۹ مرحله از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی و بهترین فصل آن

۹ مرحله از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی و بهترین فصل آن


12 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 مرحله از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی و بهترین فصل آن

روش از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی معمولاً با در نظر گرفتن شرایط هر کودک، فصل و جزئیات دیگر انجام می‌شود. به طور معمول طب سنتی معتقد است که هر کودک با توجه به ویژگی‌های فردی که دارد، در زمان مشخصی برای از پوشک گرفتن آماده می‌شود. برای این موضوع لازم نیست به او فشار وارد کنید و کودک را تحت استرس قرار دهید، بلکه همه چیز با صبر و حوصله و تشویق کودک به درستی پیش می‌رود. در قدیم فصول خاصی را برای از پوشک گرفتن بچه انتخاب می‌کردند و حتی دعا برای از پوشک گرفتن بچه داشتند. اگر دوست دارید نحوه صحیح و اصولی از پوشک گرفتن فرزندتان براساس طب سنتی را یاد بگیرید، می‌توانید در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش با ما همراه باشید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین فصل از پوشک گرفتن بچه در طب سنتی و نحوه اصولی آن پاسخ خواهیم داد.

 

از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی

 

از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی

 

از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی با در نظر گرفتن شرایط کودک زمان و سایر جزئیات به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو به کودک خود کمک کنید این مرحله از زندگی را پشت سر بگذارید. به طور کلی طب سنتی توصیه می‌کند فصول گرم سال را برای از پوشک گرفتن بچه دختر و پسر انتخاب کنید و از فشار وارد کردن به کودک در فصل زمستان و پاییز برای آموزش اجتناب کنید. در ادامه می‌توانید با نکاتی مهم در مورد از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی و اسلامی آشنا شوید.

۱- در فصل گرم سال کودک را از پوشک بگیرید

اولین نکته مهم برای از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی این است که فصل بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید. گرم شدن هوا به کودک کمک می‌کند تا کمتر در معرض سرماخوردگی قرار بگیرد و راحت‌تر ادرار خود را کنترل کند. بنابراین بهتر است قبل از شروع آموزش از پوشک گرفتن به کودک حتماً به این نکته توجه کنید.

۲- محیط دستشویی را برای کودک آماده کنید

 

محیط دستشویی را برای کودک آماده کنید

 

قبل از این که آموزش از پوشک گرفتن را شروع کنید، بهتر است کودک را با محیط دستشویی آشنا کنید. برای شروع باید چند اسباب بازی مورد علاقه کودک را در دستشویی قرار دهید. می‌توانید به کودک بگویید که خانه این عروسک در دستشویی است و با بازی و سرگرمی کودک را برای دستشویی رفتن آماده کنید.

برخی کودکان از فضای دستشویی می‌ترسند و به همین دلیل باید کاری کنید که دستشویی برای او جذاب‌تر شود. می‌توانید روی دیوارهای دستشویی چند پوستر کودکانه نصب کنید و فضای دستشویی را کمی به سلیقه کودک تزیین کنید.

برای کاهش استرس و ترس کودک حتماً از چاه بست استفاده کنید. با قرار دادن یک لگن کوچک و رنگی در دستشویی رغبت بیشتری در او ایجاد کنید. فراموش نکنید که اگر کودک نمی‌تواند با فضای دستشویی ارتباط برقرار کند و یا اگر از دستشویی می‌ترسد، بهتر است لگن او را در فضای دیگری قرار دهید. در مراحل ابتدایی حتی قرار دادن لگن در بیرون از دستشویی، حمام و یا اتاق کودک هم مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید بعد از مدتی او را با محیط دستشویی آشنا کنید.

حتما بخوانید  26 کاربرد عجیب شامپو بچه از روشن کردن مو تا درمان و نظافت

۳- آموزش دستشویی رفتن را در زمان مناسبی آغاز کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

آموزش دستشویی رفتن را در زمان مناسبی آغاز کنید

 

برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک حتماً زمانی را انتخاب کنید که مطمئن هستید برای مدت چند ماه شرایط مناسبی دارید. اگر فشار کاری‌تان زیاد شده، یا قصد دارید منزل خود را عوض کنید و یا در شرایط این چنینی هستید، بهتر است از پوشک گرفتن کودک را فراموش کنید.

این پروسه باید با آرامش انجام شود و باید به صورت مکرر برای آن وقت صرف کنید. ایجاد وقفه در آموزش از پوشک گرفتن کودک می‌تواند روند آموزش را با مشکل روبرو کند و این موضوع را هم برای شما و هم کودک خسته کننده کند.

