طرز تهیه ۱۷ تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه + فیلم

طرز تهیه ۱۷ تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمانشاه + فیلم


16 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 26 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوشمزه ترین غذاها و شیرینی های محلی کرمانشاه + فیلم

آیا انواع غذاهای محلی کرمانشاه را می‌شناسید؟ اگر به کرمانشاه سفر کرده باشید، می‌دانید که غذاهای محلی این استان، بسیار لذیذ و حتی متفاوت هستند. کرمانشاهی‌ها سلیقه بسیار خوبی در ابداع و طبخ غذا و انواع خوراکی‌های لذیذ دارند ولی حتما لازم نیست به این شهر سفر کنید و به بهترین رستوران کرمانشاه بروید تا طعم غذاهای معروف و محلی کرمانشاهی را بچشید. شما می‌توانید در هر کجای ایران یا جهان هستید، با پیروی از دستور تهیه غذاهای کرمانشاهی، انواع غذای کرمانشاهی، پیش غذا و آش‌های خوشمزه و متنوع کرمانشاه و همچنین انواع شیرینی و کلوچه کرمانشاهی را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه انواع غذاهای محلی کرمانشاهی می‌پردازیم. فیلم طرز تهیه برخی از این غذاهای کرمانشاهی را هم می‌توانید تماشا کنید..

لیست انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاهی

لیست انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاهی

غذاهای محلی کرمانشاه هم شامل انواع غذا با گوشت، انواع غذا با گوشت چرخ کرده، غذا با مرغ، انواع غذا پلویی و غذاهای ساده برای شام یا ناهار می‌شوند. انواع کلوچه و شیرینی و پیش‌غذاهای لذیذی هم در لیست غذاهای معروف و محلی کرمانشاهی هستند که تهیه آنها برای تنوع دادن به رژیم غذایی‌ هفتگی خانواده و برای غذای مهمانی عالی است.

در ضمن برای تهیه انواع غذاهای پرطرفدار و سنتی کرمانشاهی به موادی مثل گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، برنج، انواع حبوبات مثل نخود، لپه، پیاز داغ، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، انواع چاشنی‌های غذا مثل، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، موادی مثل خلال بادام، آرد، لیمو عمانی، زرشک، زعفران، انواع روغن از جمله روغن کرمانشاهی و … نیاز دارید.

برای تهیه این مواد و کالاها با تخفیف‌های شگفت انگیز، می‌توانید به صورت خرید حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید یا کالای مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی از افق کوروش سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان، درب منزل تحویل بگیرید.

 

۱- خورش خلال کرمانشاه

خورش خلال بادام کرمانشاهی | غذای کرمانشاهی خوشمزه و مجلسی

خورش خلال بادام کرمانشاهی جزو معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای مجلسی کرمانشاهی است. یک خورشت خوش آب و رنگ پر از گوشت‌های قیمه شده، خلال بادام، زرشک و گلاب.

از زمان‌های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان و به عنوان غذای شب عید سنتی کرمانشاه خورش خلال را به عنوان یک خورش مجلسی و رسمی تدارک می‌دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد.

این غذای کرمانشاهی با گوشت لذیذ و مجلسی به عنوان غذای نذری محرم کرمانشاه هم بسیار محبوب است. کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال به عنوان یکی از انواع خورشت قیمه باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود که البته تیره نشدن خورشت خلال هم فوت و فن‌هایی دارد.

برای درست کردن این غذا کرمانشاهی مجلسی و اصیل ابتدا خلال بادام‌ها را در یک استکان گلاب و ۲ قاشق غذاخوری زعفران خیس کنید. زرشک‌های سیاه را هم ۱۵ دقیقه خیس کنید و آبکش کنید تا سیاهی زرشک گرفته شود و خورش خلال را کدر نکند.

گوشت شسته شده را به صورت قیمه‌ای و به اندازه نصف بند انگشت خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این‌که خورش خلال شما حسابی لعاب بیندازد باید پیازها را حتما رنده کنید. بعد از رنده کردن پیازها، آب پیازها را بگیرید و آن‌ها را در روغن مایع تفت دهید. در اواخر تفت پیازها کمی زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی و ترفندهای تیره نشدن خورش خلال روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- هلو کباب کرمانشاهی

هلو کباب کردی در اصل نوعی کوفته کردی

«هلو کباب کرمانشاهی» در اصل نوعی کوفته کردی است که با استفاده از گوشت چرخ کرده، لپه و البته روغن کرمانشاهی طبخ می‌شود. البته در کاشان هم هلو کباب به روشی دیگر درست می‌شود. طرز تهیه هلو کباب کرمانشاهی اصلا سخت نیست و به عنوان یک غذای نونی خوشمزه می‌توانید آن را برای ناهار یا شام درست کنید.

