خانه تکانی را از کجا شروع کنیم | خونه تکونی رو کی شروع کنیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم | خونه تکونی رو کی شروع کنیم؟


18 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خانه تکانی را از کجا شروع کنیم | خونه تکونی رو کی شروع کنیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ با نزدیک شدن به ماه آخر سال احتمالا شما هم در فکر تمیز کردن و خانه تکانی منزل برای سال نو هستید. اما بهترین زمان برای خانه تکانی عید چه موقعی است و چطور می‌توان برای خانه تکانی عید برنامه ریزی کرد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به این سوالات پاسخ می‌دهیم که خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و اصلا خونه تکونی رو کی شروع کنیم؟

خانه تکانی را کی شروع کنیم؟

برای شروع خانه تکانی بهتر است این کار را به روزهای پایانی اسفند موکول نکنید. پیشنهاد می‌شود از اویل اسفند تا ۲ هفته آخر اسفند برای انجام کارهای خانه تکانی عید برنامه ریزی کنید. بهتر است یک چک لیست خانه تکانی عید داشته باشید. با این روش در روزهای پایانی سال دیگر استرس و خستگی کارها کمتر می‌شود و می‌توانید پرانرژی به استقبال سال نو بروید.

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

خانه تکانی خانه برای خیلی از ما یکی از سخت‌ترین کارهایی است که باید با نزدیک شدن به روزهای آخر سال برای آن وقت بگذاریم. حقیقت این است که تمیزکاری منزل آنقدرها که به نظر می‌رسد، سخت نیست و اگر برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشید، قطعا می‌توانید بدون مشکل تمام قسمت‌های خانه را به خوبی و در کمترین زمان ممکن مرتب کنید. اما خانه تکانی را از کجا شروع کنیم، خونه تکونی رو کی شروع کنیم و چطور خودمان را برای تمیزکاری قبل از عید آماده کنیم. در ادامه می‌توانید با رموز خانه تکانی راحت آشنا شوید.

۱- برای شروع به سراغ آشپزخانه بروید

«آشپزخانه» اولین جایی است که باید برای شروع خانه تکانی به سراغ آن بروید. در ابتدا یک قلم و کاغذ بردارید و لیست کارهای مربوط به آشپزخانه را بنویسید. آشپزخانه سخت‌ترین بخش خانه در پروسه خانه تکانی است که اگر در ابتدا آن را تمیز کنید، در ادامه خیالتان راحت می‌شود. برای تمیز کردن آشپزخانه می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • کابینت‌ها را تمیز کنید

داخل کابینت‌ها را مرتب کنید و به نوبت لوازم و ظروف کابینت‌ها را خارج کنید و در صورت نیاز بشویید و بعد از خشک کردن دوباره سر جای خود قرار دهید. بعد از مرتب کردن داخل همه کابینت‌ها یک پارچه میکروفیبر بردارید و سطح بیرونی کابینت‌ها را به خوبی تمیز کنید.

برای از بین بردن چربی و لکه‌های ایجاد شده روی کابینت می‌توانید با توجه به جنس کابینت از اسپری تمیز کننده چند منظوره یا اسپری تمیز کننده چوب استفاده کنید. ترفندهای تمیز کردن کابینت‌ها و روش‌های تمیز کردن کابینت چوبی را بلد هستید؟ روی لینک مطالب آن‌ها کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد زردآلو خوشمزه به 3 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

می‌توانید دستمال میکروفیبر، انواع اسپری تمیز کننده چند منظوره و اسپری‌های تمیز کننده چوب را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

  • یخچال و فریزر را مرتب کنید

بعد از این که داخل و ظاهر کابینت‌ها را تمیز کردید، باید به سراغ تمیز کردن یخچال و فریزر بروید. تمامی شیشه‌های اضافه و غذاهای قدیمی و سبزیجات کهنه را از یخچال و فریزر بردارید و دور بریزید. بهتر است برای تمیز کردن فریزر، سبزیجات را در یک طبقه قرار دهید و گوشت، مرغ و ماهی را نیز در طبقه جداگانه قرار دهید.

