۲ طرز تهیه خورش قیمه سیستانی (دوغ پای) به روش زاهدانی

۲ طرز تهیه خورش قیمه سیستانی (دوغ پای) به روش زاهدانی


22 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه خورش قیمه سیستانی (دوغ پای) با گوشت یا مرغ

خورش دوغ پای یا قیمه سیستانی از جمله اصیل‌ترین خورشت‌های خوشمزه ایرانی متعلق به سیستان و شهر زاهدان است که به جای آب با دوغ درست می‌شود. این مدل خورش قیمه به روش سیستانی را برخی با گوشت قرمز و بعضی هم با مرغ درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورشت دوغ پای خوشمزه و ساده به روش زاهدانی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورش قیمه سیستانی پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه قیمه سیستانی با گوشت قرمز

 

طرز تهیه قیمه سیستانی اصیل و خوشمزه خانگی

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت خورش قیمه سیستانی: ۱۸۰ دقیقه
کالری هر وعده از این رسپی خورش قیمه سیستانی: حدود ۲۷۵ کالری

مواد لازم برای تهیه خورش دوغ پای

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • دوغ گازدار: ۳ تا ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • سیب زمینی سرخ شده: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قیمه سیستانی

 

مراحل طرز تهیه قیمه سیستانی

 

قیمه سیستانی یا خورش دوغ پای یک نوع خورش قیمه متفاوت است که به آن دوغ اضافه می‌شود و در استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان درست می‌شود. این قیمه طعم و رنگ متفاوتی دارد و بسیار خوشمزه است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه خورش دوغ پای خوشمزه و ساده به روش زاهدانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ لپه را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش دوغ پای باید لپه‌ها را بشویید و در یک ظرف آب خیس کنید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت در آب بمانند. این کار موجب پخت بهتر لپه و گرفته شدن نفخ آن می‌شود. می‌توانید لپه را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ پیاز و گوشت را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه سیستانی باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک شوند. در این لحظه می‌توانید گوشت گوسفندی (یا در صورت تمایل گوشت گوساله) خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. گوشت و پیاز را به‌خوبی تفت دهید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید.

حتما بخوانید  فلسفه خوردن کله پاچه در شب بیست و هفتم ماه رمضان

در صورت تمایل می‌توانید صیفی جات تازه، روغن، گوشت گوسفندی، گوشت گاو و گوساله، زردچوبه و فلفل سیاه را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ لپه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

بعد از این که گوشت به‌خوبی سرخ شد، در این مرحله از طرز تهیه قیمه سیستانی باید لپه را آبکش کنید و به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید. مواد را برای حدود ۱ دقیقه تفت دهید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. برای این‌که خورش دوغ پای خوش‌رنگ شود، بهتر است مواد را در یک سمت قابلمه جمع کنید و ابتدا رب گوجه را در مقداری روغن سرخ کنید. سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید. طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را بلد هستید؟

برای تهیه رب گوجه فرنگی از برندهای معتبر بازار به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ دوغ ترش را اضافه کنید

بعد از ترکیب کردن مواد قیمه سیستانی باید دوغ ترش گازدار را به خورش اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید خورش شما برای مدت ۲ ساعت به‌ آرامی بپزد. در صورت تمایل می‌توانید انواع دوغ گازدار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ خورش دوغ پای را سرو کنید

ترش بودن دوغ موجب می‌شود تا گوشت دیرتر بپزد. به همین دلیل خورش قیمه سیستانی نیاز به زمان زیادی برای پخت دارد. زمانی که گوشت به طور کامل پخت، در ۲۰ دقیقه نهایی پخت، زعفران را اضافه کنید. مقداری از خورش را بچشید و سپس در صورت نیاز نمک و فلفل خورش را اندازه کنید. اجازه دهید خورش دوغ پای غلیظ شود و سپس شعله گاز را خاموش کنید. خورش قیمه سیستانی را همراه با سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، نمک و سیب زمینی منجمد را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

دستور پخت خورش دوغ پای با مرغ

 

دستور پخت دوغ پای با مرغ

 

طرز تهیه قیمه سیستانی با مرغ کاملا شبیه به روش تهیه آن با گوشت قرمز است. برای تهیه این غذا با مرغ باید ابتدا پیازها را در روغن تفت دهید. سپس سینه مرغ خرد شده را همراه با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از تفت رب گوجه، لپه خیس‌خورده را هم اضافه کنید.