برای درست کردن این کوفته کرمانشاهی ساده و لذیذ، ابتدا پیاز داغ درست کنید. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و نمک را هم به تابه حاوی پیاز اضافه کنید. این ترکیب را برای چند ثانیه هم بزنید تا همه ادویه‌ها تفت داده شوند و عطر و بوی بی‌نظیرشان آزاد شود.

سپس، رب گوجه فرنگی را هم داخل تابه بریزید و به اندازه‌ای تفت دهید که رنگ باز کند. با انجام این کار، طعم خامی ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی گرفته می‌شود.

در ادامه مواد سس کوفته کرمانشاهی را به تابه اضافه کنید. آلو بخارا را داخل تابه بریزید تا یک یا دو دقیقه تفت دهید. سپس، زعفران دم کرده را با آبلیمو و شکر مخلوط کنید. به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

این مواد را هم به تابه حاوی پیاز، ادویه‌ها، رب و آلو بخارا اضافه کنید. درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا سس هلو کباب کاملا جا افتاده شود و به غلظت دلخواه برسد.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه هلو کباب کرمانشاهی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۳- سیب پلو مجلسی

سیب پلو مجلسی | یکی از غذاهای معروف و محلی کرمانشاهی

«سیب‌ پلو کرمانشاهی» یکی از انواع پلو به اصطلاح قاطی و مخلوط است که هم با گوشت چرخ‌کرده و هم با مرغ پخته و گاهی هم به همراه تن ماهی سرو می‌شود. همچنین سیب پلو به صورت آبکش یا کته درست می‌شود.

سیب پلو از جمله غذاهای سنتی و معروف کرمانشاهی پرطرفداری است که علاوه بر خوشمزگی طرز تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد. بد نیست بدانید سیب پلو یک غذای شب عید کرمانشاه و جزو غذاهای ماه رمضانی در این استان هم هست. سیب پلو را معمولا با مرغ سرخ کرده، گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده و نیز تن ماهی یا ماهی طبخ می‌کنند.

برای تهیه این پلو خوشمزه و اصیل کرمانشاهی ابتدا برنج را پس اینکه شستید در مقداری آب و نمک بخیسانید و کنار بگذارید تا برنج به مدت حداقل نیم ساعت در آب نمک خیس بخورد. شوید خشک را هم بشویید و ۳۰ دقیقه در آب خیس کرده و سپس آبکش کنید. ۱ عدد پیاز بزرگ را هم پوست بگیرید و در مقداری روغن سرخ کنید و یک پیاز داغ مجلسی درست کنید.

در مرحله بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت مکعب‌ مربع‌های کوچک خرد کنید. می‌توانید برای اینکه سیب زمینی‌ها سیاه نشوند و با عجله و نگرانی از خشک و سیاه شدن آن‌ها به آشپزی ادامه ندهید، آن‌ها را هم در یک ظرف بریزید و مقداری آب هم روی سیب زمینی‌های خام بریزید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه سیب پلو با مرغ با انواع گوشت و مرغ، روی لینک مقاله طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی کلیک کنید.

۴- خورش کنگر کرمانشاهی

خورشت کنگر یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهای ایرانی

«خورشت کنگر کرمانشاهی» یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهای ایرانی و همچنین به خاطر آب فراوان جزو غذاهای افطاری مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که در کرمانشاه و شهرهایی که در دامنه زاگرس واقع شده‌اند، بسیار محبوب است.

از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است و درست کردن این خورشت خوشمزه در کرمانشاه بسیار رایج است. خورش کنگر یک خورش لذیذ با گوشت و یک غذای شب عید در کرمانشاه است. در ضمن خورش کنگر ساده را با انواع گوشت قرمز و مرغ می‌توانید تهیه کنید.

