بهترین روش های جلوگیری از سیاه شدن موز

بهترین روش های جلوگیری از سیاه شدن موز


11 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های جلوگیری از سیاه شدن موز
فهرست محتوا پنهان

موز یک میوه خوشمزه و سرشار از ویتامین است که برخلاف خیلی از میوه ها، بعد از مدتی کوتاه سیاه و نرم می شود. معمولاً افراد برای جلوگیری از سیاه شدن موز از روش های مختلفی استفاده می کنند. برخی موز را در یخچال می گذارند و برخی دیگر نیز بر این باور هستند که نگهداری موز در فضای بیرون مناسب تر است. اما کدام روش برای نگهداری موز موجب ماندگاری آن می شود؟ چه روش هایی برای جلوگیری از سیاه شدن موز وجود دارد؟ در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم تا شما را به بهترین روش های نگهداری و جلوگیری از سیاه شدن موز آشنا کنیم.

 

 

علت سیاه شدن موز چیست؟

 

سیاه شدن موز به دلیل آنزیمی به نام پلی فنول اکسیداز اتفاق می افتد. این آنزیم درواقع با قرار گرفتن در معرض اکسیژن فعال می شود و موجب افزایش تولید ملانین و سیاه شدن پوست موز و رسیدن میوه می گردد. با گذشت زمان این اکسیدان به داخل موز نیز رسوخ می کند و منجر به سیاه  شدن موز می شود. معمولاً این فرآیند در شرایط آب و هوایی گرم رخ می دهد. از همین رو قرار دادن به موقع موز در یخچال و همچنین جلوگیری از ورود اکسیژن به بافت موز موجب جلوگیری از سیاه شدن موز می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشت و مرغ سالم به شیوه حرفه ای ها

 

 

آیا موز سیاه شده قابل استفاده است؟

 

آیا موز سیاه شده قابل استفاده است؟

 

بهتر است بدانید که موز بعد از رسیدن نرم تر، شیرین تر، خوشمزه تر و قهوه ای تر می شود. در اکثر مواقع سیاه شدن موز نشانه خراب شدن آن نیست. بلکه نشان دهنده رسیدن میوه است. درواقع تبدیل نشاسته به شکر در موز موجب ایجاد لکه هایی قهوه ای رنگ روی پوست آن می شود. به علاوه در اکثر مواقع در مراحل اولیه سیاه شدن موز تنها برای پوست آن رخ می دهد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

اگر در این شرایط پوست موز را جدا کنید، متوجه می شوید که موز کاملاً رسیده و زرد رنگ است و تغییری در رنگ آن ایجاد نشده است. بعد از مدتی سیاه شدن موز از پوست به میوه آن نیز منتقل می شود و موز شروع به سیاه شدن می کند. توجه داشته باشید که اگر موز شما همراه با سیاه شدن بوی کپک و خرابی بدهد، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

 

بهترین روش ها برای جلوگیری از سیاه شدن موز

 

بهترین روش ها برای جلوگیری از سیاه شدن موز

 

روش نگهداری موز در منزل آن قدرها هم که به نظر می رسد، سخت نیست. برای این کار تنها لازم است موزها را به روشی صحیح و در مکانی درست قرار دهید. در ادامه می توانید با بهترین روش های جلوگیری از سیاه شدن موز آشنا شوید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان توت فرنگی به 3 روش کرمدار، ساده و بریوش

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هندوانه رسیده و شیرین

 

 

۱- طرز نگهداری موز در یخچال بدون سیاه شدن آن

 

طرز نگهداری موز در یخچال بدون سیاه شدن آن

 

قرار دادن موز رسیده در یخچال می تواند از سیاه شدن آن جلوگیری کند. بهترین دما برای نگهداری موز دمای ۱۲ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که تنها موزهای رسیده را در یخچال نگهداری کنید.