زمانی که همه مواد به‌خوبی سرخ شدند، دوغ ترش محلی یا دوغ گازدار را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا لپه‌ و مرغ‌ کاملا بپزند و خورش کمی غلیظ شود. در ۲۰ دقیقه نهایی پخت خورش دوغ پای، زعفران دم کرده را اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و این خورش خوشمزه را همراه با برنج کته و سبزی خوردن تازه میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده به 3 روش

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را با بالاترین کیفیت به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه سیستانی (خورش دوغ پای)

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه سیستانی

 

  • برای تهیه قیمه سیستانی باید از دوغ ترش و محلی یا دوغ گازدار استفاده کنید تا طعم خورش شما لذیذتر شود.
  • برای این که خورش دوغ پای شما خوش‌رنگ شود، حتما رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و سپس با سایر مواد خورش ترکیب کنید.
  • زعفران عطر فوق‌العاده‌ای به خورش قیمه سیستانی می‌بخشد، بنابراین بهتر است در استفاده از آن در این خورش دست‌و‌دل‌باز باشید. بهتر است زعفران را در ۲۰ دقیقه آخر پخت غذا به آن اضافه کنید تا خورش شما خوش‌رنگ‌ و خوش عطرتر شود.
  • به طور معمول در طرز تهیه قیمه سیستانی از هیچ ادویه اضافی استفاده نمی‌شود. زیرا ترکیب طعم فلفل سیاه، دوغ، زردچوبه و زعفران در این خورش بسیار دلچسب است.
  • در‌صورتی‌که برای تهیه خورش دوغ پای از دوغ شیرین استفاده می‌کنید، می‌توانید از لیمو عمانی برای ترشی خورش استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.
  • هر چقدر دوغی که برای تهیه خورش دوغ پای استفاده می‌شود، ترش‌تر باشد، گوشت شما دیرتر می‌پزد. بنابراین بهتر است برای پخت گوشت کمی صبور باشید.
  • برای تهیه خورش قیمه سیستانی هم می‌توانید از گوشت گوسفندی و هم گوشت گوساله استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خورش دوغ پای، نمک را بعد از پخت گوشت به خورش اضافه کنید تا گوشت شما بهتر بپزد.
  • بعد از آماده کردن خورش قیمه سیستانی مقداری سیب زمینی سرخ شده روی خورش قرار دهید و آن را سرو کنید. برای این که ظاهر خورش شما جذاب‌تر شود، می‌توانید سیب زمینی‌ها را با قالب‌های کوچک برش دهید و سرخ کنید.
  • اگر برای تهیه خورش دوغ پای از دوغ ترش محلی استفاده می‌کنید، بهتر است به خورش لیمو عمانی اضافه نکنید تا طعم خورش شما ترش نشود.
  • از‌آنجایی‌که دوغی که به خورش اضافه می‌کنید، نمک دارد، بهتر است در اضافه کردن نمک به این غذا محتاط باشید و ابتدا طعم آن را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک به آن اضافه کنید.
  • اگر برای تهیه خورش قیمه سیستانی از گوشت چرب استفاده کنید، خورش شما خوش‌طعم‌تر و لذیذتر خواهد شد.

سوالات متداول

بهترین روش‌ها برای خوش‌رنگ شدن خورش قیمه سیستانی چیست؟

برای خوش‌رنگ شدن خورش قیمه سیستانی باید رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و زعفران را در ۲۰ دقیقه نهایی پخت غذا به آن اضافه کنید.

برای تهیه خورش دوغ پای، گوشت را به چه اندازه خرد می‌کنند؟

در طرز تهیه دوغ پای بهتر است گوشت را به‌صورت قیمه‌ای یا کمی درشت‌تر خرد کنید.

 

کالابرگ الکترونیک