۱۵ خوراکی و نوشیدنی که باعث کم آبی بدن می‌ شوند

۱۵ خوراکی و نوشیدنی که باعث کم آبی بدن می‌ شوند


16 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 خوراکی و نوشیدنی که باعث کم آبی بدن می‌ شوند

مصرف چه غذاها و خوراکی‌هایی می‌تواند موجب کم آبی بدن شود؟ خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند، چه ویژگی‌هایی دارند و علت عدم جذب آب در بدن چیست؟ کم آبی بدن یکی از رایج‌ترین دلایل عارضه سردرد و بی‌حالی است که گاهی اوقات خیلی ساده از کنار آن رد می‌شویم. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با لیست مواد غذایی که بدن را دچار کم آبی می‌کند، آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خوراکی‌هایی که موجب دهیدراته شدن بدن می‌شوند، پاسخ خواهیم داد.

 

 

خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند

 

خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند

 

نوع تغذیه و مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم، می‌تواند روی از دست دادن مایعات بدن ما مؤثر باشد. مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند تعادل مایعات را در بدن به هم بریزید و موجب افزایش دفع آب در بدن شود.

در این شرایط درست زمانی که احساس می‌کنید، به اندازه کافی آب نوشیده‌اید، بدن شما با علائم کم آبی مواجه می‌شود و متوجه می‌شوید، لب‌هایتان خشک شده یا احساس گیجی در سر دارید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟ در ادامه می‌توانید با لیست مواد غذایی که بدن را دچار کم آبی می‌کنند، آشنا شوید.

 

۱- تنقلات شور

 

تنقلات شور موجب تشنگی می شوند

 

در لیست بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای فصل تابستان غذاهای شور در صف نخست ایستاده‌اند. نمک به دلیل تأثیری که بر افزایش سدیم در بدن دارد، موجب کم آبی بدن می‌شود. زمانی که یک چیپس شور می‌خورید، کلیه‌ها آب را از سایر بخش‌های بدن جذب می‌کنند تا میزان نمک را به حد متعادل برسانند. این امر موجب کمبود مایعات در سایر اندام‌ها و سلول‌های بدن می‌شود.

به طور کلی نمک جاذب رطوبت است و موجب حبس شدن آب و همچنین ایجاد نفخ می‌شود. سعی کنید در روزهای گرم سال نمک کمتری مصرف کنید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که غذاهای شور کم کننده آب بدن هستند و در ابتدای لیست مواد غذایی که بدن را دچار کم آبی می‌کند، قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید: زمان‌های مناسب نوشیدن آب در طول روز کدامند

 

۲- پروتئین‌های حیوانی

 

مصرف پروتئین‌های حیوانی به مقدار زیاد می‌تواند موجب کم آبی بدن شود. گوشت یا مرغ پخته شده همراه با مقداری نمک، می‌تواند بدن شما را دهیدراته کند و احساس تشنگی را در شما افزایش دهد. بهتر است در زمان مصرف گوشت در کنار آن از سبزیجات تازه و پر آب استفاده کنید تا بدن دچار کم آبی نشود.

حتما بخوانید  45 خواص موز و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح موز

بدن ما برای متابولیزه کردن و تجزیه پروتئین‌های حیوانی نیاز به آب دارد. از همین رو معمولاً بعد از خوردن انواع کباب و غذاهایی که گوشت و مرغ زیادی دارند، معمولاً تشنه می‌شویم.

 

۳- جعفری و مارچوبه

 

جعفری و مارچوبه موجب تشنگی می شوند

 

شاید برایتان جالب باشد، اما مارچوبه و جعفری دو سبزی ادرار‌آور هستند که می‌توانند سبب بروز کم آبی در بدن شوند. مصرف این دو سبزی موجب می‌شود تا حجم ادرار شما افزایش پیدا کند و بدن شما با کم آبی مواجه شود. در صورتی که از این سبزیجات استفاده می‌کنید، بهتر است حتماً مقدار آب بیشتری در طول روز میل کنید.

 

۴- سس سویا

 

سس سویا یکی از پرطرفدارترین انواع سس در غذاهای چینی است که طعم بسیار شوری دارد. در صورتی که به مقدار کم و متعادل از این سس استفاده کنید، هیچ ضرری نخواهد داشت. اما تنها کمی استفاده بیشتر از سس سویا می‌تواند غذای شما را شور کند و آب بدنتان را کاهش دهد.

 

۵- انواع شیرینی‌جات

 

انواع شیرینی‌جات موحب تشنگی می شود

 

فقط نمک در لیست مواد غذایی که بدن را دچار کم آبی می‌کند، قرار ندارد. مصرف زیاد مواد قندی و شیرین نیز می‌تواند بدن را دهیدراته کند. زمانی که مقدار زیادی مواد غذایی شیرین مصرف می‌کنید، کلیه‌ها برای کاهش میزان قند در خون، مایعات را از سایر بافت‌ها و اعضای حیاتی بدن بیرون می‌کشند و از همین رو بدن شما با کمبود آب مواجه خواهد شد.

 

۶- الکل

 

الکل یکی از بدترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند آب بدن را کاهش دهد. مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌تواند بدن را با کمبود شدید آب مواجه کند. زمانی که یک فرد نوشیدنی الکلی می‌نوشد، غده هیپوفیز به مغز دستور می‌دهد تا هورمون «وازوپرسین» کمتری تولید کند.

