برنج سرگل چیست و بهترین روش پخت آن کدام است؟

برنج سرگل چیست و بهترین روش پخت آن کدام است؟


11 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مهم‌ترین ویژگی‌های برنج سرگل

برنج سرگل چیست؟ اگر شما هم اسم برنج سرگل را شنیده باشید، احتمالاً اولین بار این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که برنج سرگل چه فرقی با برنج عادی دارد. چرا قیمت برنج سرگل در بسیاری از مواقع بیشتر از برنج معمولاً است؟ آیا چیزی در مورد روش انتخاب برنج سرگل درجه یک و یا خرید برنج خوب می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی  در مجله کوروش می‌توانید با ویژگی‌‌های برنج سرگل، خرید و قیمت برنج سرگل و البته نحوه پخت برنج سرگل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد برنج سرگل پاسخ خواهیم داد.

 

 

برنج سرگل چیست؟

 

برنج سرگل چیست؟

 

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره ما ایرانی است که با کیفیت‌ها و انواع مختلفی یافت می‌شود. اما برنج سرگل چیست؟ آیا می‌دانید این برنج چه تفاوت هایی با انواع برنج معمولی دارد؟ چرا برخی افراد تنها به دنبال این برنج هستند و ترجیح می‌دهند فقط از برنج سرگل استفاده کنند؟

 

یکی از باکیفیت‌ترین و خوش عطر و طعم‌ترین انواع برنج ایرانی، برنج سرگل است. درواقع نوع بذر این نوع برنج با برنج‌های معمولی متفاوت است و همین موضوع موجب عطر و طعم خاص و کیفیت بالای این برنج می‌شود. این برنج عموماً در استان گلستان کشت می‌شود و بیشترین میزان تقاضا را در میان انواع برنج ایرانی دارد.

 

برنج سرگل در گیلان و مازندران نیز کشت می‌شود، اما استان گلستان بیشترین سهم را در کشت این نوع برنج دارد. معمولاً قیمت برنج سرگل نسبت به سایر برنج‌ها بیشتر است و از همین رو کشت این نوع برنج سود زیادی برای کشاورزان دارد.

 

 

مهم‌ترین ویژگی‌های برنج سرگل

 

مهم‌ترین ویژگی‌های برنج سرگل

 

برنج سرگل یک نوع برنج پرطرفدار و پرفروش در میان انواع برنج است. اما چه ویژگی‌هایی موجب شده تا برنج سرگل در دسته بهترین انواع برنج قرار بگیرد؟ در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های برنج سرگل اشاره شده است.

 

  • برنج سرگل پخت مناسبی دارد و بعد از پختن قد دانه برنج بلند می‌شود.
  • برنج سرگل بسیار دانه بلند و خوش ظاهر است و از همین رو برای مهمانی‌ها مناسب‌تر است.
  • طعم برنج سرگل بسیار لذیذ است و معمولاً همه افراد با هر سلیقه‌ای از خوردن آن لذت می‌برند.
  • دانه برنج سرگل کمی چرب به نظر می‌رسد و این به دلیل پروتئین بالایی است که این برنج دارد.
  • برنج سرگل استخوانی اعلا دارای مقدار نشاسته کمتری نسبت به برنج‌های دیگر است و از همین رو به آن برنج استخوانی گفته می‌شود.
  • ظاهر برنج سرگل به صورت قلمی است و رنگ آن سفید کدر است.
  • برنج سرگل بسیار خوش پخت تر از برنج‌های معمولی است و شما می‌توانید به راحتی این برنج را هم به صورت برنج آبکش و به روش برنج کته آماده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه انواع پلو و چلو مجلسی + فیلم آموزش تهیه

 

 

خرید برنج سرگل

 

همانطور که گفته شد برنج سرگل معطر یکی از انواع پرطرفدار و محبوب برنج ایرانی است که خیلی زود به فروش می‌رود. از طرفی قیمت برنج سرگل نسبت به برنج معمولی کمی بالاتر است و از همین رو خیلی از افراد از خرید آن امتناع می‌کنند. برای تهیه برنج سرگل سعی کنید آن را به طور مستقیم از کارخانه و یا فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

 

معمولاً کیفیت برنج سرگل و هزینه حمل و نقل از مهم‌ترین عواملی هستند که بر قیمت برنج سرگل تأثیر می‌گذارند. از همین رو اگر این برنج را از طریق فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید، قطعاً کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری خواهد داشت. در زمان خرید برنج سرگل سعی کنید از برنج‌های یکدست، بدون خرده و پاک شده استفاده کنید.