برای تهیه خورشت کنگر به سبک کرمانشاه، باید ابتدا پیاز داغ درست کنید. گوشت خورشتی خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و مخلوط گوشت و پیاز را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت طلایی شود.

سپس ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به همراه فلفل سیاه اضافه کنید و باز تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. بعد به مخلوط گوشت و پیاز سرخ شده، آب جوش اضافه کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا دو بند انگشت روی گوشت را بپوشاند و زیر شعله گاز را ملایم کنید تا گوشت به آرامی پخته شود.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه خورش کنگر کرمانشاهی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- بورانی کنگر و ماست کرمانشاهی

بورانی کنگر و ماست یکی از پیش غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانشاهی

«بورانی کنگر و ماست» یکی از پیش غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر کرمانشاه برمی‌گردد. خواص کنگر ماست در کنار طعم بی‌نظیر آن، یک دیپ سنتی مقوی از آن ساخته است.

برای تهیه این بورانی خوشمزه بهاری با کنگر و ماست، باید کنگرها را خوب پاک کنید. برای پاک کردن کنگر باید قسمت انتهایی کنگر را جدا کرد و سپس برگ‌ها و ساقه‌ها تیره آن را کنار بگذارید. ساقه‌های سالم را از هم جدا کرده و خارهای کنگر را بگیرید و به اندازه دلخواه خرد کنید.

برای تهیه این بورانی بهتر است ساقه‌های کنگر به اندازه ۲ سانتی‌متر باشند. در ادامه کنگر پاک شده را در داخل ظرف آب بریزید و اجازه دهید تا کاملا گل و آلودگی‌های آن ته‌نشین شود. پس از گذشت یک ساعت کنگرها را شسته و داخل آبکش بگذارید.

سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار دهید. به اندازه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار به آن آب اضافه کنید. پس از به جوش آمدن آب کنگرها را به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه آب داخل قابلمه کاملاً بخار شد و کنگرها پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید. کنگرها را در یک ظرف دیگر ریخته و اجازه دهید کاملاً خنک شوند.

حتما بخوانید  همه چیز درباره زعفران و خواص و مضرات و طبع و مصلح آن

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه بورانی کنگر و ماست روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۶- دنده کباب مخصوص کرمانشاه

دنده کباب مخصوص کرمانشاه

«دنده کباب» احتمالا معروف‌ترین غذای محلی کرمانشاهی است. هر چند ممکن است غذای کرمانشاهی دنده کباب را در تهران و سایر شهرهای ایران میل کرده باشید اما دنده کباب‌های طاق بستان کرمانشاه شهره خاص و عامند و حتی عکس این غذای کرمانشاهی هم هوس‌انگیز است.

همچنین طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی با گوشت گوسفندی و گوساله مرسوم است. برخی این غذای ایرانی خوشمزه با گوشت را در فر و برخی روی گاز یا در تنور درست می‌کنند. اما دنده کباب اصیل کرمانشاهی مثل دنده کباب شاندیز روی منقل ذغالی یا باربیکیو تهیه می‌شود و در کرمانشاه همیشه یک غذای مجلسی برای شام شب یلدا و غذای مجلسی مناسب مهمانی است.

بسیاری از افراد دنده کباب را با شیشلیک اشتباه می‌گیرند. اما باید بدانید که روش پخت و آماده کردن دنده کباب با کباب شیشلیک متفاوت است و گاهی اوقات برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز در کنار دنده استفاده می‌شود.

برای درست کردن دنده کباب، گوشت دنده‌ گوسفندی را به خوبی بشویید و تکه تکه کنید. دنده‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و چند قالب کوچک یخ و مقداری آب سرد روی آن بریزید و روی ظرف را بپوشانید. به مدت ۱ ساعت کاسه را در دمای محیط کنار بگذارید. سپس دنده‌ها را بیرون بیاورید و زیر آب بگیرید و در نهایت دنده‌ها را با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

پیاز و سیر را رنده کنید. در یک کاسه، ماست، زعفران دم کرده، برگ بو، زردچوبه، نمک، پیاز و سیر رنده شده را با هم مخلوط کنید. تکه‌های دنده را به این مواد اضافه کنید. گوشت دنده را با مواد مرینیت ماساژ دهید تا مواد به همه‌ جای گوشت‌ها برسد. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت در یخچال بگذارید تا دنده‌ها مزه‌دار و نرم شوند.

برای آموزش و جزییات ادامه مراحل طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- دنده پلو کرمانشاهی

دنده پلو یکی از خاص‌ترین غذاهای کرمانشاهی با برنج

یکی از خاص‌ترین انواع غذاهای کرمانشاهی با برنج، «دنده پلو» است. در طرز تهیه دنده پلو کرمانشاهی یا دنده پلو کردی به گوشت دنده گوسفندی نیاز دارید. این غذای ته‌انداز یا ته‌چین دارای طعم بسیار لذیذی است و با برنج سرو می‌شود.

بد نیست بدانید دنده پلو ایلامی و دنده پلو شیرازی هم با دستور مشابه دنده پلو کردی طبخ می‌شوند. دستور طبخ این غذای گوشتی بیش از همه به درد زمان‌هایی می‌خورد که می‌خواهید با کمترین مواد اولیه یک چلو گوشت خوشمزه و متفاوت با دنده را سرو کنید.

برای درست کردن دنده پلو باید پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌ صورت ریز رنده کنید. برای رنده یا پوره کردن پیاز می‌توانید از دستگاه غذاساز هم کمک بگیرید. سپس، پیازهای رنده شده را با دست فشار دهید تا آب پیاز گرفته شود.

تفاله پیاز را در ظرف مناسبی بریزید و حبه‌های سیر را هم پس از رنده کردن به آن اضافه کنید. مقدار کمی روغن مایع، فلفل سیاه، سرکه سفید، زردچوبه و زعفران دم کرده را هم به کاسه حاوی سیر و پیاز رنده شده اضافه کنید.

دنده گوسفندی را بشویید و با استفاده از حوله کاغذی کاملا خشک کنید. سپس، قطعات دنده گوسفندی را در ظرف حاوی پیاز، سیر، روغن و ادویه‌ها قرار دهید. تمام قسمت‌های دنده را به این ترکیب آغشته کنید تا دنده مزه‌دار و نرم شود.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات خوشمزه شدن طرز تهیه دنده پلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- آبگوشت مرغ

آبگوشت مرغ کرمانشاه

ایرانی‌ها به صورت متداول، انواع آبگوشت را با گوشت قرمز و دنبه درست می‌کنند اما تهیه «آبگوشت مرغ» هم روشی مرسوم است. این مدل آبگوشت خوشمزه، معمولا در کردستان (سنندج)، تبریز و کرمانشاه تهیه می‌شود.

همچنین به جای نخود از لپه در دستور تهیه آبگوشت با مرغ استفاده می‌شود. آبگوشت مرغ یکی از غذاهای ساده و مقوی با نان است و به عنوان یک غذای ساده نونی برای ناهار و شام در کرمانشاه سرو می‌شود.

برای تهیه آبگوشت مرغ، لپه‌ها را پاک کنید و بشویید. لپه‌ها را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. به مدت حداقل ۲ ساعت یا حداکثر ۲۴ ساعت، لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ لپه گرفته شود.

سپس پیاز داغ درست کنید. به پیازها مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. بعد نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی است تا با روغن کمی تفت بخورد و رنگ باز کند.

مرغ‌ها را هم به صورت تکه‌ای خرد کنید و به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ با رب، پیاز داغ و ادویه‌ها سرخ شود و کمی تغییر رنگ بدهد.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه آبگوشت مرغ روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- قورمه مرغ

قورمه مرغ کرمانشاهی

«قورمه مرغ کرمانشاهی» یا «قورمه مرغ کردی» که در گویش محلی «قاورمه مرغ» تلفظ می‌شود به عنوان یک غذای متفاوت با مرغ برای سرو کنار برنج و نان است.

در واقع، این غذای سه سوته مناسب افراد شاغل یا دانشجویانی است که می‌خواهند در کمتر از یک ساعت یک غذای خوشمزه و کامل درست کنند. در عین حال این قورمه، هم خوشمزه و هم سیر کننده است.

برای تهیه این غذا با مرغ کرمانشاهی، باید پیازها را به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. پیاز را در تابه بریزید و هر از گاهی هم بزنید تا پیازها کاملا سبک و طلایی شوند.

