۱۰ روش آسان و سریع از بین بردن خط اخم

۱۰ روش آسان و سریع از بین بردن خط اخم


19 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن خط اخم

از بین بردن خط اخم بدون عمل جراحی و بوتاکس هم امکان پذیر است. وجود برخی چروک ها روی صورت نه تنها موجب مسن تر به نظر رسیدن چهره می شود، بلکه می تواند چهره ما را اخمو و یا غمگین نشان دهد. چروک های بین ابرو و پیشانی از آن دسته چروک هایی هستند که معمولاً بعد از ۲۵ سالگی ظاهر می شوند و در برخی افراد شدت بیشتری دارند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که روز با نگاه کردن به آینه و دیدن خط اخم بین ابروهایتان ناراحت می شوید و یا به دنبال راهی برای برطرف کردن این مشکل زیبایی هستید، در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با روش های از بین بردن خط اخم آشنا شوید.

 

 

خط اخم چیست؟

 

خط اخم چیست؟

 

خط اخم در واقع خطوط عمودی هستند که در زمان اخم کردن بین دو ابرو ایجاد می شود. اخم کردن موجب انقباض عضلات پروسوروس و موج دار بین ابروها و بینی می شود. خطوطی که در ناحیه بین ابرو ایجاد می شوند، با افزایش سن عمیق تر می شوند و گاهی اوقات در زمان هایی که فرد اخم نکرده نیز قابل رویت هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های از بین بردن غبغب

 

 

علت ایجاد خط اخم

 

علت ایجاد خط اخم

 

پیر شدن پوست همیشه مربوط به بالا رفتن سن نیست. برخی اوقات چین و چروک های پوستی در سنین پایین و در اثر عوامل خارجی و ژنتیکی ایجاد می شوند. پیروی از عادت های اشتباه و داشتن یک رژیم غذایی ناسالم می تواند موجب ایجاد چین و چروک روی پوست شود. در ادامه می توانید با مهم ترین دلایل ایجاد خط اخم آشنا شوید.

 

 

نور خوشید

 

برخورد اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست موجب می شود تا الاستین و کلاژن پوست ما تجربه شود. این موضوع به مرور موجب ایجاد چروک های پوستی و خط اخم روی صورت می شود.

 

 

تکرار عادات اشتباه

 

تکرار عادات اشتباه

 

اگر عادت دارید که همیشه اخم کنید یا بیش از حد به صورت خود فشار بیاورید، پس باید به زودی منتظر چروک های پوستی باشید. کشش پوستی و تکرار برخی حالت ها در چهره موجب ایجاد چروک و خط اخم می شود.

 

 

سیگار

 

سیگار مضرات زیادی برای پوست دارد. دود سیگار موجب تنگ شدن رگ های خوبی و ایجاد چین و چروک های پوستی می شود.

 

پیری پوست

 

کلاژن و الاستین از پروتئین های ضروری برای جوانی و سلامت پوست ما هستند. با افزایش سن مقدار این پروتئین ها در پوست کاهش پیدا می کند. پیر شدن پوست موجب می شود تا خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا کند و چروک های پوستی و خط اخم های عمیق تری روی پوست ما ایجاد شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین کرم های کلاژن ساز و ضد چروک و جوان کننده پوست

 

 

حتما بخوانید  14 روش طبیعی و خانگی درمان بوی بد زیر بغل

چطور از ایجاد خط اخم پیشگیری کنیم؟

 

چطور از ایجاد خط اخم پیشگیری کنیم؟

 

برای داشتن پوستی سالم باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. بالا رفتن سن به مرور موجب کاهش حجم صورت و پیر شدن پوست شما می شود. اما برای پیشگیری از خط اخم می توانید به نکات زیر توجه کنید.

 

 

اخم کردن را کنار بگذارید

 

برای جلوگیری از ایجاد خط اخم و حتی از بین بردن خط اخم به روش خانگی سعی کنید اخم کردن را کنار بگذارید. هر چقدر بیشتر اخم کنید، چروک های عمیق تری در ناحیه بین ابروهایتان ایجاد خواهد شد. سعی کنید عضلات ناحیه ابروها را آرام و ثبت نگه دارید. حواستان باشد در صورت اخم کردن به سرعت جلوی آن را بگیرید و ابروهایتان را صاف کنید.

