طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ یا گوشت

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ یا گوشت


4 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با انواع لوبیا پلو فرق دارد. در این غذا به جای لوبیا سبز، از لوبیا چشم بلبلی استفاده می شود و سبزی اصلی آن هم شوید است. لوبیا پلو شیرازی هم یک غذا با مرغ و برنج است و هم یک روش طبخ لوبیا پلو با گوشت قرمز. در مجله کوروش به طور کامل طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی را شرح خواهیم داد و نکات طلایی پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

 

  • شیرازی ها در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی از شوید تازه ساطوری شده استفاده می کنند. اگر این سبزی را در دسترس نداشتید، می توانید از شوید خشک استفاده کنید و در غیر این صورت، سبزی های معطر دیگر را به کار ببرید. می توانید از ترکیب شوید خشک و تازه به صورت مساوی هم استفاده کنید.

 

  • به جای لوبیا چشم بلبلی می توانید از لوبیا قرمز هم در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی استفاده کنید.

 

  • حتما قبل از استفاده از لوبیا چشم بلبلی، آن را حداقل ۸ ساعت در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر لوبیا ها را خیس نکرده اید، آن را بشویید و در آب بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از جوش آمدن آب و گرفته شدن نفخ آن ها، آب را دور بریزید. دو بار این کار را انجام دهید و بعد لوبیا را بپزید.

 

  • آبی که لوبیاها را در آن پخته اید، به لوبیا پلو اضافه نکنید تا لوبیا پلو بد رنگ نشود.

 

  • قبل از اضافه کردن لوبیاها، آن را در آب بپزید. توجه داشته باشید که لوبیاها نباید در هنگام پخت له شوند. چون قرار است بین برنج ریخته شوند و با برنج هم پخته شوند.

 

  • لوبیا پلو شیرازی را می توان هم به صورت دمی و هم آبکش درست کرد. البته ما در ادامه شیوه پخت به هر دو روش را توضیح می دهیم.

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی می توانید از گوشت قرمز، مرغ، کوفته های قلقلی و گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.

 

  • ادویه لوبیا پلو شیرازی شامل پودر دارچین، زیره سیاه و پودر گل محمدی است. اما بنا به سلیقه و طبع خود می توانید به آن ها ادویه های دیگر را اضافه یا کم کنید.

 

  • می توانید لوبیا پلو شیرازی را با سالاد شیرازی یا سالاد های دیگر و ماست سرو کنید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای (کاباک تاتلیسی) لذیذ و خوشمزه

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه سالاد شیرازی و نکات مهم آن «

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ

 

لوبیا پلو شیرازی با مرغ

 

مواد لازم لوبیا پلو شیرازی

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۹۰ دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

 

برنج: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

لوبیا چشم بلبلی: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

فیله مرغ: ۵۰۰ گرم

شوید تازه ساطوری شده: ۳۰۰ گرم (یا ۲ قاشق غذاخوری شوید خشک)

پیاز: ۱ عدد متوسط

سیر: ۲ حبه متوسط

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

زردچوبه، دارچین و روغن: به میزان لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

 

لوبیاهای خیس خورده را بپزید

 

مرحله اول: لوبیاهای خیس خورده را بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی، لوبیاها را از قبل خیس کنید و آب آن را دور بریزید. لوبیاها را در ظرف مناسب بریزید و با مقداری آب بپزید تا نرم شوند. آب باید به خورد لوبیاها را برود.

 

 

مرحله دوم: سبزی، سیر و پیاز را آماده کنید

 

شویدها را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. آن ها را ریز و ساطوری خرد کنید. یک پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز یا خلالی نازک خرد کنید. شویدها را کنار بگذارید. سیر را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید.

 

 

مرحله سوم: مرغ را به پیاز و سیر اضافه کنید

 

در یک تابه یا قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز نگینی شده را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس سیر را به آن اضافه کنید. می توانید برای گرفتن بوی مرغ، از برش های فلفل دلمه ای و هویج هم استفاده کنید ولی بعد از پخت آن ها را جدا کنید. مرغ را به سیر و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تغییر رنگ بدهد. سپس ادویه های لوبیا پلو را شامل نمک، فلفل، دارچین و زیره به آن بیفزایید.

