۲۰ غذای ساده برای ناهار | ناهار ساده و فوری

۲۰ غذای ساده برای ناهار | ناهار ساده و فوری


13 دی 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای ساده برای ناهار با برنج

ناهار چی درست کنم ساده باشه یا چطور یک غذای ساده برای ناهار درست کنم؟ این‌ها سوالاتی هستند که احتمالاً خیلی از ما هر روز صبح از خودمان می‌پرسیم. معمولاً آشنایی با لیست انواع غذای ساده برای ناهار با برنج و بدون برنج به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر در مورد وعده ناهار تصمیم بگیریم. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با انواع ناهار ساده آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ناهار ساده پاسخ خواهیم داد.

 

 

انواع غذای ساده نونی برای ناهار

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه و با نون خورده بشه؟ خیلی از افراد دوست دارند از غذاهای نونی به عنوان ناهار ساده استفاده کنند. اگر به دنبال لیست یک غذای ساده برای ناهار هستید، در ادامه پیشنهادهای جذابی برای شما داریم.

 

 

۱- کله جوش

 

کله جوش یک ناهار ساده خوشمزه

 

کله جوش که اصفهانی‌ها به آن کال جوش نیز می‌گویند، یک غذای ساده برای ناهار است که به راحتی آماده می‌شود. کله جوش از آن دسته غذاهای ایرانی نوستالژی و قدیمی است که مادربزرگ‌ها و مادرهای ایرانی در درست کردن آن مهارت خاصی دارند.

 

اهالی مختلف ایران کله جوش را به سبک‌های مختلف و با سبزیجات مختلف درست می‌کنند که البته پایه و اساس همه‌ی آن‌ها یکی است. جهت خواندن طرز تهیه کله جوش خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کله جوش مراجعه کنید.

 

 

۲- عدسی

 

عدسی لعابدار و خوشمزه از غذای ساده برای ناهار

 

عدسی یک غذای ساده برای ناهار است که معمولاً با نان میل می‌شود. عدسی را معمولا با نان سرو می‌کنند و با پیاز داغ و ادویه‌های مختلف مثل پودر سیر و پیاز مزه‌دار می‌کنند. درست کردن یک عدسی لعابدار فوت و فن‌های خاص خودش را دارد. جهت خواندن طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار به روش رستورانی می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدسی مراجعه کنید.

 

 

۳- خوراک لوبیا چیتی

 

خوراک لوبیا چیتی غلیظ به عنوان ناهار ساده

 

خوراک لوبیا چیتی یک غذای ساده برای ناهار است که با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی مزه‌دار می‌شود. خوراک لوبیا چیتی یک ایده مناسب برای آشپزی ناهار زمستانی و تابستانی و یک صبحانه خوشمزه انگلیسی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زند.

 

این غذا معمولا هم با برنج و هم نان سرو می‌شود و به عنون یک غذای ساده سرشار از فیبر و پروتئین است. پیشنهاد می‌شود حتماً طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را مطالعه کنید.

 

 

۴- کوکوی ماکارونی یا پاستا

 

کوکوی ماکارونی یا پاستا یک ناهار ساده

 

کوکوی ماکارونی هم در فر و هم در ماهیتابه به راحتی تهیه می‌شود. کوکوی ماکارونی یکی از انواع غذای ساده و سریع و خوشمزه برای ناهار بدون برنج است که بچه‌ها و بزرگ‌ترها دوستش دارند. کوکوی ماکارونی را با پنیر پیتزا و بدون پنیر می‌توانید درست کنید و در مایه کوکو از انواع گوشت چرخ کرده یا سوسیس و ژامبون استفاده کنید.

 

جهت خواندن طرز تهیه کوکو ماکارونی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوکوی ماکارونی مراجعه کنید.

 

 

۵- کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی

 

کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه؟ کوکوی کدو حلوایی یک ناهار ساده و خوشمزه برای روزهایی است که نمی‌دانید ناهار ساده چی درست کنید. کوکو کدو حلوایی یک غذای نونی ساده است و در ترکیب مایه کوکو از تخم مرغ، سیب زمینی و کدو تنبل استفاده می‌شود.

 

جهت خواندن طرز تهیه کوکو کدو حلوایی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی مراجعه کنید.

 

 

۶- اشکنه

 

اشکنه یک غذای ساده برای ناهار

 

اشکنه برای همه ایرانی‌ها، متولد هر دهه‌ای که باشند، یک غذای نوستالژی و یادآور دستپخت بی‌نظیر مادربزرگ‌هاست. از این بین انواع اشکنه، اشکنه تهرانی‌های قدیمی، اشکنه شیرازی و اشکنه دامغانی‌ها و اهالی خراسان جنوبی مشهورتر از بقیه است و به عنوان یک غذای ساده برای ناهار شناخته می‌شود.

