۲۲ خواص رب انار شیرین و ترش برای سلامت بدن و عوارض آن

۲۲ خواص رب انار شیرین و ترش برای سلامت بدن و عوارض آن


6 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۲ خواص رب انار شیرین و ترش برای سلامت بدن و عوارض آن

خواص رب انار برای سلامت بدن چیست؟ از جمله خواص رب انار کالری بدون چربی و در نتیجه کمک به لاغری و کاهش وزن است. البته تحت شرایط خاصی هم رب انار باعث چاقی می‌شود. بسیاری از متخصصین طب سنتی تأکید می‌کنند که روزانه یک قاشق رب انار بخورید. اما می‌دانید بهترین زمان خوردن رب انار چه موقعی است؟ مهم‌ترین مضرات رب انار برای سلامتی چیست؟ طبع رب انار سرد است یا گرم؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص و فواید رب انار ترش و شیرین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص شگفت‌انگیز رب انار پاسخ خواهیم داد.

طبع انواع رب انار

طبع رب انار

انواع رب انار طعم‌های مختلفی دارد و از همین رو میزان سردی آن نیز در طعم‌های مختلف آن تا حدودی متفاوت است.

  • طبع رب انار شیرین «سرد» و متمایل به اعتدال است.
  • رب انار ملس طبعی «سرد و تر» و متمایل به اعتدال دارد.
  • طبع رب انار ترش نیز «سرد و تر» است.

در صورت تمایل می‌توانید رب انار را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

ارزش غذایی رب انار

رب انار سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولی است. این رب قند پایینی دارد و در آن مقداری کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم، اسید‌فولیک و آهن وجود دارد. رب انار فاقد چربی و کلسترول است.

یک قاشق غذاخوری رب انار تقریباً ۴۰ کالری دارد. معمولاً خواص رب انار تازه برای سلامتی بیشتر از خواص رب کهنه است. پس باید روش‌های نگهداری از رب انار را بلد باشید. سعی کنید از رب انار خانگی و تازه برای مصرف سالانه خودتان استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه رب انار خانگی را هم مطالعه کنید.

خواص رب انار شیرین و ترش

خواص رب انار شیرین و ترش

رب انار که از جوشاندن آب انار تازه تهیه می‌شود، به خاطر خواص آب انار و انار یکی از مفیدترین انواع رب است که فواید بی‌شماری برای سلامت دارد. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص رب انار شیرین و ترش آشنا شوید.

۱- سلامت و زیبایی پوست

رب انار سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و از همین رو مصرف آن در سلامت پوست و کاهش التهاب و جلوگیری از پیری پوست بسیار مؤثر است. «نیاسین» موجود در رب انار در افزایش خاصیت ارتجاعی پوست بسیار مؤثر است و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

۲- استحکام و درخشندگی موها

ترکیبات آلی و مواد معدنی موجود در رب انار می‌تواند به سلامت موها و همچنین افزایش استحکام فولیکول‌های مو کمک زیادی کند. مصرف منظم رب انار موجب براق شدن و افزایش درخشندگی موها می‌شود.

۳- بهبود هضم غذا

رب انار سرشار از ویتامین‌های گروه B است که در بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و کارایی سیستم عصبی نقش مؤثری دارد. مصرف رب انار به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند و برای تسکین مشکلات گوارشی مثل عارضه یبوست، عارضه نفخ و گرفتگی روده بسیار مفید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت به + فوت و فن های کمپوت به بدون کپک و شکرک

۴- جلوگیری و کمک به درمان سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف رب انار می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در این رب می‌تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد و اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش دهد.

۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

رب انار سرشار از ویتامین C است که با تحریک گلبول‌های سفید خون به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. از جمله خواص مصرف مداوم رب انار این است که موجب می‌شود تا فرد کمتر به بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی مبتلا شود.