 

 

مرحله چهارم: تکه های مرغ را بپزید

 

بعد از این که ادویه ها طعم خامی خود را از دست دادند، به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید و وقتی شروع به جوشیدن کرد، حرارت را پایین بیاورید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مرغ به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد.

 

 

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی، نوبت درست کردن برنج است. یک قابلمه روی حرارت بگذارید و در آن تا نیمه آب بریزید. بعد از جوشیدن آب، برنج را از آبی که آن را خیس کرده اید، جدا کنید و برنج را در قابلمه آب جوش بریزید. کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید تا دانه های برنج وا نروند. بعد از این که دانه های برنج کمی نرم شد و حالت دندان گیر پیدا کرد آن را در صافی آبکش کنید.

 

 

مرحله ششم: کف قابلمه را ته دیگ دلخواه بگذارید

 

برای ته دیگ می توانید از موادی که دوست دارید استفاده کنید مثل نان، پودر سوخاری، کنجد، سیب زمینی و … . ما در این دستور از سیب زمینی استفاده کرده ایم. سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای، کف قابلمه ای که در آن روغن ریخته اید، بچینید. روی سیب زمینی ها را کمی ادویه دلخواه بپاشید. بهتر است یک طرف سیب زمینی ها که سرخ شد، آن ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس کارامل هلو کشدار به ۲ روش خوشمزه و آسان

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع ته دیگه و فوت و فن های آن «

 

 

مرحله هفتم: برنج، لوبیا و شوید را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید

 

یک لایه از برنج آبکش شده را روی سیب زمینی ها بریزید. سپس یک لایه شویدهای ساطوری شده و لوبیا چشم بلبلی را روی آن بریزید. دوباره یک لایه برنج و یعد لوبیا و شوید بریزید. همه لایه ها را به همین صورت ادامه دهید تا موادتان تمام شود. در ظرف را با یک دم کنی روی آن بگذارید. وقتی داخل قابلمه بخار گرفت، حرارت را خیلی کم کنید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لوبیا پلویتان دم بکشد.

 

 

مرحله هشتم: لوبیا پلو را سرو کنید

 

لوبیا پلو را سرو کنید

 

بعد از دم کشیدن لوبیا پلو، روی آن را کره، روغن یا روغن حیوانی بریزید. آن را در ظرف مناسب سرو کنید و مرغی را که پخته اید، در کنار برنج بگذارید. لوبیا پلو را با سالاد شیرازی یا ماست سرو و میل کنید.

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به صورت دمی

 

لوبیا پلو شیرازی به صورت دمی

 

در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی دمی، مرغ را مانند روش قبل آماده کنید. لوبیاهای چشم بلبلی را هم با آب بپزید. بعد از پختن مرغ ها، برنجی را که از قبل خیس کرده اید، به مرغ اضافه کنید. روی برنج و مرغ را آب جوش بریزید، در حدی که روی مواد را بپوشاند. حرارت را روی متوسط قرار دهید تا آب، به خورد برنج برود و نرم شود.

بعد از این که برنج، نرم و آب آن کشیده شد، لوبیا چشم بلبلی و شوید را به آن اضافه کنید. مواد را کمی هم بزنید و در ظرف را روی آن بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید لوبیا پلو دم بکشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شوید لوبیا پلو  شوشتری با مرغ «

 

 

لوبیا پلو شیرازی با گوشت، گوشت چرخ کرده و کوفته قلقلی

 

لوبیا پلو با گوشت، گوشت چرخ کرده و کوفته قلقلی

 

در طرز پخت لوبیا پلو شیرازی اگر می خواهید به جای مرغ، از گوشت های دیگر استفاده کنید، کافی است مرغ را با آن ها جایگزین کنید. برای این کار، گوشت را از قبل بپزید و بعد به برنج و لوبیا اضافه کنید. سپس گوشت قلقلی یا سرخ شده را همزمان به لوبیا پلو اضافه کنید تا با هم دم بکشند. یک روش دیگر این است که گوشت آماده شده را به صورت جداگانه و بعد از درست شدن لوبیا پلو، در کنار غذا سرو کنید. در ضمن استفاده از رب یا پوره گوجه فرنگی در طرز تهیه گوشت به کار رفته در لوبیا پلو شیرازی اختیاری است و به سلیقه و طبعتان بستگی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ »

 

 

کالابرگ الکترونیک