۴- به کودک خود فشار وارد نکنید

 

در آموزش دستشویی رفتن به کودک خود فشار وارد نکنید

 

دستشویی رفتن نیز یکی از آن مهارت‌هایی است که کودک شما دیر یا زود یاد می‌گیرد، پس به هیچ عنوان برای آموزش این موضوع عجله نکنید. معمولاً بدن کودک از ۲ سالگی برای از پوشک گرفتن آماده می‌شود، اما با این وجود این زمان ممکن است برای برخی از کودکان متفاوت باشد.

به خاطر داشته باشید که معمولاً دختران کمی زودتر از پسران از پوشک گرفتن را یاد می‌گیرند و از طرفی این موضوع برای دختر بچه‌ها اهمیت بیشتری دارد. استفاده از پوشک برای دختر بچه بالای ۲ سال می‌تواند او را مستعد عفونت کند و مشکلات جدی برای کودک ایجاد کند.

۵- کودک را تشویق کنید

راهکار بعدی از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی «تشویق کودک» است. هر بار که کودک از لگن خود برای دستشویی رفتن استفاده می‌کند، برای او دست بزنید و او را تشویق کنید. به او بگویید که چقدر کارش را درست انجام داده و کودک زرنگ و باهوشی است. با این کار کودک برای یادگیری بیشتر تلاش می‌کند و پروسه آموزش او کوتاه‌تر خواهد شد.

۶- با کودک با آرامش برخورد کنید

 

برای آموزش دستشویی رفتن در طب سنتی با کودک با آرامش برخورد کنید

 

یک نکته مهم در مورد از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی این است که در طول آموزش کودک به هیچ عنوان نباید به او استرس وارد کنید. بهتر است در هر شرایطی با صبر و حوصله با کودک رفتار کنید تا کودک تحت فشار قرار نگیرد.

استرس و اضطراب کودک تنها روند کار را به تأخیر می‌اندازد و موجب می‌شود کودک شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. حتی زمانی که کودک نتوانست ادرار و مدفوع خود را کنترل کند، به هیچ عنوان با عصبانیت با او رفتار نکنید و تنها به او بگویید که اگر بتوانی این کار را در توالت یا لگن انجام دهی یک جایزه به تو می‌دهم. مطمئن باشید که تشویق کردن همیشه بهتر از تنبیه نتیجه‌بخش است و به روند آموزش نیز سرعت بیشتری می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش از پوشک گرفتن کودک اوتیسم

۷- به کودکتان دستشویی رفتن را یادآوری کنید

 

برای دستشویی رفتن به کودکتان یادآوری کنید

 

در مراحل ابتدایی آموزش از پوشک گرفتن ممکن است کودک شما فراموش کند از لگن برای دستشویی استفاده کند. بهتر است در فواصل زمانی ۲ ساعته به کودک یادآوری کنید که روی دستشویی خود بنشیند. بهتر است صبح‌ها بعد از بیدار شدن و پس از چرت زدن عصرگاهی با بازی و بدون این که به کودک فشار وارد شود، به او یادآوری کنید که از لگن استفاده کند.

۸- در دوران آموزش از لباس راحت برای کودک استفاده کنید

 

در دوران آموزش دستشویی رفتن از لباس راحت برای کودک استفاده کنید

 

اگر کودک شما در مرحله آموزش دستشویی رفتن است، بهتر است لباس راحت به او بپوشانید تا کودک بتوانید به سرعت و به راحتی لباس خود را پایین بکشد و برای این کار دچار مشکل نشود. معمولاً در مراحل ابتدایی، کودک قادر نیست بیشتر از چند ثانیه ادرار یا مدفوع خود را کنترل کند. اگر درآوردن شلوار برای کودک سخت باشد، قطعاً در پروسه نشستن روی لگن دستشویی با مشکل روبرو می‌شود.

۹- در تمام مراحل آموزش به کودک کمک کند

 

در تمام مراحل آموزش دستشویی رفتن به کودک کمک کند

 

کودک شما برای کسب مهارت‌های جدید نیاز به کمک دارد. سعی کنید برای او وقت بگذارید و با مهربانی و آرامش در تمام مراحل یادگیری کنار او باشید. به او کمک کنید تا انگیزه بیشتری برای کسب مهارت‌های جدیدش داشته باشد. با تشویق کردن و سرگرم کردن کودک فضایی شاد و دوست داشتنی برای او فراهم کنید. فراموش نکنید که کودک باید همه جزئیات را یاد بگیرد. از درآوردن لباس و نشستن روی لگن تا بلند شدن، تمیز کردن خود و نحوه بالا کشیدن شلوار را به کودک آموزش دهید.

