۱۳ نکته مهم شستن پارچه نخی با دست و ماشین بدون آب رفتن

۱۳ نکته مهم شستن پارچه نخی با دست و ماشین بدون آب رفتن


10 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 نکته مهم شستن پارچه نخی با دست و ماشین بدون آب رفتن

شستن پارچه نخی معمولاً برای تازه‌کارها کمی چالش‌برانگیز است. تنها کمی بی‌دقتی در نحوه شستشوی لباس نخی می‌تواند ظاهر آن را تغییر دهد و یا ملحفه موردعلاقه‌تان را غیر قابل استفاده کند. اما چگونه از آب رفتن لباس نخی جلوگیری کنیم؟ آیا چیزی در مورد نحوه شستن لباس نخ پنبه بدون آسیب به بافت پارچه می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نحوه شستن لباس‌های نخی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شستن لباس نخی پاسخ خواهیم داد.

 

 

نحوه شستن پارچه نخی

 

نحوه شستن پارچه نخی

 

لباس‌های نخی همان لباس‌هایی هستند که پشت برچسب آن‌ها نوشته شده: «۱۰۰ درصد کتان». پارچه این لباس‌ها از الیاف طبیعی پنبه درست شده است. معمولاً از پارچه‌های نخی برای تهیه انواع لباس، رومیزی و ملحفه استفاده می‌شود.

این پارچه معمولاً برای این که ظاهر جذاب خود را حفظ کند، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. شما می‌توانید برای شستن پارچه نخی از ماشین لباسشویی استفاده کنید و یا آن را به صورت دستی بشویید.

تنها لازم است در زمان شستشوی پارچه‌های نخی از دمای مناسبی استفاده کنید و آن را به روش درستی خشک‌ کنید تا پارچه آسیب نبیند. در ادامه می‌توانید با نحوه شستشوی لباس نخی به طور دقیق آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: روش های صحیح شستن لباس های کتان رنگی و سفید

 

ا- از بین بردن لکه پارچه نخی

 

از بین بردن لکه پارچه نخی

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

اولین مرحله شستن پارچه نخی از بین بردن لکه‌های روی پارچه است. اگر روی لباس یا پارچه نخی ملحفه‌تان لکه‌ای ایجاد شده، باید قبل از شستن پارچه لکه را از بین ببرید. اگر رنگ لباس نخی شما سفید است، می‌توانید برای از بین بردن لکه از ترکیب آب و مقداری سفیدکننده لباس استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه لباس‌های نخی رنگی نیز می‌توانید از محصولات لکه بر مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده هر نوع ماده لکه بری ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پشت پارچه امتحان کنید و در صورتی که به رنگ لباس آسیب وارد نشد، آن را برای از بین بردن لکه به کار ببرید.

به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای از بین بردن لکه پارچه نخی از سفیدکننده رقیق نشده استفاده نکنید. این کار موجب سوراخ شدن پارچه و از بین رفتن بافت آن می‌شود. برای تهیه سفید کننده لباس و لکه بر به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۲- شوینده مناسبی برای شستن پارچه نخی انتخاب کنید

 

باید بدانید که نحوه شستشوی لباس نخی چندان تفاوتی با سایر لباس‌ها ندارد، تنها باید کمی بیشتر در شستن آن دقت کنید. استفاده از یک شوینده مناسب می‌تواند به حفظ حالت و همچنین جلوگیری از بافت پارچه کمک زیادی کند.