۶- کاهش کلسترول بد خون

کاهش کلسترول از خواص رب انار

ترکیبات پلی فنولی موجود در رب انار موجب کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد در خون می‌شود. این رب نقش مؤثری در کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و بروز حمله قلبی و سکته قلبی دارد.

۷- جلوگیری از آلزایمر

یکی از خواص رب انار شیرین و ترش این است که آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و مصرف آن می‌تواند از حافظه محافظت کند. مصرف رب انار نقش مؤثری بر توقف و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

۸- جلوگیری از التهاب

رب انار درست مثل یک ضد‌التهاب قوی در بدن عمل می‌کند. مصرف این رب به کاهش التهاب کمک می‌کند و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند.

۹- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف رب انار می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. مطالعات در مورد خواص رب انار برای قلب نشان می‌دهد که رب انار از سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند و تجمع کلسترول در رگ‌ها را کاهش می‌دهد. در نظر داشته باشید که مصرف رب انار با داروهای فشار خون و کلسترول مناسب نیست و باید با اجازه پزشک مصرف شود.

۱۰- کاهش فشارخون

مصرف رب انار می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. افرادی که فشارخون بالایی دارند می‌توانند با مصرف مقداری رب انار در روز فشار خون خود را به حالت نرمال درآورند.

۱۱- کاهش قند خون

از دیگر خواص رب انار شیرین و ترش می‌توان به کاهش قند خون در افراد دیابتی اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف رب انار می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون کمک زیادی کند.

۱۲- رب انار برای لاغری

از خواص انار برای لاغری چیزی می‌دانید؟ مصرف انار و مشتقات آن مثل رب انار می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. معمولاً توصیه می‌شود افرادی که قصد دارند وزن کم کنند، از رب انار به صورت ناشتا استفاده کنند.

از مهم‌ترین فواید رب انار ترش و شیرین به صورت ناشتا می‌توان به جذب بهتر و اثربخشی بیشتر آن اشاره کرد. یک بحث دیگر هم وجود دارد که رب انار باعث چاقی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آیا رب انار باعث چاقی می‌شود را مطالعه کنید تا متوجه شوید که اگر برای لاغری رب انار میل می‌کنید چه سازوکاری را باید رعایت کنید.

۱۳- رب انار برای تصفیه خون

یکی از خواص شگفت‌انگیز رب انار برای سلامت بدن، تصفیه خون است. مصرف رب انار به تصفیه کردن خون کمک زیادی می‌کند.

۱۴- درمان آفت دهان و زخم بینی با رب انار

درمان آفت دهان و زخم بینی با رب انار

رب انار یک درمان راحت و مؤثر برای از بین بردن و درمان آفت‌های دهانی است. برای این امر باید مقداری از رب را روی محل آفت قرار دهید. برای درمان زخم داخل بینی و از بین بردن عفونت‌های سرماخوردگی مقداری رب انار را با عسل ترکیب کرده و مصرف کنید.

۱۵- افزایش انرژی بدن

رب انار سرشار از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها در بدن همانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند و موجب فعال شدن آنزیم‌ها و افزایش انرژی بدن می‌شوند.

۱۶- خواص رب انار برای کبد چرب

رب انار به پاکسازی کبد و همچنین دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. مصرف این رب می‌تواند به درمان کبد چرب نیز کمک زیادی کند. بهترین زمان خوردن رب انار برای کبد یک قاشق غذاخوری به صورت ناشتا در صبح‌ است.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع کتلت خوشمزه ایرانی و خارجی + فیلم آموزش

۱۷- فواید رب انار برای مردان

از مهم‌ترین خواص رب انار برای مردان می‌توان به تقویت قوای جنسی و جلوگیری از سرطان پروستات در مردان اشاره کرد.

۱۸- خواص رب انار برای غلظت خون

مصرف رب انار به طور مرتب می‌تواند غلظت خون را درمان کند و به تنظیم غلظت خون کمک کند. برای این امر بهتر است در ابتدای روز و به صورت ناشتا از ۱ قاشق غذاخوری رب انار شیرین استفاده کنید.