 

 

۲- نگهداری موزها به صورت خوشه ای بهترین روش نگهداری موز در منزل

 

برای جلوگیری از سیاه شدن موز نباید آن ها را از هم جدا کنید. جدا کردن موزها از خوشه موجب می شود تا موز سریع تر اکسید شود. به علاوه مطالعات نشان می دهد که موزهایی که به صورت خوشه ای نگهداری می شوند، دیرتر سیاه می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: کدام خوراکی ها نیاز به یخچال ندارند

 

 

۳- آویزان کردن موز بهترین روش جلوگیری از سیاه شدن موز

 

اگر مصرف موز در خانه شما زیاد است، بهتر است این روش را امتحان کنید. به طور معمول ایجاد فشار روی پوست موز موجب سیاه شدن آن می شود. آویزان کردن خوشه موز با ساق روی یک قسمت از تراس یا فضای خنک آشپزخانه می تواند گردش هوای بهتری در همه بخش های میوه ایجاد کند و از سیاه شدن موز جلوگیری کند.

 

 

۴- پلاستیک پیچ کردن موز بهترین جلوگیری از سیاه شدن موز

 

موز گاز اتیلن را از طریق ساقه های خود آزاد می کند. هر چقدر این گاز بیشتر آزاد شود، موز زودتر رسیده و سیاه می شود. برای جلوگیری از سیاه شدن موز می توانید یک پلاستیک یا سلفون را در بخش انتهای ساقه موز بپیچید. این کار مانع خروج گاز اتیلن و در نتیجه تازه ماندن موز می شود.

 

 

۵- قرار دادن موز نرسیده در فضای اتاق، بهترین روش نگهداری موز در منزل

 

قرار دادن موز نرسیده در فضای اتاق، بهترین روش نگهداری موز در منزل

 

موز یک میوه گرمسیری است و قرار دادن موز نرسیده یا سبز در مکان سردی مثل یخچال برخلاف تصور ما، به هیچ عنوان مناسب نیست. قرار دادن موز نرسیده در یخچال موجب می شود تا موز شما نارس باقی بماند. برای نگهداری موزهای سبز و موزهایی که هنوز به طور کامل نرسیده اند، بهتر است آن ها را در دمای اتاق قرار دهید. بهترین زمان برای قرار دادن موز در یخچال زمانی است که موز کاملاً رسیده و لکه های قهوه ای رنگ روی آن نمایان شده است.

 

 

۶- جلوگیری از سیاه شدن موز  با قرار دادن موز جدا از سایر میوه ها

 

جلوگیری از سیاه شدن موز  با قرار دادن موز جدا از سایر میوه ها

 

اگر موز را در یخچال نگه می دارید و دائم با خودتان فکر می کنید که چکار کنم موز توی یخچال سیاه نشه، بهتر است بدانید که گاهی میوه های دیگر مسبب خراب شدن موز هستند. قرار گرفتن موز در کنار میوه های رسیده می تواند روند رسیدن موز را نیز سریع کند. بهتر است موز را جدا از سایر میوه ها در یخچال قرار دهید تا زود سیاه نشود.

 

 

۷- فریز کردن موز بهترین راه نگهداری از موز

 

نحوه نگهداری موز در فریزر یکی دیگر از روش های ساده برای ماندگاری این میوه است. برای این کار بهتر است ابتدا پوست موز را بگیرید. سپس آن را داخل ظرف یا کیسه فریزر قرار دهید و فریز کنید. با این کار می توانید موزها را از ۱ تا ۳ ماه نگه دارید و از آن برای درست کردن اسموتی و تهیه کیک و شیرینی استفاده نمایید. باید بدانید که خواص موز فریزر شده تا چند ماه اول حفظ می شود و هیچ گونه مشکلی برای مصرف ندارد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با گوشت یا مرغ + ترکیب دقیق سبزی

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع میوه خشک

 

 

۸- قرار دادن موز دور از نور خورشید، بهترین روش نگهداری از موز

 

قرار دادن موز دور از نور خورشید، بهترین روش نگهداری از موز

 

موز میوه گرمسیری است و قرار گرفتن آن در معرض گرما موجب می شود تا به سرعت پخته شود. برای افزایش ماندگاری موز باید موز را از گرما دور کنید. نور مستقیم خورشید می تواند روند سیاه شدن موز را سریع تر کند. بنابراین بهتر است موزها را در مکانی تاریک و خنک نگهداری نمایید.

