با این دستور کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر وا نمیره و ترک نمی خوره!

با این دستور کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر وا نمیره و ترک نمی خوره!


7 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
با این دستور کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر که وا نره و ترک نخوره!

طرز تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر نسبت به سایر انواع کوفته کمی پیچیده است و به دقت و حوصله نسبتا زیادی نیاز دارد. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا روش تهیه کوفته تبریزی برنجی بزرگ با بلدرچین شکم پر بدون وا رفتن و ترک خوردن و پاشیدن کوفته را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط یا ترکیب مغز ران گوسفند و فیله گوساله ۲ کیلوگرم
بلدرچین ۲ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
برنج ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز داغ ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۳ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
ترکیب گل محمدی خشک، آویشن خشک، مرزه خشک، ترخون خشک ۱ قاشق چای‌خوری
تره تازه و ساطوری خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ادویه خورشتی ۱ قاشق چای‌خوری
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
کره به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
آلو بخارا، زرشک و مغز گردو به مقدار لازم
آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی
به مقدار کافی
نان و ترشی برای سرو کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر: ۱ و نیم تا ۲ ساعت

 

مراحل طرز تهیه کوفته برنجی تبریزی بزرگ با بلدرچین شکم پر

مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی بزرگ با بلدرچین شکم پر

برای درست کردن این مدل کوفته تبریزی مجلسی با بلدرچین شکم پر مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: بلدرچین‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته تبریزی با لپه و بلدرچین شکم پر باید بلدرچین‌ها را تمیز کنید و بشویید. بهتر است از شب قبل کار مزه‌دار کردن بلدرچین را انجام دهید. برای این کار، داخل بدن بلدرچین‌ها را به نمک و فلفل آغشته کنید و مخلوط آب لیموترش تازه یا آبلیمو و بخشی از زعفران دم کرده را روی سطح و داخل شکم بلدرچین‌ها بمالید.

در ادامه، یک عدد پیاز را به‌ صورت خلالی خرد کنید و داخل ظرف مناسبی بریزید. سیرها را هم رنده کرده و همراه با مقداری نمک و فلفل به پیاز اضافه کنید. حالا، بلدرچین‌های آغشته به مواد را داخل این ظرف قرار دهید. یادتان باشد، بخشی از مواد داخل ظرف را هم در شکم بلدرچین‌ها قرار دهید.

درب ظرف را با سلفون بپوشانید و از شب قبل یا حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. به این ترتیب، بلدرچین‌ها کاملا مزه‌دار می‌شوند و بوی زهم خود را از دست می‌دهند.

برای خرید گوشت بلدرچین، نمک، فلفل سیاه و زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: مایه گوشت کوفته تبریزی را آماده کنید

روش درست کردن کوفته تبریزی کمی پیچیده‌تر از طرز تهیه کوفته ساده و فوری است. بنابراین، در فاصله طعم‌دار شدن بلدرچین‌ها باید مایه گوشت کوفته تبریزی را با دقت آماده کنید.

برای این منظور، ابتدا لپه و برنج خیسانده شده در آب را جداگانه بپزید در حدی که نیم پز شوند. بعد از پخت لپه‌ها آن‌ها را چرخ کنید.

سپس مخلوط مغز ران گوشت گوسفند و فیله گوشت گوساله را با کمک گوشت‌کوب برقی بکوبید تا کاملا چسبناک شود. در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده مخلوط، حتما باید گوشت را ۳ بار چرخ کنید. در غیر این صورت، کوفته شما از انسجام کافی برخوردار نخواهد بود.

حالا، لپه پخته و چرخ شده و همچنین، برنج نیم‌پز را همراه با مقدار کمی نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و آرد نخودچی به گوشت اضافه کنید. این ترکیب را ورز دهید.

در ادامه، ۲ عدد پیاز باقی مانده را به‌ صورت ریز رنده کنید. پیازهای رنده شده را با دست فشار دهید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. آب پیاز را کنار بگذارید تا در مراحل بعدی به سس کوفته تبریزی اضافه کنید.