۱۹- خواص رب انار برای رحم زنان

نتایج یک مطالعه‌ درباره خواص رب انار نشان داده است که خوردن انار باعث افزایش جریان خون در رحم و ضخیم شدن دیواره آن می‌شود. این موضوع می‌تواند به کاهش خطر سقط جنین کمک کند. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، این میوه را به همراه مشتقات آن مثل آب انار و انار تازه در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

۲۰- فواید مصرف رب انار در بارداری

مصرف رب انار در بارداری بلامانع است، اما به هر حال باید در حد اعتدال مصرف شود. رب انار سرشار از «نیاسین» است که به رشد مغز جنین کمک زیادی می‌کند. رب انار می‌تواند به کاهش حالت تهوع در مادران باردار کمک کند. مصرف رب انار همچنین به روش‌های زیر برای مادر و جنین مفید است:

  • رب انار به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.
  • رب انار به افزایش اشتها برای مادران بارداری که اشتهای کمی دارند، کمک می‌کند.
  • رب انار جریان خون را متعادل می‌‌کند.
  • رب انار روند اکسیژن‌رسانی به جنین را بهبود می‌‌دهد.
  • رب انار از بالا رفتن فشار خون در بارداری جلوگیری می‌کند.

 ۲۱- فواید خوردن رب انار قبل از صبحانه

اگر رب انار را قبل از صبحانه و به صورت ناشتا میل کنید، می‌توانید از خواص رب انار برای لاغری و کاهش وزن بهره ببرید. علاوه بر این، خوردن یک قاشق غذاخوری رب انار ناشتا، در دوران بارداری، می‌تواند حالت تهوع ناشی از حاملگی را تسکین داده و از آن پیشگیری کند.

۲۲- خواص خوردن رب انار در شب

خوردن رب انار در شب و قبل از شام، می‌تواند اشتها را کاهش داده و برای کسانی که رژیم لاغری در پیش گرفته‌اند، مناسب است. چون خاصیت سیر‌کنندگی دارد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، روند هضم غذا را سرعت بخشیده و خواب بهتری را به ارمغان می‌آورد.

مضرات و عوارض رب انار

مضرات و عوارض رب انار

رب انار در کنار فواید بی‌شماری که دارد، می‌تواند برای برخی افراد مضر باشد. از طرف دیگر مصرف زیاد این رب نیز می‌تواند منجر به بروز عوارض شود. به طور کلی افرادی که به مشکلات ریوی مبتلا هستند نباید رب انار مصرف کنند.

کسانی که داروهای فشارخون و کاهش کلسترول مصرف می‌کنند نیز باید از مصرف رب انار اجتناب کنند. در مورد خواص رب انار برای یبوست نیز باید بدانید که اگر به اندازه خورده شود مفید است اما در صورت مصرف رب انار به مقدار زیاد ممکن است فرد دچار یبوست شود. در ادامه می‌توانید با برخی از مضرات رب انار برای سلامتی آشنا شوید.

  • سست شدن معده
  • ایجاد نفخ
  • یبوست
  • گلودرد

بهترین زمان خوردن رب انار

به طور کلی مصرف رب انار در هر زمانی از شبانه‌روز می‌تواند برای بدن مفید باشد. اما در مجموع برای افزایش خواص رب انار بهتر است از این رب صبح‌ها به صورت ناشتا استفاده کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین مضرات رب انار چیست؟

سست شدن معده، ایجاد نفخ، یبوست و گلودرد از مهم‌ترین مضرات مصرف زیاد رب انار محسوب می‌شوند.

فواید رب انار ترش و شیرین برای افراد دیابتی چیست؟

از مهم‌ترین خواص رب انار شیرین و ترش برای دیابتی‌ها می‌توان به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون اشاره کرد.

 

منابع: organicfacts، medicalnewstoday، parentinghealthybabies

 

کالابرگ الکترونیک