طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی

طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی


3 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی

آیا تا حالا آبگوشت با مرغ خورده‌اید؟ ایرانی‌ها به صورت متداول، انواع آبگوشت را با گوشت قرمز و دنبه درست می‌کنند اما تهیه آبگوشت مرغ هم روشی مرسوم است. این مدل آبگوشت خوشمزه، معمولا در کردستان (سنندج)، تبریز و کرمانشاه تهیه می‌شود. همچنین به جای نخود از لپه در آن استفاده می‌شود. آبگوشت مرغ افغانی هم معروف است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه بهترین آبگوشت مرغ به روش تبریزی و کرمانشاهی و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه‌ شدن آبگوشت با مرغ را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ ۳ تکه
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد درشت
لیمو عمانی ۲ عدد
سیب زمینی ۲ تا سه عدد متوسط
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
مرزه یا ترخون خشک ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
آب جوش ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آبگوشت مرغ: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ تبریزی و کرمانشاهی

مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ تبریزی

آبگوشت مرغ یکی از غذاهای ساده و مقوی با نان است و به عنوان یک غذای مجلسی برای ناهار و شام سرو می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ به روش تبریزی را به ترتیب دنبال کنید. لازم به ذکر است که کرمانشاهی‌ها هم آبگوشت مرغ را به همین ترتیب درست می‌کنند.

مرحله اول: لپه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت مرغ با سیب زمینی و رب گوجه فرنگی، لپه‌ها را پاک کنید و بشویید. لپه‌ها را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. به مدت حداقل ۲ ساعت یا حداکثر ۲۴ ساعت، لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ لپه گرفته شود و راحت‌تر و سریع‌تر هم بپزد. در این مدت، چند بار آب روی لپه‌ها را عوض کرده و با آب تازه، جایگزین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لپه را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پیاز و رب گوجه را تفت دهید

برای شروع آشپزی، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. یک قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و مقداری روغن سرخ کردنی اضافه کنید. بعد از داغ شدن روغن، پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. بعد نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی است تا با روغن کمی تفت بخورد و رنگ باز کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم عالی + فیلم آموزش

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، زردچوبه، فلفل سیاه، انواع روغن مایع، روغن جامد و نیمه جامد و رب گوجه فرنگی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: تکه‌های مرغ را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت مرغ، مرغ‌ها را به صورت تکه‌ای خرد کنید و به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ با رب و ادویه‌ها سرخ شود و کمی تغییر رنگ بدهد. حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مرغ آب بیندازد و ادویه‌ها به خورد مرغ بروند. در این مدت حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا بوی زهم مرغ گرفته شود.

گوشت مرغ را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: لپه را اضافه کنید

بعد از اینکه مرغ آب انداخت، لپه را از آبی که در آن خیسانده بودید، آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس به اندازه ۳ تا ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید لپه‌ها نرم شوند و مرغ بپزد.

مرحله پنجم: بقیه مواد آبگوشت را آماده کنید

سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید و با پوست به ۴ قسمت برش بزنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها را به لپه و مرغ اضافه کنید تا هم سیب زمینی‌ها کاملا بپزند و هم به آبگوشت مرغ لعاب بدهند. سپس روی لیمو عمانی‌ها را با چاقو، چند سوراخ ایجاد کنید و در یک لیوان آب ولرم یا جوش بیندازید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا تلخی لیمو‌ها گرفته شود. بعد لیمو‌ها را هم به آبگوشت مرغ، اضافه کنید.

برای خرید لیمو عمانی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: سبزی خشک و مرزه را اضافه کنید

برای درست کردن خوشمزه‌ترین آبگوشت مرغ، وقتی مرغ و لپه‌ها پختند، بلغور گندم را با مقداری آب بشویید و به قابلمه اضافه کنید. علاوه بر طعم، بلغور به لعاب بیشتر غذا هم کمک می‌کند. سپس مرزه خشک یا ترخون خشک را با دست پودر کرده و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه بعد، غذایتان آماده است. غذا را بچشید و نمک و ادویه‌های آن را اندازه کنید. وقتی آبگوشت مرغ به طعم و غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کرده و آبگوشت مرغ با نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

انواع سبزی خشک از جمله مرزه خشک، ترخون خشک و بلغور گندم را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه قنبر پلو شیرازی (غم بر پلو) با گوشت قلقلی یا مرغ

روش تهیه آبگوشت مرغ کردی

طرز تهیه آبگوشت مرغ کردی که در شهر سنندج و سایر شهرهای استان کردستان بسیار محبوب است و به آن «فرووجاو» می‌گویند هم به همین ترتیب است اما در ترکیب آن بلغور گندم ندارد.