 

 

۹- جلوگیری از سیاه شدن موز با خارج کردن آن از پلاستیک

 

قرار دادن موز در کیسه پلاستیکی موجب افزایش رطوبت و پوسیدن موز می شود. برای نگهداری از موز حتماً آن را از کیسه پلاستیکی خارج کنید و در مکانی نسبتاً خنک قرار دهید.

 

 

۱۰- عدم وارد کردن فشار، از بهترین روش های نگهداری از موز

 

عدم وارد کردن فشار، از بهترین روش های نگهداری از موز

 

فشار وارد کردن به موز موجب می شود تا این میوه سیاه و نرم شود. بهتر است موز را در فضای تنگ و کوچک نگذارید. حتی در ظرف میوه نیز آن را روی همه میوه ها قرار دهید تا فشار به آن وارد نشود.

 

 

۱۱- جلوگیری از سیاه شدن موز با شستن به موقع موز

 

بهتر است موزها را بلافاصله قبل از مصرف بشویید. شستن زودهنگام موز موجب می شود تا موزها سریع تر سیاه و فاسد شوند و مدت زمان نگهداری آن ها کاهش پیدا کند.

 

 

۱۲- جدا کردن صحیح موز از ساقه بهترین روش نگهداری از موز

 

کشیدن موز با دست و جدا کردن آن از ساقه موجب می شود تا به موز فشار وارد شود. به علاوه این کار می تواند ساقه موز را بشکند و ماندگاری موز را کاهش دهد. برای جدا کردن موز از ساقه حتماً آن را به آرامی به وسیله یک چاقوی تیز جدا کنید.

 

 

جلوگیری از سیاه شدن موز در سالاد میوه

 

جلوگیری از سیاه شدن موز در سالاد میوه

 

یکی از مشکلاتی که خیلی از خانم ها با آن روبرو می شوند، سیاه شدن موز بعد از نصف کردن آن است. برای جلوگیری از سیاه شدن موز می توانید مقداری آب میوه روی موزها بریزید. آب میوه های اسیدی مثل آناناس، گریپ فروت و لیمو ترش مانع سیاه شدن موز می شود.

 

 

راهنمای خرید موز

 

راهنمای خرید موز

 

انتخاب یک موز خوب و مناسب نیز می تواند به افزایش ماندگاری آن کمک کند. در زمان خرید موز هیچ گاه به سراغ موزهای خیلی رسیده و موزهایی که لکه های قهوه ای کوچک روی آن ها وجود دارد، نروید. این موزها معمولاً برای نگهداری مناسب نیستند و خیلی زود سیاه می شود. بهتر است موزهایی را انتخاب کنید که رنگ زرد روشن دارند و لبه انتهایی آن ها کمی سبز است. با این روش می توانید مدت زمان بیشتری موز را در خانه نگه دارید. معمولاً مغازه دارانی که به طریقه نگهداری موز در مغازه توجه می کنند، موزها را در فضای خنک و دور از نور خورشید قرار می دهند. سعی کنید از موزهایی که در شرایط مناسبی قرار گرفته اند خریداری کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

برای نگهداری از موز و جلوگیری از سیاه شدن آن روش های زیادی وجود دارد. اما به هر حال تمام این روش ها می تواند تنها کمی فرآیند رسیدن و سیاه شدن موز را کندتر کند. موز میوه ای است که با رسیدن شروع به سیاه شدن می کند همان طور که گفته شد سیاه شدن موز نشانه خراب شدن آن نیست. در صورتی که به خوردن موز سیاه علاقه ای ندارید، می توانید از آن برای تهیه کیک و شیرین های موزی استفاده کنید.

 

 

منابع: brooklynfarmgirl، dole، myrecipes

 

کالابرگ الکترونیک