در ادامه، مقداری زردچوبه هم به تابه اضافه کنید و حدود یک دقیقه همراه با پیازها تفت دهید. فلفل دلمه‌ای خرد شده را هم به تابه حاوی پیاز و زردچوبه اضافه کنید و برای مدت ۲ دقیقه تفت دهید. سپس رب گوجه و مرغ خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید. مرغ را به صورت متداول با مقدار کمی آب بپزید.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه قورمه مرغ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- آش ترخینه کرمانشاه

آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه»

«آش ترخینه» یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به «آش ترخینه دوغ» هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران مثل کرمانشاه پخته می‌شود و به عنوان غذایی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مثل یک آنتی‌بیوتیک قوی عمل می‌کند. آش ترخینه همچنین یک غذای ماه رمضانی کرمانشاهی و گزینه‌ای عالی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

آش ترخینه با نخود و انواع حبوبات درست می‌شود. بنابراین از شب قبل، باید حبوبات آن را خیس کنید. سپس حبوبات را بپزید باید زمانی که حبوبات پخته شد، ترخینه‌ها را اضافه کنید.

چند دقیقه به ترخینه‌ها زمان دهید تا کاملا پخته شوند. زمانی که ترخینه‌ها پختند و کاملا باز و له شدند، سبزی آش خرد شده (درشت‌تر از سبزی خورشتی خرد کنید) و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت سبزی آش کافی است.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه آش ترخینه، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- آش عباسعلی کرمانشاه

آش عباسعلی کرمانشاهی

«آش عباسعلی» یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه است. از جمله غذاهای ماه رمضانی کرمانشاهی و جزو غذاهای نذری محرم است که قدمت پخت آن به بیش از دویست سال قبل بازمی‌گردد و طرز تهیه آن به خاطر نداشتن سبزی با سایر آش‌ها تا حدودی فرق می‌کند.

طعم آش عباسعلی کرمانشاه چیزی شبیه به آش شله قلمکار است. بد نیست بدانید آش عباسعلی که به آش شله قلمکار کرمانشاهی هم مشهور است، در شهرهای زنجان و مشهد و دیگر شهرهای ایران هم پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر‌کننده است.

برای درست کردن این غذای سنتی و مشهور کرمانشاهی، از شب قبل حبوبات غذا و از ۲ ساعت قبل، برنج و گندم را بخیسانید. برای شروع پخت آش عباسعلی گوشت سردست، گردن و دنده گوسفندی را بدون خرد کردن (برای این که آش کشدار شود) به همراه یک عدد پیاز در یک قابلمه بیندازید و روی حرارت بگذارید. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه و ادویه‌های معطر به آن اضافه کنید.

برای خوش‌طعم شدن گوشت در آش عباسعلی، دو حبه سیر را هم رنده کرده و به گوشت اضافه کنید. مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت، کاملا بپزد. به همین منظور در اواخر پخت گوشت به آن نمک اضافه کنید.

در مرحله بعد گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و استخوان‌های گوشت را کاملا جدا کنید. حتی می‌توانید گوشت را بکوبید تا حسابی له شود. آب گوشت را هم کنار بگذارید چون به آن نیاز داریم.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه آش عباسعلی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۲- آش سورانه کرمانشاه

آش سورانه یک آش خوشمزه محلی مخصوص کرمانشاه

در میان انواع غذا کرمانشاهی «آش سورانه» یک آش خوشمزه محلی مخصوص کرمانشاه است که با استفاده از گیاهی خاص به نام «سورانه» تهیه می‌شود. این گیاه که در فصل بهار و در کوهپایه‌های زاگرس رشد می‌کند از مهم‌ترین سبزی‌ها در طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که گیاه سورانه شباهت زیادی به تره و برگ سیر دارد و طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به آش می‌بخشد. آش سورانه جزو غذاهای نوروزی کرمانشاه و مناطق کردنشین ایران هم هست و به نوعی جزو آش‌های بهاری و تابستانی در این مناطق محسوب می‌شود.

برای درست کردن این غذای محلی کرمانشاهی، باید برگ‌های گیاه سورانه را یکی یکی جدا کنید و قسمت زرد برگ را جدا نمایید. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید و با آب فراوان بشویید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 6 صبحانه لاکچری خوشمزه و جدید

بعد از شستن گیاه سورانه باید آن را چند دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس برگ‌ها را روی تخته بگذارید و گیاه را به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید. بعد گیاه سورانه خرد شده را در یک تابه با روغن داغ بریزید.