 

اگر به دنبال یک غذای خوشمزه و راحت برای ناهار ساده هستید، پیشنهاد می‌شود اشکنه را امتحان کنید. جهت خواندن طرز تهیه اشکنه خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه اشکنه مراجعه کنید.

 

 

۷- سرگنجشکی یا کله گنجشکی

 

سرگنجشکی یک یک غذای ساده برای ناهار

 

کله گنجشکی یک غذای ساده برای ناهار است. این غذای ساده برای ناهار را می‌توان با نان یا برنج سرو کرد. طرز تهیه کله گنجشکی هم بسیار راحت است و با مواد ساده‌ای درست می‌شود.

 

بد نیست بدانید که به کله گنجشکی، سر گنجشکی و کوفته قلقلی هم گفته می‌شود و دلیل آن هم سایز و اندازه کوفته‌ها است. کله گنجشکی به اندازه سر گنجشک درست می‌شود و هر چه بزرگ‌تر باشد، باید زمان بیشتری را به پخت اختصاص دهید. جهت خواندن طرز تهیه کله گنجشکی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه سرگنجشکی مراجعه کنید.

 

 

۸- خوراک خاویار بادمجان

 

خوراک خاویار بادمجان یک خوراک خاویار بادمجان

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه؟ خوراک خاویار بادمجان یک غذای ساده برای ناهار با نان یا برنج است که اصالتی روسی دارد و از آن دسته غذاهایی است که علیرغم سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است و معمولاً به صورت کنسرو خریداری می‌شود.

 

اما شما در منزل به راحتی می‌توانید خوراک خاویار بادمجان مجلسی با همان کیفیت و ظاهر کنسروی و کارخانه‌ای اما سالم‌تر و طبیعی‌تر حتی به عنوان غذای نونی شام درست کنید. جهت خواندن طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان مراجعه کنید.

 

 

 

۹- کوکو سبزی

 

کوکو سبزی یک ناهار ساده

 

کوکو سبزی از آن دسته غذاهای آسان برای ناهار است که بسیار سریع و نیم ساعته آماده می‌شود. اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند. برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف‌دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

 

تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده و سایر مواد هم بزنید. جهت خواندن ادامه طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه به عنوان یک ناهار ساده می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوکو سبزی مراجعه کنید.

 

 

۱۰- فلافل خانگی

 

فلافل خانگی یک ناهار ساده

 

فلافل، یک غذای سنتی و خیابانی خاورمیانه‌ است که به توپ‌ها یا کتلت‌های سرخ شده‌ای از نخود چرخ شده، باقلای سبز چرخ شده یا هر دو گفته می‌شود. این غذای ساده برای ناهار بسیار خوشمزه است و برای خوش طعم شدن باید با ادویه مخصوص تهیه شود. فلافل را معمولا در نان پیتا یا نان‌های گردی به نام «تابون» (taboon) و همراه با سالاد، انواع ترشی، سس تند و سس‌های بر پایه ارده سرو می‌کنند.

 

جالب است بدانید که یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های فلافل بازاری درست کردن آن به روش لبنانی‌هاست که اتفاقا آبادانی‌ها و اهوازی‌ها هم به همین سبک فلافل را درست می‌کنند. نحوه درست کردن فلافل خانگی کار سختی نیست. جهت خواندن طرز تهیه فلافل خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه فلافل خانگی مراجعه کنید.

 

 

۱۱- کراکت بادمجان و سیب زمینی

 

کراکت بادمجان و سیب زمینی یک ناهار ساده

 

کراکت بادمجان از جمله غذاهای ساده برای ناهار است. معمولا کراکت بادمجان در عرض ۳۰ دقیقه تهیه می‌شود. برای درست کردن کراکت بادمجان ابتدا سیب زمینی‌ها را بپزید. در این فاصله باید بادمجان‌ها را روی گاز یا منقل کبابی کنید. سپس اجازه دهید بادمجان‌های کبابی خنک شوند و پوست آن‌ها را جدا کنید.

 

بادمجان کبابی پوست گرفته شده را ساطوری و له کنید. بعد از پخته شدن سیب زمینی‌ها آن‌ها را رنده کرده و با بادمجان‌های ساطوری شده مخلوط کنید. جعفری ساطوری شده، سیر له شده، پنیر پیتزا و پنیر پارمزان رنده شده و نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کنید. جهت خواندن ادامه طرز تهیه کراکت بادمجان خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه کراکت بادمجان مراجعه کنید.

 

 

۱۲- یتیمچه

 

یتیمچه یک غذای ساده برای ناهار

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه؟ اگر به دنبال یک غذای ساده برای ناهار هستید، پیشنهاد می‌شود یتیمچه را امتحان کنید. این غذای ساده با بادمجان در کنار انواع سبزیجات طبخ می‌شود و یک غذای سالم و خوشمزه برای وعده ناهار است.