 

برج لاشه چیست؟

 

برنج لاشه به برنجی گفته می‌شود که «نصف برنج» و درشت‌تر از برنج نیم دانه است. از همین رو قیمت این برنج‌ها کمی کمتر از برنج‌های معمولی و مقداری بیشتر از برنج نیم دانه است. این برنج‌ها به دلیل مقاوم نبودن در کارخانه کمی شکسته می‌شوند و از همین رو به درشتی برنج‌های تمام دانه نیستند. در برنج‌های لاشه ۲/۳ برنج سالم است و تنها ۱/۳ آن دچار شکستگی شده است.

 

 

برنج سرلاشه چیست؟

 

برنج سرلاشه نوع دیگری از برنج شکسته است که برنج در واقع سالم است و تنها نوک برنج کمی پریده و اندازه آن فرق چندانی با برنج‌های کامل ندارد. در برنج سرلاشه معمولاً تعداد برنج‌های سالم بسیار بیشتر از برنج لاشه است و از همین رو قیمت این برنج نسبت به برنج لاشه بیشتر است.

 

شما می‌توانید برنج سرگل را به صورت برنج لاشه یا سرلاشه، نیم دانه و خرد شده نیز تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت برنج کشت اول و دوم را هم بخوانید.

 

 

نکاتی در مورد پخت برنج سرگل

 

نکاتی در مورد پخت برنج سرگل

 

  • قبل از پخت برنج سرگل حتماً آن را حداقل برای نیم ساعت در آب خیس کنید.
  • برای درست کردن برنج سرگل بهتر است برنج را به صورت آبکش آماده کنید.
  • اضافه کردن مقداری آب لیمو و آب نارنج به برنج در حال پخت موجب می‌شود تا رنگ برنج سرگل بسیار شفاف و سفید شود.
  • برای این که برنج سرگل به خوبی قد بکشد می‌توانید در زمان جوشیدن برنج یک لیوان آب یخ به آن اضافه کنید تا به دانه‌های برنج شوک وارد شود.
  • اضافه کردن روغن به برنج سرگل موجب می‌شود تا برنج هم دانه دانه‌تر و هم خوش طعم تر شود.
  • هر چقدر برنج سرگل شما کهنه‌تر باشد، بافت آن خشک‌تر می‌شود. از همین رو لازم است آن را برای مدت زمان بیشتری در آب خیس کنید.
  • به یاد داشته باشید که برنج سرگل برای پخت به مقدار آب بیشتری نسبت به سایر انواع برنج نیاز دارد.
  • برای پخت برنج سرگل سعی کنید آن را در قابلمه مناسبی آماده کنید تا برنج شما فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد.
حتما بخوانید  طرز تهیه شیرین خورشت گیلانی (شیرین قاتق) با دستور اصلی

 

 

ارزش غذایی برنج سرگل

 

برنج سرگل عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و در دسته محبوب‌ترین انواع برنج قرار می‌گیرد. این برنج سرشار از ویتامین‌های B1، B3، B5 و B6 است. برنج سرگل حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، پتاسیم، روی، پروتئین و کربوهیدرات است.

خلاصه کلام اینکه برنج سرگل یکی از انواع برنج ایرانی است که کیفیت بالایی دارد و بیشتر در منطقه گلستان کشت می‌شود. این برنج بسیار خوش طعم و خوش عطر است و به خوبی قد می‌کشد. معمولاً قیمت برنج سرگل نسبت به برنج‌های معمولی بیشتر است و شما می‌توانید آن را هم به صورت آبکش شده و هم به صورت کته آماده کنید.

 

ویتامین‌های سرشار این برنج در کنار عطر و طعم دلپذیری که نسبت به سایر برنج‌های ایرانی دارد موجب شده تا برنج سرگل به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع برنج ایرانی شناخته شود. شما می‌توانید برای خرید برنج سرگل هم از کارخانه‌ها و هم از ظریف فروشگاه‌های معتبر اقدام نمایید.

 

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد برنج سرگل

 

برنج سرگل چیست؟

 

یکی از باکیفیت‌ترین و خوش عطر و طعم‌ترین انواع برنج ایرانی، برنج سرگل است. درواقع نوع بذر این نوع برنج با برنج‌های معمولی متفاوت است و همین موضوع موجب عطر و طعم خاص و کیفیت بالای این برنج می‌شود.

 

رنج قیمت برنج سرگل چقدر است؟

 

برنج سرگل یکی از پرطرفدارترین و خوش عطرترین انواع برنج است و معمولاً قیمت برنج سرگل نسبت به برنج‌های دانه درشت معمولی کمی بیشتر است.

 

برنج سرگل استخوانی چیست؟

 

برنج سرگل استخوانی اعلا دارای مقدار نشاسته کمتری نسبت به برنج‌های دیگر است و از همین رو به آن برنج استخوانی گفته می‌شود.

 

برنج سرگل در کجا کشت می‌شود؟

 

برنج سرگل معمولاً در گیلان، مازندران و گلستان کشت می‌شود اما بیشترین میزان برنج سرگل در گلستان تولید و کشت می‌گردد.

 

کالابرگ الکترونیک