حتما بخوانید  بهترین روش های شستن براش های آرایشی و بیوتی بلندر

می‌توانید برای تشویق او یک جدول ستاره درست کنید و زمانی که هر ردیف از ستاره‌های جدول پر شد، یک جایزه به او بدهید. برای کودک کتاب‌های آموزشی بخوانید و با بازی و سرگرمی به او یاد دهید تا هر کاری را چطور اصولی و درست انجام دهد. فراموش نکنید که در هیچ‌کدام از مراحل آموزش نباید دوباره به عقب برگردید و زمانی که کودک در حال یاد گرفتن کنترل ادرار خود است، دوباره از پوشک استفاده کنید. می‌توانید برای چندین هفته مهمانی رفتن و بیرون رفتن را فراموش کنید تا کودک در فضای خانه به راحتی آموزش ببیند.

بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله می‌توانید با خیال راحت از مستقل شدن کودکان لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین سن از پوشک گرفتن کودک دختر و پسر را هم مطالعه کنید. اگر هم هنوز کودک خود را از پوشک نگرفته‌اید برای تهیه پوشک بچه از برندهای معتبر بازار به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

آموزش از پوشک گرفتن کودک قبل از ۱۸ ماهگی

 

آموزش از پوشک گرفتن کودک قبل از 18 ماهگی

 

از آنجایی که کودک در ۱۸ ماهگی (کودک یک ساله و نیمه) هنوز نمی‌تواند به خوبی ارتباط برقرار کند، لازم است والدین در تمام طول آموزش با کودک همراه باشند و او را حمایت کنند. در این سن باید هر ۱ تا ۲ ساعت کودک را توالت ببرید و او را به دفع ادرار یا مدفوع در توالت تشویق کنید.

در این مدت حتماً به نشانه‌های ظاهری کودک توجه کنید. بیشتر کودکان در زمان دفع ادرار یا مدفوع متمرکز می‌شوند و یا چشمان خود را تکان می‌دهند. در صورت مشاهده این علائم به کودک کمک کنید تا به دستشویی برود. در نظر گرفتن یک زمان تقریبی برای ادرار و مدفوع نیز می‌تواند ایده خوبی برای کمک کردن به کودک باشد. برای این کار باید از یک الگوی روزانه برای ادرار و مدفوع کودک استفاده کنید.

آموزش توالت رفتن به کودک بعد از ۱۸ ماهگی

بعد از ۱۸ ماهگی معمولاً کودکان کم کم کنترل بیشتری بر مثانه خود دارند و به آرامی برای آموزش کامل دستشویی رفتن آماده می‌شوند. در این سن بهتر است برای چند ساعت در روز اجازه دهید تا کودک بدون پوشک باشد. اگر متوجه شدید که کودک طوری رفتار می‌کند که انگار نیاز به دستشویی دارد، با مهربانی و بازی او را به سمت دستشویی هدایت کنید. می‌توانید برای هر بار که به دستشویی می‌رود یک جایزه در نظر بگیرید تا انگیزه کودک بیشتر شود.

ممکن است کودک شما نشستن در دستشویی را دوست نداشته باشد یا فضای دستشویی برای او ترسناک باشد. در این شرایط بهتر است در این زمان خودتان با او همراه باشید. برایش کتاب بخوانید، یا می‌توانید از بازی‌های نشستنی جذاب برای کودک کمک بگیرید تا انگیزه بیشتری برای دستشویی رفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رابطه از پوشک گرفتن کودک و یبوست

سوالات متداول

از پوشک گرفتن کودک در زمستان چه مشکلاتی دارد؟

سرما موجب کاهش کنترل ادرار در کودکان می‌شود و از طرفی در این فصل احتمال سرماخوردگی نیز بیشتر است. از همین رو طب سنتی پیشنهاد می‌کند از پوشک گرفتن کودک را در فصل‌های بهار و تابستان انجام دهید.

نحوه صحیح و اصولی از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی به چه صورت است؟

از پوشک گرفتن کودک در طب سنتی با در نظر گفتن شرایط بدنی کودک، فصل مناسب و صبر و حوصله در آموزش انجام می‌شود. برای از پوشک گرفتن کودک باید به او فرصت دهید و با آرامش، صبر و حوصله به او کمک کنید تا این مهارت جدید را یاد بگیرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک