طرز تهیه شربت عناب به ۴ روش در طب سنتی + خواص آن

طرز تهیه شربت عناب به ۴ روش در طب سنتی + خواص آن


4 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی
فهرست محتوا پنهان
خواص شگفت‌انگیز شربت عناب موجب شده تا این شربت ضد عطش در طب سنتی همواره در دسته مفیدترین انواع نوشیدنی‌ قرار بگیرد. اما طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی چگونه است؟ آیا می‌دانید طرز تهیه شربت عناب و زرشک چطور است؟ طبع شربت عناب و مصلح آن چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با خواص باورنکردنی شربت عناب و همچنین دستور تهیه شربت خانگی عناب به ۴ با عناب خشک و تازه، شربت عناب و برگ زیتون و شربت عناب و زرشک آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شربت عناب پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه شربت عناب تازه

طرز تهیه شربت عناب تازه

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه شربت عناب تازه

  • عناب تازه: ۸۰۰ گرم
  • آب: ۴ لیتر
  • شکر: ۲ کیلوگرم

مراحل طرز تهیه شربت عناب تازه

مراحل طرز تهیه شربت عناب

یکی از بهترین روش‌ها برای درست کردن شربت عناب خانگی، استفاده از عناب تازه است. در ادامه می‌توانید با مراحل و جزئیات طرز تهیه شربت عناب با استفاده از عناب تازه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ پختن عناب‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی باید عناب‌ها را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و عناب‌ها کاملاً نرم شوند.

 

مرحله دوم؛ له کردن عناب‌ها

 

بعد از این که عناب‌ها به خوبی نرم شدند، در این مرحله از دستور پخت شربت عناب با عناب تازه باید با پشت کفگیر شروع به له کردن عناب‌ها کنید. طوری که تمام عناب‌ها به طور کامل له شوند و در آب حل شوند.

 

مرحله سوم؛ رد کردن عناب‌ها از صافی

 

در این مرحله از طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی، باید عناب‌های له شده را از صافی رد کنید و سپس دوباره در قابلمه بریزید.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن شکر به شربت عناب

 

در مرحله چهارم از دستور پخت شربت عناب با عناب تازه باید قابلمه عناب را مجدداً روی شعله گاز قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید شربت عناب شروع به جوشیدن کند.

 

مرحله پنجم؛ غلیظ شدن شربت

 

بعد از این که شکر را اضافه کردید، شعله گاز را کم کنید تا شربت به آرامی بجوشد و به غلظت مناسب برسد. در این مرحله شربت شما نباید زیاد و به مدت طولانی بجوشد، زیرا ممکن است بیش از حد غلیظ شود. بعد از اضافه کردن شکر تنها چند دقیقه جوشیدن تا رسیدن به قوام مورد نظر کافی است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک با شیره انگور ساده و رژیمی در قابلمه و فر

 

مرحله ششم؛ طریقه مصرف شربت عناب

 

بعد از این که شربت غلیظ شد، در این مرحله از دستور پخت شربت عناب باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس اجازه دهید شربت سرد شود و آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. برای درست کردن شربت می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شربت را با آب سرد ترکیب و میل کنید.

طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی با عناب خشک

طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی با عناب خشک

مواد لازم برای تهیه شربت عناب در طب سنتی

  • عناب خشک: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۴ لیتر
  • شکر: ۳ کیلوگرم

مراحل طرز تهیه شربت عناب

مراحل طرز تهیه شربت عناب

اگر برای درست کردن شربت عناب خانگی به عناب تازه دسترسی ندارید، می‌توانید به راحتی از عناب خشک استفاده کنید. عناب خشک کلیه خواص عناب تازه را دارد و برای درست کردن شربت بسیار مناسب است. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن شربت عناب با عناب خشک آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ خیساندن عناب‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی باید عناب‌های خشک را به خوبی بشویید و سطح آن‌ها را با چاقو خراش دهید. سپس عناب‌ها را برای حدود ۱۲ ساعت در آب بخیسانید.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن عناب‌ها

 

در این مرحله از دستور پخت شربت عناب بعد از این که عناب‌ها به خوبی در آب نرم شدند، آن‌ها را با حدود ۴ لیتر آب در قابلمه بریزید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و عناب‌ها در آب بپزند.

 

مرحله سوم؛ له کردن عناب‌ها

 

بعد از اینکه عناب‌ها پختند، درست مثل روش قبل با پشت کفگیر شروع به له کردن آن‌ها کنید. به طوری که همه عناب‌ها کاملاً با آب میکس شوند.

 

مرحله چهارم، صاف کردن عناب‌ها

 

در این مرحله باید عناب‌ها را داخل یک آبکش بریزید و قابلمه را زیر آن قرار دهید. سپس عناب‌ها را با دست فشار دهید تا عصاره و گوشت آن خارج شود و تنها پوست و هسته عناب در صافی باقی بماند.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن شکر به شربت

 

بعد از فیلتر کردن عناب‌ها، در این مرحله از طرز تهیه شربت عناب در طب سنتی باید آن‌ها را دوباره در قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید کمی صبر کنید تا شربت شما غلیظ شود و به قوام مورد نظر برسد.