حتما بخوانید  ۹ فایده بازی بیرون از خانه برای کودک و تاثیر آن بر رشد جسم و ذهن

شاید فکر کنید استفاده از شوینده‌های قوی آلودگی‌ها را بهتر از سطح پارچه تمیز می‌کند، اما حقیقت این است که هر چقدر مایع شوینده مورد استفاده شما ملایم‌تر باشد، آسیب کمتری به بافت پارچه وارد می‌شود. می‌توانید انواع مایع لباسشویی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

۳- برای شستن پارچه نخی از دمای مناسبی استفاده کنید

 

برای شستن پارچه نخی از دمای مناسبی استفاده کنید

 

استفاده از آب داغ برای شستن پارچه نخی به هیچ عنوان مناسب نیست. این کار موجب چروکیده شدن پارچه و از دست رفتن حالت آن می‌شود. از طرف دیگر آب داغ ممکن است موجب کشیدگی و حتی کوچک شدن اندازه لباس نخی شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است برای شستن پارچه نخی از دمای آب سرد و یا ولرم استفاده کنید.

 

۴- به نحوه شستشوی لباس نخی در ماشین لباسشویی دقت کنید

 

بهتر است برای شستن پارچه نخی از دور چرخش ملایم لباسشویی استفاده کنید و با توجه به میزان آلودگی لباس یا پارچه آن را برای ۱۰ دقیقه تا نهایتاً ۴۵ دقیقه بشویید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر پارچه نخی در مدت زمان کوتاه‌تر و با دور چرخش کمتر شسته شود، آسیب کمتری به بافت آن وارد می‌شود.

 

۵- لباس را بیش از حد در خشک‌کن قرار ندهید

 

لباس نخی را بیش از حد در خشک‌کن قرار ندهید

 

خشک کردن بیش از حد لباس‌های نخی موجب چروک شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید لباس‌های نخی را با دمای پایین‌تر خشک‌کنید و یا آن‌ها را کمی مرطوب از خشک‌کن خارج کنید و سپس در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

اگر پارچه نخی شما رنگی است، بهتر است آن را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید، زیرا این کار موجب تغییر کردن رنگ پارچه می‌شود. برای این که لباس‌ها بعد از خشک شدن چروکیده نشوند و سایز لباس کوچک نشود، می‌توانید لباس‌ها را به صورت نیمه مرطوب از لباسشویی خارج کنید.

سپس لباس را به آرامی با دست بکشید تا چین و چروک‌های ایجاد شده روی پارچه از بین برود. در نهایت لباس را به صورت صاف پهن کنید تا کاملاً خشک شود.

 

۶- مراقب اتوکشی پارچه نخی باشید

 

برخی از پارچه‌های نخی بعد از شستن به شدت چروکیده می‌شوند. برای اتوکشی پاچه‌های نخی از دمای متوسط اتو استفاده کنید. بهتر است یک لایه پارچه سفید روی لباس قرار دهید و سپس آن را اتوکشی کنید تا الیاف پارچه با دمای اتو آسیب نبیند.

ازآنجایی‌که لباس‌های نخی بافت حساسی دارند، ممکن است دمای بالا موجب زرد شدن رنگ پارچه شود. در حین اتو کردن پارچه‌های نخی حتماً مقداری آب روی آن اسپری کنید و یا از اتو بخار استفاده کنید.

یک راهکار ساده برای صاف کردن پارچه نخی بدون استفاده از اتو این است که لباس را با اسپری خیس کنید. سپس با دستتان شروع به صاف کردن پارچه کنید. سپس لباس را بپوشید و خوب داخل تنتان صاف کنید تا چروک‌های لباس از بین برود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن شلوار لی با دست و ماشین

 

نحوه شستن لباس و پارچه نخی بدون آب رفتن با دست

 

نحوه شستن لباس و پارچه نخی بدون آب رفتن با دست

 

نحوه شستشوی لباس نخی با دست معمولاً برای پارچه‌های حساس‌تر گزینه مناسبی است. برای شروع باید یک وان را با آب خنک یا ولرم پر کنید. حدود ۱ قاشق چای‌خوری مایع لباسشویی داخل وان بریزید.