می‌توانید لیست خوراکی‌هایی که در هر طبقه می‌گذارید را روی درب داخلی فریزر بنویسید تا بعدا راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنید. برای مرتب کردن یخچال نیز بهتر است مربا و ترشیجات را طبقات پایینی بگذارید و تمامی طبقات را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و همه خوراکی‌ها را به صورت منظم در یخچال قرار دهید. بعد از تمیز کردن داخل یخچال و فریزر یک دستمال میکروفیبر بردارید و بدنه بیرونی یخچال و فریزر را نیز با دقت تمیز کنید.

  • هود و گاز آشپزخانه را تمیز کنید

در این مرحله نوبت تمیز کردن هود آشپزخانه و پاک کردن گاز آشپزخانه است. برای تمیز کردن چربی‌های جمع شده روی هود ابتدا باید فیلترهای آن را جدا کنید و با استفاده از اسپری چند منظوره تمیز کنید. سپس سطح بیرونی گاز و هود را نیز با یک اسپری چند منظوره، اسپری تمیز کننده گاز و هود یا ترکیب جوش شیرین و آب تمیز کنید.

می‌توانید اسپری تمیز کننده گاز و همچنین جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

  • کف آشپزخانه را بشویید و تی بکشید

در نهایت کف آشپزخانه را بشویید و تی بکشید تا تمیز و خشک شود.

۲- بعد از آشپزخانه، نوبت تمیز کردن اتاق خواب است

بعد از این که آشپزخانه را مرتب کردید، به سراغ خانه تکانی اتاق خواب‌ها بروید. برای شروع همه ملحفه و روبالشی‌ها را بردارید و در لباسشویی بیندازید و بشویید. در ادامه پرده‌ها را جدا کنید و آن‌ها را نیز بشویید. لباس چرک‌ها را نیز در یک سبد بریزید و در صف شستشو قرار دهید. بهتر است تمیزکاری اتاق خواب را طبق مراحل زیر انجام دهید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
  • ملحفه‌ها و پرده‌ها را بشویید؛
  • لباس‌های کثیف را بشویید؛
  • کمد لباس‌ها را مرتب کنید، لباس‌های زمستانی را در چمدان یا باکس جداگانه قرار دهید و ته کمد بگذارید و لباس‌های بهاری را در طبقات کمد بچینید؛
  • کلیه لباس‌های اضافه را جدا کنید و در یک کیسه جداگانه قرار دهید؛
  • آینه‌ها پاک کنید؛
  • کمد لوازم آرایش را مرتب کنید؛
  • کف اتاق‌ها را جارو و تی بزنید؛
  • همه بخش‌های اتاق خواب را گردگیری کنید؛
  • شیشه پنجره را با یک دستمال میکروفیبر و اسپری شیشه پاک کن تمیز کنید.

شما می‌توانید اسپری شیشه پاک کن را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- حمام و دستشویی را تمیز کنید

برای شروع خانه تکانی حمام و دستشویی را تمیز کنید

در سومین مرحله از تمیزکاری منزل باید به سراغ تمیز کردن حمام و دستشویی بروید. برای شروع شیرآلات را با استفاده از مقداری سرکه یا سایر تمیزکننده‌های شیرآلات تمیز کنید. برای برق انداختن سرامیک‌های کف و کاشی‌های دیوار می‌توانید از مایع جرم گیر یا ترکیب جوش شیرین و صابون مایع استفاده کنید. روشویی و آینه را نیز به خوبی تمیز کنید و مقداری اسپری خوشبو کننده به حمام و دستشویی بزنید تا فضا خوش‌عطر شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش سماق به 3 روش طب سنتی، همدان و ارومیه

می‌توانید سرکه، مایع جرم گیر، صابون مایع و همچنین اسپری خوشبو کننده را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- سالن پذیرایی را مرتب کنید