 

 

از عینک آفتابی استفاده کنید

 

نور آفتاب موجب می شود تا اخم کنید. سعی کنید در روزهای آفتابی از عینک استفاده کنید تا نور آفتاب چشم هایتان را اذیت نکند.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک آفتابی استاندارد

 

 

از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

 

سعی کنید در طول روز از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و ویتامین ها مواد مغذی پوست شما را تأمین می کنند و از پیر شدن پوست جلوگیری می کنند. برای ترمیم و حفظ سلامت پوست سعی کنید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

 

 

از کرم ها و سرم های مرطوب کننده استفاده کنید

 

از کرم ها و سرم های مرطوب کننده استفاده کنید

 

خشکی و دهیدراته شدن پوست موجب پیر شدن و ایجاد چروک های پوستی می شود. سعی کنید هر روز حداقل ۳ بار با استفاده از کرم های آبرسان و نرم کننده، پوست خود را آبرسانی کنید.

 

 

استرس را از خود دور کنید

 

اضطراب و استرس دو عامل مضر برای پوست هستند. استرس موجب می شود تا پوست ما کدر، کم آب و پیر شود و چین و چروک های پوستی عمیق تری روی پوست ایجاد شود.

 

 

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 

کرم های ضد آفتاب به طور قابل توجهی از پوست ما محافظت می کنند. تابش نور خورشید به پوست موجب پیر شدن پوست می شود. سعی کنید در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با SPF مناسب

 

 

بهترین روش های از بین بردن خط اخم

 

بهترین روش های از بین بردن خط اخم

 

هر چند که روش های زیادی برای پیشگیری از ایجاد خط اخم وجود دارد، اما به هر حال این خطوط با بالا رفتن سن و به مرور ظاهر می شوند. اگر به دنبال راهی برای از بین بردن خط اخم هستید، باید کمی صبور باشید و روش مؤثری را انتخاب کنید.

 

 

۱- برای درمان خط اخم غذاهای سالم بخورید

 

برای داشتن پوستی سالم و بدون چروک باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. در طول روز از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. سعی کنید آب بیشتری بنوشید و از مکمل های امگا ۳ استفاده کنید. غذاهای سوخاری و چرب برای بدن مضر هستند، پس سعی کنید آن ها را کمتر استفاده کنید. این غذاها برای سلامت مضر هستند و موجب پیر شدن پوست شما می شوند. بنابراین همواره به رژیم غذایی خودتان اهمیت بدهید و از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

 

 

۲- درمان خط اخم با عسل و سیب را امتحان کنید

 

برای درمان خط اخم در خانه می توانید از ترکیب سیب و عسل استفاده کنید. استفاده از این ماسک موجب از بین بردن خط اخم می شود. برای درست کردن ماسک سیب و عسل باید ۱ قاشق غذاخوری عسل را به یک عدد سیب رنده شده اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید. سپس این ماسک را برای ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید.

 

 

۳- از ورزش برای از بین بردن خط اخم استفاده کنید

 

از ورزش برای از بین بردن خط اخم استفاده کنید

 

ورزش موجب قوی شدن ماهیچه های صورت می شود. شما می توانید برای درمان خطر اخم دو انگشت اشاره و انگشت کنار را روی دو نقطه بالای ابروها قرار دهید. حال انگشتانتان را به سمت طرفین بکشید و فشار دهید. این تمرین موجب باز شدن چروک های خط اخم و از بین رفتن آن می شود.

حتما بخوانید  علت سیاهی زیر چشم | 16 روش درمان سیاهی و گودی دور چشم

 

 

۴-  روش از بین بردن خط اخم با چسب را امتحان کنید

 

برای درمان خانگی خط اخم می توانید از چسب استفاده کنید. این کار یک روش دائمی برای از بین بردن خط اخم نیست. اما استفاده از چسب می تواند از اخم کردن جلوگیری کند و به شما کمک کند تا حالات صورت خود را کنترل کنید. هر چقدر کمتر اخم کنید و بیشتر مراقب حالت صورت خودتان باشید، خط اخم شما زودتر درمان می شود.