تفاله پیاز را همراه با تره تازه و ساطوری خرد شده و ترکیب سبزیجات معطر خشک شامل گل محمدی، آویشن، مرزه و ترخون به مایه کوفته اضافه کنید. این ترکیب را دوباره ورز بدهید تا مواد کاملا چسبنده و منسجم شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه حمص (هوموس) نخود با ارده به روش لبنانی

تخم مرغ‌ها را هم بشکنید و همراه با یک قاشق رب گوجه فرنگی داخل مایه کوفته بریزید. مواد کوفته را برای ۵ دقیقه دیگر ورز دهید تا کاملا یکپارچه و یکدست شوند. سرانجام، درب ظرف حاوی مایه کوفته تبریزی را با سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

شما برای خرید گوشت گوسفندی، گوشت گاو و گوساله، گوشت چرخ کرده، زردچوبه، سبزیجات خشک شده، آرد نخودچی، لپه، برنج، رب گوجه فرنگی و تخم مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مواد شکم پر کوفته را آماده کنید

در این مرحله باید مواد شکم بلدرچین را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا زرشک را بشویید و همراه با مقداری کره، شکر و آب لیموترش تازه در تابه مناسبی بریزید و تفت بدهید. مراقب باشید زرشک نسوزد و فقط پخته و تفت داده شود.

سپس، مغز گردوی خرد شده، آلو بخارا و در صورت تمایل چند عدد زردآلو قیسی را هم به زرشک اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت، پیاز کاراملی شده را هم داخل این ترکیب بریزید و هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند.

به اندازه یکی دو قاشق از پیاز کاراملی را نگهدارید تا بعدا داخل سس کوفته تبریزی بریزید. حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

شما برای خرید کره، شکر، زرشک، مغز گردو، آلو بخارا، زردآلو قیسی و پیاز داغ آماده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: بلدرچین‌ها را تفت دهید

پس از گذشت مدت زمان لازم برای طعم‌دار شدن بلدرچین‌ها، آن‌ها را از یخچال خارج کنید. بهتر است قطعات سیر و پیاز را از داخل شکم و روی بدن بلدرچین‌ها پاک کنید. سپس، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

بلدرچین‌ها را در تابه بگذارید و پشت و رو و تمام زوایای آن‌ها را به‌خوبی تفت دهید. در ادامه، داخل شکم هر یک از بلدرچین‌ها را با مواد شکم پر که آماده کرده بودید انباشته کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: سس کوفته تبریزی را آماده کنید

اما در این مرحله طرز تهیه سس کوفته تبریزی آسان است. کافی است مقداری روغن را در قابلمه جادار و مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. یک قاشق رب گوجه فرنگی را همراه با باقی مانده پیاز کاراملی شده، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه خورشتی و مقدار کمی نمک به قابلمه اضافه کنید و تفت بدهید.

حالا، به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش هم داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. راستی، آب پیازهای رنده شده در مراحل پیشین را هم به قابلمه اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید سس کوفته جا افتاده شود.

در ضمن برای خرید ادویه خورشتی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر را آماده کنید

مایه گوشت کوفته تبریزی را از یخچال خارج کرده و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس، هر یک از بخش‌ها را به‌صورت کاسه در آورید و یک عدد بلدرچین شکم پر در میان آن بگذارید. حالا، مایه کوفته را با کمک دست طوری گرد کنید که روی بلدرچین را بپوشاند و کاملا بسته شود.

در نهایت، شما دو عدد کوفته تبریزی بزرگ خواهید داشت که داخل آن‌ها بلدرچین شکم پر قرار دارد.

مرحله هفتم: کوفته‌های بزرگ تبریزی را داخل سس بگذارید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا باید کوفته‌ها را در قابلمه حاوی سس قرار دهید. توجه داشته باشید، سس نباید در حال جوشیدن باشد؛ در غیر این صورت، کوفته‌ها ترک می‌خوردند و وا می‌روند.

بنابراین، ابتدا حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا مایع داخل قابلمه در عین داغ بودن از قل قل بیفتد. دقت کنید، سس سرد نشود و فقط برای چند لحظه از جوش بیفتد. پس از گذاشتن کوفته‌ها، دوباره زیر قابلمه را روشن کرده و حرارت را کاملا ملایم کنید. کمتر از ۲ ساعت بعد، کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر آماده خواهد بود.

