طرز تهیه کشک سیب کرمانی خوشمزه با دستور اصلی

طرز تهیه کشک سیب کرمانی خوشمزه با دستور اصلی


24 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کشک سیب کرمان

کشک سیب یا کشک سیب زمینی یک غذای ساده کرمانی و یک گزینه عالی و متفاوت برای یک غذا با کشک نونی و بدون گوشت برای وعده شام یا ناهار است. کشک سیب در اصل غذای اصالتا کرمانی است و روش تهیه آن شبیه کشک بادمجان است، با این تفاوت که به جای بادمجان، از سیب زمینی در آن استفاده می‌شود. قاتوق کشک سیب هم نوع دیگری از این غذا است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کشک سیب کرمان به ۲ روش اصیل را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کشک سیب ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۳ عدد درشت
سیر ۵ حبه
کشک ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۳ عدد
مغز گردوی خرد شده ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم
روغن محلی ۴ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کشک سیب: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کشک و سیب کرمان برای گیاهخواران

مراحل طرز تهیه کشک و سیب کرمان

اگر غذایی مثل کشک بادمجان را دوست دارید احتمالا طعم کشک سیب را هم می‌پسندید. برای طرز تهیه قاتق سیب زمینی مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک سیب کرمانی، سیب زمینی‌ها را بشویید تا گرد و گل آن‌ها جدا شود. سیب زمینی‌ها را در یک قابلمه بگذارید و روی آن‌ها را به اندازه ۲ لیوان آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب جوش بیاید. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط تنظیم کنید تا سیب زمینی‌ها به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بمانند و آبپز شوند. می‌توانید سیب زمینی‌ها را روی حرارت بخار آب هم، آبپز کنید.

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها را پوره کنید

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها را با چنگال تست کردید و کاملا نرم شده بودند، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. بعد پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و با گوشت‌کوب، آن‌ها را له کنید. می‌توانید سیب زمینی‌ها را با قسمت درشت رنده، رنده کنید. سیب زمینی‌ها را کنار بگذارید. پیازها و سیرها را پوست بگیرید. پیازها را نگینی ریز خرد کنید. سیرها را هم می‌توانید رنده کنید. گردوها را هم خرد کنید.

مرحله سوم: سیر، پیاز و مغز گردو را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه کشک سیب کرمانی، در یک تابه مقداری روغن محلی یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا وقتی که کاملا سبک و طلایی شود. بعد سیر را اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از یک دقیقه، گردوهای خرد شده را اضافه کنید. نعناع خشک را هم یک دقیقه تفت دهید. به اندازه ۱/۳ از مواد داخل تابه را خارج کنید و برای تزیین کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس فرانسوی به ۲ روش ساده و رژیمی

در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه، فلفل سیاه، پیاز داغ منجمد، سیر داغ، مغز گردو، انواع سبزی خشک مثل نعناع خشک و روغن کرمانشاهی یا انواع کره حیوانی را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: کشک و سیب زمینی را اضافه کنید

در این فاصله، کشک را با نصف لیوان آب جوش رقیق کنید و به تابه بیفزایید و همه مواد را هم بزنید. اجازه دهید کشک شروع به جوشیدن کند. سیب زمینی‌های پوره شده را در تابه بریزید و هم بزنید تا حالت گلوله‌ای نداشته باشد و رقیق شود. به مدت ۲۰ دقیقه تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید کشک و سیب زمینی، غلیظ شود.

برای خرید کشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: کشک سیب را سرو کنید

بعد از جا افتادن کشک و سیب، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و به مقدار مناسب، در صورت لزوم باز هم مقداری کشک اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر صبر کنید و بعد غذا را در ظرف سرو بریزید. روی کشک و سیب را با پیاز داغ، نعناع داغ، سیر داغ و گردوی تفت داده تزیین کنید. می‌توانید مقداری کشک هم کنار غذا قرار دهید یا روی غذا بریزید. کشک و سیب زمینی کرمانی را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد می‌توانید سرو کنید. نوش  جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیاز آلو (دو پیازه سیب زمینی شیرازی)

روش تهیه قاتق کشک و سیب

طرز تهیه قاتق کشک و سیب 

«قاتق کشک و سیب» هم یک نسخه دیگر از کشک و سیب کرمانی است که به روش مشابهی پخته می‌شود. این غذا در شهر بافت استان کرمان محبوب است و بافتی‌ها، کشک سیب را به این روش تهیه می‌کنند. برای تهیه قاتق کشک و سیب، باید ۳ عدد سیب زمینی‌ را آبپز و پوره کنید. در یک ظرف دیگر، ۳ قاشق غذاخوری پیاز داغ، ۱ قاشق غذاخوری سیر داغ، ۲ قاشق غذاخوری شوید خشک، ۱/۳ قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱ قاشق آرد گندم را به ترتیب با روغن یا کره تفت دهید.