مقداری نمک، فلفل سیاه به آن اضافه کنید و گیاه را در روغن تفت دهید. مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید و سپس اجازه دهید به جوش بیاید. بعد گیاه سورانه را به آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گیاه به خوبی بپزد.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۳- نون برنجی کرمانشاهی

نون برنجی کرمانشاهی

«شیرینی نون برنجی» یا «نان برنجی کرمانشاهی» به دو صورت ساده و زعفرانی از جمله خوشمزه‌ترین نان شیرینی‌های سنتی ایرانی با شهرتی بین‌المللی است. نون برنجی کرمانشاهی در واقع نونی شیرینی کوکی سنتی و قدیمی ایرانی است و جزو مشهورترین سوغاتی‌های کرمانشاه محسوب می‌شود.

برای درست کردن شیرینی نان برنجی کرمانشاهی به روش خانگی، ابتدا باید روغن را صاف کنید. در واقع منظور از روغن صاف قنادی این است که از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه کنید اما خودتان در منزل به راحتی می‌توانید روغن را صاف کنید که کیفیت بهتری هم داشته باشد.

برای این کار روغن جامد را روی شعله ملایم گاز آب کنید اما روغن فقط باید آب شود و نجوشد. روغن زمانی صاف می‌شود که هیچ دانه‌ای در آن باقی نماند. روغن آب شده را در یک شیشه درب‌دار بریزید و به مدت ۱ روز در یخچال بگذارید.

لازم به ذکر است که خود کرمانشاهی‌ها این شیرینی خوشمزه را با روغن حیوانی درست می‌کنند، اگر شما هم روغن حیوانی دارید به همین ترتیب آن را صاف کنید.

در شروع کار برای تهیه نون برنجی ابتدا فر را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. در این فاصله روغن صاف و پودر قند را با هم مخلوط کنید و با همزن دستی یا برقی آنقدر هم بزنید که یکدست و کرم رنگ شود.

وقتی ترکیب روغن و پودر قند یکدست و صاف و کرمی رنگ شد، زرده تخم مرغ را که هم دمای محیط است را به آن اضافه کنید و دوباره به مدت یک دقیقه خوب هم بزنید

برای آموزش جزییات و ادامه طرز تهیه نون برنجی کرمانشاهی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۴- کلوچه کردی

کلوچه کردی

«کلوچه کردی» یکی از شیرینی‌های ساده و سنتی ایرانی است که با طعم‌های مختلفی در شهرهای غربی ایران مثل کرمانشاه، کردستان، ایلام و … درست می‌شود.

طرز تهیه کلوچه کردی و کرمانشاهی در منزل کار سختی نیست؛ بسیاری از خانم‌ها در کردستان و کرمانشاه هنوز هم این کلوچه خانگی نرم و خوشمزه را به روش‌های متنوعی درست می‌کنند. می‌توانید این کلوچه خوشمزه را با رومال یا بدون رومال و به صورت مغزدار یا بدون مغز درست کنید.

برای تهیه این کلوچه نرم کرمانشاهی بعد از اینکه مواد تهیه کلوچه را به مدت نیم ساعت در دمای محیط گذاشتید، تخم مرغ‌ها را همراه با کره، روغن مایع و شکر در ظرف مناسبی بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. سپس، شیر و ماست را هم به این ترکیب اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد شود.

سپس خمیر مایه فوری را هم به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد، بیکینگ پودر، پودر هل و زعفران دم کرده را نیز داخل ظرف بریزید. مواد را دوباره هم بزنید تا اجزای آن کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه کلوچه کردی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۵- بژی یا برساق کرمانشاه

بژی یا برساق یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی کرمانشاهی

«بژی» یا «برساق» یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی کرمانشاهی است که در برخی دیگر از استان‌های ایران از جمله، ایلام و سنندج هم درست می‌شود. این شیرینی محلی ماندگاری طولانی‌مدتی دارد. جالب است بدانید بژی در زبان کردی یعنی: زنده باشی!