 

یتیمچه را در شهرهای مختلف ایران با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی‌کند. جهت خواندن طرز تهیه یتیمچه بادمجان خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه یتیمچه مراجعه کنید.

 

 

 

۱۳- املت

 

املت یک غذای ساده برای ناهار

 

املت یک ناهار ساده و خوشمزه است که شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف و با استفاده از مواد اولیه متفاوت طبخ کنید. املت گوجه‌فرنگی از آن‌دسته غذاهای ایرانی بسیار محبوب است که برای تمام وعده‌های غذا در طول شبانه‌روز مناسب و پرطرفدار است.

 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند املت گوجه‌فرنگی یک غذای ساده و دم دستی است که مبتدی‌ترین افراد در امر آشپزی هم قادرند آن را عمل بیاورند اما واقعیت چیز دیگری است. اگر می‌خواهید یک املت گوجه‌فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه با طعم املت‌های رستورانی و کافه‌های قدیمی و مشهور درست کنید باید فوت و فن‌های درست کردن املت حرفه‌ای را بلد باشید.

 

جهت خواندن طرز تهیه املت خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه املت مراجعه کنید.

 

 

انواع غذا با برنج برای ناهار ساده

 

اگر به دنبال یک غذای ساده برای ناهار با برنج هستید، معمولاً پیشنهادهای متنوعی پیش روی شما وجود دارد. بیشتر افراد خوردن یک وعده ناهار برنجی را به خوردن نان در وعده ناهار ترجیح می‌دهند. در ادامه می‌توانید با لیست انواع غذا با برنج برای ناهار ساده آشنا شوید.

 

 

۱۴- عدس پلو

 

عدس پلو یک ناهار ساده

 

عدس پلو یک غذای ساده برای ناهار است که در دسته انواع پلو مخلوط و غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار ایرانی قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید عدس پلو را به عنوان یک غذای مجلسی یا نذری درست کنید طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی یا مرغ و کشمش پلویی بهترین گزینه هستند.

 

اگر گیاهخوار هستید می‌توانید این قلقلی‌ها را با سویا درست کنید. شما می‌توانید این ناهار ساده و خوشمزه را برای دورهمی‌های خانوادگی و مهمانی خودمانی نیز آماده کنید. جهت خواندن طرز تهیه عدس پلو خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدس پلو مراجعه کنید.

 

 

۱۵- مرغ رستورانی با رب و بدون رب

 

مرغ رستورانی با رب و بدون رب یک ناهار ساده

 

پخت غذا با مرغ به روش رستوران یکی از مهارت‌هایی است که شاید خیلی‌ها از پس آن برنیایند. دلیلش هم پیروی کردن از یک سری اصول و قواعد آشپزی است که باید مرحله به مرحله انجام شود. مرغ‌های رستورانی علاوه بر خوش طعم و خوش عطر بودن، خوش رنگ هم هستند و ظاهر زیبایی دارند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای ناهار مهمانی‌ها به حساب می‌آیند.

 

در ضمن برای طرز تهیه مرغ رستورانی به مواد ساده و در دسترسی نیاز دارید و به راحتی می توانید آن را در خانه درست کنید. مرغ رستورانی یک غذای ساده برای ناهار با برنج است که برای درست کردن آن باید از اصول و قواعد مخصوصی پیروی شود. جهت خواندن طرز تهیه مرغ رستورانی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مرغ رستورانی مراجعه کنید.

 

 

۱۶- دمی گوجه یا استانبولی پلو

 

دمی گوجه یا استانبولی پلو یک ناهار ساده

 

استانبولی پلو، دمپخت یا دمی گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین انواع ناهار ساده با برنج است که اتفاقاً اصالت ترکیه‌ای دارد. دمی گوجه هم با انواع گوشت قرمز تکه‌ای و چرخ کرده درست می‌شود و هم گوشت سفید مثل مرغ و بوقلمون. این غذا در دوره قاجار از ترکیه به ایران آمده و خیلی زود هم در آشپزی ایرانی محبوب شده است.

 

طرز تهیه دمی گوجه که هم یک غذای دو نفره می‌تواند باشد و هم یک غذای بیست نفره بسیار آسان است. سیب زمینی هم که معمولا عضو ثابت ترکیبات دمی گوجه است. جهت خواندن طرز تهیه مرغ استانبولی پلو خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو مراجعه کنید.

 

 

 

۱۷- خورش دال عدس

 

خورش دال عدس یک ناهار ساده

 

خورش دال عدس خوزستانی برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل زیاد و تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست. یک غذای ساده برای ناهار که بسیار محبوب و خوشمزه است. دال عدس معمولاً با کته سرو می‌شود. برخی این ناهار ساده را با گوشت می‌پزند و برخی هم آن را به عنوان یک ناهار ساده بدون گوشت درست می‌کنند.