سپس پارچه نخی را داخل وان قرار دهید و آن را بچرخانید تا مایع در آب حل شود. اگر قرار است چندین لباس را با هم بشویید و یا یک ملحفه بزرگ را بشویید، می‌توانید از مقدار شوینده بیشتری استفاده کنید. چند دقیقه صبر کنید تا پارچه در آب بماند و سپس وان را تخلیه کنید و آن را با آب تازه پر کنید.

حتما بخوانید  9 مرحله از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی و بهترین فصل آن

پارچه را در آب تازه بچرخانید و سپس دوباره آب وان را تخلیه کنید و آب تازه در آن بریزید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کف پارچه کاملاً شسته شود. بعد از تکمیل مراحل شستشو پارچه را کمی فشار دهید و سپس روی بند رخت آویزان کنید. به هیچ عنوان پارچه را چروک نکنید. اجازه دهید پارچه شما در معرض هوای آزاد خشک شود.

 

نکاتی که باید در مورد نحوه شستشوی لباس نخی بدانید

 

نکاتی که باید در مورد نحوه شستشوی لباس نخی بدانید

 

*لباس‌های نخی بافت حساس‌تری نسبت به پارچه‌های دیگر دارند و از همین رو باید تنها در مواقع ضروری شسته شوند.

 

*برای شستن پارچه نخی به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید.

 

*استفاده از مقدار کمی نرم کننده لباس در زمان شستن پارچه نخی موجب می‌شود تا چروک کمتری روی آن ایجاد شود. برای خرید انواع نرم کننده لباس از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

 

*پارچه‌های نخی سفید و رنگی را به صورت جداگانه بشویید تا رنگ لباس‌ها با هم ترکیب نشود.

 

*اگر ماشین لباسشویی شما مجهز به سیستم شستشوی لباس نخی یا کتان است، بهتر است ماشین را روی تنظیمات کتان قرار دهید.

 

*برای شستن برخی از پارچه‌های نخی سفید رنگ می‌توانید از دمای بیشتر از ۳۰ درجه نیز استفاده کنید. بهتر است قبل از شستشو حتماً برچسب پشت پارچه را بررسی کنید.

 

سوالات متداول

 

چگونه از آب رفتن لباس نخی جلوگیری کنیم؟

 

برای جلوگیری از آب رفتن لباس‌های نخی باید این لباس‌ها را با دمای پایین و دور چرخش کم بشویید. بعد از شستن لباس در حالی که هنوز کمی خیس است، لباس را با دست بکشید و صاف کنید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.

 

آیا می‌توان لباس‌های ۱۰۰ درصد پنبه را در خشک‌کن قرار داد؟

 

دمای بالا موجب جمع شدن و کشیده شدن بافت پارچه‌های نخی می‌شود. در صورتی که برای خشک کردن پارچه نخی از خشک‌کن استفاده می‌کنید، باید آن را روی دمای کمتر قرار دهید و قبل از خشک شدن کامل لباس، آن را خارج کنید.

 

آیا شستن پارچه نخی با آب سرد مناسب است؟

 

حقیقت این است که شما برای انتخاب دمای شستشوی هر لباس یا پارچه ابتدا باید به برچسب پشت لباس توجه کنید. در صورتی که دمای خاصی برای شستشو مشخص نشده است، بهتر است برای شستن لباس‌های نخی از آب سرد استفاده کنید.

 

چگونه لباس نخی آب رفته را درست کنیم؟

 

لباس نخی چند ساعت در آب بماند؟ اگر لباس‌های نخی شما بعد از شستن آب رفته بهتر است آن را برای نیم ساعت در ترکیب آب سرد و مقداری شامپو بچه قرار دهید. سپس لباس را آبکشی کنید و آن را با دست باز کنید.

باید لبه‌های لباس را بگیرید و به آرامی بکشید تا کاملاً باز شود. سپس لباس را پهن کنید تا خشک شود. برای خرید شامپو بچه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

 

 

منابع: thespruce، wikihow

 

 

کالابرگ الکترونیک