برای تهیه بژی ترد و خوشمزه باید آرد نان لواش را ۲ بار الک کنید. سپس، زردچوبه، نمک و پودر رازیانه را هم به آرد نان لواش اضافه کرده و به‌ خوبی با هم ترکیب کنید. روغن کرمانشاهی را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس، آن را به ترکیب آرد و سایر مواد اضافه کنید و با دست ورز دهید. به این ترتیب، روغن کاملا به خورد آرد می‌رود و خمیر یکدستی ایجاد می‌شود.

شیر و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. این مخلوط را هم بزنید تا مواد با هم کاملا ترکیب شوند. مراقب باشید شیر نجوشد و فقط کمی حرارت ببیند و ولرم شود. در ادامه، ترکیب شیر ولرم و شکر را داخل یک کاسه بریزید و یک قاشق دیگر شکر به آن اضافه کنید.

برای آموزش ادامه و جزییات مراحل طرز تهیه بژی یا برساق کرمانشاهی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

۱۶- دست پیچ کرمانشاهی

معروف ترین غذاهای کرمانشاهی | طرز تهیه دست پیچ کرمانشاهی

«دست پیچ کرمانشاهی» یک غذای محلی کرمانشاهی است. دست پیچ شباهت ظاهری زیادی با کوفته دارد و بر پایه نخود یا لپه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. دست پیچ کرمانشاه یک غذای لذیذ و مقوی از نظر طب سنتی است که با رعایت چند نکته ساده به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

برای شروع کار ابتدا نخود آبگوشتی را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار کمک می‌کند تا نفخ نخود از بین برود و زودتر بپزد. اگر گوشت چرخ کرده ندارید مخلوطی از گوشت گاو و گوساله را بشویید و آبکش کنید تا آب اضافی آن خارج شود.

سپس با کمک چرخ گوشت، گوشت‌ها را دو تا سه بار چرخ کنید. اگر هم گوشت چرخ کرده آماده دارید باید حتما ۲ الی سه بار چرخ شده باشد. یک عدد پیاز درشت را رنده کنید. پیاز رنده شده را در دستانتان فشرده کنید تا آب آن خارج شود. تفاله پیاز را لازم دارید.

۲ عدد پیاز درشت را هم خلالی نازک خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کردنی تا یک پیاز داغ مجلسی و کریسپی داشته باشید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه دست پیچ کرمانشاهی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۷- نون خرمایی کرمانشاهی

نان خرمایی | از معروف ترین شیرینی های محلی کرمانشاه

«نان خرمایی کرمانشاهی» یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود. نان خرمایی که درواقع نوعی کلوچه خرمایی است هم به دلیل طعم بی‌نظیرش و هم به دلیل خواصی که دارد بسیار محبوب است. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه و مقوی را در خانه و به روش بازاری تهیه کنید.

در مرحله اول از طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی کره را باید ذوب کنید. برای ذوب کردن کره از روش بن ماری استفاده کنید. به این صورت که روی یک کتری در حال جوش یک کاسه قرار دهید و کره را داخل آن بگذارید و بگذارید کره با بخار کتری به تدریج ذوب شود.

در این مرحله می‌توانید از روغن جامد نیز استفاده کنید. روغن جامد را نیز به شیوه بن ماری باید ذوب کنید. توجه کنید کره به نان خرمایی بافت لطیف‌تری می‌دهد.

در قدم بعدی به سراغ آرد بروید. آرد را باید سه بار الک کنید. الک کردن آرد ضروری است زیرا باعث می‌شود ذرات آرد از یکدیگر جدا شوند و هنگام ورز دادن گوله گوله نشوند تا بافت نان خرمایی لطیف شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: معروف ترین غذاهای عید نوروز و سیزده بدر در کرمانشاه

سوالات متداول درباره معروف ترین غذاهای محلی کرمانشاه

معروف‌ترین غذای کرمانشاهی چیست؟

در میان انواع غذا کرمانشاهی، خورش خلال بادام، دنده کباب، خورش کنگر، آش عباسعلی و دنده پلو از همه مشهورتر است.

آش‌ کرمانشاهی برای پیش غذا چی بپزم؟

به عنوان پیش غذا و همراه با غذا می‌توانید آش عباسعلی، آش ترخینه و آش سورانه کرمانشاهی درست کنید.

انواع پلو کرمانشاهی مجلسی و خوشمزه چی بپزم؟

سیب پلو و دنده پلو جزو پلوهای خوشمزه و ساده کرمانشاهی هستند.

 

محصولات مرتبط