 

بهتر است دال عدس را با برنج کته سرو کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که طرز تهیه دال عدس خوزستانی یا آبادانی معمولا با تمر هندی است اما اگر طعم آن را نمی‌پسندید اضافه کردن رب گوجه فرنگی کافی است. جهت خواندن طرز تهیه مرغ خورش دال عدس خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش دال عدس مراجعه کنید.

 

 

 

۱۸- مرغ سرخ کرده زعفرانی

 

مرغ سرخ کرده زعفرانی

 

مرغ یکی از آن غذاهای پرطرفدار برای تهیه یک ناهار ساده است که به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود و هر یک از انواع آن نیز طعم و مزه متفاوتی دارد. برخی افراد مرغ را به صورت سوخاری تهیه می کنند، برخی به صورت آبدار و همراه با سس گوجه فرنگی و برخی دیگر زعفرانی.

 

به جرات می‌توان گفت که مرغ زعفرانی بهترین غذای ساده برای ناهار با برنج است که اتفاقاً روش پخت ساده‌ای هم دارد که پیشنهاد می‌کنیم آن را در لیست ناهار چی بپزم جا دهید. جهت خواندن طرز تهیه مرغ زعفرانی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه مرغ سرخ کرده زعفرانی مراجعه کنید.

 

 

 

۱۹- میرزا قاسمی

 

میرزا قاسمی یک ناهار ساده

 

میرزا قاسمی یک غذای ساده برای ناهار است که امروزه به عنوان یک غذای خوشمزه با برنج و نان سرو می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میرزا قاسمی نام حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او این غذا را ابداع کرد و به همین دلیل چنین نامی برای این غذا انتخاب شده است.

 

در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی باید بادمجان ها را به خوبی بشویید. سپس آن ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان ها را آن قدر کبابی کنید که پوست آن کاملاً بسوزد و ترد شود. داخل بادمجان هم باید حتما مغز پخت شود.

 

برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب تر شود، در صورت امکان بهتر است آن ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می گیرد و خوشمزه تر می شود. برای خواندن طرز تهیه میرزاقاسمی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه میرزا قاسمی مراجعه کنید.

 

 

 

۲۰- طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ

 

طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ یک ناهار ساده

 

خوراک مرغ و قارچ یکی از محبوب‌ترین غذاهای ساده برای ناهار با برنج است که معمولاً به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. شما می‌توانید این ناهار ساده را هم به صورت رژیمی و هم مجلسی و کمی چرب‌تر تهیه کنید و آن را در کنار برنج یا همراه با نان به عنوان یک غذای آسان برای وعده ناهار سرو کنید.

 

اگر دوست دارید خوراک مرغ و قارچ مجلسی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می توانید به جای تفت دادن مرغ ها، آن ها را در آب بپزید و بعد آن را با سایر مواد ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه مرغ و قارچ در فر نیز باید مرغ‌ها را به خوبی بپزید و قارچ ها را کمی تفت دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس می توانید همه مواد را داخل ظرف مناسب بریزید و آن را در فر قرار دهید تا سطح پنیر طلایی شود.

 

برای خواندن ادامه طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مراجعه کنید.

 

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه؟

 

همه ما گاهی از خودمان می‌پرسیم که ناهار چی درست کنم ساده باشه و چطور یک ناهار ساده اما خوشمزه آماده کنم. در این مقاله سعی کردیم تا به چند مورد از انواع غذاهای ساده برای ناهار با برنج و بدون برنج با نان اشاره کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر یک گزینه را انتخاب کنید.

 

شما می‌توانید با مواد اولیه ساده و در عرض مدت زمان کوتاهی یک غذای ساده برای ناهار با برنج و نان تهیه کنید. در لیست غذای ساده برای ناهار از انواع غذاها با گوشت و مرغ گرفته تا غذا با سبزیجات مختلف و پلوهای مخلوط خوشمزه را می‌توانید جای دهید.

 

 

سوالات متداول

 

بهترین غذای ساده برای ناهار با برنج چیست؟

 

عدس پلو، مرغ، مرغ رستورانی، دمی گوجه، میرزاقاسمی و خوراک مرغ و قارچ چند غذای ساده برای ناهار هستند که می‌توانید به سرعت آماده کنید.

 

 

ناهار چی درست کنم ساده باشه؟

 

  • یتیمچه
  • عدسی
  • کله جوش
  • خوراک لوبیا
  • اشکنه
  • سرگنجشکی
  • کوکوی سبزی و …

 

از انواع غذای ساده برای ناهار هستند.

کالابرگ الکترونیک