بعد ۱ لیوان کشک را رقیق کنید و به ظرف اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را هم با ۱ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا رقیق شود. بعد از جوش آمدن کشک، سیب زمینی‌های رقیق شده را به قابلمه اضافه کنید و  ۴۰ دقیقه بپزید تا غذایتان جا بیفتد. نمک و فلفل را اندازه کرده و قاتوق کشک و سیب را با نان یا کنار غذا سرو کنید.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه ترشی انار خوشمزه و ملس به روش بازاری و آسان

برای خرید سبزی خشک شوید و آرد گندم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

نکات طرز تهیه کشک سیب زمینی

نکات طرز تهیه کشک سیب زمینی 

  • برای اینکه طعم کشک سیب زمینی خوشمزه شود، در هنگام آبپز کردن سیب زمینی‌ها، پوست آن‌ها را نگیرید یا آن‌ها را خرد نکنید. چون آب به بافت سیب زمینی‌ها نفوذ می‌کند و نشاسته سیب زمینی خارج می‌شود. در نهایت سیب زمینی‌ها طعم آبکی می‌گیرند. بهترین روش، بخارپز کردن سیب زمینی‌ها است.
  • بسته به نوع کشکی که در طرز تهیه کشک سیب استفاده می‌کنید، میزان نمک را کم و زیاد کنید. حتما نمک را در آخرین مرحله و ۵ یا ۱۰ دقیقه بعد از اضافه کردن کشک، اضافه کنید. چون ممکن است معیار از دستتان خارج و غذایتان شور شود.
  • هر چه میزان پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی) و نعناع داغ، بیشتر باشد، کشک سیب زمینی، خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای تزیین کشک سیب زمینی، مقداری کشک، پیاز داغ و نعناع داغ روی غذا بریزید یا مقداری کشک کنار غذا سرو کنید تا در صورت نیاز، دوباره به غذا کشک اضافه کنید.
  • استفاده از روغن محلی در طرز تهیه کشک سیب زمینی، طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کند. اما اگر روغن محلی یا روغن کرمانشاهی در دسترس نداشتید، می‌توانید از کره حیوانی یا گیاهی استفاده کنید.
  • سیب زمینی، روغن زیادی را به خود جذب می‌کند، مراقب باشید، در مصرف روغن، زیاده‌روی نکنید.
  •  نعناع، گردو و سیر، جزو موادی هستند که روی حرارت و هنگام تفت دادن با روغن، ممکن است خیلی زود بسوزند. مراقب باشید به محض تفت خوردن، حرارت را قطع کنید چون سوختن آن‌ها روی طعم غذا تاثیر مستقیم منفی می‌گذارد و باعث تلخ شدن غذایتان می‌شود.

فوت و فن های خوشمزه شدن کشک سیب زمینی کرمانی

غذا با کشک و سیب زمینی چی بپزم؟

از خوشمزه‌ترین غذاها که در آن هم از کشک و هم سیب زمینی استفاده شده است، کشک و سیب کرمانی و قاتق کشک و سیب بافت است. این غذا برای گیاهخواران هم مناسب بوده و در آن از گوشت استفاده نمی‌شود. در عین حال بسیار هم سیرکننده است.

کشک و سیب را با چه غذاهایی سرو کنیم؟

به عنوان یک پیش غذا یا کنار غذا، کرمانی‌ها کشک و سیب را در کنار خورش بز قورمه، آبگوشت بادمجان، آش رشته کرمانی، کله جوش، کشک کدو کرمانی و … سرو می‌کنند.

فرق کشک و سیب کرمان با قاتوق کشک و سیب چیست؟

۱- در طرز تهیه کشک و سیب کرمان از نعناع داغ استفاده می‌شود و در قاتق کشک و سیب از شوید تفت داده شده در روغن یا کره (شوید داغ) استفاده می‌شود.

۲- در طرز تهیه قاتق کشک و سیب از یک قاشق آرد گندم تفت داده استفاده می‌شود که در کشک و سیب کرمان، به کار نمی‌رود.

۳- در طرز تهیه کشک و سیب کرمان، معمولا گردو جزو جدانشدنی غذا است ولی در قاتق کشک و سیب، گردو معمولا حذف می‌شود.

کالابرگ الکترونیک