طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی با طعم لذیذ و خوشمزه

طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی با طعم لذیذ و خوشمزه


23 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی

خوراک عدس و سیب زمینی یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که به عنوان شام نونی یک غذای ایده‌آل است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای ساده و خوشمزه را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه خوراک عدس و سیب زمینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز ۱ عدد بزرگ
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کنجد به مقدار لازم (برای تزیین)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت خوراک عدس و سیب زمینی: ۱ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم از خوراک عدس و سیب زمینی: حدود ۱۹۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی

مراحل طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی
درست کردن خوراک عدس و سیب زمینی در خانه بسیار راحت است. این غذای نونی بسیار مقوی است و با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ عدس‌ها را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی باید عدس‌ها را بشویید و برای نیم ساعت در آب بخیسانید. اگر برای تهیه این خوراک از عدس محلی استفاده می‌کنید، حتما آن را با دقت پاک کنید و سنگ‌های ریز داخل آن را جدا کنید.

در صورت تمایل می‌توانید عدس را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله باید پیاز داغ درست کنید (طرز تهیه پیاز داغ). پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید و پیازها را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا کاملا طلایی شوند. سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

برای تهیه پیاز داغ منجمد، روغن زیتون و زردچوبه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ رب گوجه را با پیاز داغ سرخ کنید

بعد از این که پیازها به خوبی سرخ شدند، نوبت اضافه کردن رب گوجه به ماهیتابه است. رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه خانگی) را به پیاز داغ اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. اجازه دهید رب برای ۲ دقیقه در روغن سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود. به خاطر داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی نه تنها روی مزه خوراک موثر است، بلکه موجب خوش رنگ شدن غذا نیز می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی

در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ عدس را با سایر مواد ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی باید عدس را به ترکیب پیاز داغ و رب گوجه اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. سپس همه مواد را در قابلمه بریزید و حدود ۶ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید. اجازه دهید عدس به آرامی بپزد و نرم شود. در این مرحله ابتدا باید شعله گاز را زیاد کنید تا آب بجوشد و بعد شعله گاز را کم کنید تا عدس‌ها با حرارت ملایم بپزند.

مرحله پنجم؛ آرد را در روغن تفت دهید

مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید و بعد یک قاشق آرد به آن اضافه کنید. آرد را خوب با روغن ترکیب کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. صبر کنید تا رنگ آرد طلایی‌رنگ شود. سپس آن را به قابلمه حاوی عدس اضافه کنید. این کار موجب لعاب‌دار شدن خوراک عدس و سیب زمینی می‌شود.

می‌توانید آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم؛ سیب‌زمینی‌ها را به خوراک اضافه کنید

در این مرحله از روش تهیه خوراک عدس و سیب زمینی باید سیب زمینی را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت مکعبی خرد کنید و به غذا اضافه کنید. بعد از نیم ساعت که عدس‌ها نیم پز شدند، باید سیب‌زمینی‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ خوراک عدس و سیب زمینی را سرو کنید

بعد از اضافه کردن سیب زمینی به خوراک عدس و سیب زمینی باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. زمانی که عدس و سیب زمینی به طور کامل پختند، صبر کنید تا خوراک شما غلیظ شود و به خوبی جا بیفتد. به خاطر داشته باشید که این غذا نباید بیش از حد روی حرارت بماند، زیرا در این صورت عدس و سیب زمینی له می‌شوند و غذا ظاهر بدی پیدا می‌کند. بعد از آماده شدن غذا آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با کمی کنجد و جعفری خرد شده تزیین کنید.

می‌توانید کنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو با فیلم آموزش تهیه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی

  • برای تزیین خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید از مقداری پیاز داغ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید از مقداری پودر دارچین و پودر لیمو عمانی هم استفاده کنید. برای تهیه پودر دارچین و پودر لیمو عمانی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • قبل از پخت عدس برای تهیه خوراک عدس و سیب زمینی حتما آن را برای چند دقیقه تا نهایتا نیم ساعت بخیسانید. این کار به پخت بهتر عدس و از بین رفتن نفخ حبوبات کمک می‌کند. در طرز تهیه عدسی خوشمزه با سیب زمینی نباید عدس را برای مدت طولانی بخیسانید زیرا این کار موجب له شدن عدس در غذا می‌شود.
  • برای مزه‌دار کردن خوراک عدس و سیب زمینی بعد از پخت می‌توانید از مقداری آب لیموترش یا آبلیمو استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید مقداری سیر سرخ شده یا پودر سیر به غذا اضافه کنید. برای تهیه پودر سیر و سیر داغ به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • اضافه کردن پیاز داغ فراوان به خوراک عدس و سیب زمینی طعم بی‌نظیری می‌بخشد؛ بنابراین برای تهیه این غذا بهتر است از یک پیاز بزرگ استفاده کنید.
  • خوراک عدسی و سیب زمینی نباید خیلی آبکی درست شود، بنابراین بهتر است آب این غذا را تنها به اندازه‌ای اضافه کنید که عدس‌ها و سیب‌زمینی‌ها به خوبی بپزند. سپس اجازه دهید آب غذا تبخیر شود و غذا کم آب شود.
  • اضافه کردن آرد به این خوراک کاملا اختیاری است و تنها برای لعابدار شدن غذا استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید آرد را به طور کامل حذف کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید از مقداری کره به جای روغن زیتون استفاده کنید. برای تهیه کره به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اضافه کردن آب قلم یا استاک گوشت به این غذا طعم بی‌نظیری می‌بخشد. می‌توانید عصاره گوشت را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • خوراک عدس و سیب زمینی برعکس عدسی نباید خیلی له شود، بنابراین این غذا را به آرامی هم بزنید و به اندازه‌ای بجوشانید که عدس و سیب زمینی له نشوند.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید از مقداری قارچ تفت داده شده نیز در این غذا استفاده کنید.
  • برای تهیه خوراک عدس و سیب زمینی می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به صورت مکعبی خرد و در روغن سرخ کنید و عدس را به صورت جداگانه بپزید و سپس بعد از آماده شدن عدس، سیب زمینی سرخ شده را روی آن بریزید.
حتما بخوانید  45 خواص کاهو و عوارض آن برای سلامتی + طبع، مصلح و کالری کاهو

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی لعابدار رستورانی و خوشمزه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خوراک عدس و سیب زمینی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خوراک عدس و سیب زمینی
برای مزه دار کردن خوراک سیب زمینی و عدس از چه چاشنی‌هایی استفاده کنیم؟

برای این که خوراک عدس و سیب زمینی شما خوشمزه شود می‌توانید از ترکیب فلفل سیاه، زردچوبه، عصاره گوشت، دارچین و مقداری پودر لیمو عمانی استفاده کنید.

آیا می‌توان آرد را از دستور تهیه خوراک عدس و سیب زمینی حذف کرد؟

اضافه کردن آرد به خوراک سیب زمینی و عدس موجب لعاب‌دار شدن غذا می‌شود، در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.

 

کالابرگ الکترونیک