردم باعث می‌شود تا آلوچه‌ها خیلی خشک و سفت شوند و گوشت آلوچه به هسته بچسبد.

 

 

کالابرگ الکترونیک