هورمون وازوپرسین هورمونی است که از دفع زیاد ادرار جلوگیری می‌کند. از همین رو افرادی که الکل مصرف می‌کنند، آب بیشتری را به صورت ادرار دفع می‌کنند و در نتیجه بدن آن‌ها با کمبود آب مواجه می‌شود.

 

۷- قهوه

 

قهوه که در لیست مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند، قرار دارد، موجب افزایش حجم ادرار می‌شود. د رواقع قهوه حاوی کافئین است و می‌تواند باز جذب سدیم در بدن را مهار کند و از همین رو مصرف قهوه به طور مستقیم روی کم آبی بدن مؤثر است.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات قهوه و طبع و مصلح آن

 

۸- چای

 

چای و کم آبی

 

هر چند که مصرف چای سبز به اندازه محدود می‌تواند برای رفع کم آبی مؤثر باشد و یکی از خوراکی‌هایی است که به رفع کم آبی کمک می‌کنند، اما به هر حال چای سبز نیز همانند چای سیاه حاوی کافئین است و می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد و بدن را با کم آبی مواجه کند.

زمانی که کافئین وارد بدن می‌شود، از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها می‌شود و آن‌ها را به افزایش تولید بیشتر ادرار و دفع مایعات تحریک می‌کند.

 

۹- چغندر

 

شاید برایتان جالب باشد اما «چغندر» از آن دسته غذاهایی است که می‌تواند موجب کم آبی در بدن شود. در صورتی که از چغندر به مقدار زیاد استفاده کنید، بدن شما با کم آبی مواجه خواهد شد اما مصرف کم این ماده غذایی برای سلامت مفید است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

حتما بخوانید  30 خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو

 

۱۰- نوشیدنی‌های انرژی‌زا

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کم آبی

 

مصرف «نوشیدنی‌های انرژی‌زا» این روزها بسیار رایج شده است. این نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی قند و کافئین هستند و موجب افزایش مقدار ادرار و دفع مایعات در بدن می‌شوند و در نتیجه جزو خوراکی‌هایی هستند که باعث کم آبی بدن می‌شوند. به جای آن از نوشیدنی‌های درمان کم آبی بدن استفاده کنید.

 

۱۱- کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها

 

بیشتر افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، «کربوهیدرات» کمتری مصرف می‌کنند. اما کاهش مصرف کربوهیدرات به طور مستقیم روی افزایش میزان پتاسیم در بدن تأثیر می‌گذارد و موجب کم آبی بدن می‌شود. ممکن است با خودتان بپرسید که چرا هر چی آب می‌خورم دفع میشه؟ پاسخ روشن است شما کربوهیدرات کمی مصرف می‌کنید. در صورتی که مصرف کربوهیدرات را کم می‌کنید، حتماً مقدار مصرف مایعات را افزایش دهید.

 

۱۲- فست فودها و غذاهای سرخ شده

 

فست فودها و غذاهای سرخ شده باعث کم آبی بدن می شوند؟

 

احتمالاً شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که بعد از خوردن یک وعده «غذای چرب و سرخ شده» معمولاً به شدت احساس تشنگی می‌کنید. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که متابولیسم چربی‌ها در کبد انجام می‌شود. این موضوع گرما و انرژی زیادی آزاد می‌کند و از همین رو بدن دچار کم آبی می‌شود.

 

۱۳- غذاهای تند و فلفلی

 

زمانی یک «غذای تند و فلفلی» می‌خورید، هورمونی به نام «وازوپرسین» در بدن ترشح می‌شود که به کلیه‌ها دستور می‌دهد آب بیشتری را از بدن باز جذب کند. این موضوع سبب افزایش احساس تشنگی و کم آبی بدن می‌شود.

 

۱۴- غذاهای فرآوری شده

 

غذاهای فرآوری شده و کم آبی

 

«غذاهای فرآوری شده» معمولاً حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. مصرف این غذاها موجب باز جذب آب در کلیه‌ها می‌شود. از همین رو بعد از خوردن غذاهای فرآوری شده معمولاً بیشتر تشنه می‌شوید.

 

۱۵- ماهی

 

ماهی یک غذای پروتئین است که در آن مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ وجود دارد. مصرف ماهی موجب افزایش حجم ادرار می‌شود و حس تشنگی را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود قبل از خوردن ماهی مقداری آب بنوشید و بعد از آن نیز در طول روز آب بیشتری مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین ماهی‌های شمال و جنوب کدامند؟

 

سوالات متداول

 

علت عدم جذب آب در بدن بعد از خوردن شیرینی‌جات چیست؟

 

زمانی که مقدار زیادی مواد غذایی شیرین مصرف می‌کنید، کلیه‌ها برای کاهش میزان قند در خون، مایعات را از سایر بافت‌ها و اعضای حیاتی بدن بیرون می‌کشند و از همین رو بدن شما با کمبود آب مواجه خواهد شد.

 

آیا چای آب بدن را کم می‌کند؟

 

بله، زمانی که کافئین وارد بدن می‌شود، از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها می‌شود و آن‌ها را به افزایش تولید بیشتر ادرار و دفع مایعات تحریک می‌کند.

 

چه خوراکی‌هایی باعث کم آبی بدن می‌شوند؟

 

چای، قهوه، پروتئین، سس سویا، فست فودها، غذاهای شور و شیرین در لیست خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند، قرار دارند.

 

منابع: hydratem8، healthshots، answers

 

 

کالابرگ الکترونیک