مرحله آخر: کوفته‌ تبریزی با بلدرچین شکم پر را سرو کنید

در نهایت، کوفته‌های تبریزی بزرگ حاوی بلدرچین را همراه با سس یا به‌صورت جداگانه داخل ظرف مناسبی بریزید و با مقداری زرشک سرخ شده، مغز گردو و برگ سبزیجاتی مانند نعنا، جعفری یا گشنیز تزیین کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این غذا را می‌توانید با نان، سبزی خوردن، سالاد، انواع ترشی یا دیگر چاشنی‌های دلخواه نوش جان کنید.

برای خرید انواع نان و ترشی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر

  • اگر از بلدرچین‌ با پوست استفاده می‌کنید حتما مواد لازم برای مزه‌دار کردن را در زیر پوست بلدرچین هم جا گذاری کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید مقداری سرکه و شکر یا سرکه و شیره انگور را هم به سس کوفته تبریزی اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب انار (طرز تهیه رب انار) هم داخل سس کوفته تبریزی بریزید. در این صورت، بسته به میزان ترشی رب انار شاید لازم باشد شکر هم به آن اضافه کنید.
  • هنگام اضافه کردن آب به سس کوفته دقت کنید میزان سس نباید خیلی زیاد و آبکی باشد. در واقع، حجم سس در ابتدا باید به اندازه‌ای باشد که نیمی از کوفته‌ها را بپوشاند.
  • در صورت دسترسی داشتن به سبزیجات تازه، پیشنهاد می‌کنیم در طرز تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر از مرزه و ترخون تازه و ساطوری شده استفاده کنید چون یکی از رازهای خوشمزه شدن کوفته تبریزی است.
  • گوشت کوفته تبریزی نباید زیادی چرب یا کاملا بدون چربی باشد چون باعث ترک خوردن و وا رفتن کوفته می‌شود.
  • موقع گلوله کردن مایه گوشت کوفته تبریزی دقت کنید گلوله‌ها کاملا گرد شوند. در واقع، سطح بلدرچین‌ها باید به‌صورت یکدست با مایه کوفته پوشانده شود و هیچ درزی نداشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است کوفته تبریزی بزرگ شما وا برود.
حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا برای مهمانی، عروس و مدرسه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر

چگونه باید از پخت کامل بلدرچین درون کوفته تبریزی برنجی مطمئن شویم؟

بلدرچین پرنده کوچکی است که گوشت لطیفی دارد و خیلی زود می‌پزد. وقتی شما گوشت بلدرچین را چند ساعت در مخلوط پیاز، سیر، آبلیمو، زعفران، نمک و فلفل می‌خوابانید، روند پخت را تسریع می‌کنید. از سوی دیگر، اگر بلدرچین‌ها را با دقت و به اندازه کافی در روغن تفت دهید، دیگر می‌توانید مطمئن باشید که با دمای مایه کوفته و سس موجود در قابلمه در طول یکی دو ساعت کاملا مغز پخت می‌شوند.

چرا کوفته تبریزی وا میره؟

اگر سوال شما هم این است که چرا کوفته باز میشه؟ باید بدانید که پایین بودن دمای سس و همچنین، قرار دادن کوفته‌ها در سس در حال جوش می‌تواند موجب وا رفتن کوفته تبریزی شود. از سوی دیگر، اگر گوشت کوفته تبریزی را به اندازه کافی چرخ نکنید، نکوبید یا به قدر کافی ورز ندهید احتمالا باز می‌شود. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته تبریزی بزرگ، پیشنهاد می‌کنیم مایه گلوله شده را در پارچه تنظیف با ابعاد مناسب بپیچید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

چرا کوفته تبریزی ترک میخورد؟

موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل ترک خوردن کوفته تبریزی هستند:

  • زیاد بودن چربی گوشت کوفته
  • زیاد بودن حجم لپه و برنج به‌ کار رفته در مایه کوفته
  • کافی نبودن میزان ورز دادن مایه کوفته
  • قرار دادن کوفته تبریزی در سس در حال جوش

چرا کوفته تبریزی سفت می‌شود؟

موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل سفت شدن کوفته تبریزی هستند:

  • کم بودن میزان چربی گوشت کوفته
  • استفاده از برنج و لپه خام و خیس نخورده
  • استفاده از حجم بالای آرد نخودچی در مایه کوفته

 

محصولات مرتبط