روش تهیه آبگوشت مرغ افغانی

طرز تهیه آبگوشت مرغ افغانی

آبگوشت مرغ افغانی در اصل به «آبگوشت مرغ پاکستانی» هم معروف است که به آن «آبگوشت یخنی» هم گفته می‌شود. در کل به هر نوع آبگوشتی در زبان فارسی (ایرانی، افغانستانی و پاکستانی)، یخنی گفته می‌شود. تفاوت این آبگوشت با دیگر آبگوشت‌ها در ادویه‌ای است که در آن استفاده می‌شود. در طرز تهیه آبگوشت مرغ افغانی، از ادویه گرام ماسالا به جای زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود. البته می‌توان به جای گرام ماسالا از ادویه کاری هم استفاده کرد. آبگوشت مرغ افغانی، هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.

نکات طرز تهیه آبگوشت مرغ

نکات طرز تهیه آبگوشت مرغ 

  • به جای لپه، می‌توانید از نخود گرد در طرز تهیه آبگوشت مرغ استفاده کنید. در طرز تهیه آبگوشت مرغ ساده بدون لپه و با نخود، نخود را از قبل بخیسانید و آبکش کنید. فقط به خاطر داشته باشید که زمان پخت آبگوشت مرغ با نخود، بیشتر است.
  • قبل از انداختن لیمو عمانی در آبگوشت، حتما تلخی آن را بگیرید. یا از مغز لیمو عمانی بدون پوست در آبگوشت استفاده کنید.
  • طرز تهیه آبگوشت مرغ بدون رب گوجه فرنگی هم مشابه روش بالا است، فقط در این صورت، رب گوجه فرنگی حذف می‌شود و رنگ آبگوشت به خاطر استفاده از زردچوبه، به زردی می‌زند.
  • آبگوشت مرغ نباید خیلی آبکی و رقیق یا خیلی غلیظ و بدون آب باشد. مثل آبگوشت ساده با گوشت قرمز و دنبه، باید مقدار آب به اندازه‌ای باشد که بتوان با نان، آن را ترید کرد.
  • برای سرو آبگوشت مرغ، می‌توانید استخوان‌های مرغ را از آبگوشت جدا کرده و مواد را به خوبی بکوبید تا یک کوبیده آبگوشت مرغ خوشمزه داشته باشید.
  • می‌توانید آبگوشت مرغ را با نان، پیاز، سبزی خوردن و انواع ترشی سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آبگوشت مرغ

در آبگوشت مرغ از چه چاشنی استفاده کنیم؟

برای خوشمزه شدن طعم آبگوشت مرغ، به جای آبلیمو، از لیمو عمانی که تلخی آن گرفته شده است، استفاده کنید. همچنین اضافه کردن مقداری پودر سماق، می‌تواند طعم دلپذیری به آبگوشت شما بدهد.

از چه سبزی در طرز تهیه آبگوشت مرغ استفاده می‌شود؟

به عنوان سبزی داخل آبگوشت مرغ، هم می‌توانید از مرزه خشک، هم ترخون خشک و هم نعناع خشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب این سبزیجات یا سبزیجات محلی دیگر استفاده کنید. افزودن سبزیجات به آبگوشت مرغ کاملا سلیقه‌ای است.

چه کار کنیم که آبگوشت مرغ لعاب بیندازد؟

اگر اجازه دهید آبگوشت مرغ روی حرارت ملایم بپزد، آبگوشتتان لعابدار خواهد شد چون استفاده از لپه و بلغور گندم، به آن لعاب می‌دهد. همچنین استفاده از سیب زمینی به خاطر نشاسته آن، باعث لعابدار شدن آبگوشت می‌شود. ولی اگر می‌خواهید غذایتان لعاب بیشتری داشته باشد، در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری سر صاف، آرد گندم یا آرد نخودچی را در مقداری آب سرد، حل کنید و به آبگوشت بیفزایید.

کالابرگ الکترونیک