سالن پذیرایی را مرتب کنید

بعد از تمیز کردن دستشویی و حمام باید به سراغ تمیزکاری سالن پذیرایی بروید. فرش‌ها جمع کنید و بشویید. قالیشویی در خانه را بلد هستید؟ سپس برای تمیز کردن پذیرایی در این مرحله از خانه تکانی عید در صورت نیاز باید پرده‌ها را جدا کنید و بشویید. شیشه‌های پذیرایی را با دستمال میکروفیبر و شیشه پاک‌کن تمیز کنید. برق انداختن لوستر را انجام دهید و سپس همه لوازم پذیرایی مثل میز، مبل، تلویزیون، لوازم تزیینی و… را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. در ادامه به سراغ از بین بردن لکه‌های فرش بروید و بعد آن را با شامپو فرش تمیز کنید.

می‌توانید شامپو فرش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۵- تراس، انباری و پارکینگ را مرتب کنید

بعد از این که تمیزکاری منزل تمام شد، باید به سراغ مرتب کردن تراس، انباری و پارکینگ بروید. برای تمیز کردن این بخش‌ها ابتدا باید لوازم اضافه و دورریختنی را شناسایی کنید و دور بریزید و همه وسایل اضافه مورد نیاز را در انباری قرار دهید. نرده‌ها و بخش‌هایی را که در دید هستند و به آن‌ها دسترسی دارید، به خوبی تمیز کنید. کف تراس و پارکینگ را بشویید.

می‌توانید چند عدد گلدان گل زیبا در تراس قرار دهید و با این کار جلوه زیباتری به تراس و بالکن منزلتان ببخشید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای خانه تکانی سریع و فوری

نکاتی که باید برای شروع خانه تکانی بدانید

نکاتی که باید برای شروع خانه تکانی بدانید

  • قبل از اینکه خانه تکانی را شروع کنید، حتما لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید.
  • اگر در حین تمیزکاری منزل به لوازمی برخوردید که نیاز به تعمیر دارند، آن‌ها را در یک جعبه جداگانه قرار دهید و در اسرع وقت تعمیر کنید.
  • لوازم اضافه، لباس‌های به درد‌نخور و حتی کتاب‌های قدیمی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید را در یک جعبه قرار دهید و آن‌ها را اهدا کنید یا دور بریزید.
  • برای انجام کارهای منزل حتما از اعضای خانواده یا یک فرد تمیزکار کمک بگیرید.
  • برای شروع خانه تکانی حتما برنامه‌ریزی کنید و هر یک از کارها را در یک روز مشخص انجام دهید.
  • مراقب باشید تا در حین تمیزکاری بیش از حد به خودتان فشار وارد نکنید.
  • زمان انقضای کلیه خوراکی‌ها، داروها و لوازم بهداشتی و آرایشی را بررسی کنید و اگر تاریخ آن‌ها گذشته است، آن‌ها را دور بریزید.
  • بعد از این که تمیزکاری منزل تمام شد، یک روز هم برای تمیز کردن خودرو وقت بگذارید.

سوالات متداول درباره شروع کردن خانه تکانی عید

خانه تکانی را از کجا شروع کنم؟

بهتر است تمیزکاری منزل را از سخت‌ترین بخش خانه یعنی آشپزخانه شروع کنید و بعد به سراغ بخش‌های دیگر بروید.

بهترین زمان برای خانه تکانی عید چه موقعی است؟

بهتر است خانه تکانی عید را از چند هفته زودتر شروع کنید تا دچار مشکل نشوید. ۲ هفته اول اسفند بهترین زمان برای خونه تکونی عید است.

آیا خانه تکانی منزل برای عید در یک هفته امکان پذیر است؟

در صورتی که برای کارهای خانه تکانی برنامه‌ریزی کنید و هر روز را برای تمیز کردن یکی بخش از خانه در نظر بگیرید، می‌توانید در عرض یک هفته خانه را به طور کامل مرتب و تمیز کنید.

 

کالابرگ الکترونیک