 

مرحله ششم، نحوه مصرف شربت عناب

 

بعد از این که شربت عناب غلیظ شد و به قوام مورد نظر رسید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک شود. سپس چند قاشق از شربت را با آب سرد ترکیب کنید و میل نمایید.

طرز تهیه شربت عناب و برگ زیتون

 

برای درست کردن شربت عناب و برگ زیتون به منظور کاهش فشار خون می‌توانید ۱ کیلوگرم عناب را با ۱۰۰ گرم برگ زیتون ترکیب کنید و مقداری آب ترکیب کنید. آن را روی حرارت قرار دهید و بعد صاف کنید. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و بعد از این که شربت به قوام مورد نظر رسید، شعله گاز را خاموش کنید.

طرز تهیه شربت عناب و زرشک

طرز تهیه شربت عناب و زرشک
شربت عناب و زرشک یکی از بهترین انواع شربت عناب برای کاهش حرارت بدن، کاهش فشار خون و همچنین برای درمان کبد چرب است. برای درست کردن این شربت باید ۱۰۰ گرم زرشک را با ۵۰ گرم عناب و ۱/۵ لیتر خیس کنید. سپس آن را بجوشانید و صاف کنید و دوباره روی حرارت گاز قرار دهید. ۳ کیلوگرم شکر به شربت اضافه کنید و زمانی که شربت به قوام مورد نیاز رسید، گاز را خاموش کنید.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی طالبی کافی شاپی به 8 روش با طعم های مختلف

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت عناب

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت عناب
*اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و یا دوست دارید شربت عناب را بدون شکر میل کنید، باید شکر را حذف کنید و آن را بدون شکر یا در صورت تمایل با مقداری عسل طبیعی میل کنید.
*زمان مصرف شربت عناب کاملاً اختیاری است و می‌توانید هر زمان از روز که میل دارید از این شربت استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

*بعد از فیلتر کردن عناب، شربت را زیاد نجوشانید تا بیش از حد غلیظ نشود.

 

خواص باورنکردنی شربت عناب در طب سنتی

 

عناب یک میوه پرخاصیت و آرام‌بخش ست که در طب چینی به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب شناخته می‌شود. در طب سنتی عناب معتدل کننده اخلاط در بدن است. مصرف این میوه به صورت شربت یا دمنوش می‌تواند به در درمان گرفتگی صدا، سرفه و دردهای کبد، کلیه و مثانه مؤثر باشد. عناب صاف کننده خون و خون‌ساز است و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد.

این میوه در طب سنتی به درد سینه و سوزش معده کمک می‌کند و موجب ترمیم بافت‌های آسیب دیده در بدن می‌شود. در متون قدیمی طب سنتی از عناب به عنوان پاک کننده کبد یاد می‌شود. مصرف عناب می‌تواند خون را صاف کند از این راه به درمان مشکلات مربوط به کبد و جوش‌های پوستی کمک کند. این میوه مفید و پرخاصیت غلظت خون را درمان می‌کند و مزاج کبد را معتدل می‌کند.

 

شربت عناب بهترین نوشیدنی برای فصل بهار و تابستان است و برای رفع احساس تشنگی و درمان گرمازدگی نیز بسیار مفید است.

مضرات شربت عناب

 

مصرف بیش از حد عناب موجب کم شدن میل جنسی می‌شود و در افراد سرد مزاج نفخ ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که عناب حاوی مقدار زیادی ویتامین K است، از همین رو افرادی که غلظت خون دارند، نباید به میزان زیاد از این شربت استفاده کنند. افراد مبتلا به انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد باید قبل از مصرف شربت عناب ابتدا با پزشک مشورت کنند.

برخی افراد به عناب حساسیت دارند و از همین رو باید از مصرف شربت آن اجتناب کنند. هضم عناب کمی سخت است و از همین رو افرادی که ناراحتی معده دارند، باید از مصرف زیاد آن بپرهیزند.

طبع شربت عناب و مصلح آن

 

طبع شربت عناب و مصلح آن

 

در ابتدا باید بدانید که طبع شربت عناب سرد است یا گرم؟ از نظر طب سنتی طبع عناب سرد و تر و رو به اعتدال است. اما به هر حال افراد بلغمی و سرد مزاج نباید از عناب به مقدار زیاد استفاده کنند. مصلح عناب برای افراد گرم مزاج شکر و برای افرادی سرد مزاج و بلغمی عسل، آویشن و پونه است.

سوالات متداول

طبع شربت عناب چیست؟

 

از نظر طب سنتی طبع عناب سرد و تر و رو به اعتدال است.

 

مهم‌ترین خواص عناب و شربت آن چیست؟

 

عناب به درمان گرفتگی صدا، سرفه و دردهای کبد، کلیه و مثانه، سوزش معده، کبد چرب، جوش صورت و غلظت خون کمک می‌کند. عناب صاف کننده خون و خون‌ساز است و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. شربت عناب بهترین نوشیدنی برای فصل بهار و تابستان است و برای رفع احساس تشنگی و گرمازدگی نیز بسیار مفید است.

کالابرگ الکترونیک