 

 

۵- از بین بردن خط اخم با گیاهان دارویی را فراموش نکنید

 

روغن های طبیعی و ماسک های خانگی می توانند از پیری پوست جلوگیری کنند. برای استفاده از طب سنتی و از بین بردن خط اخم در خانه می توانید از مقداری روغن نارگیل استفاده کنید. ماسک موز با عسل برای کاهش چروک های ناحیه پیشانی و خط اخم بسیار مفید است. این ماسک را برای ۲۰ دقیقه بین ابروها قرار دهید و اثر آن را ببینید.

 

 

۶- از بین بردن خط اخم با قاشق را تست کنید

 

استفاده از قاشق یک روش ساده برای درمان خط اخم در خانه است. برای این کار می توانید قاشق ها را داخل یخچال بگذارید تا سرد شوند. سپس آن ها را از ناحیه قوس بین دو ابرو قرار دهید تا پوست سفت شود.

 

 

۷- از روش میکرونیدلنینگ خط اخم کمک بگیرید

 

از روش میکرونیدلنینگ خط اخم کمک بگیرید

 

میکرونیدلینگ یک روش جدید برای رفع چروک های بین ابرو است. این کار موجب افزایش تولید کلاژن پوست می شود و چروک های پوستی را درمان می کند. میکرونیدلینگ با فرو کردن سوزن هایی ریز به زیر پوست انجام می شود و پوست را وادار به تولید کلاژن می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میکرونیدلینگ صورت

 

 

۸- از بین بردن خط اخم با بوتاکس را امتحان کنید

 

از بین بردن خط اخم با بوتاکس را امتحان کنید

 

بوتاکس یک روش ساده و مؤثر برای درمان خط اخم است. برای مسدود کردن سیگنال های عصبی به ماهیچه ها از بوتاکس استفاده می شود. در این روش ماهیچه منقبض می شود و به پوست ظاهری صاف و یک دست می بخشد. بوتاکس برای ۳ تا ۶ ماه ماندگار است و معمولاً در یک جلسه انجام می شود.

 

 

۹- از بین بردن خط اخم با نخ یک روش دائمی است

 

برای درمان خط اخم می توانید از روش لیفت با نخ استفاده کنید. در این روش کشش نخ به سمت بالا موجب از بین رفتن خطوط اخم می شود و خط اخم به راحتی از بین می رود. روش لیفت با نخ ماندگاری زیادی دارد و اثر آن دائمی است.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لیفت با نخ و مزایا و عوارض آن

 

 

۱۰- از بین بردن خط اخم با لیزر به بازسازی پوست کمک می کند

 

از بین بردن خط اخم با لیزر به بازسازی پوست کمک می کند

 

استفاده از لیزر یک روش دیگر برای درمان خط اخم است. در روش لیزر یا RF فرکشنال، اشعه هایی به عمق پوست وارد می شوند. این درمان موجب می شود تا پوست کلاژن بیشتری تولید کند و چروک های پوستی برطرف شوند. هزینه درمان خط اخم با لیزر به تعداد جلسات و عمق چروک ها بستگی دارد که توسط پزشک مشخص می شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

چروک های پوستی و خطوط عمیق و سطحی روی پوست با افزایش سن بیشتر می شوند. در حقیقت راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد، اما انجام برخی کارها می تواند روند پیری پوست را به تعویق بیندازد. سعی کنید از غذاهای سالم و ویتامین های مفید استفاده کنید و ورزش را فراموش نکنید. به جای فکر کردن به جراحی خط اخم بین دو ابرو و استفاده از روش های خطرناک سعی کنید تا با روش های ساده تر از شر این چروک های پوستی خلاص شوید.

 

 

منابع: healthline، facecliniclondon، dermcollective

 

کالابرگ الکترونیک